Laptop voor student €1000

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• E®nst
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09-2011
Ik probeer met behulp van dit topic een juiste keuze te maken voor een laptop.

Gebruiksdoel, budget
Ik ben 1e jaars student aan de HTS in Arnhem. Voor school moet ik werken met programma's als Solidworks om materialen te ontwerpen. Veel spellen speel ik niet. De spellen die ik speel zijn GTA San Andreas en NFS. Ik ga op kamers en dit wordt dus mijn hoofdcomputer. Daarom leek het mij wel verstandig om een hardeschijf met een redelijke opslag capaciteit te nemen i.v.m. de MP3's die erop komen en eventueel 2 spellen naast de office documenten en de ontwerpen in de tekenprogramma's. Ik moet de laptop voornamelijk zelf betalen en heb daarom maar een beperkt budget. Rond de €1000,- is mijn budget.

Eigen boodschappenlijstje met alle relevante specificaties
Ik weet zelf niet echt wat handig is. Is 512MB werkgeheugen voldoende of raden jullie mij toch 1GB aan. Na enig research hier op het forum kwam ik voor mijzelf tot de conclusie dat 512MB moet volstaan. Ik heb ook nog telefonisch contact gehad met bluelink (waar ik een interessante aanbieding heb gezien) en die raadde mij toch aan om 1GB te nemen. Een upgrade naar 1GB voor de laptop die ik in gedachten heb kost ongeveer €130,- excl.

Volgende punt waar ik ook nog niet helemaal over uit was is de videokaart. De laptop die ik gezien heb (zie hieronder) heeft een X300 videokaart. Volstaat deze voor mijn game bedoelingen? Ik heb hier al over gebeld met bluelink maar die durfden mij hier niet echt een goed advies over te geven omdat ze hier niet genoeg ervaring mee hadden?

Bluetooth is geen vereisten maar zou wel een heel erg fijne bijkomstigheid. Ik kan dan makkelijk mijn agenda synchroniseren.

De laptop
Bij bluelink is de volgende laptop in de aanbieding die mijn aandacht trok:
Lenovo Tinkpad Z60m
Display
External display supported: Yes
Simultaneous external display: Yes
Screen type description: Max Bright TFT
Viewable image size (diagonal): 15.4inches
Screen illumination: Backlit
Max colors or grey shades: 16777216
Max resolution: 1280x800

Graphics Subsystem
Video RAM std/max: 64MB / 64MB
Graphics chipset: ATI Mobility RADEON x300
Graphics type: WXGA
Video RAM type: DDR2 SDRAM
Max resolution (with max video RAM): 2048x1536 16777216 colors
Max colors (with max video RAM): 16777216
Graphics bus interface: PCI Express

Processor
BIOS type: Flash ROM
Processor manufacturer: Intel
Processor (CPU): Intel® Pentium® M Processor 750
Processor internal clock speed2: 1.86GHz
Front Side Bus: 533MHz

Memory
Memory (RAM) std/max: 512MB / 2GB
RAM slots total: 2 SODIMM
RAM slots available: 1 SODIMM
RAM speed supported: 533MHz
RAM type: PC2-4200 DDR2 SDRAM

Hard Disk
Hard disk size1: 80GB
Hard disk type: Serial ATA

Optical device
Floppy diskette size: --
Optical device: DVD Recordable
Optical device speed8: 24X Max
Device interface: EIDE

Weight & Dimensions
Weight: 3.11Kgs
Height: 37.3mm
Width: 357mm
Depth: 262.5mm
Travel weight: 3.01Kgs

Communications
Fax/modem: 56K V.92 designed modem
Fax/modem speeds: 56Kbps data/14.4Kbps fax
Infrared port: Yes
Infrared port speed: 4Mbps
Wireless standard: Intel 2915 a/b/g With Bluetooth
Network card:
Network interface:

Waarom deze laptop?
Mijn oog viel op deze laptop vanwege
  • De prijs (€895,- excl)
  • Volgens mijn informatie een snelle processor
  • 15,4" widescreen scherm
  • Bluetooth
  • De grootte van de HDD (80GB)
  • Mijn broer is helemaal weg van IBM/Lenovo, die laptops zitten volgens hem (en de meeste van jullie ook, heb ik ontdenkt via het forum) heel erg goed in elkaar.
Jullie input
Nu wil ik graag van jullie weten is dit in jullie opinie een goede laptop voor mijn doeleinden of dat jullie een beter alternatief voor mij hebben.
Graag zou ik ook advies willen over het intern geheugen en de videokaart.

