Toon posts:

Ongecomprimeerde Film

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem, en zou niet weten waar ik dit moest vragen, dus vraag ik het maar hier aangezien hier naar mijn mening toch redelijk wat intellectuelen loslopen . :)

Ik ben nu bijna precies een jaar bezig met het schrijven van een verliesloze compressiemethode voor video, (naar aanleiding van het Jan Sloot incident(je)) maar om verder te komen zou ik graag een fragment van een commerciele speelfilm bemachtigen. (Eigenlijk het liefst een fragment van South Park, van Matt Stone en Trey Parker.)

Het eerste probleem is dat ik het fragment ongecomprimeerd wil hebben, d.w.z, nog voor de MPEG-2 compressie van DVD. Gedigitaliseerde film dus eigenlijk. (En geen HD-formaat)

Het tweede probleem is dat (aangezien ik niet het emailadres heb van een filmstudio/maatschappij of van de makers van South Park) ik geen idee heb waar ik dit moet zoeken, en daarom, nogmaals, vraag ik het hier.

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

- Luuk

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Waarom zou je daar commerciele film voor nodig hebben? Iedere ongecomprimeerde zal voldoen.

-edit-

Het zal me niet eens verbazen als er speciale testfimpjes voor zijn.

[ Voor 116% gewijzigd door lemming_nl op 14-09-2006 17:08 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-02 13:46
Ik zou zeggen, download eens een HD testfilmpje ofzo, ook behoorlijk hoge kwaliteit hoor..

Verwijderd

Topicstarter
Luqq schreef op donderdag 14 september 2006 @ 17:10:
Ik zou zeggen, download eens een HD testfilmpje ofzo, ook behoorlijk hoge kwaliteit hoor..
Ja, dat is het hem nou juist, "behoorlijk hoge kwaliteit" is niet goed genoeg, ik wil graag een origineel.
De meeste HD filmpjes die er te vinden zijn zijn wel gecomprimeerd met MPEG4 of 2.
Ik vergat te zeggen dat ik geen HD formaat wil. (beetje kieskeurig ben ik eigenlijk)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Neem zelf iets ongecomprimeerd op? ff met een camera door de stad sprinten ofzo (lekker high action :P ) en dat ongecomprimeerd in je PC opslaan.
Dat haal je dan door je filmcompressiecodec heen en weet je of het goed werkt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op donderdag 14 september 2006 @ 17:13:
Neem zelf iets ongecomprimeerd op? ff met een camera door de stad sprinten ofzo (lekker high action :P ) en dat ongecomprimeerd in je PC opslaan.
Daar heb ik ook aan gedacht, maar dan zou ik een redelijke camera moeten huren/lenen/kopen, en degene die we hebben heeft ongecomprimeerd last van blokjes en ruis.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

McKaamos schreef op donderdag 14 september 2006 @ 17:13:
My thoughts exactly...
Desnoods neem je met je videorecorder wat op...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 17:15:
[...]

Daar heb ik ook aan gedacht, maar dan zou ik een redelijke camera moeten huren/lenen/kopen, en degene die we hebben heeft ongecomprimeerd last van blokjes en ruis.
Maakt dat wat uit dan...? Als het maar een natuurgetrouwe weergave is... Dus een directe kopie...

Verwijderd

Topicstarter
MikeyMan schreef op donderdag 14 september 2006 @ 17:16:
[...]

Maakt dat wat uit dan...? Als het maar een natuurgetrouwe weergave is... Dus een directe kopie...
Een directe kopie van hetgeen dat je gefilmd hebt of een directe kopie van het gefilmde?

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:37
Misschien een raar idee, maar misschien een simpel geanimeerd gif bestanden omzetten naar raw avi formaat?

Kun je soort van in eerste instantie ook redelijk zien of je eigen codec echt verliesloos is.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 17:18:
[...]

Een directe kopie van hetgeen dat je gefilmd hebt of een directe kopie van het gefilmde?
Als jij na je "compressie" hetzelfde beeld overhoudt als wat er uit de camera komt, heb je het goed gedaan lijkt me...

