Beste Ripper+Encoder voor het maken van MP3's

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008

• Mark_V
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Ik wil een CD'tje rippen en omzetten in MP3's. Dit heb ik al een tijdje niet meer gedaan; ik gebruikte hiervoor vroeger altijd Audiograbber en de Fraunhofer Codec.

Maar zijn er ondertussen betere alternatieven, bijvoorbeeld een ripper die minder fouten maakt of een coder die minder jitter genereert of sneller is?

Wat zijn jullie persoonlijke ervaringen? Alvast bedankt....

PS. Ik heb trouwens sinds kort een Pioneer DVD-speler, kan die nog een beetje rippen of stelt het helemaal niks voor?

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:19

Kettrick

Rantmeister!

ik heb goede ervaringen met audiocatalyst, daar maak ik al mijn backups mee >:)

volgens mij gebruikt bijna iedereen dat !

• wicked
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-04-2014
Ìk gebruik cdex.. very simple en geen install voor nodig

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Op dinsdag 30 januari 2001 00:19 schreef RoeLz het volgende:

Is inderdaad te merken :r

Beste ripper+Encoder

EAC en Lame
www.exactaudiocopy.de
http://www.jthz.com/~lame/dll_387.zip

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op dinsdag 30 januari 2001 00:19 schreef RoeLz het volgende:

Hopelijk ben jij de enige gebruiker want AudioCatalyst zuigt. Kijk op www.r3mix.net voor een vergelijking tussen de kwaliteit van MP3 encoders en zie daar dat de Xing encoder van AudioCatalyst het afschuwelijk slecht doet ongeacht de bitrate...

Een goede encoder is bijvoorbeeld LAME 3.8x of Fraunhofer 1.263.
Een goede audioextracter is bijvoorbeeld CDex of nog beter Exact Audio Copy, dé beste audio ripper.

LAME homepage: http://www.sulaco.org/mp3/
LAME binaries: http://www.chat.ru/~dkutsanov/~index.htm (3.87 is de versie die je moet hebben)
EAC homepage: http://www.exactaudiocopy.de/
EAC stap-voor-stap handleiding (best wel nodig voor dit uitgebreide programma): http://www.ping.be/satcp/eac00.shtml

Verwijderd

EAC om te rippen en LAME om te encoden, 100% zekerweten!

Verwijderd

Nero om te rippen en WinGogo om er mp3 van te maken, dat is echt supersnel, soms haal ik wel 30 keer realtime.

Verwijderd

Ik gebruik nog steeds Windac en Mp3 Producer (fraunhofer codec). Met die Mp3 Producer kun je mp3's maken tot 256kbit :) Maar wat voor verschil zit er precies tussen de verschillende programma's die digitaal audio van cd's halen ?

• satcp
  • Niet online
Op dinsdag 30 januari 2001 11:22 schreef Sinterklaas 82 tm het volgende:
Nero om te rippen en WinGogo om er mp3 van te maken, dat is echt supersnel, soms haal ik wel 30 keer realtime.
GoGo is een oudere versie van LAME die doorontwikkeld is op snelheid. De kwaliteit loopt echter jaren achter op de huidige LAME versies.
En Nero voor audio extractie? Tsja, als je niet al te veel geeft om een niet-perfecte rip dan is Nero (of iets anders) natuurlijk geen slechte keuze, maar als gratis ver superieure audio extracters zoals EAC ter beschikking staan... waarom dan nog Nero?

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Xing MPEG Encoder doet het voor mij prima!

Bloed, zweet & koffie

• satcp
  • Niet online
Op dinsdag 30 januari 2001 14:01 schreef _jero_ het volgende:
Ik gebruik nog steeds Windac en Mp3 Producer (fraunhofer codec). Met die Mp3 Producer kun je mp3's maken tot 256kbit :) Maar wat voor verschil zit er precies tussen de verschillende programma's die digitaal audio van cd's halen ?
Ik weet niet het verschil tussen elk programma, maar kan je alvast het verschil vertellen tussen Exact Audio Copy (EAC) en de rest:

(heb ik reeds eerder gepost in nl.comp.cd-branden)

De volledige uitleg:
http://www.ping.be/satcp/eac00.shtml

In het kort samegevat is EAC zo superieur omdat elke audio sector 2 keer gelezen wordt in plaats van slechts enkel zoals bij de meeste programma's. Het nadeel van deze methode is dat de leessnelheid meer dan halveert voor de meeste CD-ROMs door het dubbel lezen. Voordeel is echter dat EAC nu veel accurater leesfouten kan detecteren. Als de 2 gelezen sectors niet overeenkomen is het 100% zeker dat er een leesfout is opgetreden. EAC zal dan die sector opnieuw lezen tot 82 maal toe, totdat een bevredigend resultaat is bekomen. Kan zelfs EAC de sector sample informatie niet meer redden dan wordt de exacte positie van de foute "suspicious" sector aangeduid in de log zodat je na het extractie proces gewoon de seconden rond de fout moet beluisteren om te horen of er een artifact is (wat dikwijls niet eens het geval is door de accuratie van EAC).
Bij andere extracters worden niet eens leesfouten gedetecteerd of aangeduid. Worden ze al aangeduid dan staat er meestal geen plaatsbepaling bij zodat je de hele track/CD opnieuw kan beluisteren en je mist gegarandeerd het stuk waarop de fout mogelijk zit.

Verder is er de offset correctie, ondersteuning voor talloze compressors, write module, wave editor, enz... die EAC tot de ultieme audio extractie en audio duplicatie software maken. Enkel het masteren van audio CDs is door het beperkte gebruiksgemak van de EAC write module NOG niet zo goed als bij Feurio!...

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ja ja, EAC vormt een aardig alternatief voor een Ultraplex....hmmm...
EAC geeft geen krimp, waar Audiograbber of Xing al not respondig ASPI's krijgen.. Een beetje krassen vormt voor EAC geen probleem, al moet het natuurlijk niet te gortig worden. Overigens doe ik al enige jaren wat met MP3 en Xing is toch echt ritueel van mijn HD af gebanned. Fraenhofer klinkt goed, al is het nogal soft allemaal.. LAME is Het Woord, de Bijbel!!

Verwijderd

Blade !

• CommanderKeen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-07 21:38
als ik die EAC en LAME gebruik,en ik speel de mp3's af in winamp, dan hoor ik geen f*k

hij springt zeg maar door de tijd van 1:15 naar 3:13 naar 4:15 en dan isty "klaar"

• Quitter3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 16:30
EAC + Lame. No discussion possible.

• Sander Schrier
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het kan aan mij liggen, maar kun je dit niet beter in een nieuw topic plaatsen dan in één die twee jaar oud is? :D

• satcp
  • Niet online
Die boodschap van dat een topic meer dan 2 weken oud is moet toch wat duidelijker worden. Desnoods als je op 'verstuur bericht' duwt er nog eens extra op wijzen en de mogelijk geven, om het bericht als een nieuw topic te posten?

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Da's een idee :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.