Alvast hartstikke bedankt!

• radem205
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02-2022
Het is wel aan te raden om 1024MB aan intern geheugen te nemen, want 512MB is echt te weinig (zeker ook aangezien je met Solidworks werkt/wil werken).
Je moet niet al te hoge verwachtingen hebben van de X300 videokaart. Dit is een low-budget kaart waarmee je recente games niet geweldig op kan spelen.

Wat zeker een superlaptop is voor jouw budget is de HEL80-08:
http://www.laptops4u.nl/info/hel80-08-1106.html (999 euro)

Deze laptop heeft een mid-range grafische kaart waarmee je recente games goed op kan spelen. En deze heeft 100GB harde schijf en 1024MB intern geheugen.

Compal maakt(e) barebones voor o.a. Asus, Toshiba en Acer.

Zie: Ervaringen Compal HEL80-02

De recensies van Compal laptops op bijvoobeeld notebookreview.com zijn zeer positief, dus is zeker aan te raden!

[ Voor 7% gewijzigd door radem205 op 15-09-2006 21:07 ]

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
radem205 schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 21:05:
Het is wel aan te raden om 1024MB aan intern geheugen te nemen, want 512MB is echt te weinig (zeker ook aangezien je met Solidworks werkt/wil werken).
Je moet niet al te hoge verwachtingen hebben van de X300 videokaart. Dit is een low-budget kaart waarmee je recente games niet geweldig op kan spelen.

Deze laptop heeft een mid-range grafische kaart waarmee je recente games goed op kan spelen. En deze heeft 100GB harde schijf en 1024MB intern geheugen.

De recensies van Compal laptops op bijvoobeeld notebookreview.com zijn zeer positief, dus is zeker aan te raden!
idd, puike laptop! _/-\o_

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-01 20:06
Ik heb toevallig een Fujitsu-Siemens Amilo Pi1536 gekocht bij de MediaMarkt (Arnhem), voor 999, met deze specs:
Intel® Centrino® Duo mobile technology, Intel® Core Duo processor T2300 (1.66GHz), Windows XP Home NL, 15.4"TFT WXGA+, 1024MB (2 x512MB), 100GB 5400rpm, DVD-+Dual double layer, LiIon, 56K modem, Lan & Wireless 802.11bg, ATI Mobility Radeon X1400 met 512 MB of HyperMemory (128 MB of dedicated GDDR2 VRAM; up to 384 MB of shared system memory), DVI poort
Gaat allemaal naar wens, in de collegebanken haal ik een uur of 3, met zwaardere belasting daalt de batterijduur uiteraard.

[ Voor 11% gewijzigd door BoB_HenK op 15-09-2006 21:54 ]

• E®nst
Dus voor hetzelfde geld of zelfs minder zijn er wel degelijk betere laptops te krijgen. Enige verschil is dat de processor iets trager is als ik het goed heb.

Spelen merken nog een belangrijke rol? Zoals ik in mijn startpost al aangaf heb ik goede verhalen gelezen dat IBM goed in elkaar zit. Zijn de verschillen tussen de merken tegenwoordig te verwaarlozen of zijn er nog merken die ik zou moeten wijken?

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:43
Hou er wel rekening mee dat die Compal zonder OS geleverd wordt.
Dat verklaart voor een stuk de lage prijs. Een andere laptop met dezelfde specs (en OS) zal normalerwijze 1150 euro kosten.

