Asus P5W DH Deluxe IDE/SATA aansluitingen

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -Leon-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik zit met het volgende probleem.

Ik heb 4 HD's hier liggen:
1x 160 GB IDE
1x 320 GB IDE
2x 160 GB S-ATA

De 160 GB IDE-schijf zat in mijn vorige configuratie als bootdisk waar XP op stond.
De 2x 160 GB S-ATA waren voor dataopslag.

Ik heb net een nieuwe configuratie in elkaar gezet en wil dus nu de data van de 2x 160 GB S-ATA op de 320GB IDE schijf zetten zodat ik daarna de 2x 160 GB S-ATA in RAID0 kan zetten en daar mijn nieuwe OS op wil installeren.
De 160 GB IDE gaat er dan uit.

Nu is de grote vraag: Hoe ga ik dit aansluiten zodat ik mijn data kan kopieren naar de 320GB IDE Schijf??

Eerste poging was:
160GB IDE (master) & 320GB IDE (slave) op de Intel IDE-connector
2x S-ATA schijven op de Intel SATA-connector.

Probleem hierbij was dat hij de 2 SATA schijven in de bios niet herkende. Daarnaast zal Windows XP opnieuw installed moeten worden, dus moet er ook een DVD-Rom aangehangen worden...

Daarna kabels omgewisseld en IDE-schijven op de JMicron IDE-connector aangesloten en de beide S-ATA schijven nog op de Intel SATA-controller. De CD-rom aangesloten op de Intel IDE-connector aangezien ATAPI devices niet op die JMicron IDE-connector aangesloten kunnen worden.

Geprobeerd XP te installeren, alleen herkend ie nu 1 van de 160GB S-ATA schijven als C-schijf. Geprobeerd de partitie van mijn oude OS (die hij nu herkend als D:) te formatteren en daarna opnieuw windows te installen. Het gaat goed totdat hij de installatiebestanden heeft gekopieerd en gaat rebooten. Dan krijg ik de foutmelding dat er een fout zit in de schijfconfiguratie en ik opnieuw moet rebooten :S

Iemand een idee hoe ik dit kan gaan oplossen? Of moet ik eerst alles loskoppelen en opnieuw OS installeren en daarna pas de 320GB + 2x SATA-HD's erin gaan hangen ??

Alvast bedankt voor de hulp ;) 'k wil die E6600 draaiende hebben :)

• robvanderaart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-05 21:01
Lijkt me beter dan dat je eerst alles loskoppelt, en alleen je DVD speler en je hardeschijf laat zitten waar je XP op wil installeren ;) En daarna kan je die bios er op gooien voor die andere SATA controller en ben je klaar.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-03 17:18
eventjes "vlug" alles doorgelezen.. maar ik zou ook gewoon 1 schijf waar het OS op moet en je dvd eraan hangen.. zou niet weten waarom al je data schijven etc er al aan moeten hangen tjidens install van windows. die kan je er later toch lekker bij hangen :)

offtopic:
btw komt het door mij of zijn er wel erg veel problemen met systemen met de P5W DH deluxe ? :p

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• -Leon-
Gaan we dat maar proberen :) tnx.

• -Leon-
Het gaat echt waardeloos....

'k heb 1 HD erin gehangen (Intel IDE-connector) als master en de DVD-Rom als slave eraan gehangen, maar hij herkent ze niet.... *zucht*

Iemand een idee waar dat aan kan liggen?

*EDIT*

Never mind, na 3x opstarten pakt ie ze wel :S

[ Voor 12% gewijzigd door -Leon- op 14-09-2006 17:38 ]

• -Leon-
Nou, we zijn al een stukje verder.

Windows en alle mobo drivers zijn geinstalleerd op mijn oude IDE-schijf
Ik heb nu 2 HD's aan SATA1 & SATA3 (Intel ICH7R connector) en hiervan een RAID0 (voor het gemak even "BACKUP" genoemd) gemaakt. Deze wil ik gaan gebruiken om mijn data op op te gaan slaan.

Mijn 2 andere SATA schijven hangen dus aan EZ_RAID2 & EZ_RAID1 connector. Echter deze worden tot nu toe helemaal niet herkend.

Wat ik dus wil is de data van deze 2 schijven overzetten naar mijn nieuw gemaakte RAID (BACKUP genaamd). Daarna wil ik van deze 2 schijven ook een RAID0 maken er daar dan windows op gaan installeren.

Nu zit ik nog met een paar vragen:

- Heb je echt een floppy drive nodig om een RAID te creeeren voordat ik op deze schijven Windows kan installeren of kan dat ook op een andere manier?
- Zodra ik de oude IDE-schijf eruit haal (waar nu dus windows op installed is) en ik Windows geinstalleerd krijg op de nieuw aangemaakt RAID (aangesloten op EZ_RAID2/1) blijft dan mijn BACKUP RAID intact? Of ben ik dan alle data kwijt?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat jullie me wat verder kunnen helpen!

[ Voor 3% gewijzigd door -Leon- op 14-09-2006 19:58 ]

• -Leon-
Ik ga het wel anders doen, want dit is me een beetje teveel werk.

