Nieuw systeem: ok? Advies? Welk geheugen?

Pagina: 1
Acties:

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben aan een upgrade toe. En ik weet dat een "beoordeel mijn systeem"-topic niet erg populair zijn, dus ik zal me proberen goed te verantwoorrden.

Momenteel heb ik:
  • AMD Athlon64, 2400Mhz (12x200) 3400+ (Newcastle, S754)
  • MSI K8T Neo-FSR
  • 2x 512MB DDR SDRAM (PC3200)
  • ATi Radeon 9800Pro
Ik wil een upgrade omdat het idee heb dat mijn systeem steekjes laat vallen, traag reageren op harde schijf acties, premiere/photoshop starten traag, games (RCT3/Unreal/Fear) laden lang of haperen....

Omdat ik maximaal 900 euro heb te besteden, heb ik dit gevonden.
  • AMD Athlon64 X2 4200+ (210 euro)
  • met een Asus M2N-E AM2 (110 euro)
Uit vele reviews komen de Intel Core 2 Duo's (ook de E6300 = rond de zelfde prijs) beter uit de test, maar om daar een passend mobo bij te zoeken met al die verschillende chipsets is zo'n gedoe. Tevens heb zeer goede ervaringen met AMD.

Bij geheugen ben ik nog onzeker. CPU en mobo zouden PC6400 geheugen ondersteunen. Is dat geheugen zoveel beter in performance dat het bijna het dubbele waard is? Ik kan hier vrij weinig info over vinden.
Ook de vraag of ik (voor 1GB geheugen) 1 of 2 reepjes moet nemen kon ik niet beantwoord krijgen. Voor een eventuele upgrade als de bankrekening aangevuld is zou ik er evt. nog twee bij kunnen zetten (Mobo heeft 4 slots).
  1. 1GB Standaard DDR2 PC5300 geheugen kost 110 euro
  2. 1GB Kingston HyperX DDR2 PC6400 geheugen kost 204 euro
Voor de videokaart een midrange. Volgens mij t.o.v. mijn Radeon 9800Pro een goede update, toch?
  • ATi Radeon X1600XT 256MB (160 euro)
En hardeschijf... :z
  • WD Caviar 320GB / 16MB SATA II (120)
SB Live, DVD-RW, FireWire + keyboard is nog in bezit. En dat zou de totaal prijs op 710 (goedkoop geheugen) of 804 (duur geheugen) uit laten komen ex. voeding.
Zou een 400W voeding genoeg zijn? Ook als ik later er nog hardeschijven bij ga plaatsen? Ik kan slecht inschatten wat apparaten allemaal nemen, alleen de cpu neemt 65W las ik.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
oZner schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 14:50:
[...]
Uit vele reviews komen de Intel Core 2 Duo's (ook de E6300 = rond de zelfde prijs) beter uit de test, maar om daar een passend mobo bij te zoeken met al die verschillende chipsets is zo'n gedoe. Tevens heb zeer goede ervaringen met AMD.
In dat geval zou je eens kunnen kijken in [Discussie] Core 2 Duo (Conroe) Motherboard Topic Deel IV :)
Bij geheugen ben ik nog onzeker. CPU en mobo zouden PC6400 geheugen ondersteunen. Is dat geheugen zoveel beter in performance dat het bijna het dubbele waard is? Ik kan hier vrij weinig info over vinden.
Of het het geld waard is kun je voor jezelf bepalen aan de hand van reviews met dezelfde of vergelijkbare hardware. Veel belangrijker is dat het ondersteund wordt door je moederbord.
Asus is geen kei als het aankomt op geheugenondersteuning en dat zie je terug in de QVL die je vindt op de productpagina.
Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen dat de modules gaan werken zul je je daar aan moeten houden. Kijk goed onder 'Component' aangezien dat de chiptypes betreffen die grotendeels bepalend zijn of een module al dan niet compatibel is.
Ook de vraag of ik (voor 1GB geheugen) 1 of 2 reepjes moet nemen kon ik niet beantwoord krijgen.
Als je veel games speelt is het aan te raden voor 2GB geheugen te gaan, maar of je nu 1GB of 2GB neemt, neem twee modules zodat je Dual Channel kunt benutten.
Voor een eventuele upgrade als de bankrekening aangevuld is zou ik er evt. nog twee bij kunnen zetten (Mobo heeft 4 slots).
De prestatiewinst van PC6400 tov PC5300 is afhankelijk van de situatie, maar gemiddeld zo'n 5-10%.
Houd hierbij wel rekening met de timings de benodigde Vdimm bij sneller geheugen.
Voor de videokaart een midrange. Volgens mij t.o.v. mijn Radeon 9800Pro een goede update, toch?
Wederom een gemakkelijk te beantwoorden vraag als je gewoon even met Google aan de slag gaat, of diverse topics op GoT doorspit.
Prima schijfje :)
Zou een 400W voeding genoeg zijn? Ook als ik later er nog hardeschijven bij ga plaatsen? Ik kan slecht inschatten wat apparaten allemaal nemen, alleen de cpu neemt 65W las ik.
Voor een antwoord op deze vraag kun je terecht in Welke voeding heb ik nodig? Deel 15 :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• iAR
  • Niet online
r00n schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 15:12:
Of het het geld waard is kun je voor jezelf bepalen aan de hand van reviews met dezelfde of vergelijkbare hardware. Veel belangrijker is dat het ondersteund wordt door je moederbord.
Asus is geen kei als het aankomt op geheugenondersteuning en dat zie je terug in de QVL die je vindt op de productpagina.
Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen dat de modules gaan werken zul je je daar aan moeten houden. Kijk goed onder 'Component' aangezien dat de chiptypes betreffen die grotendeels bepalend zijn of een module al dan niet compatibel is.

