[auto] doorzichtig tft voor snelheidsmeter

Pagina: 1
Acties:
  • 1.675 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16266

Topicstarter
Ik heb een idee.

auto + tft = see through route planner in dashboard..

Sloop een oude tft, haal het doorzichtige lcd display en de electronica er voorzichtig uit. Monteer dit achter het glas van je snelheidsmeter in je auto, sluit aan op een minipc met uitgebreide routeplanner. Configureer. Enjoy.

Ik heb zelf alleen een twingootje zonder panel in het dashboard maar met een suf digitaal km/u tellertje in het midden tussen de bestuurder en passagier in.
Wie biedt zich aan als proefkonijn? :P
Liefst in Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135884

Wat voor maat tft ga je daar voor gebruiken? Is namelijk nogal een verschil he een wijzerglaasje of een tft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een oud 15 inch schermpje. Je drukt het simpel weg met een extra plexiglas plaat tegen de achterkant van het plexiglas in je dashboard. De randen onder en boven die uitsteken doe je verder niets mee en vouw je weg aan de onder en bovenkant van die smalle ruimte (gebruik de naden of snij een gleuf als er geen rechte naad zit zodat je die niet in de binnenkant van de dashboard meer ziet zitten of hoeft af te plakken)
Wel je minipc kernel configureren dat je een smallere strook van je beeldscherm wilt gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 16266 op 15-09-2006 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 13:39

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

en de kilometerteller dan?

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zonder de witte achterkant van je tft panel (waarachter je tlbuisjes zitten) is het panel doorzichtig.
De topictitel is dan ook 'doorzichtig tft'.
Je kan dus nog steeds je tellertjes bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Ehm... zonder die verlichting ga je helemaal geen flikker zien op je tft.

En trouwens, wat voor auto heb jij in gedachten waar je een 15" tft scherm in kwijt kan voor de tellers ??

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
C.44 schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 21:56:
Ehm... zonder die verlichting ga je helemaal geen flikker zien op je tft.

En trouwens, wat voor auto heb jij in gedachten waar je een 15" tft scherm in kwijt kan voor de tellers ??
De verlichting is eenvoudig goed te maken door die tl buisjes of een strook witte ledjes aan de zijkanten van de dubbele laag plexiglas (wat het tftvel tegen het dashboardplexiglas drukt) uit het zicht weg te werken aan de zijkanten/boven/onder achter het dashboardplexiglas.
Je gebruikt maar ongeveer de helft van zo'n tftpanel, de rest werk je weg door een naad aan de bovenkant of onderkant, immers je moet ook de bedrading van je tftvelletje aansluiten zonder dat je deze draden ziet lopen voor je tellers langs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
We zitten hier op tweakers, voor de mensen met een bodemloze innovativiteit zonder bodemloze portemonnaie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-05 22:31

DoD Cerberus

blabla!

Anoniem: 16266 schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 22:05:
[...]

De verlichting is eenvoudig goed te maken door die tl buisjes of een strook witte ledjes aan de zijkanten van de dubbele laag plexiglas (wat het tftvel tegen het dashboardplexiglas drukt) uit het zicht weg te werken aan de zijkanten/boven/onder achter het dashboardplexiglas.
Je gebruikt maar ongeveer de helft van zo'n tftpanel, de rest werk je weg door een naad aan de bovenkant of onderkant, immers je moet ook de bedrading van je tftvelletje aansluiten zonder dat je deze draden ziet lopen voor je tellers langs ;)
ook wel eens aan de reflectie van de zon gedacht ? grote kans dat het scherm compleet onleesbaar wordt als de zon er een beetje schuin opstaat

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DoD Cerberus schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 22:41:
[...]

ook wel eens aan de reflectie van de zon gedacht ? grote kans dat het scherm compleet onleesbaar wordt als de zon er een beetje schuin opstaat
Dan zet je het geluid aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

Anoniem: 16266 schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 22:14:
[...]

We zitten hier op tweakers, voor de mensen met een bodemloze innovativiteit zonder bodemloze portemonnaie.
dan nog, google is een grenzeloze bron van ideeën, daar zie je goed hoe het gemaakt is, prima om zelf na te maken.