Verwijderd

Topicstarter
Keiichi schreef op donderdag 14 september 2006 @ 17:18:
Misschien een raar idee, maar misschien een simpel geanimeerd gif bestanden omzetten naar raw avi formaat?

Kun je soort van in eerste instantie ook redelijk zien of je eigen codec echt verliesloos is.
Ik ben nu nog in een stadium waarin ik analyses doe, de codec zelf is er nog helemaal niet.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Misschien kan je het proberen bij de makers van Elephants Dream. Deze film is gemaakt met het open source programma Blender, en is ook vrij te distribueren.
De film is gemaakt in samenwerking met de Blender Foundation en Montevideo, beide Nederlandse organisaties. Het gaat om een speelfilm |:( Of toch niet dus :p

[ Voor 10% gewijzigd door mithras op 14-09-2006 17:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mithras86 schreef op donderdag 14 september 2006 @ 17:21:
Misschien kan je het proberen bij de makers van Elephants Dream. Deze film is gemaakt met het open source programma Blender, en is ook vrij te distribueren.
De film is gemaakt in samenwerking met de Blender Foundation en Montevideo, beide Nederlandse organisaties.
Stom dat ik daar niet aan gedacht heb. Geniaal idee.
Ik ga meteen even kijken.

(Edit) Hoeft niet per se een speelfilm te zijn, een documentaire oid is ook goed, maar aangezien codecs meestal worden losgelaten op speelfilms bouw ik mijn codec op met speelfilms.

Is deze film gecompileerd maar ongecomprimeerd te krijgen? anders moet ik dus zelf de film compileren met Blender :P

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2006 17:27 ]

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Zelf compileren moet misschien ook geen probleem zijn, aangezien Blender gewoon gratis te downloaden valt. Ik heb er geen verstand van, maar het is misschien een kwestie van een nachtje je pc laten aanstaan.
Verder kan je altijd de producer en/of anderen mailen (zie credits)

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
een ongecomprimeerde speelfilm...
dies goed?
Dus jij wil een filmrol hebben?
Het ligt er maar niet aan wat jij onder ongecomprimeerd verstaat, het editen van zon film word met low res, low quality gedaan. De dvd versie word speciaal gecomprimeerd en voor de bios (als het digitaal gaat) ook.
En voor het internet worden ze van dvd geript.
Er is dus geen echte "ongecomprimeerde speelfilm", ja in de vorm van filmrollen.

Wat het beste voor jou is: pak een dv-cam en ga ff wat uncompressed capturen.
(kan ik je wel wat aanleveren als je nodig hebt)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 17:05:
Ik ben nu bijna precies een jaar bezig met het schrijven van een verliesloze compressiemethode voor video, (naar aanleiding van het Jan Sloot incident(je)) maar om verder te komen zou ik graag een fragment van een commerciele speelfilm bemachtigen. (Eigenlijk het liefst een fragment van South Park, van Matt Stone en Trey Parker.)
Goed dat je het noemt, zou je misschien iets kwijt willen over je gebruikte methode? Mocht er namelijk ook met jou nog wat gebeuren en de technologie gaat verloren is dat natuurlijk eeuwig zonde.

Over het verkrijgen van beelden: je wil blijkbaar op 'vector' tekeningen zoals animatiefilms testen, hiervoor kun je misschien gewoon een stukje flash animatie capturen naar avi (en dan uiteraard uncompressed of zonder verlies compressed), klein om te downloaden, maar wel de juiste soort animatie, zijn genoeg tooltjes voor.

Heb je al resultaten op 'gewoon' filmmateriaal?

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 16:22

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ja ik zou ook wel eens wat meer willen weten over waar je nu mee bezig bent. Hoe denk je een betere vierliesloze compressie techniek te ontwikkelen dan er nu al is. Er zijn natuurlijk al heel veel verlies loze compressie technieken. Het zou zonden zijn als je bezig bent het wiel voor de 2e keer uit te vinden. Misschien ben je wel bezig een techniek te bedenken die al lang eerder door iemand anders is bedacht en misschien ook al wel gepattenteerd.

