Toon posts:

Welk moederbord voor Mobile Pentium 4

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn nieuwe server heb ik (voor een redelijke prijs) een Mobile Pentium 4 2.4GHz gekocht (dus GEEN pentium-m!!).

Na onderzoek op tweakers, intel, google enzovoort weet ik weet ik eigenlijk nog steeds niet of deze CPU op een normaal S478 moederbord past.

De specifiacties van de processor (intel site):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sSpec Number   : SL6VC
CPU Speed      : 2.40 GHz
PCG            :
Bus Speed      : 400 MHz
Bus/Core Ratio : 24
L2 Cache Size  : 512 KB
L2 Cache Speed : 2.4 GHz

Package Type             : 478 pin
Manufacturing Technology : 0.13 micron
Core Stepping            : D1
CPUID String             : 0F29h
Thermal Design Power     : 35W
Thermal Specification    : 100°C
Core Voltage             : 1.3V

Concreet: kan deze processor op een normaal socket 478 moederbord en kan ik er elke s478 koeler op monteren, bv zalman?

Graag jullie ervaringen!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

kleine copy paste van http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-int-p4.php:

Mobile Pentium4 (Socket478 P4M)

* Implementation Northwood/Prescott: 478pins µFCPGA - Socket478

Dus als het echt een mobile P4 is past het gewoon in een normaal s478 moederbord, waar je echter mee moet uitkijken is of de Vcore word ondersteund (normale P4 Northwoord heeft een vcore van rond de 1,4V uit mn hoofd gezegd). Fysiek passen is dus geen punt (ook qua koelers dus), alleen goed uitkijken naar de ondersteunde Vcore
(BIOS ondersteuning mag geen punt zijn aangezien dit volgens mij gewoon een soort van EE P4's zijn :))

Site van BalusC staat btw ook in de FAQ :)

[ Voor 12% gewijzigd door SleutelMan op 12-09-2006 22:57 ]

Logius | Somda | Twitter

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waar je even rekening mee moet houden is dat je bordje het lage voltage aankan. Niet alle borden kunnen dat... wat over het algemeen resulteert in het doorfikken van je cpu (zo ben ik een 2200 kwijt geraakt :X)

Verwijderd

Topicstarter
SleutelMan schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 22:55:
kleine copy paste van http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-int-p4.php:

Mobile Pentium4 (Socket478 P4M)

* Implementation Northwood/Prescott: 478pins µFCPGA - Socket478

Dus als het echt een mobile P4 is past het gewoon in een normaal s478 moederbord, waar je echter mee moet uitkijken is of de Vcore word ondersteund (normale P4 Northwoord heeft een vcore van rond de 1,4V uit mn hoofd gezegd). Fysiek passen is dus geen punt (ook qua koelers dus), alleen goed uitkijken naar de ondersteunde Vcore
(BIOS ondersteuning mag geen punt zijn aangezien dit volgens mij gewoon een soort van EE P4's zijn :))

Site van BalusC staat btw ook in de FAQ :)
Op deze site was ik ook al geweest. Ik hada inderdaad eerst de FAQ gelezen, maar de informatie oip de BalusC site gaat mijn tevhnische kennis net iets te boven.

Als ik jullie beiden goed begrijp past de processor in principe op S478 mobo's, alleen zal ik moeten uitvinden of het betreffende bord de 1,3 volt/Vcore aankan?

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-05 10:53
-off-topic- Waar heb je die Mobile Pentium 4-M @ 2,4 GHz gekocht als ik vragen mag? Ik ben zelf opzoek naar een 2,4 GHz of een (de topper) 2,6 GHz uitvoering, maar moeilijk (enkel in de U.S.A., maar die willen meestal niet verkopen (via eBay) buiten hun land) te verkrijgen.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
ParkOverall schreef op woensdag 13 september 2006 @ 00:28:
-off-topic- Waar heb je die Mobile Pentium 4-M @ 2,4 GHz gekocht als ik vragen mag? Ik ben zelf opzoek naar een 2,4 GHz of een (de topper) 2,6 GHz uitvoering, maar moeilijk (enkel in de U.S.A., maar die willen meestal niet verkopen (via eBay) buiten hun land) te verkrijgen.
Wellicht bij Salland Automatisering of Pim's PC Shop? € 246,73 in beide gevallen :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:35

BrZ

Die bij Salland is een socket 479, niet 478

Verwijderd

Topicstarter
Kwam hem toevallig tegen op ebay. Processor komt uit een laptop. Heb 'm min of meer
in een opwelling gekocht.

