Maxtor 160GB SATAII wordt niet herkend/werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

• Jage
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-11-2023
Hoi,

In onderstaad systeem moet ik m'n HDD vervangen, want de huidige begint gebreken te vertonen. Nu heb ik een nieuwe Maxtor 160GB SATA II gekocht. Om 'm te gebruiken heb ik de huidige (ATA133) schijf losgekoppeld, de nieuwe schijf (nog ongeformateerd) erin, windows cd-tje en starten maar.

Maar dat ging niet, de bios herkend niet altijd de schijf, soms kan ik m'n bios niet eens in, soms wel. Soms komt er een foutmelding over de schijf en dan start ie nog even door op de cd. Maar dan geeft windows setup aan dat ie geen schijf heeft gevonden...

Ik heb de sata kabel in de sata1master port gestopt en daar lijkt ie de meeste problemen te hebben en wordt ie in de bios herkend als third master (?? waarom, want hij zit in sata 1 master).
Als ik de kabel aansluit op de sata 3 master wordt ie door de bios herkend als fourth master (??)

Ik heb m'n bios al eens gereset, heeft niet geholpen. In de bios heb ik nog een, voor mij onbekende optie:
Bij het in of uit schakelen van de sata ide controller staat naast disabled, sata, raid ook nog de optie AHCI, wat is dat?

Andere vraag, kan ik tegelijkertijd een ATA133 HDD en een SATA II schijf gebruiken? En moet ik dan speciaal ergens op letten wat betreft aansluitingen, master/s;ave, etc.?

Systeem, deels net nieuw, werkt met ATA133 schijf:
Asus A8V-X (net nieuw)
AMD64 3500+ (net nieuw)
LG dvd-rom speler (secondary IDE Master)
LG cd-brander (secondary IDE slave)
Ati 9600XT 128 MB AGP videokaart
1GB Corsair VS single channel
CoolerMaster ExtremePower 430 W (net nieuw)

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb je de handleiding wel doorgenomen? En de OM FAQ / Beleid

• Jage
heb geen handleiding en heb de FAQ gelezen.

Ben nu ook op de Maxtor site aan het rondneuzen en daar staan diverse dingen over third partie drivers voor een nieuwe xp install en eerst drivers installeren als je in een bestaand systeem een nieuwe sata drive wil installeren die je daarna als bootdrive wil gebruiken. Het blijft voor mij allemaal eventjes vaag.

Dit is ook de eerste keer dat ik met SATA werk, normaal altijd met ATA, en dat is makkelijk, die hang je gewoon in het systeem en alles wordt altijd netjes herkend... maar sata blijkbaar niet?

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
Na een blik te hebben geworpen in de handleiding moet ik me aansluiten bij Noork.

De handleiding is gewoon bij asus te vinden en ik denk dat je daar voldoende info uit kan halen.

http://support.asus.com/d...anguage=en-us&model=A8V-X dat is de link.

Miss volgende keer zelf ff naar asus en alvast een blik werpen...

Succes alvast

Carpe Diem

• Jage
meende dat jullie de handleiding van de HDD bedoelde, want die zit er niet bij.

Als ik de die SATA-HDD als enige HDD wil installeren, dan moet ik blijkbaar eerst een speciale diskette hebben met de moederbord-SATA drivers (die bij Asus dus gewoon RAID drivers heten, lekker verwarrend). Iets wat niet staat beschereven in de mobo handleiding. Maar wel ergens op de Maxtor site te vinden is.

Hoe ik de schijf installeer als tweede schijf is mij nog steeds niet duidelijk, ook dan moet ik de mobo-SATA drivers eerst installeren en dan pas de HDD aansluiten. Maar ASUS laat niet weten hoe dat moet, en vanaf de mobo cd-rom die ik bij het mobo heb gekregen, kan ik dus alleen die diskette maken die je dan weer moet gebruiken als je windows opnieuw installeert.

Die diskette was sowieso lastig, wat ik heb / had geen floppy drive...

Dit is natuurlijk een vreemde situatie: je koopt een nieuw moederbord waar met grote letters op staat geschreven dat het SATA II heeft, maar dat je daarvoor dus eerst een diskette (een diskette, in deze tijd...) moet aanmaken via de mobo-cd software staat nergens. En om dat te doen, moet je dus al een werkend systeem hebben, anders kan ik die cd niet openen en de diskette laten aanmaken...

ergens zit hier een loop in die procedure die niet werkt.

Misschien kan iemand een duidelijke 'hoe installeer ik een SATA HDD' handleiding schrijven voor in de FAQ. Ik ben er nog niet uit.