Verder defineer eerst eens goed wat je nou echt wil hebben. Wat versta je onder een ongecomprimeerd fragment. Ik kan me in de vorm van Sout Park voorstellen dat je bv. een vector tekening wil hebben zoals Luite al aangaf.

Verwijderd

Topicstarter
Tweak-Freak schreef op donderdag 14 september 2006 @ 18:37:
Ja ik zou ook wel eens wat meer willen weten over waar je nu mee bezig bent. Hoe denk je een betere vierliesloze compressie techniek te ontwikkelen dan er nu al is. Er zijn natuurlijk al heel veel verlies loze compressie technieken. Het zou zonden zijn als je bezig bent het wiel voor de 2e keer uit te vinden. Misschien ben je wel bezig een techniek te bedenken die al lang eerder door iemand anders is bedacht en misschien ook al wel gepattenteerd.

Verder defineer eerst eens goed wat je nou echt wil hebben. Wat versta je onder een ongecomprimeerd fragment. Ik kan me in de vorm van Sout Park voorstellen dat je bv. een vector tekening wil hebben zoals Luite al aangaf.
Onder een ongecomprimeerd fragment versta ik een stukje film waar geen MPEg-2 overheen is gehaald zoals wel het geval bij DVD.
Ixl85 grapte het: "Er is dus geen echte "ongecomprimeerde speelfilm", ja in de vorm van filmrollen."
Dat wil ik dus, maar dan digitaal ;)

En het zal ongetwijfeld al bestaan (verliesloze videocodec) maar mijn doel is om MPEG2 te naderen. (en ik zou me kunnen inbeelden dat ik over 2 jaar erachter kom dat het me nooit zal gaan lukken)
In ieder geval wil ik het proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 17:43:
[...]

Goed dat je het noemt, zou je misschien iets kwijt willen over je gebruikte methode? Mocht er namelijk ook met jou nog wat gebeuren en de technologie gaat verloren is dat natuurlijk eeuwig zonde.

Over het verkrijgen van beelden: je wil blijkbaar op 'vector' tekeningen zoals animatiefilms testen, hiervoor kun je misschien gewoon een stukje flash animatie capturen naar avi (en dan uiteraard uncompressed of zonder verlies compressed), klein om te downloaden, maar wel de juiste soort animatie, zijn genoeg tooltjes voor.

Heb je al resultaten op 'gewoon' filmmateriaal?
Zoals ik eerder heb gezegd, ben ik nu puur op analyseniveau bezig. Ik kan immers niet met de encoder beginnen voordat ik een algoritme heb opgesteld en precies weet wat die moet doen en waar die op moet letten.

Ergens beweerde Jan Sloot (of iemand die op het officiele forum aan het brainstormen was) dat Jan de bouwsteen had gevonden waaruit alle films bestaan. Dat wil zeggen dat er in elke film vaste patronen voorkomen, en dat kan ik tot op zeker niveau begrijpen. Er zijn technieken als zoomen, faden etc waar je rekening mee kan houden in je videocodec, en dat is een onderdeel van wat ik ga proberen te doen.

• ixl85
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 20:04:
[...]

Onder een ongecomprimeerd fragment versta ik een stukje film waar geen MPEg-2 overheen is gehaald zoals wel het geval bij DVD.
Ixl85 grapte het: "Er is dus geen echte "ongecomprimeerde speelfilm", ja in de vorm van filmrollen."
Dat wil ik dus, maar dan digitaal ;)
Ja kijk, dat krijg je dus echt nooooit he.
Ga eens lekker een dv bandje inladen, ik heb hier (pak even een random stuk van mn hd)
een stuk van 14 minuten die 3gb is. (een avi, ik heb ook uncompreste movjes maar dat is in princiepe het zelfde).
Uncompressed is uncompressed.
Het enige verschil met mijn stuff en die van de grote jongens in amerika is de resolutie en het formaat (en de data die er natuurlijk op staat). Maar het princiepe is het zelfde.
Dus je kan het ook zelf maken (of krijgen van mensen, desnoods kan ik je er van voorzien)

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Dv is al gecomprimeerd. (zie http://www.adamwilt.com/DV-tech.html)

Dus als je echt ongecomprimeerd video wil hebben zal je idd met een filmrol aan de slag moeten, of misschien met een digibeta (is trouwens ook gecomprimeerd), of waaarschijnlijk nog beter met een analoge betacam.
De truc is natuurlijk wel om dit te capturen zonder te comprimeren.
Ik kan je wel voorzien van opnames op digibeta en /of analoge beta.

