Voeding zorgt voor instabiliteit?

Pagina: 1
Acties:

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 14:45

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Hey,

De laatste tijd heb ik in windows ineens erg last van instabiliteit.
Meestal blijft bij een beetje internetten de zaak gewoon werken, maar zodra ik 3dmark of een zwaar spel opstart (Counter strike source bijv.)
Dan reboot mijn systeem vrijwel direct bij het gedeelte dat mijn pc daadwerkelijk 3d beeld moet gaan laten zien.

Nou heb ik al talloze directX versies en driver versies geprobeerd maar de klacht blijft.
Kijk ik echter in mijn bios en in everest dan zie ik dat mijn 3.3 V Voltage van mijn voeding erg laag is.

Ik heb een OCZ Modstream 450 Watts voeding.
En de 3.3 voltlijn geeft 3.04 - 3.07 volt aan en als ik Prime draai zelfs 2.88 v.

Dit is naar mijn weten veel te laag en ik kan me voorstellen dat dit ook zo inzakt wanneer mijn videokaart (Gainward 7800GS+ 512 MB) word aangesproken in 3d toepassingen en de belasting gewoon een heel stuk zwaarder word.

Ik vroeg me af of iemand hier ervaring had met deze klacht en mij misschien kon vertellen of ik dit moet zoeken bij de voeding of het moederbord.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Het rebooten kun je misschien uitzetten, zodat je een BSOD (blue screen of death) krijgt met een foutmelding die wellicht aan kan geven waar het probleem zit. Dit automatisch rebooten bij fouten kun je als volgt uitzetten: rechtermuisknop deze computer, eigenschappen, tabblad geavanceerd,
opstart- en herstelinstellingen - instellingen, en vinkje weghalen bij "De computer automatisch opnieuw opstarten".

Wat betreft je voltlijn, die spanning is inderdaad te laag. Misschien is je voeding iets stuk of is 450 Watt nog te weinig voor je systeem? Wellicht kun je een andere voeding proberen?

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-03 19:45
aangezien het een modstream is, klinkt mischien stom, maar zitten alle aansluitingen van de voeding nog wel goed vast ?
want ik heb hier een dezelfde voeding als jou, maar mijn lijnen zijn wel stabiel
(met everest uitgelezen)

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 22:18:
Het rebooten kun je misschien uitzetten, zodat je een BSOD (blue screen of death) krijgt met een foutmelding die wellicht aan kan geven waar het probleem zit. Dit automatisch rebooten bij fouten kun je als volgt uitzetten: rechtermuisknop deze computer, eigenschappen, tabblad geavanceerd,
opstart- en herstelinstellingen - instellingen, en vinkje weghalen bij "De computer automatisch opnieuw opstarten".

Wat betreft je voltlijn, die spanning is inderdaad te laag. Misschien is je voeding iets stuk of is 450 Watt nog te weinig voor je systeem? Wellicht kun je een andere voeding proberen?
Mijn systeem heeft ong. een half jaar perfect gewerkt, zelfs met overclocks etc.
Ik kreeg echt helemaal nooit reboots of blue screens.

Nu kreeg mijn harde schijf smart failures en heb ik gelukkig nog een image kunnen draaien van mijn windows installatie etc.

Nu deze op een nieuwe schijf staat wil mijn systeem dus soms spontaan rebooten.

Misschien corrupte data van de windows installatie zou je denken, maar ik heb echt een dag lang van alles geprobeerd:
- Scandisk
- Powermax (Basic en Advanced Test)
- MEMTest86
- Defragmentatie
- PQMagic Scandisk
- Norton Disk Doctor
- Register cleaners
- F-secure virusscanner.
- Drivers en directX opnieuw geinstalleerd
- SP opnieuw geinstalleerd

Dit alles werd zonder problemen afgerond en ook kon ik los alle data gewoon goed benaderen wat dus zou betekenen dat de installatie prima in orde is.
(Ik wil ook echt geen nieuwe installatie plaatsen eigenlijk).

Toen zag ik tot mijn verbazing dus dat mijn 3.3volt lijn te laag was en het lijkt er dus op dat dit de veroorzaker van de klacht is.
Het is iig totaal niet gezond aangezien het systeem van me neef wat ook een redelijk high end systeem is dat uit a-merk artikelen bestaat een 3.3 volt lijn heeft van 3.33 volt onbelast met een Coolermaster Realpower 450 Watt voeding.

