hoi ik ben van plan om een nieuw beeldscherm te kopen, maar nu vraag ik me af wat beter is. een crt monitor of een tft monitor?
Dit doorgelezen?
**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?
Wat heb je zelf al gezocht, wat zijn je eisen, etc?
**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?
Wat heb je zelf al gezocht, wat zijn je eisen, etc?
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Wat wil je er mee?
• Was wil je uitgeven?
• DTP, Games, office werk?
Je TS is wel erg sumier, zo kan toch niemand een antwoord geven op je vraag?
Er is geen 'beter' aan te geven, ze zijn verschillend. Het ligt er dus helemaal aan wat je wil.
• Was wil je uitgeven?
• DTP, Games, office werk?
Je TS is wel erg sumier, zo kan toch niemand een antwoord geven op je vraag?
Er is geen 'beter' aan te geven, ze zijn verschillend. Het ligt er dus helemaal aan wat je wil.
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
Verwijderd
ligt eraan wat je er mee wil gaan doen,of je veel ruimte hebt om een CRT neer te zetten, wat je budget is....
Allebei.
Wat we op GoT graag willen is dat je eerst eens gaat zoeken naar de voordelen en de nadelen van beide soorten monitoren, en dat je voor jezelf een lijstje opstelt van dingen waar je waarde aan hecht (kleurechtheid, verversingssnelheid, moeheid bij CRT gebruik, budget, enz.)
Daarna ga je zelf eens kijken welk soort monitor het best binnen je eisenpakket valt, en dat zet je hier neer.
Zeker omdat deze keuze voor veel mensen persoonlijk is, is het voor ons onmogelijk om op een vraag als deze te antwoorden.
Edit
te laat
Wat we op GoT graag willen is dat je eerst eens gaat zoeken naar de voordelen en de nadelen van beide soorten monitoren, en dat je voor jezelf een lijstje opstelt van dingen waar je waarde aan hecht (kleurechtheid, verversingssnelheid, moeheid bij CRT gebruik, budget, enz.)
Daarna ga je zelf eens kijken welk soort monitor het best binnen je eisenpakket valt, en dat zet je hier neer.
Zeker omdat deze keuze voor veel mensen persoonlijk is, is het voor ons onmogelijk om op een vraag als deze te antwoorden.
Edit
[ Voor 1% gewijzigd door marcieking op 17-09-2006 08:32 . Reden: Spuit 11 ]
Verwijderd
dan zou ik een CRT nemen, voor 190 euro heb je of een goede 15" of een goedkope 17" (niet geschikt voor gamen dus)
**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 08:48:
en is er ook nog iets waar ik bij een crt scherm op moet letten???
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
Simpel: koop een TFT. Een CRT heeft misschien iets beter beeld, maar ik krijg last van mijn ogen na een dag gamen, en volgens mij is dat niet goed
.
Lol dat komt dus echt niet van die crt, je zou je ogen is moeten laten checken.
Maar voor gamen en beeldkwaliteit is crt voorlopig nog ongeevenaard. Waar je even op moet letten is dat je wel eentje koopt met een vlakke beeldbuis, dat is toch net even wat mooier.
Merk, iiyama en LG hebben mijn voorkeur 
succes
succes
Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21
Wel als je op 50 hertz gaat gamen, alleen als je gewoon een goede zware monitor koopt, en op 120Hz gaat gamen heb je nergens last vanGroever schreef op zondag 17 september 2006 @ 08:54:
Simpel: koop een TFT. Een CRT heeft misschien iets beter beeld, maar ik krijg last van mijn ogen na een dag gamen, en volgens mij is dat niet goed.
Ik neem aan dat jij zelf geen tft hebt ? Zolang je geen goedkoop prul koopt, maar bijvoorbeeld een Samsung Syncmaster zit je met gamen helemaal goed. Ikzelf speel Unreal Tournament 2004 en Quake 3 op een tft (en ja, ghosting is bij deze spellen zeker een issue bij hoge ms-monitoren) en de beeldkwaliteit is subliem zolang je maar de native resolution gebruikt.Xadeon schreef op zondag 17 september 2006 @ 09:03:Maar voor gamen en beeldkwaliteit is crt voorlopig nog ongeevenaard.
0.0
Ik heb laatst een Benq FP73G gekocht en ik moet zeggen het bevalt mij perfect. Misschien mag de beeld kwaliteit wel ietsje minder zijn als een CRT. Maar nu kan ik tenminste mijn scherm een stuk verder zetten en dat gamed net ietsje lekkerder.
Idd heb geen tft. Er zijn wel degelijk TFT-schermen met een hoge beeldkwaliteit, maar toch hebben ze niet het beeldkwaliteit van een CRT. Bij CRT is het allemaal net ff wat strakker. Voor veel gamers en autocad gebruikers de reden om gewoon het nog bij CRT te houden.Jungian schreef op zondag 17 september 2006 @ 09:12:
[...]