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:20
Of koop een recente BMW, zo'n e60 oid.
Grote kans dat het daar al in zit. Of alleen in de m5 :?
Dit is geen optie hoor. Al helemaal niet met een 15" scherm.
Een 7 inch zou misschien kunnen. Elk dashbord is anders, en ik weet niet of jij weleens je dashbord eraf hebt gehaald? Dan verander je wel van gedachten iig :)

[ Voor 53% gewijzigd door ID-College op 15-09-2006 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ID-College schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 23:04:
Dit is geen optie hoor. Al helemaal niet met een 15" scherm.
Een 7 inch zou misschien kunnen. Elk dashbord is anders, en ik weet niet of jij weleens je dashbord eraf hebt gehaald? Dan verander je wel van gedachten iig :)
Je hoeft niet het hele 15" scherm te gebruiken.
Je kan het netjes langs een recht aluminium buisje wegvouwen door de naad onder of boven.Een second hand schermpje slopen lijkt me goedkoper en je kan de draadjes dan makkelijk aansluiten buiten het zichtbare deel van je tellertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Klippy

Still Game

Je lijkt nogal zeker van je zaak :)
Ik zou zeggen, ga je gang en probeer het eens, misschien heb je een gat in de makt gevonden en verkoop je ze over 5 jaar kant en klaar.
Maar ik denk dat het je niet gaat lukken, zeker voor je snelheidsmeter. Die is namelijk donker. Daar zie je echt helemaal niks door. Stel je eens voor, een plastic folietje tegen een donkere achtergrond met allemaal cijfertjes en streepjes, geen achtergrondverlichting en dan ook nog "even de randjes omvouwen." Denk je echt dat je daar wat door ziet? Als het je al lukt om een TFT zo te ontleden.
Volgens mij heb je geen enkel idee waar je over praat he :P

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klippy schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 23:27:
Je lijkt nogal zeker van je zaak :)
Ik zou zeggen, ga je gang en probeer het eens, misschien heb je een gat in de makt gevonden en verkoop je ze over 5 jaar kant en klaar.
Maar ik denk dat het je niet gaat lukken, zeker voor je snelheidsmeter. Die is namelijk donker. Daar zie je echt helemaal niks door. Stel je eens voor, een plastic folietje tegen een donkere achtergrond met allemaal cijfertjes en streepjes, geen achtergrondverlichting en dan ook nog "even de randjes omvouwen." Denk je echt dat je daar wat door ziet? Als het je al lukt om een TFT zo te ontleden.
Volgens mij heb je geen enkel idee waar je over praat he :P
Volgens mij begrijpt niemand hier dat het niet de bedoeling is om het tft velletje tegen de wijzerplaat of iets dergelijks aan te drukken maar tegen de binnenkant van het plexiglas wat daarvoor zit.
Nou en dat blijft natuurlijk niet zomaar zitten, dus daar zet je nog een extra laag plexiglas achter. En daar kan je ledjes of tlbuisjes naast zetten (uit het zicht zodat je er niet in kijkt) zodat het plexiglas een simpele waveguide (denk aan het principe van glasvezel) word om het licht naar de tftpanel te brengen zonder dat de lampen er recht achter moeten zitten. De lampen scherm je verder natuurlijk af zodat er geen strooilicht door je dashboard gaat maar alleen door het plexiglas word geleid zodat het licht je tft velletje (wat dus tussen die twee plexiglas platen zit) beschijnt.

En kant en klaar ga je het op deze inbouwmanier niet verkopen. Dit zal een handwerkje blijven want ieder dashboard is anders. Maar een ervaren monteur die dit elke dag doet zal het binnen een uurtje gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Klippy

Still Game

Post je foto's van het resultaat? Ben erg benieuwd nu :)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:20
Anoniem: 16266 schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 23:38:
[...]