De prestatiewinst van PC6400 tov PC5300 is afhankelijk van de situatie, maar gemiddeld zo'n 5-10%.
Houd hierbij wel rekening met de timings de benodigde Vdimm bij sneller geheugen.
Dank je wel voor je nuttige en uitgebreide post! Alleen je geheugen praatje... :/ O-)

Als het verschil tussen 667 en 800MHz geheugen zo'n 5-10% (in de all over snelheid van de pc) is me dat dus niet helemaal waard... al vraag ik me af welke situatie je precies bedoelt.
Ik snap alleen niet helemaal wat je bedoelt met die timeings van de benodigde vdimms...

En nog een vraag, over dat geheugen... hoe kom je er precies achter wel bankje je koopt? Was altijd van de "ik loop de funprice binnen en koop wat geheugen" :X

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
oZner schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 16:18:
[...]
Dank je wel voor je nuttige en uitgebreide post! Alleen je geheugen praatje... :/ O-)

Als het verschil tussen 667 en 800MHz geheugen zo'n 5-10% (in de all over snelheid van de pc) is me dat dus niet helemaal waard... al vraag ik me af welke situatie je precies bedoelt.
Met situatie doel ik op de verscheidenheid aan applicaties. Zo zul je het verschil het beste merken in benchmarks en andere synthetische programma's, omdat je dan keiharde cijfers hebt. In games zal het voor een paar extra FPS zorgen en dat merkt zo goed als niemand. En dan is er nog de kwestie of je het het geld waard vindt. Voor een beter beeld zou je eens kunnen zoeken naar reviews waar PC5300 tegenover PC6400 wordt gezet :)
Ik snap alleen niet helemaal wat je bedoelt met die timeings van de benodigde vdimms...
In de meeste gevallen is het zo dat sneller geheugen een hogere Vdimm (geheugenvoltage) en andere timings nodig heeft om naar behoren te functioneren. De benodigde informatie is beschikbaar op de website van de geheugenfabrikant.
En nog een vraag, over dat geheugen... hoe kom je er precies achter wel bankje je koopt? Was altijd van de "ik loop de funprice binnen en koop wat geheugen" :X
Dat zal vrijwel zeker niet meer gaan werken aangezien je voor een moederbord hebt gekozen dat behoorlijk kieskeurig is. Doorgaans staat er bij de naam van de module ook een partnumber. Typ deze in bij Google of wederom op de site van de betreffende fabrikant alwaar je alle info die je nodig hebt kunt vinden :)

[ Voor 8% gewijzigd door Rone op 15-09-2006 16:31 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

oZner schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 14:50:
Ik ben aan een upgrade toe. En ik weet dat een "beoordeel mijn systeem"-topic niet erg populair zijn, dus ik zal me proberen goed te verantwoorrden.

