Windows is instabiel na het doodgaan van een schijf

Pagina: 1
Acties:

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 14:45

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Hey,

Het is een redelijk lang verhaal maar ik zal proberen om het kort te houden.

Mijn master schijf waar windows op stond kreeg SMART failures.
Gewoon slijtage ding was 5-6 jaar oud, niets aan te doen.
Ik kon gelukkig nog een image maken van de schijf alleen had ik toen in windows al een paar rare klachten.

Als ik in outlook express zit en ik probeer een mail te verplaatsen of te verwijderen dan hangt mijn systeem een paar seconden en vervolgens start hij opnieuw op.
Soms zie ik nog net even een Blue screen knipperen maar dat is 1 op de 10 keer.

Ik heb dus een nieuwe schijf gekocht (Maxtor Diamondmax 17, 160GB, 7200RPM, ATA133) en de image terug gezet en de windows installatie lijkt echter perfect te werken.
Echter is dezelfde klacht in outlook express er nog steeds.

Ik heb met een los programma genaamd DBX Xtractor alle emails uit outlook express gehaald en die werken allemaal gewoon.
Maar zou het kunnen zijn dat de gecomprimeerde files die mijn mails bewaren corrupt zijn geraakt?

Het verzenden en ontvangen van e-mails gaat prima.
Het verplaatsen en/of verwijderen geeft echter bijna altijd problemen.

Ik heb al een paar dingen gedaan die de schijf redelijk intensief belasten zoals volledige harddisk scans en het opruimen van de schijf.
Hierbij blijft de schijf gewoon werken wat zou betekenen dat hij fysiek gewoon in orde is.

Ik hoop dat iemand misschien ervaring heeft met deze klacht en mij hierbij wellicht wat hints zou kunnen geven.
En begin AUB niet meteen te zeuren "Nieuwe windows install". :)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
Ook al eens de outlook files (de .dbx jes) in een aparte dir gezet, je outlook leeggemaakt (applicationdata\identities\...\outlook express leeggooien) en daarna outlook (leeg) starten en berichten importeren gedaan?
Hij zal dan de berichten 1 voor 1 opnieuw importeren, en mogelijk een corrupt dbx file ergens herstellen.

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-11-2025
In linux is het zo dat je met dd een exacte image maakt van hoe het op de harde schijf staat. Zoals je zelf ook al aangeeft was de hardeschijf al aan het slijten (en gaf hij dus al fouten). Deze foute data heb je nu op de werkende hardeschijf gezet; maar de data is nogsteeds corrupt. Dit is hoe het onder linux werkt, ik weet niet hoe image tools onder Windows werken maar ik vermoed dat het ook ongeveer zo werkt.

edit:
te laat.. aan djsmiley's reactie heb je wss meer..

[ Voor 7% gewijzigd door TargetX op 16-09-2006 22:56 ]

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Bdankt voor jullie info.

Mijn systeem gaf nu ineens ook wat andere problemen.

Het werd instabiel door de volgende opties in de BIOS:

Performance mode: Turbo
Memory acceleration mode: Enabled.

Vreemd aangezien dit maandenlang perfect heeft gewerkt.

--

Bedankt voor jullie info.

@ DJSmiley:
Ik zal het eens proberen bedankt voor de tip.

@TargetX:
Dit gebeurd inderdaad ook bij windows.
Corrupte data word gewoon mee over gekloond.
Gelukkig was al mijn persoonlijke data nog in orde en die heb ik dan ook los gebackupped dus niet alleen in de image.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
[Edit]
Ik heb kunnen bepalen dat alles nu prima werkt alleen de zware 3d apllicaties zoals 3dmark05 en games.

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Ik heb zowel de laatste versie van directX9 als mijn videokaart drivers al opnieuw geinstalleerd.

Kan ik nog iets anders proberen?

offtopic:
Nog even een vraagje...

Mijn windows installatie werkt nu zo goed als perfect alleen loopt de zaak toch vast als ik bijvoorbeeld 3Dmark05 wil draaien.

Complete partities verplaatsen met Partition Magic in DOS en Uitgebreide Powermax scans werken echter perfect dus de nieuwe schijf is wel echt in orde.

Ik heb ook al bijna al mijn drivers opnieuw geinstalleerd en de swapfile een keer opnieuw aangemaakt enzo, maar de klacht blijft.

Ik zit dus te denken om een Repair install te doen.

Maar ik vroeg me af of de XP repair install hetzelfde werkt als die van Windows98.

Bij windows98 raakte je totaal geen instellingen en software kwijt, alleen de system files werden dan vervangen.

Is dat bij XP ook zo?

[ Voor 18% gewijzigd door Da_maniaC op 17-09-2006 12:49 ]

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Nou geloof het of niet.

De klacht lag aan de voeding. :P

Zie thread: Voeding zorgt voor instabiliteit?

Mijn windows installatie is dus nog piekfijn in orde :Y)

Pagina: 1