Verwijderd

E®nst schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 22:27:
Dus voor hetzelfde geld of zelfs minder zijn er wel degelijk betere laptops te krijgen. Enige verschil is dat de processor iets trager is als ik het goed heb.

Spelen merken nog een belangrijke rol? Zoals ik in mijn startpost al aangaf heb ik goede verhalen gelezen dat IBM goed in elkaar zit. Zijn de verschillen tussen de merken tegenwoordig te verwaarlozen of zijn er nog merken die ik zou moeten wijken?
nou.. een x300, daar speel je dus echt geen san-andreas mee..

in mijn laptop zit een x700, en daar speel ik amper S.A mee - x700 trekt het gewoon niet.

dat HEL bakkie ziet er lekker uit!
(met GeForce Go 7600 256MB/ 512MB with TurboCache/ 1.3 Megapixel Webcam :9 )

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2006 22:43 ]

• E®nst
Ok ben aan de hand van de door jullie verkregen informatie weer wat wijzer geworden en ben even verder gaan zoeken.

De Toshiba Satellite A100-683 is ook een goede kandidaat volgens mij. Deze heeft in tegenstelling tot de 635 ook bluetooth en nog weer 20GB meer. Echter vind ik 120GB alweer 'overdreven'. Het is niet vervelend dat het erop zit maar als ik hierop kan besparen door de 635 te kopen en eventueel een bluetooth dongle erbij kopen ben ik denk ik voordeliger uit.

Type processor Intel Core Duo
Uitvoering Centrino T2250
Kloksnelheid 1730 MHz
Intern geheugen 1024 MB
Intern geheugen (max.) 4096 MB

Beeld
Beeldscherm type TFT
Beeldscherm grootte 15,4 inch
Beeldscherm resolutie 1280 x 800
Videokaart type ATI Mobility Radeon X1600 256 MB HyperMemory
Videogeheugen 256
Model videokaart videokaart
Ingebouwde webcam x

Geluid
Geluid 16-bit stereo
Luidsprekers intern

Opslagmedia
Opslagcapaciteit 120 GB
Media station DVD-Dual, cardreader

Overige bijzonderheden
Aansluitingen Bluetooth, Ethernet, Firewire, modem, TV-out, USB 2.0, Wireless LAN
PC card 1 x type II
Accu lithium-ion
Besturingssysteem Windows XP
Gewicht 2720 gram

Afmetingen (H x B x D) 3,7 x 36 x 26,7 cm

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-01 21:50
neem je bluetooth intern. Das echt zoveel makkelijk!! Makkelijk voor met je telefoon en in de toekomst netwerken via bluetooth. kost nu wat extra, maar is wel fijn later!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:26

rapture

Zelfs daar netwerken?

E®nst schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 20:17:
Gebruiksdoel, budget
Ik ben 1e jaars student aan de HTS in Arnhem. Voor school moet ik werken met programma's als Solidworks om materialen te ontwerpen. Veel spellen speel ik niet. De spellen die ik speel zijn GTA San Andreas en NFS. Ik ga op kamers en dit wordt dus mijn hoofdcomputer.
Niet veel gamen? Wel ineens zware games, dus ofwel een gamebare laptop of gewoon niet gamen.
Daarom leek het mij wel verstandig om een hardeschijf met een redelijke opslag capaciteit te nemen i.v.m. de MP3's die erop komen en eventueel 2 spellen naast de office documenten en de ontwerpen in de tekenprogramma's. Ik moet de laptop voornamelijk zelf betalen en heb daarom maar een beperkt budget. Rond de €1000,- is mijn budget.
Harde schijf mag klein blijven, voor extra opslag haal je een 250GB externe schijf bij de Aldi voor weinig geld. De spijbel-percentages van IT-opleidingen zijn opvallend groot op de dag dat zulke schijven bij de Aldi aankomen.
Ik weet zelf niet echt wat handig is. Is 512MB werkgeheugen voldoende of raden jullie mij toch 1GB aan. Na enig research hier op het forum kwam ik voor mijzelf tot de conclusie dat 512MB moet volstaan. Ik heb ook nog telefonisch contact gehad met bluelink (waar ik een interessante aanbieding heb gezien) en die raadde mij toch aan om 1GB te nemen. Een upgrade naar 1GB voor de laptop die ik in gedachten heb kost ongeveer €130,- excl.
Met 512MB kan ik niet fatsoenlijk surfen op het Internet met Firefox, laat staan iets serieus doen. Vandaar ga ik mijn laptop uit 2003 zo snel mogelijk upgraden richting 1GB ram.
Volgende punt waar ik ook nog niet helemaal over uit was is de videokaart. De laptop die ik gezien heb (zie hieronder) heeft een X300 videokaart. Volstaat deze voor mijn game bedoelingen? Ik heb hier al over gebeld met bluelink maar die durfden mij hier niet echt een goed advies over te geven omdat ze hier niet genoeg ervaring mee hadden?
Gamebaarheid is zeer game-afhankelijk, vandaar kan men geen advies geven. Bovendien zijn er veel soorten klasses van systeemeisen, de ene wilt CS'en op een Pentium II 450MHz met Riva TNT2 en een ander is niet tevreden met een Athlon 64 3500+ met GeForce 7900 GT.