Ik neem aan dat jij zelf geen tft hebt ? Zolang je geen goedkoop prul koopt, maar bijvoorbeeld een Samsung Syncmaster zit je met gamen helemaal goed. Ikzelf speel Unreal Tournament 2004 en Quake 3 op een tft (en ja, ghosting is bij deze spellen zeker een issue bij hoge ms-monitoren) en de beeldkwaliteit is subliem zolang je maar de native resolution gebruikt.
[ Voor 3% gewijzigd door Xadeon op 17-09-2006 09:50 ]
Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21
Verwijderd
TFT's hebben veeeel mooiere kleuren, en het beeld knippert niet. Sommige TFT"s hebben last van ghosting, maar dat zijn meestal de goedkopere. Dus slechtere beeldkwaliteit is niet waar.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2006 09:54 ]
Mooiere kleuren? Hm ja ok daar kan iedereen zn mening over hebben, maar vind dat juist 1 van de minpunten van TFT's. De enige reden dat ik voor mezelf kan bedenken om een TFT-scherm aan te schaffen, is ruimte gebrek.
Maar goed, ik wacht liever tot er OLED/SED-monitoren/schermen te koop zijn. Tot die tijd blijft mn monitor in elk geval staan.
Verwijderd
Als zelf meer gezocht van voor- en nadelen? Iedereen kan hier wel ze mening neerkwakken maar als jij niet meer verteld schiet het ook niet zo op.
Ikzelf zou weer voor een mooie TFT gaan, veel lichter als je gaat lannen en veel minder ruimte op je bureau. (en vind het zelf ook een beter beeld als een CRT)
Ikzelf zou weer voor een mooie TFT gaan, veel lichter als je gaat lannen en veel minder ruimte op je bureau. (en vind het zelf ook een beter beeld als een CRT)
Das dus echte lulkoek he.. Waarom gebruiken ze dan in de media wereld (foto's, printing etc) nog allemaal CRT? Omdat die gewoon veel beter contrast hebben dan TFT's.Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 09:53:
TFT's hebben veeeel mooiere kleuren, en het beeld knippert niet. Sommige TFT"s hebben last van ghosting, maar dat zijn meestal de goedkopere. Dus slechtere beeldkwaliteit is niet waar.
Neem nou bijvoorbeeld hotmail, een CRT ziet verschil tussen gelezen en ongelezen mail, bij een TFT moet je heel goed kijken..
Okee, vraagje aan jou (als je een TFT hebt, that is): Welke kleur heeft de achtergrond van deze site: klik (niet in de source kijken)Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 09:53:
Bij alle TFT's die ik heb gezien was dat in ieder geval wit...
[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]
Verwijderd
Hier (met TFT) geelachtig, overduidelijk geen wit.Paddixx schreef op zondag 17 september 2006 @ 10:07:
[...]
Okee, vraagje aan jou (als je een TFT hebt, that is): Welke kleur heeft de achtergrond van deze site: klik (niet in de source kijken)
Op mijn TFT zie ik duidelijk wel een kleur. Niet eens in de buurt van wit. Dat komt misschien ook omdat dit een Neovo is van 1200 euro.Paddixx schreef op zondag 17 september 2006 @ 10:07:
[...]
Okee, vraagje aan jou (als je een TFT hebt, that is): Welke kleur heeft de achtergrond van deze site: klik (niet in de source kijken)
Verder heb je uiteraard wel gelijk. Een CRT monitor geeft absoluut betere kleuren. Ik zal dan ook waarschijnlijk totdat dit euvel verholpen is altijd er een CRT naast hebben staan (in dual of triple).
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Ik zie hier zelf ook geen wit hoor, meer creme. En dat met mijn Packard Hell tft'tjewcduck schreef op zondag 17 september 2006 @ 10:13:
[...]
Op mijn TFT zie ik duidelijk wel een kleur. Niet eens in de buurt van wit. Dat komt misschien ook omdat dit een Neovo is van 1200 euro.
Verder heb je uiteraard wel gelijk. Een CRT monitor geeft absoluut betere kleuren. Ik zal dan ook waarschijnlijk totdat dit euvel verholpen is altijd er een CRT naast hebben staan (in dual of triple).
Verwijderd
bij mij meer beige. Toen ik een TFT kocht, stond deze monitor (acer AL1951) naast een samsung 920n. en bij de 920n waren de kleuren inderdaad dof, maar bij de AL1951 zijn ze juist helder (kan komen door crystalbrite)Paddixx schreef op zondag 17 september 2006 @ 10:07:
[...]