Maar goed, heb nu een floppy drive uit de pc van iemand anders gesloopt, heb de betreffende diskette gemaakt en a het vanavond nog maar eens proberen.

oh ja, en dan heb je ook nog die 137 GB grens... Lost dat probleem zich ook vanzelf op?

En ik maar denken dat alles steeds makkelijker wordt :?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:09

mace

Sapere Aude

Jage schreef op maandag 18 september 2006 @ 09:38:
meende dat jullie de handleiding van de HDD bedoelde, want die zit er niet bij.

Als ik de die SATA-HDD als enige HDD wil installeren, dan moet ik blijkbaar eerst een speciale diskette hebben met de moederbord-SATA drivers (die bij Asus dus gewoon RAID drivers heten, lekker verwarrend). Iets wat niet staat beschereven in de mobo handleiding. Maar wel ergens op de Maxtor site te vinden is.
Dat Asus het RAID drivers noemt, komt omdat je een RAID controller hebt, en geen simpele SATA controller. Jij geeft de fabrikanten de schuld van je eigen gebrek aan kennis
Hoe ik de schijf installeer als tweede schijf is mij nog steeds niet duidelijk, ook dan moet ik de mobo-SATA drivers eerst installeren en dan pas de HDD aansluiten. Maar ASUS laat niet weten hoe dat moet, en vanaf de mobo cd-rom die ik bij het mobo heb gekregen, kan ik dus alleen die diskette maken die je dan weer moet gebruiken als je windows opnieuw installeert.
De drivers staan meestal ook los op de CD, kijk ff in apparaatbeheer naar vraagtekens en zoek daar de sata controller uit, vervolgens laat je windows de CD afzoeken naar de juiste drivers
Die diskette was sowieso lastig, wat ik heb / had geen floppy drive...

Dit is natuurlijk een vreemde situatie: je koopt een nieuw moederbord waar met grote letters op staat geschreven dat het SATA II heeft, maar dat je daarvoor dus eerst een diskette (een diskette, in deze tijd...) moet aanmaken via de mobo-cd software staat nergens. En om dat te doen, moet je dus al een werkend systeem hebben, anders kan ik die cd niet openen en de diskette laten aanmaken...
Je maakt hier een denkfout Windows heeft die SATA drivers nodig, en omdat windows XP geen ingebouwde drivers heeft voor SATA controllers, moet je met een diskette kloten om de drive te installeren. Dit is niet de schuld van Maxtor noch Asus, eerder Microsoft.
ergens zit hier een loop in die procedure die niet werkt.

Misschien kan iemand een duidelijke 'hoe installeer ik een SATA HDD' handleiding schrijven voor in de FAQ. Ik ben er nog niet uit.
stap 1: maak driver diskette
stap 2: ram windows cd er in
stap 3: ram op F6 bij installatie en kies driver uit
stap 4: installeer verder zoals normaal.

:z
Maar goed, heb nu een floppy drive uit de pc van iemand anders gesloopt, heb de betreffende diskette gemaakt en a het vanavond nog maar eens proberen.

oh ja, en dan heb je ook nog die 137 GB grens... Lost dat probleem zich ook vanzelf op?

En ik maar denken dat alles steeds makkelijker wordt :?
Die 137 gb grens is niet aan de orde bij SATA.

[ Voor 3% gewijzigd door mace op 18-09-2006 09:52 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Jage schreef op maandag 18 september 2006 @ 09:38:Misschien kan iemand een duidelijke 'hoe installeer ik een SATA HDD' handleiding schrijven voor in de FAQ. Ik ben er nog niet uit.
Serial ATA FAQ ?

ARME AOW’er

• Jage
Hartelijk dank voor de uitleg en het opzetje voor de handleiding.

En die Serial ATA FAQ heb ik effe over het gezien, waarvoor excuses.

Dat ik SATA en RAID niet voldoende snap, is inderdaad mijn gebrek aan kennis, maar ook een gebrek aan uitleg van 'hun' kant.
En RAID kan toch ook met IDE schijven...?? En voor RAID heb je sowieso meerdere schijven nodig, dus ik dacht dat het echt iets anders was en dat ik het voor een schijf niet nodig heb.

Maar als ik het dus goed begrijp heeft mijn mobo (Asus A8V-X) geen SATA controller, maar een RAID-controller, met ingebouwde SATA herkenning???

Blijft het probleem van de situatie waarin ik de schijf als tweede HDD wil aansluiten in een bestaand systeem met Windows XP Sp2 op een IDE schijf... Daar wordt deze schijf niet herkend en volgens de Maxtor site moet ik eerst SATA drivers installeren, maar hoe? Ik heb in apparaatbeheer geen vraagtekentjes en de term SATA controller komt ook niet voor.