Volgens mij begrijpt niemand hier dat het niet de bedoeling is om het tft velletje tegen de wijzerplaat of iets dergelijks aan te drukken maar tegen de binnenkant van het plexiglas wat daarvoor zit.
Nou en dat blijft natuurlijk niet zomaar zitten, dus daar zet je nog een extra laag plexiglas achter. En daar kan je ledjes of tlbuisjes naast zetten (uit het zicht zodat je er niet in kijkt) zodat het plexiglas een simpele waveguide (denk aan het principe van glasvezel) word om het licht naar de tftpanel te brengen zonder dat de lampen er recht achter moeten zitten. De lampen scherm je verder natuurlijk af zodat er geen strooilicht door je dashboard gaat maar alleen door het plexiglas word geleid zodat het licht je tft velletje (wat dus tussen die twee plexiglas platen zit) beschijnt.

En kant en klaar ga je het op deze inbouwmanier niet verkopen. Dit zal een handwerkje blijven want ieder dashboard is anders. Maar een ervaren monteur die dit elke dag doet zal het binnen een uurtje gedaan hebben.
Uurtje?
Voordat jij het hele dashbord uit elkaar heb, dan heb je meer dan 250 draden liggen.
Dacht je dat die uit elkaar kon halen. Je krijgt een kabelzooi daar wordt je bang van. Je hoeft mij niet te vertellen dat je dat ff klaart.
Anyway er zit gigantisch veel werk aan want absoluut niet de moeite loont, waarvan je nieteens weet of het wel gaat werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ID-College schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 23:51:
[...]

Uurtje?
Voordat jij het hele dashbord uit elkaar heb, dan heb je meer dan 250 draden liggen.
Dacht je dat die uit elkaar kon halen. Je krijgt een kabelzooi daar wordt je bang van. Je hoeft mij niet te vertellen dat je dat ff klaart.
Anyway er zit gigantisch veel werk aan want absoluut niet de moeite loont, waarvan je nieteens weet of het wel gaat werken :)
Nee ik ga die kabels niet loshalen of bekijken. Het liefst schroef ik alleen het plexiglas waardoor je kijkt tijdelijk los.
Ik ga dus niets met wijzerplaten doen! Het speelt zich allemaal af op het plexiglas zelf.

Anoniem: 140923

Anoniem: 16266 schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 20:56:
Een oud 15 inch schermpje. Je drukt het simpel weg met een extra plexiglas plaat tegen de achterkant van het plexiglas in je dashboard. De randen onder en boven die uitsteken doe je verder niets mee en vouw je weg aan de onder en bovenkant van die smalle ruimte (gebruik de naden of snij een gleuf als er geen rechte naad zit zodat je die niet in de binnenkant van de dashboard meer ziet zitten of hoeft af te plakken)
Wel je minipc kernel configureren dat je een smallere strook van je beeldscherm wilt gebruiken.
Hoe wil je een tft ombuigen :?

• UgotHeinzzd
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

ID-College schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 23:51:
[...]

Uurtje?
Ik wil niet vervelend doen hoor, maar om je klokkenhuis lost te halen hoef je niet heel je dashboard te slopen. En een beetje modern dashboard is nog makkelijker aangezien de meeste connectors vlakbij de schakelaars vast zitten en dus niet naar binnen vallen bij demontage ( er zijn natuurlijk uitzonderingen ). Het is dat ik niet echt in de buurt woon heb nl nog een klokkenhuis liggen van een Golf type 4 en 5 en van een Leon. Zelf rij ik een Golf type 3 met een Audi TT dashboard wat allemaal prima werkt, wil hier alleen mee zeggen dat de bedrading best meevalt. Trouwens wat jij niet de moeite vindt kan een ander misschien anders zien.

[ Voor 4% gewijzigd door UgotHeinzzd op 16-09-2006 01:50 ]

[CiP] Aqueum initium TJ09

Topicstarter
Er zit een hele grote strook plexiglas over alle meters heen tegen het stof. Direct achter dit plexiglas willen we een doorschijnende tft plaatsen, dus ver weg van de meters vandaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.onverlaat.net/fok/dash2.jpg

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:21

Cheezus

Luiaard

Maak anders eerst gewoon een opstelling?
Als het dan werkt en zichtbaar genoeg is kun je het dan alsnog in een auto bouwen.