Ik zou de kleur niet zo kunnen zeggen, maar het is geen wit bij mij.. Meer een softe tint van geel..
Overigens vind ik de kleuren van een CRT mooier als een TFT, alhoewel ik niet veel verschil merk in scherpte.. (ik ging van een 17" CRT @ 1024x768 naar een 19" TFT @ 1440x900) Het TFT scherm wat ik heb heeft bijvoorbeeld veel meer moeite om een (mooi) verschil tussen de hexodecimale codes #111111 en #000000 te geven, het verschil van +1 bij elk is soms juist te soft terwijl het de andere keer weer te sterk veranderd. Kleurencombinaties die ik op mijn CRT gebruikte zien er hier heel anders uit. Een beetje klooien met contrast en dergelijke helpt echter wel, hierdoor krijg je een kleurechter beeld, maar ik heb tot noch toe nog geen TFT scherm gezien die een kleurweergave als een CRT heeft. Ik ondervind zelf geen hinder van Ghosting op een 8ms scherm, maar speel als mijn 'snelste' spel momenteel FEAR Combat.
Overigens vind ik de kleuren van een CRT mooier als een TFT, alhoewel ik niet veel verschil merk in scherpte.. (ik ging van een 17" CRT @ 1024x768 naar een 19" TFT @ 1440x900) Het TFT scherm wat ik heb heeft bijvoorbeeld veel meer moeite om een (mooi) verschil tussen de hexodecimale codes #111111 en #000000 te geven, het verschil van +1 bij elk is soms juist te soft terwijl het de andere keer weer te sterk veranderd. Kleurencombinaties die ik op mijn CRT gebruikte zien er hier heel anders uit. Een beetje klooien met contrast en dergelijke helpt echter wel, hierdoor krijg je een kleurechter beeld, maar ik heb tot noch toe nog geen TFT scherm gezien die een kleurweergave als een CRT heeft. Ik ondervind zelf geen hinder van Ghosting op een 8ms scherm, maar speel als mijn 'snelste' spel momenteel FEAR Combat.
[ Voor 7% gewijzigd door Arjan90 op 17-09-2006 10:25 ]
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Vergeten jullie niet iets 
Bijvoorbeeld dat er bijna geen goede crt-montoren meer verkocht worden. De beste crt monitoren van dit moment (Philips 19") zijn slechts redelijk. Het beeld wordt wazig bij hoge resoluties (door hoge dotpitch) en hoge frequenties, voor zover ze deze uberhaubt kunnen weergeven door de lage hoeveelheid elektronen die zo'n monitor kan uitspuwen (horizontale scan frequentie).
Een geweldig beeldscherm als een IIyama VMP 454 19" wordt niet meer geleverd en tft beeldschermen zijn tegenwoordig al snel beter dan de huidige crt monitoren. De discussie crt <> tft is dus naar mijn mening overbodig geworden.
Bijvoorbeeld dat er bijna geen goede crt-montoren meer verkocht worden. De beste crt monitoren van dit moment (Philips 19") zijn slechts redelijk. Het beeld wordt wazig bij hoge resoluties (door hoge dotpitch) en hoge frequenties, voor zover ze deze uberhaubt kunnen weergeven door de lage hoeveelheid elektronen die zo'n monitor kan uitspuwen (horizontale scan frequentie).
Een geweldig beeldscherm als een IIyama VMP 454 19" wordt niet meer geleverd en tft beeldschermen zijn tegenwoordig al snel beter dan de huidige crt monitoren. De discussie crt <> tft is dus naar mijn mening overbodig geworden.
Neem een TFT 
De Samsung 710N is nog geen 200€
Daarvoor krijg je een SyncMaster van 17" met een responsetijd van 12ms. Ik heb er zelf 2 en ik game regelmatig (ut2k4, q4, nfsmw, gtasa) en ik merk geen ghosting
Perfect voor jou budget dus
pricewatch: Samsung SyncMaster 710N (17", 12ms, D-sub, Verstelbaar, Zilver)
De Samsung 710N is nog geen 200€
Daarvoor krijg je een SyncMaster van 17" met een responsetijd van 12ms. Ik heb er zelf 2 en ik game regelmatig (ut2k4, q4, nfsmw, gtasa) en ik merk geen ghosting
Perfect voor jou budget dus
pricewatch: Samsung SyncMaster 710N (17", 12ms, D-sub, Verstelbaar, Zilver)
www.google.nl
Van dergelijke topicstarts krijg ik de kriebels: in één zinnetje vragen wat je het beste kunt nemen, zonder ook maar enige extra info er bij.
Gebruik de GoT search, google, whatever want dit onderwerp is al vaak aan bod geweest.
Gebruik de GoT search, google, whatever want dit onderwerp is al vaak aan bod geweest.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()