• ixl85
dv is op het bandje gecomprimeerd, maar dat maakt geen bal uit als je het captured.
Anders maak je gewoon even een simpele animatie en exporteerd die zonder compressie.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

maar zoals al genoemd,elephants dream heeft volgens mij ongecodeerd materiaal online staan? anders even met ze mailen- ze zitten in amsterdam dacht ik

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Zoek een .ts stream (Transport stream) Naar mijn weten is dat ongecomprimeerde digitale film. Ja die is HDTV qualiteit, maar dat is uiteraard normaal voor een bronbestand van een film. Van daaruit zou het het zelf kunnen downscalen.. of iets anders mee doen. maar dan begin je in ieder geval met "schoon"materiaal.
Ze zijn te vinden op het net... beetje zoeken in de marge.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2006 00:06 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 20:07:
[...]
Zoals ik eerder heb gezegd, ben ik nu puur op analyseniveau bezig. Ik kan immers niet met de encoder beginnen voordat ik een algoritme heb opgesteld en precies weet wat die moet doen en waar die op moet letten.
Oh sorry, dat had ik even gemist.
Ergens beweerde Jan Sloot (of iemand die op het officiele forum aan het brainstormen was) dat Jan de bouwsteen had gevonden waaruit alle films bestaan. Dat wil zeggen dat er in elke film vaste patronen voorkomen, en dat kan ik tot op zeker niveau begrijpen. Er zijn technieken als zoomen, faden etc waar je rekening mee kan houden in je videocodec, en dat is een onderdeel van wat ik ga proberen te doen.
Besef wel dat dit niet nieuw is. H.264 doet aan weighted prediction bij B-frames voor special cases als crossfading of fade to black (met maximaal 32 reference frames). Panning of beweging binnen het beeld wordt natuurlijk ondersteund door de motion compensation, wat in elke moderne codec zit. Hoe precies zooming ondersteund wordt weet ik niet, ik denk dat het gewoon met normale motion compensation wordt afgevangen, in het geval van H.264 dus met variabele blocksize.

Uiteraard is H.264 normaalgesproken niet lossless (het kan wel, in het high 4:4:4 profile), en is het misschien compleet onvergelijkbaar met jouw codec-idee, maar als je ziet wat er allemaal uit de kast gehaald wordt om voor een redelijke verbetering tov MPEG-4 part 2 (= advanced simple profile waarvan divx en xvid implementaties zijn) te krijgen zul je wel wat verder moeten zijn dan 'vaste patronen zoals faden en zoomen herkennen' om ten opzichte hiervan nog flink te verbeteren, vooral met een lossless codec. Tenzij je op dit gebied revolutionaire ideeen hebt lijkt het me dus ook lastig om ook maar in de buurt te komen van wat Sloot claimde.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 00:04:
Zoek een .ts stream (Transport stream) Naar mijn weten is dat ongecomprimeerde digitale film. Ja die is HDTV qualiteit, maar dat is uiteraard normaal voor een bronbestand van een film. Van daaruit zou het het zelf kunnen downscalen.. of iets anders mee doen. maar dan begin je in ieder geval met "schoon"materiaal.
Ze zijn te vinden op het net... beetje zoeken in de marge.
Nope dit is gewoon MPEG-2 compressie. Reken maar even na, 25 fps op 1920x1080 op 24 bit kleur is meer dan 500 gigabyte per uur uncompressed. Met lossless compressie kun je dit momenteel nooit reduceren naar de bitrate van de gemiddelde transport stream.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 00:14:
[...]

Oh sorry, dat had ik even gemist.

[...]