Anoniem: 157420

Ik zou zeggen, ga naar een sloop. Haal daar een oud dashboard inc teller.
En bouw er een TFT'tje in, dan kan je zoveel veranderen aan dat dashboard als je maar wilt.
En dan kan je jou TFT'tje nog gebruiken in een 'echt dashboard'
Succes!

• C.44

C.44

Gast, je bent zo gruwelijk naiev (sp?). Heb je wel eens een TFT scherm opengehad ? Waarom denk je dat er een witte verlichtingsbak achter je LCD zit ? Omdat een "paar ledjes aan de zijkanten van het tft" het ABSOLUUT NIET redden om je TFT te verlichten. Ook zitten er in die verlichtings bak geen TL buisjes... Als er al buisjes inzitten zijn het CCFL's. De kans is echter groter dat het een indiglo "vel" is.

En zo'n 15" scherm word je ABSOLUUT NIET kwijt in een dashboard... ook al gebruik je maar 10-15 cm van het scherm, moet je nog steeds wel het HELE scherm wegwerken in het dashboard. En als er tussen bovenkant dashboard en bovenste stand van de stuurkolom 20cm zit kin je in je handen klappen. Dan zit je dus met nog een half TFT dat je nergens kwijt kan. TFT vouwen is geen optie en de helft eraf zagen/knippen/snijden ook niet.

Goed en mocht je dan een auto gevonden hebben waar je dan een 15"tft op 1 of andere manier in kwijt kan zit je nog met het probleem dat de dustcover van je dashboard in 98% van de auto's nooit 100% vlak is. En TFT's vinden het niet leuk om gebogen te worden.

Word wakker man... bouw een Carpc en zet een 7 of 8" scherm elders in je dashboard maar niet in je instrumentariium.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Anoniem: 149328

het is een gaaf idee, maar of het lukt betwijfel ik...

ik denk dat je grootste probleem de verlichting is, je moet tussen de tellers en de tft dan een redelijke bak licht plaatsen om het in daglicht zichtbaar te krijgen.

ook lijkt het me wel handig om even te kijken of je bij het aanhebben van de tft de kilometerteller etc... uberhaupt nog kan zien, anders is het tijdens het rijden niet bruikbaar. (eigenlijk is het wel zeker dat je de tellers niet meer kan zien omdat je dan door je tft moet kunnen kijken -> je ziet niks op je tft...)

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 149328 op 16-09-2006 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127817

ik zou dit eerder in het midden het dashboard monteren. zodat iedereen er kijken op heeft. via gps komt snelheid er op. alleen de kilometer teller nog. de pc staat toch constant op dus die kan kilometers tellen. maar je moet de vorige stand ook weten. dat is misschien op te lossen door af tetappen van het standaard kilometer teller schermpje? als je toch een digitaal hebt? Je kan ze vervangen dus je moet zeker toch ook dat op je pc kunne laten weergeven? via een parallel port ofzo?

Moet toch te doen zijn niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:48
Als je toch digitaal bezig bent kan je gelijk dat signaal aan een pic doorgeven.
En een propeller led schermpje maken. http://www.luberth.com/analog.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:29

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

C.44 schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 19:12:
Gast, je bent zo gruwelijk naiev (sp?). Heb je wel eens een TFT scherm opengehad ? Waarom denk je dat er een witte verlichtingsbak achter je LCD zit ? Omdat een "paar ledjes aan de zijkanten van het tft" het ABSOLUUT NIET redden om je TFT te verlichten. Ook zitten er in die verlichtings bak geen TL buisjes... Als er al buisjes inzitten zijn het CCFL's. De kans is echter groter dat het een indiglo "vel" is.

En zo'n 15" scherm word je ABSOLUUT NIET kwijt in een dashboard... ook al gebruik je maar 10-15 cm van het scherm, moet je nog steeds wel het HELE scherm wegwerken in het dashboard. En als er tussen bovenkant dashboard en bovenste stand van de stuurkolom 20cm zit kin je in je handen klappen. Dan zit je dus met nog een half TFT dat je nergens kwijt kan. TFT vouwen is geen optie en de helft eraf zagen/knippen/snijden ook niet.