Ik heb nu 2x 250GB aan de EZ_RAID connectors hangen, hier wil ik een RAID0 opstelling van maken voor data-backup.
Daarnaast heb ik 2x160GB aan de Intel ICH7R connectors hangen op SATA1 & SATA3.

Daarnaast nog een tijdelijke IDE-schijf (master) met Windows en een DVD-fikker op dezelfde IDE-kabel (slave).

In de bios bij IDE-configuration heb ik SATA als standard IDE ingesteld met enhanced mode S-ATA maar hij herkent geen van de 4 SATA schijven.

Iemand een idee wat hier verkeerd gaat?

Het vreemde is dat toen ik net de 2x250GB schijven op de Intel connector bij SATA1 & SATA3 had aangesloten hij die 2 wel herkende, en nou niet meer :(

[ Voor 12% gewijzigd door -Leon- op 14-09-2006 21:29 ]

• robvanderaart
Probeer te zoeken voor de nieuwste Bios, of goeie drivers voor de SATA controllers :)

http://support.asus.com/d...s&model=P5W%20DH%20Deluxe

En kijk hier eens :D

Of hier

http://tweakers.net/meuktracker/13536/Asus-P5W-DH-1401.html

[ Voor 59% gewijzigd door robvanderaart op 14-09-2006 22:55 ]

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

• -Leon-
Bios die erop staat is 1101.

Het vreemde is dat als ik in de bios EZ Backup RAID Mode Change aanzet en hij herstart dat ie iedere keer weer op disabled springt :(

• robvanderaart
Kijk mijn post hierboven, heb hem namelijk geedit :)

• -Leon-
Is het ook mogelijk zo'n bios te flashen vanaf een CD ??

Verwijderd

Ja, kan ook via cd. Ik heb zelf een raid0 via de exbackup; springt ook weer op disabled maar boot verder prima hiervan (andere sata schijven hangen aan de intel sata controller)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

-Leon- schreef op donderdag 14 september 2006 @ 23:17:
Is het ook mogelijk zo'n bios te flashen vanaf een CD ??
PMG FAQ » Waar kan ik de BIOS downloaden en hoe moet ik het updaten?
Daarin staat ook uitgelegd hóe ;)

• robvanderaart
Staat tevens ook op de Asus site :)

• -Leon-
Tnx !! 'k ga het vanavond gelijk maar eens proberen want het word tijd dat ik de boel aan het draaien krijg....

Verwijderd

Kan je die sate schijven niet bij op die andere 3 sata aansluitingen steken. Want volgens mij is het nogal logisch dat die die niet herkent op de EZ _Raid connector omdat die in de bios uit staat. Je moet hem maar is trachten aan ze zetten.

Schijven die je op de EZ_RIAD hangt dienen om back up dacht ik niet?

Ik heb het hier zo:
1 x 200 op de JMICRON (bootdisk)
3 x 320 op de Intel chip (Riad 0)

dan voorts nog DVD-schrijven en dvd lezer op IDE en het werkt perfect.

Verwijderd

Nog even dit ik draai het op bios 1305 geloof ik.

• -Leon-
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 19:19:
Kan je die sate schijven niet bij op die andere 3 sata aansluitingen steken. Want volgens mij is het nogal logisch dat die die niet herkent op de EZ _Raid connector omdat die in de bios uit staat. Je moet hem maar is trachten aan ze zetten.
Lijkt me toch dat het geen probleem moet zijn om die EZ_RAID in te schakelen, hij zit er niet voor niks op, maar tot nu toe inderdaad geen succes :(

'k ga nu eerst de bios flashen en daarna wil ik gewoon een RAID0 aanmaken op die Asus EZ-Backup S-ATA connector.
De andere 2 schijven hangen al aan SATA1 & SATA3 (Intel connector).
Zoals vintage hierboven schrijft heeft hij ook een RAID gemaakt van die EZ_RAID connector. Ik hoef er alleen niet van te booten want dat doe ik straks vanaf SATA1.

* EDIT *

En je kan natuurlijk ook gewoon de bios downloaden en met ASUSUpdate die boel flashen :) dus 1305 staat erop :)

[ Voor 6% gewijzigd door -Leon- op 15-09-2006 21:14 ]

• -Leon-
OK, we zijn een stapje verder...

'k heb nu een RAID0 voor elkaar op de EZ_RAID connectors.

Nu het volgende probleem nog:
Aan de Intel connector hangen ook 2 S-ATA schijven, maar die herkend hij nog steeds niet :(
De data die daarop staat moet dus bewaard blijven en wil ik dus naar de net gebouwde RAID0 kopieren en daarna de IDE-schijf eraf zodat ik op de S-ATA aan de Intel connector opnieuw windows kan installeren.

Iemand een idee hoe ik die schijven aan de Intel connector zichtbaar krijg?? :$

[ Voor 83% gewijzigd door -Leon- op 15-09-2006 21:52 ]

• -Leon-
NEEEEEEE!!!

Waarom blijft zo'n stroomdraad nou gewoon niet goed zitten :(
Probleem opgelost :) alle schijven zichtbaar... en mijn data staat er nog netjes op...

Iedereen iig bedankt voor de hulp! _/-\o_

slotje mag d'r op.
Pagina: 1