Besef wel dat dit niet nieuw is. H.264 doet aan weighted prediction bij B-frames voor special cases als crossfading of fade to black (met maximaal 32 reference frames). Panning of beweging binnen het beeld wordt natuurlijk ondersteund door de motion compensation, wat in elke moderne codec zit. Hoe precies zooming ondersteund wordt weet ik niet, ik denk dat het gewoon met normale motion compensation wordt afgevangen, in het geval van H.264 dus met variabele blocksize.

Uiteraard is H.264 normaalgesproken niet lossless (het kan wel, in het high 4:4:4 profile), en is het misschien compleet onvergelijkbaar met jouw codec-idee, maar als je ziet wat er allemaal uit de kast gehaald wordt om voor een redelijke verbetering tov MPEG-4 part 2 (= advanced simple profile waarvan divx en xvid implementaties zijn) te krijgen zul je wel wat verder moeten zijn dan 'vaste patronen zoals faden en zoomen herkennen' om ten opzichte hiervan nog flink te verbeteren, vooral met een lossless codec. Tenzij je op dit gebied revolutionaire ideeen hebt lijkt het me dus ook lastig om ook maar in de buurt te komen van wat Sloot claimde.
De motion compensation is nog maar een deel van wat ik er in wil hebben.
Verder probeer ik niet de vinding van Jan Sloot te vinden maar ben ik meer door het idee van ultieme videocompressie geinspireerd. Ik heb de patenten van Jan Sloot weliswaar boven liggen, maar ik ga mn eigen weg.

Verder, zijn er moderne codecs die gebruik maken van Fractals?

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-12-2025

Vincenz0

Coder

ik raad je aan om je bij het xvid team te sluiten en daar de huidige technologie te bekijken en dan weet je veel meer van wat er al is gedaan etc.
dan kun je makkelijk aan je bestanden komen en mooi zelf gaan verzinnen wat er nog verbeterd kan worden.

Niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden,
En besteed toch geen aandacht aan Jan Sloot, het is NOOIT bewezen dat hij uberhaupt bezig was met video compressie, hij heeft het alleen rond bazuint.

Coding 4 Fun!

Verwijderd

Topicstarter
Vincenz0 schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 09:09:
En besteed toch geen aandacht aan Jan Sloot, het is NOOIT bewezen dat hij uberhaupt bezig was met video compressie, hij heeft het alleen rond bazuint.
Dat snap ik, ik zei ook al dat het hele idee me geinspireerd heeft. Ik probeer niet na te maken wat hij beweerde te hebben.

En wat betreft niet opnieuw het wiel uit te vinden, denk ik toch dat het niet verkeerd is om me niet te veel te gaan verdiepen in technologie die nu in videocodecs gebruikt wordt. Stel dat het hele Jan Sloot verhaal waar is; Die heeft dan ook zijn 'uitvinding' gedaan zonder dat hij veel wit van de toen huidige technologie.
Ik wil daarom eerst mijn eigen ideeen (trema doet het niet) uitproberen.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2006 09:18 ]

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-12-2025

Vincenz0

Coder

je mag het zelf weten, maar ik verwacht dat je over 2 weken het al hebt opgegeven, als je lossless wilt, maak een stuk of 100 screen shots van je bureau blad, sla ze op als 24 bit bitmaps, koppel ze aan elkaar als een filmpje en voila, compleet lossless video.

good luck verder.

Coding 4 Fun!

Verwijderd

Topicstarter
Vincenz0 schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 09:26:
je mag het zelf weten, maar ik verwacht dat je over 2 weken het al hebt opgegeven, als je lossless wilt, maak een stuk of 100 screen shots van je bureau blad, sla ze op als 24 bit bitmaps, koppel ze aan elkaar als een filmpje en voila, compleet lossless video.

good luck verder.
Ik ben er een jaar geleden mee begonnen, en ik vermaak me er nog steeds prima mee, dus we zullen zien.