IBM panzers met bedrijfscontracten zijn een klasse apart, om te beginnen mag je deze laptops van de trap afsmijten en ze werken nog. De next-business-day-onsite is overheerlijk, laptops worden de volgende werkdag snel op lokatie hersteld. Max RMA van 2 weken, dat stelt weinig voor tov mijn Toshiba laptop die ff 7 maanden bezig was met het RMA'en. Dus geen Toshiba.

Acer levert prijs/kwaliteit, in het verleden waren barstende behuizingen, zwakke scharnieren,... gebruikelijk. De bouwkwaliteit is ondertussen verbeterd. Acer zou ik voor budgetoplossingen overwegen.

[ Voor 12% gewijzigd door rapture op 16-09-2006 02:18 ]

Verwijderd

Kijk eens naar een Asus A6T, met 1100 euro misschien iets boven je budget, maar je hebt dan wel een kwalitatief goeie laptop die zonder problemen een jaartje of 3 kan meegaan. En anders is Compal inderdaad prima spul (zie ook BTO of Zepto, zijn vaak dezelfde laptops).

Verwijderd

radem205 schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 21:05:

Goed machientje en voorbereid voor Vista. Verder is de Go7600 sneller dan de ATi1600, genoeg benchmarks erover en het is een complete machine. Verder kun je je bedenken of je het niet noodzakelijk vind of er een externe monitor aansluiting in zit. Thuiswerken op een 19 inch is misschien wat fijner.

Je kan wel denken, nu iets goedkoper uit zijn door een ander model te nemen, maar hou er rekening mee, je kan vrijwel niets upgraden in een laptop en dus wil je nu het meest snelle in je laptop hebben, goedkoop is vaak al snel duurkoop.

Werk zelf met een Acer 9802, Intel T2300 en een go7600 256 erop. Draait moeiteloos games, behalve GRAW, daar is hij te licht voor. Reso 1680-1050, ook voor de games, dus dat zegt wel genoeg over de kracht van de Nvidia chip :) Ik weet, deze ligt ver boven je budget, maar het is een snelle machine, vergelijkbaar met de voornoemde laptop.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:13
Zelf heb ik een Asus A6T (heb review in product survey, de moeite waard om te lezen). Deze is nu net ietsje boven je budget (zo'n 1070 euro dacht ik). Maar zoals parabellum al zei, je kunt eigenlijk niks uitbreiden. De laptop heeft dan direct kracht voor alles wat je wilt zonder naar mijn mening grote bottlenecks. De AMD Turion 64 X2 TL-52 is krachtig en in veel gevallen sneller dan zijn directe concurrent, de T2300. De GF Go 7600 met 256MB dedicated VRAM is een mooie kaart voor een "Compacte DTR". Voor een 7900 oid zit je op een 17" bakbeest, terwijl deze klrachtig is in een toch makkelijk mee te nemen 15.4" model. Ik heb zoiets van als het in mn tas past heb je er geen last van. Deze past dan precies in mn Eastpak tas. Verder heeft deze laptop standaard 2 jaar garantie wat ook niet onaardig is, krijg je een draagtas en muis erbij :).