Wel heb ik (sinds ik in de bios de SATA ondersteuning heb aangezet) in apparaatbeheer onder IDE/ATA/ATAPI controllers opeens twee keer een primaire IDE channel en twee keer een secundaire IDE channel, die ogenschijnlijk goed zijn geïnstallerd (windows herkende automatisch nieuwe hardware na de bios aanpassing). Is dit logisch, of is er iets mis gegaan?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Jage schreef op maandag 18 september 2006 @ 10:07:
Maar als ik het dus goed begrijp heeft mijn mobo (Asus A8V-X) geen SATA controller, maar een RAID-controller, met ingebouwde SATA herkenning???
Weet je wel wat SATA is? Het is een sata-raid controller, waarop je ook 1 losse disk op aan kunt sluiten.
Blijft het probleem van de s............ zijn geïnstallerd (windows herkende automatisch nieuwe hardware na de bios aanpassing). Is dit logisch, of is er iets mis gegaan?
Misschien is het goed gegaan. Check in de diskmanager of de sata schijf erbij staat. Partitioneer en formatteer hem dan.

• Jage
Zal het thuis eens checken, vanavond...
Maar bij disk management werd ie iig (nog??) niet gezien...

Blijkbaar was/ben ik onvoldoende op de hoogte wat SATA is.
Ik heb altijd gemeend dat SATA gewoon een andere techniek was dan PATA, maar dat er behalve een ander type kabeltje, een andere connector en een hogere overdrachtssnelheid weinig veranderd is.

Dat Windows dergelijke appareten meteen als scsi schijf moet zien en je mobo ('met sata II ondersteuning') ook nog eens extra drivers nodig heeft die alleen maar via een diskette tijdens een nieuwe winXP install geïnstalleerd kunnen worden, dat wist ik allemaal niet. En de winkel (Mycom) waar ik de schijf kocht (als OEM, enige optie) vertelde mij er ook al niets over, maar ja, ik vroeg dan ook niets, want ik verwachte geen verschillen met de PATA situatie.

Ik denk dat ik de schijf wat dat betreft maar weer omruil voor een ouderweste PATA, dat is tenminste makkelijk, gewoon eraan hangen, pc opstarten, en klaar :)

• Jage
Nou, ik ben eruit.

Na veel frustraties en uiteindelijk de foutmelding dat de nieuwe harde schijf niet eens meer te formatteren was, heb ik 'm eruit gesloopt om 'm vandaag terug te brengen. Totdat ik mij herinnerde ergens gelezen te hebben dat het kon helpen om de schijf met behulp van een jumpertje terug te zetten van SATA II naar SATA I. En waarempel, het WERKT!! :Y

Bios die meteen als een trein alles herkend, waar ie eerst ongeveer een minuut nodig had om die schijf te herkennen en dan faalt... (en ik maar denken dat dit kwam omdat ie nog niet gepartitioneerd en geformateerd was 8)7
Diskette erbij met de drivers, windows clean install op de nieuwe, net geformateerde HDD et voila. Mooie installatie, geen foutmeldingen, tot nu toe geen problemen met installaties van programma's, etc.

Ikke blij :*)

En even voor jullie:
Dank voor alle hulp en uitleg over SATA, RAID, etc.

en ook al weet ik dat ik niet mag generaliseren, maar mijn Asus A8V-X met een VIA K8T800pro Northbridge en een VIA VT8251 southbridge (waarvan de handleiding, de doos en de Asus en Via website zeggen dat ze SATA II aankunnen), in combinatie met een Maxtor Diamondmax10 160GB 8MB, 7200rpm, SATA II HDD en een AMIbios versie 0703 (er is nog geen nieuwere) samen er toch niet uitkomen en terug moeten naar SATA I

een van die bedrijven heeft ergens een steekje laten vallen, ben alleen bang dat ik er nooit achter kom bij wie de fout ligt... denk ook niet dat ik de moeite ga doen erachter te komen.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Er zijn inderdaad een hoop problemen met de Maxtor DM10 schijven icm bepaalde chipsets.
Als je in de TS gemeld had welke schijf je gekocht had was het misschien eerder duidelijk dat daar de fout lag.

Verder had je je dus wat meer moeten verdiepen in het hele S-ATA/F6 verhaal alvorens dat ding te kopen.

En AHCI heb je nodig om NCQ aan te zetten.
Maar dat is ook een lastige klus met drivers e.d.

[ Voor 16% gewijzigd door fsfikke op 19-09-2006 11:19 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Pagina: 1