Verwijderd

Topicstarter
Was het niet zo dat hij alles in Assembly Language had geschreven, dyslectisch was, en bedreigd werd?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Merkwaardig dat er mensen bestaan die overwegen te geloven in de beweringen van Sloot. Nog merkwaardiger dat iemand probeert om zelf iets te maken dat onmogelijk is, en daar jaren in investeert. Lossless compressie kan per definitie nooit in de buurt komen van lossy compressie dus MPEG2 benaderen kun je echt vergeten. Als het mogelijk was dan was het al lang ontwikkeld. Ik werk bij een bedrijf waar heel veel patenten op het gebied van MPEG audio en video zijn geproduceerd en neem van me aan dat je aan een hopeloze missie bent begonnen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Hier zijn de lossless bestanden van Elepants Dream te vinden

http://orange.blender.org...ossless-source-available/

Verwijderd

Topicstarter
Erg bedankt, die zocht ik ;)

Verwijderd

Kijk helemaal originele ongecomprimeerde bestanden regelen is alleen goed mogelijk als je ze zelf maakt met je DV natuurlijk, die dan als RAW moet gaan opnemen.

Het "naboodsen" van ongecomprimeerd is in principe met elke video-bron te doen, met AviSynth.

AviSynth is een frameserver, die bijne elke willekeurige video-bron kan openen en framepje-voor-framepje aan een ander video-programma doorgeeft. Het programma dat het AviSynth-bestand (script) opent ziet een volledig ongecomprimeerde video-stroom. Bijvoorbeeld als je een AVS (AviSynth script) opent in Virtual-dub, geeft virtualdub aan dat ie een volledig uncompressed video-stream heeft geopend.

Deze truk is natuurlijk niet helemaal wat je zoekt, want AviSynth genereert natuurlijk wel een "gedecomprimeerde" video-stroom (frame voor frame gepresenteerd).

Een AviSynth-script bestaat in de eerste regel altijd uit een opdracht om een video-file te openen. De volgende regels bestaan uit allerlei commando's om de video-file te bewerken, zoals resize of allerlei vormen van (motion compensated) filtering. Pas na het afwerken van alle regels wordt de definitieve video-stroom "vrijgegeven" aan het opvragende programma.

Voor jou zou het goed zijn om je programma ertoe voorbereiden om ook AVS te openen, en een standaard AVS script te maken. In dat script open je een mogelijke kwaliteit MPeg2 als bron. In hetzelfde script van avisynth doe je dan ook een beeldruisfilter wat avisynth "over de MPeg2-stroom heen" doet. Als je zo'n filter goed instelt (ik weet er nog wel één) kan ej een heleboel van de MP2 compressie-artifacten "gladstrijken". Je benadert dan op die manier heel redelijk een volledig uncompressed video-stream. En aan het einde van het script zet je je video-stroom om in de gewensde kleurruimte (YV12/YUY2/RGB etc.etc.), en klaar.

• dennis808
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-08-2025
...en weer on-topic ;)

Ik denk dat je het beste een flashanimatie kunt uitrenderen zonder compressie.
Macromedia Flash heeft gewoon de mogelijkheid om vector animaties uit te renderen naar AVI-formaat. Je kunt dan zelf kiezen welke resolutie het bronfilmpje heeft d.m.v. scaling, want dat is vector-gebaseerd.

Je kunt ook eens kijken wat Huffman heeft gedan met de HuffYUV code, een lossles codec die ik zelf veel gebruikt heb. http://en.wikipedia.org/wiki/Huffyuv

Ik ben erg nieuwschierig hoe ver je hier eme komt, iig succes!

"The things you own end up owning you." - C. Palahniuk

• Homer.J
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik vind het heel interessant wat je probeert te doen. Heb je al wat concrete ideeen?

Ik heb me wel eens afgevraagd of er geen speciale codec is zoals divx/xvid of mpeg, maar dan volledig toegespitst op tekenfilms. Ik ben geen expert op het gebied van compressie en codecs, maar volgens mij is de essentie van een compressie het vinden van een "slimme" manier om hetzelfde beeld op te bouwen, uit minder informatie.
Als je kijkt naar een tekenfilm, bijvoorbeeld south park, dan bestaat een frame uit vlakken die exact egaal gekleurd zijn en scherp gedefinieerde grenzen hebben. Als je iets zou kunnen maken dat elke frame herkent als een verzameling vormen met bepaalde kleuren (dus eigenlijk een vector image van een raster image) weet te maken, zou je dan niet een hele goede compressie kunnen krijgen voor tekenfilms?