Goed en mocht je dan een auto gevonden hebben waar je dan een 15"tft op 1 of andere manier in kwijt kan zit je nog met het probleem dat de dustcover van je dashboard in 98% van de auto's nooit 100% vlak is. En TFT's vinden het niet leuk om gebogen te worden.

Word wakker man... bouw een Carpc en zet een 7 of 8" scherm elders in je dashboard maar niet in je instrumentariium.
Naief

En ja idd ben het met je eens TS denkt er veel te makkelijk over. Je kan idd beter een 7" op de plek van je radio/opbergbakje maken, en die aansluiten op een pctje.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Eeuhm....koop een 2e hands pocketpc, koop vervolgens een programmaatje dat het schermpje in de vertikale richting spiegelt, en zet het achter je dashboard, onder het raam. op die manier reflecteerd het schermpje op je raam, en heb je een see-through navigatie.
werkt gegarandeerd 's avonds. overdag wat minder.

Copy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-04 09:24

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Wat je beter kunt doen is een TFT'tje scoren van een grootte die je waarschijnlijk wel in je dashboard kwijt jkan, maar dan je klokken er wel uitslopen, en de km/teller e.d. ook op het scherm weer te geven, via die carpc (sensoren aansluiten).

dan kun je een indeling maken welke gelijk je routeinfo weergeeft. wanneer je goed googled kun je projecten vinden welke dus zelf digitale dashboards hebben gebouwd

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-05 19:19
sariel schreef op maandag 18 september 2006 @ 14:17:
Eeuhm....koop een 2e hands pocketpc, koop vervolgens een programmaatje dat het schermpje in de vertikale richting spiegelt, en zet het achter je dashboard, onder het raam. op die manier reflecteerd het schermpje op je raam, en heb je een see-through navigatie.
werkt gegarandeerd 's avonds. overdag wat minder.
Wel ff folietje op je raam plakken.
Kun je zelfs als pakket bij de Conrad kopen (niet met kleuren TFT helaas, wel met bijvoorbeeld groen/rood snelheidsmeter/toerenteller).

Pak het folie daarvan, snij je dashboard aan stukken en fabriceer zelf een soort beamer ;)

Die troep komt er overigens bij mij echt niet in.
Daarnaast zal het niet eens lukken, ik heb een Alfa 156 en daar heb je 5 klokken, met ieder een eigen kokertje. Het enige TFTtje wat bij mij in mijn auto zit, is mijn Nokia met TomTom erop (ideaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
kan je niet beter je hele klokkenhuis eruit slopen en hier een schermpje inzetten, deze kan je via OBDII (dacht ik) aan je auto koppelen en alle info laten weergeven. Ik heb mij hier niet in verdiept, volgens mij werkt dit alleen bij nieuwere auto's.

vind het idee wel kick trouwens, maar onhaalbaar op jou manier. ik heb een defect 15" liggen hier, de invertor is ervan kapot, ik had nog CCFL's liggen en heb de invertor hiervan erin gezet. Deze invertor geeft denk ik te weinig spanning en dus branden de CCFL's van het scherm (die nog intact waren) zwakker.
zelfs in een donkere kamer is het nog rot kijken op dit scherm. (misschien dat ik hem binnenkort in een houten kist bouw met meerdere CCFL´s zodat het scherm nog te gebruiken is voor mijn server (1x in de week gebruik ofzo)

iig succes als je nog wat gaat proberen. Vind dit een beetje te wild, onhaalbaar idee

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Extera schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 22:50:
Knip

iig succes als je nog wat gaat proberen. Vind dit een beetje te wild, onhaalbaar idee
Ik vind het ook leuk bedacht, maar ik denk niet dat het haalbaar is.

Mocht het toch gelukt zijn, laat het ons dan zien!