Verwijderd

een dell 640n iets?

PROCESSOR Intel ® Core™ Duo Processor T2400 (1.83 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB) bewerken
BESTURINGSSYSTEEM Legitieme Windows® XP Home Edition, SP2 bewerken
ONDERSTEUNINGSSERVICES 1 Jaar Collect & Return service bewerken
LCD-SCHERM 14.1" W Screen WXGA+ UltraSharp™ (1440 X 900) TFT Display with TrueLife™ bewerken
TOETSENBORD Single Pointing Internal Keyboard - US International (QWERTY) bewerken
GEHEUGEN 1024MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x512) bewerken
HARDE SCHIJF 80GB (5,400 rpm) Hard Drive
met 1jaar collect & return

1028 euro
als je bij e value NLBSDONL-N096M2 invult

• E®nst
Ten eerste bedankt voor alle reacties!
Verwijderd schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 13:21:
een dell 640n iets?

PROCESSOR Intel ® Core™ Duo Processor T2400 (1.83 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB) bewerken
BESTURINGSSYSTEEM Legitieme Windows® XP Home Edition, SP2 bewerken
ONDERSTEUNINGSSERVICES 1 Jaar Collect & Return service bewerken
LCD-SCHERM 14.1" W Screen WXGA+ UltraSharp™ (1440 X 900) TFT Display with TrueLife™ bewerken
TOETSENBORD Single Pointing Internal Keyboard - US International (QWERTY) bewerken
GEHEUGEN 1024MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x512) bewerken
HARDE SCHIJF 80GB (5,400 rpm) Hard Drive
met 1jaar collect & return

1028 euro
als je bij e value NLBSDONL-N096M2 invult
Ik ben zelf niet zo weg van schermen kleiner dan 15". Ik weet dat een schermgrootte niet alles zegt en dat je beter op je resolutie kan letten maar ik
heb liever een laptop met 15 of 15 widescreen scherm.

Ik zal de product reviews van die asus eens doorlezen, als ik het zo even snel bekijk is dat ook lang niet gek die laptop! Prijstechnisch schelen de Asus A6T en de Toshiba A100-683 niets van elkaar. Wat is de favoriet van de mensen hier?

De verschillen tussen beide laptops zijn de volgende:

Processor:
Asus: AMD Turion 64 TL-52
Toshiba: Intel Core Duo Centrino T2250

Videokaart:
Asus: nVidea GeForce GO 7600
Toshiba: ATI X1600

Verder heeft de Toshiba nog een grotere HDD (20GB) maar dat vind ik geen belangrijk verschil.

[ Voor 21% gewijzigd door E®nst op 16-09-2006 16:44 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:13
Ik weet weinig informatie over de toshiba maar dit zijn de verschillen/verschillen om naar te kijken:

Turion 64 X2 TL-52 vs Intel Core Duo T2250:
AMD Turion heeft itt tot de Intel Core Duo wel 64 bit en virtualisatie. Verder is de T2250 een budget uitvoering met een FSB van maar 533 MHz tov de 667 van AMD. De kloksnelheid ligt bij de core duo wel weer iets hoger.

Geheugen: Van de Asus weetik dat het 1 dimm is (makkelijk uit te breiden) van het maximaal ondersteunde 667MHz.

Videokaart: De Go 7600 heeft 256MB Dedicated Vram, de X1600 kan wel eens 128MB dedicated hebben en tot 384MB shared (hypermemory) zodat je op 512 uitkomt.

Asus levert verder 2 jaar garantie op de laptop en 1 op de batterij. Ik weet niet hoe het met de toshiba zit, maar ook een punt om op te letten.
Pagina: 1