Dit terwijl ik met een OCZ Modstream 450 Watt aan de 3.04 volt onbelast zit.
In mijn ogen ligt de klacht dus hier en ik ga inderdaad dus ook een andere voeding proberen echter heb ik daar woensdag pas tijd voor.

Ik zal proberen om te kijken of ik de BSOD in beeld kan houden.
Ik heb er al een paar keer eentje snel zien knipperen en als ik in het logboek de foutcode daarvan nazoek dan komt daar inderdaad uit Machine_Check_Exception wat volgens mijn zoektocht op het internet zou betekenen dat het inderdaad iets met de hardware is.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Het is heel simpel: meet met een voltmeter je 3,3V lijn. Als die dan ook te laag is, 100% zeker je voeding defect.

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
mae-t.net schreef op zondag 17 september 2006 @ 22:36:
Het is heel simpel: meet met een voltmeter je 3,3V lijn. Als die dan ook te laag is, 100% zeker je voeding defect.
Hoe kan ik de 3.3 Volt lijn met de hand door meten?

Deze zit denk ik alleen aan de moederbord connector?
(Zoja welke kleur is het dan?).

Ik kan natuurlijk de voeding aan laten springen door de groene + de zwarte (common) draad door te verbinden echter test ik dan niet met een draaiend systeem. (Wat dus de belasting is).

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
DJ_The_SP schreef op zondag 17 september 2006 @ 22:50:
[...]
Hoe kan ik de 3.3 Volt lijn met de hand door meten?

Deze zit denk ik alleen aan de moederbord connector?
(Zoja welke kleur is het dan?).

Ik kan natuurlijk de voeding aan laten springen door de groene + de zwarte (common) draad door te verbinden echter test ik dan niet met een draaiend systeem. (Wat dus de belasting is).
Testen met een draaiend systeem is inderdaad betrouwbaarder. De 3,3V is oranje, of als er geen oranje draad is, paars.

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Nou ik heb een s478 moederbord dus de laatste 4 polen van de mobo connector gebruik ik niet.
Hier zat een oranje draad aan en ook een common dus daar kon ik mooi een multimeter aan prikken en mijn systeem opstarten. :)

De spanning is 3.28 volt op de meter en everest is het daar nu wel mee eens.
(De PC staat na een nacht ook pas net weer aan dus alles is nog wat kouder).

Zodra ik prime 95 doe zakt de 3.3 voltlijn meteen in naar de 3.13 - 3.14 volgens mijn multimeter.
(Deze waarde zou de uiterste afwijking moeten zijn naar mijn weten wat ook zou verklaren dat de pc nog net blijft werken).

Start ik echter 3Dmark05 op dan zie ik op het moment van de reboot het voltage op de multimeter ineens 2.88 volt worden waarna mijn systeem reboot.

Dit zou dus betekenen dat de voeding de oorzaak van alle ellende is, ik ga dit echter nog een paar keer proberen te reproduceren. :P

Verwijderd

Mooi gevonden, wil je posten welke voeding je gaat aanschaffen aangezien ik zelf ook begin te twijfelen aan mijn voeding met dit nieuwe systeem, ook zou ik graag een prijs weten en bij welke winkel deze vandaan komt.

Natuurlijk met een resultaat als het verholpen is :). Heb ik vergelijkend materiaal.

Bvd,
Bjorn

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Ik heb nu een OCZ Modstream 450 Watt.

Ik ben eigenlijk altijd zeer tevreden geweest over deze voeding en ook de andere producten die ik van ze heb.

Aangezien de voeding rond de 8 - 10 maanden oud is het ik nog steeds garantie dus wil ik de voeding gewoon om gaan ruilen en eens gaan kijken hoe hun service is. :)

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Nou om dit even te bevestigen. :)

Als ik met een Hyper 580Watt voeding van mijn werk test, werkt alles perfect. :)
Ik ga dus garantie claimen bij OCZ.

Mijn windows installatie is dus 100% in orde waar ik heel blij om ben.

Echter vind ik dit soort klachten wel hard op te sporen zeg.
Geef je gemiddeld de dubbele waarde aan bijvoorbeeld een product als een A-merk voeding uit...gaat ie nog na 8 maanden kapot.

Maarja, no hard feelings. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Da_maniaC op 20-09-2006 11:42 ]

Pagina: 1