Momenteel heb ik:
  • AMD Athlon64, 2400Mhz (12x200) 3400+ (Newcastle, S754)
  • MSI K8T Neo-FSR
  • 2x 512MB DDR SDRAM (PC3200)
  • ATi Radeon 9800Pro
Ik wil een upgrade omdat het idee heb dat mijn systeem steekjes laat vallen, traag reageren op harde schijf acties, premiere/photoshop starten traag, games (RCT3/Unreal/Fear) laden lang of haperen....

Ook de vraag of ik (voor 1GB geheugen) 1 of 2 reepjes moet nemen kon ik niet beantwoord krijgen. Voor een eventuele upgrade als de bankrekening aangevuld is zou ik er evt. nog twee bij kunnen zetten (Mobo heeft 4 slots).
SB Live, DVD-RW, FireWire + keyboard is nog in bezit. En dat zou de totaal prijs op 710 (goedkoop geheugen) of 804 (duur geheugen) uit laten komen ex. voeding.
Heb zelf de ASUS M2N32-SLI Deluxe.
Uber stabiel bordje. I.C.M. dezelfde cpu als je voorsteld. X2 4200+
Erg mooie stabiele en snelle cpu. :)

Voor de X1600XT zou ik mischien eerder voor de GeForce 7600GT gaan. :) tikkeltje sneller.

Geheugen, AMD heeft baat bij sneller geheugen. S939 heeft baat bij lagere latencies AM2 bij sneller geheugen.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
Wat is dat nou weer voor slap excuus 8)7 Doe gewoon een asus p5b met een E6300!
Ik zou 2 GB pc 5300/pc 4200 voor ongeveer 200 euro kopen.
ATi Radeon X1600XT 256MB (160 euro)
Volgens mij is de 7600GT beter.
WD Caviar 320GB / 16MB SATA II (120)
Volgens mij is de seagate barracuda 7200.10 320 GB, 16 MB beter.

• iAR
  • Niet online
Dat zal vrijwel zeker niet meer gaan werken aangezien je voor een moederbord hebt gekozen dat behoorlijk kieskeurig is. Doorgaans staat er bij de naam van de module ook een partnumber. Typ deze in bij Google of wederom op de site van de betreffende fabrikant alwaar je alle info die je nodig hebt kunt vinden :)
Ik heb de QVL lijst bekeken, blijft weinig keuze over... Veel voorkomend is een reepje 1GB Kingston, maar die kan dan niet in Dual Channel draaien, maar wel weer met 3 reepjes in een Dual Channel (?)
De andere reepjes geheugen kan ik amper vinden, ook niet in de pricewatch hier. Komt dat echt zo precies?? En hoe is de performance met en zonder dual channel?

• iAR
  • Niet online
De Asus M2N-E is dus een kieskeurig bordje, en het geheugen in QVL lijst kan ik amper vinden. Het Kingston ValueRAM DIMM 1 GB (Retail, KVR667D2N5/1G) geheugen werkt volgens de lijst alleen in single channel (of met 3 reepjes in dual channel??).
Van ander geheugen weet ik dus niet of het in dual channel zal werken...

Ik kan ook de K9N Ultra of Platinum nemen. Ik weet niet of er veel verschil tussen deze borden zit. Bij de Platinum stond het bovenstaande reepje wel in de lijst, ik neem dan automatisch aan dat deze dan ook in Dual Channel werkt?!

Zijn er mensen die één van bovenstaande heeft of kan bevestigen wat ik hier neergezet heb?

[ Voor 0% gewijzigd door iAR op 17-09-2006 18:29 . Reden: oops, dat was een reply ipv edit :( ]

Pagina: 1