Maar ja, volledig lossless is natuurlijk weer een heel ander verhaal.

Verwijderd

Homer.J schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 10:23:
Ik vind het heel interessant wat je probeert te doen. Heb je al wat concrete ideeen?

Ik heb me wel eens afgevraagd of er geen speciale codec is zoals divx/xvid of mpeg, maar dan volledig toegespitst op tekenfilms. Ik ben geen expert op het gebied van compressie en codecs, maar volgens mij is de essentie van een compressie het vinden van een "slimme" manier om hetzelfde beeld op te bouwen, uit minder informatie.
Als je kijkt naar een tekenfilm, bijvoorbeeld south park, dan bestaat een frame uit vlakken die exact egaal gekleurd zijn en scherp gedefinieerde grenzen hebben. Als je iets zou kunnen maken dat elke frame herkent als een verzameling vormen met bepaalde kleuren (dus eigenlijk een vector image van een raster image) weet te maken, zou je dan niet een hele goede compressie kunnen krijgen voor tekenfilms?

In ieder geval XviD heeft een "Animation"-setting, waarbij de compressie-strategie wordt toegespitst op animatie/tekenfilm. Ik dacht dat DivX in de latere versie's ook een dergelijke instelling had.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Die slimme manier is vrijwel identiek aan hoe mp3 werkt. Je beschouwt het beeld op een andere manier en je voert een frequentie-analyse uit. Fourier, wavelets, etc. Lees even http://en.wikipedia.org/wiki/JPEG - MPEG probeert per "pakketje" ook nog beweging er aan toe te voegen. Scaling is een ander verhaal, omdat die informatie niet "lineair" is.
Het interpreteren van afbeeldingen en vertalen naar vectoren werkt nog niet goed, als je Adobe LiveTrace gebruikt. Dit omdat er geen kennis is over het bronmateriaal: LiveTrace weet niet of de afbeelding een foto is of duidelijke outlines heeft zoals een tekenfilm. Dan komt er nog het probleem van detail: ooit eens http://www.crisvector.com/ of http://www.illustratortechniques.com/ gezien? En het kan nog erger: http://mftalon.deviantart.com/ - die foto van Keira is geen foto :P.

Zo kom je dus per beeld met een ongelofelijke hoop vectoren en gradients en wat dan ook te zitten. Goed, bij tekenfilms misschien niet zozeer, maar het ligt echt aan hoeveel detail er in wordt gestopt. Het is dus niet te voorspellen hoeveel je per plaatje moet tekenen, dus krijg je framerate-problemen als de buffer niet groot genoeg is.

Ik zou voor tekenfilms liever kijken naar de manier waarop PNG werkt - je ziet het gebrek aan artefacten bij lage-kwaliteits compressie :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Jpgpng_compare.png

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Topicstarter

Dat is inderdaad het idee waar ik mee ga beginnen, ik baalde altijd van de lage kwaliteit van de online South Park afleveringen en bedaht me dat het anders kon. Ik ga nu nog even wat onderzoek naar bestaande technieken zoals Yoozer suggereert.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2006 17:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Yoozer schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 10:53:
[...]

Ik zou voor tekenfilms liever kijken naar de manier waarop PNG werkt - je ziet het gebrek aan artefacten bij lage-kwaliteits compressie :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Jpgpng_compare.png
Interessant, die jpgpng compare, want aan de jpg-kant zie je precies waarom ik dus graag ongecomprimeerd bronmateriaal wilde. De jpg stelt een MPEG-2 video voor en de PNG het ongecomprimeerde bronmateriaal. Als je dit zou willen comprimeren (lossless) zou de JPG meer moeilijkheden en problemen geven dan de PNG. (lijkt me)
Pagina: 1