Ik denk dat het minder werk is en goedkoper om een PDA met navigatiesoftware aan te schaffen.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
hier nog wat info over ODB

http://www.scantools.nl/shop.php?cat=4&sid=5
http://www.scantools.nl/info.php?cat=10&iid=39

vind de grafische interface wel erg lelijk.
Afbeeldingslocatie: http://www.scantools.nl/img/kc/pcmscan_gauges_b.jpg
ik heb een keer een Mazda MX (nogwat, 3/5/8) gezien met een veel mooiere oplossing (misschien dat iemand deze auto kent en er een pic van kan posten? buitenkant was geloof ik blauw, binnenkant witleer/ lachgas erin, motor volledig getuned enz. als je deze auto hebt gezien kan je er niet omheen hebben gekeken 8) )

juist!

tadaa
Afbeeldingslocatie: http://image2.showyoursound.nl/momomx3v6/SyS_2006_6_15_2_41_21.jpg

Afbeeldingslocatie: http://image2.showyoursound.nl/momomx3v6/SyS_2006_1_25_1_39_47.jpg

Afbeeldingslocatie: http://image2.showyoursound.nl/momomx3v6/SyS_Thumb_SyS_2006_1_25_1_51_32.jpg

Afbeeldingslocatie: http://image2.showyoursound.nl/momomx3v6/SyS_2006_1_25_1_49_56.jpg

gaat wel idee van het doorzichtig verloren, maar zoiets lijkt mijn beter uitvoerbaar

[ Voor 34% gewijzigd door Extera op 19-09-2006 23:18 ]

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• C.44

C.44

Je moet er alleen niet mee aangehouden worden lijkt me. Snelheidsmeter moet werken en dan lijkt me ook dat ie zichtbaar moet zijn ;) En denk niet dat mensen van de RDW of KLPD het grappig vinden dat je dat me een pioneer(?) unit doet.

• ultimasnake
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 18:46
Ik vraag me af waarom ze Epaper hebben uitgevonden en zo trots zijn op flexibele tft displays als jij claimed dat het makkelijk te buigen is.

Een gemiddel scherm bestaat uit de TFT laag.. een laag met de tl-lichtjes (oid) EN een printplaat meestal tergrote van het scherm, waar ga je die laatste laten? die is toch echt nodig voor de aansturing.

Ik geloof best dat het somehow kan maar niet zomaar even zo makellijk (ervaring monteur binnen een uurtje?) als jij claimed.

Zoals mensen al zeggen, ga naar de autosloop regel een dashboard die voor jouw voldoet, probeer het uit en laat het ons zien.... als je het je lukt zullen mensen respect tonen, en zo niet kunnen we altijd mee denken waar het mis gaat etc.

[bookmarked]omdat het best leuk is om over te lezen[/bookmarked]

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:28

sopsop

[v] [;,,;] [v]

ultimasnake schreef op woensdag 20 september 2006 @ 09:30:
[..]
Een gemiddel scherm bestaat uit de TFT laag.. een laag met de tl-lichtjes (oid) EN een printplaat meestal tergrote van het scherm, waar ga je die laatste laten? die is toch echt nodig voor de aansturing.
[..]
Een gemiddeld TFT scherm bestaat uit een glasplaat waar twee flexibele plastic printplaatjes aanzitten:

Afbeeldingslocatie: http://images.tomshardware.com/2004/11/13/supersize_your_tv_for_/beamer_display_s.jpg
Verder zit er meestal nog een voeding in en de backlight ter grootte van de glasplaat, meer is het niet.

Wat de TS zich dan voorstelt met het vouwen van dit geheel.... ik weet het niet.

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:18
In die mazda heb ik ooit gezeten^^ bij een meeting in de buurt (wij stonden ook @ meeting met carsystems (audio) promo car )

maaruh het mooiste is denk ik gewoon een touchscreen tfttje weg plamuren in je dash en dan een carputer erachter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Wat misschien wel kan:

- sensoren plaatsen achter snelheidsmeter en toerenteller, of signaal aftappen (bij oude meters is hall sensor prima te doen omdat meters over magneet beschikken die ronddraait)
- eigen meters/converters op printplaat plaatsen, dus signaal omzetten voor laptop aflezing
- laptop verwerkt gegevens en stuurt naar display (te proberen met siemens laptop die over afneembaar scherm en ook nog lichtunit eraf kan. Maar dan zie je niet zoveel van in donker - dus niet aan te raden)
- dus oplossing kan hier zijn: een mini televisie van 5 cm (zo'n z/w oud ding) of TFT scherm van 7 inch met videoingang of VGA mogelijkheid op dashboard plaatsen en deze zo opstellen dat het goed spiegelt in de voorruit.
- de laptop moet dus over video uitgang beschikken (veel laptops kunnen dat) zodat het allemaal werkt

Het is beslist niet aan te raden aan bestaande meters te rommelen. Ook niet ervoor. Stel dat project fout gaat, zit je met slecht werkend scherm en/of niet werkende meters. Daar mag je niet zo de weg op rijden.

Doe geen domme dingen met bestaande meters, bouw daarom tweede display ernaast zodat je bij problemen nog verder kunt rijden met bestaande meters. Ook na strenge woorden van politie als je gesnapt bent.... :X

Anoniem: 24306

precies de computer is VEEL te onstabiel voor zoiets, als je geen mechanische meters meer hebt dus zonder zoon kabel, dan kunje gewoon aan de hand van de spanning die op de meter komt bepalen hoe hard je rijdt dus ff aan een pic ADC ingang, en dan via de USART. Mijn carPC heeft ook een gedeelte hardwarematig geregeld zodat als windows XP het laat afweten mijn auto wel normaal functioneerd. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 164709

Helemaal mee eens. De standaard lay-out in het hele programma, alsmede de tellerklokken zijn inmiddels aangepast. Screendump.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VINK_jr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-01-2023
ik heb zelf een auto waar de tellers achter 100% vlak glas zitten ( mercedes 8) )
maar no way dat je daar een tft in kan proppe
gewoon tft in bowe op een laptop en in de tunnel bouwe en dan zuurt de politie ook nie en het is toch veiliger (tft stuk ..... Flits dikke boete :+ )

[ Voor 3% gewijzigd door VINK_jr op 29-12-2006 02:22 ]

http://specs.tweak.to/15309 mijn pc bakkie :P AMD3200+2GHz s939 @2422,9MHz 3xhyperx kingston DDR400 512mb asus a8m vm-csm s939 asus n6600 extreme 265mb PCIe16x @16x lian li G70 bigtower 1xcooremaster extr 380w 1x 300w goedkoopgevalleutje 280gb tot sata

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

er zijn wel platte..zelfs flexibele tft ding-achtige spullen. Heb et ook in winkel van de orange shop gezien in Breda.
However.. als je denk ik TFT gaat gebruiken..betekent dat je het niet in de zon mag zetten... dus je moet je dashboard altijd afdekken, anders kan je het binnen de kortst mogelijke keren hem vervangen :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49450

"We hebben nooit meer geheugen nodig dan 640KB..."

Sorry even tussendoor, ik vind dit een geweldig idee. En waarom altijd van die "nee zeggers"? We zijn toch bijna allemaal toch wel werkzaam in de ICT branche? |:( Hebben we nou nog niet geleerd dat "Kan niet" eigenlijk niet bestaat in de computerwereld? Het is altijd denken aan de volgende stap, verdere ontwikkeling, nieuwe ontwikkeling, meer, beter, sneller, nieuwer!

De topicstarter heeft een goed idee! Waarom gelijk afkraken met "oh mijn god, dat gaat je nooit lukken n00b". }:O

Pff, ik zeg ga ervoor en 't gaat je lukken als je je ervoor inzet! Ik weet hoe je je voelt als de hele wereld nee zegt en jij ja denkt :) Gewoon doen! En dan iedereen uitlachen. :+

Mijn 2 cent. En nee dit is niet gericht op de mensen die wel advies geven, maar op de mensen die gelijk schreeuwen van de daken dat het niet kan en dat het dom is. |:(

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 49450 op 02-01-2007 00:05 ]

Pagina: 1