Als je er belangstelling voor hebt, kun je contact met me opnemen: bo(at)nofus(punt)nl.

Nu weer ontopic graag.

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
BrZ schreef op woensdag 13 september 2006 @ 01:23:
[...]
Die bij Salland is een socket 479, niet 478
Je doelt hiermee op deze tabel op Salland?
Afbeeldingslocatie: http://www.infinityx.nl/upload/Salland.jpg

Dat is een typefout (de 9 zit niet ver naast de 8). Er zijn geen Socket479-processoren op 2,6GHz.
Zelfs de C2D komt in S479-vorm niet verder dan 2,33GHz.

Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 23:01:
[...]
Als ik jullie beiden goed begrijp past de processor in principe op S478 mobo's, alleen zal ik moeten uitvinden of het betreffende bord de 1,3 volt/Vcore aankan?
BalusC Server » Chipset Support voor Mobile P4 2,4GHz :)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Terw_Dan schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 22:57:
Waar je even rekening mee moet houden is dat je bordje het lage voltage aankan. Niet alle borden kunnen dat... wat over het algemeen resulteert in het doorfikken van je cpu (zo ben ik een 2200 kwijt geraakt :X)
Dat jij en diob_b dat nou voor elkaar kregen terwijl het bij mij prima draait is me ook een raadsel :+

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Dus zou in principe dit moederbord voldoen: P4R800?

Misschien kan er iemand met een zelfde processor zijn werkende combinatie posten?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2006 19:21 ]

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2006 @ 19:15:
Dus zou in principe dit moederbord voldoen: P4R800?
Kort maar krachtig: Ja :)

Het betreft hier overigens de P4R800-V Deluxe.

[ Voor 9% gewijzigd door Rone op 13-09-2006 19:42 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb hier ook een P4 Mobile 2.4 ghz liggen Ik draai die processor op een Gigabyte Intel 865P chipset nu zonder problemen. Dus dat is geen probleem maar ik zal mijn Asus P4R800-VM en V deluxe en P4RD1 eens aanspreken of deze wel kunnen terugklokken.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Topicstarter
itsalex schreef op woensdag 13 september 2006 @ 19:43:
Ik heb hier ook een P4 Mobile 2.4 ghz liggen Ik draai die processor op een Gigabyte Intel 865P chipset nu zonder problemen. Dus dat is geen probleem maar ik zal mijn Asus P4R800-VM en V deluxe en P4RD1 eens aanspreken of deze wel kunnen terugklokken.
Mocht je een werkende combo hebben, is ddat moederbord dan eventueel ter overnamen?

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ja hoor dat is geen probleem. Mail me maar.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• remyblok
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-05 16:02
Ik ben ook zoiets van plan, maar ik vroeg me af wat voor cooler er nou op past?
Op normal P4's zitten heatspreders en bij die mobile-dingen niet. Is dat geen probleem? Ik heb zelf het idee dat ik die core sloop als ik een stock P4-cooler er op zou drukken.

Ik heb wel gezocht, maar ik kom geen coolers tegen die speciaal voor sit soort setup zouden zijn. Dus leek mij het wel te kunnen. Maar ik wil graag even de zekerheid hebben.

Verwijderd

remyblok schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 16:38:
Ik ben ook zoiets van plan, maar ik vroeg me af wat voor cooler er nou op past?
Op normal P4's zitten heatspreders en bij die mobile-dingen niet. Is dat geen probleem? Ik heb zelf het idee dat ik die core sloop als ik een stock P4-cooler er op zou drukken.

Ik heb wel gezocht, maar ik kom geen coolers tegen die speciaal voor sit soort setup zouden zijn. Dus leek mij het wel te kunnen. Maar ik wil graag even de zekerheid hebben.
jah hoor moet gewoon kunnen, je moet wel zorgen dat hij wel goed op het metale stukje zit.

• Logi
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-12-2022
Ook ik heb een vraagje. (leek mij overbodig om een topic hiervoor te openen)
Zou een Intel Core Duo T2300E S478 1.66 GHz 667MHz 2MB op een Abit ic7-max3 kunnen? Aangezien deze processor ook S478 is.

Verwijderd

Topicstarter
Logi schreef op woensdag 20 september 2006 @ 10:53:
Ook ik heb een vraagje. (leek mij overbodig om een topic hiervoor te openen)
Zou een Intel Core Duo T2300E S478 1.66 GHz 667MHz 2MB op een Abit ic7-max3 kunnen? Aangezien deze processor ook S478 is.
Misschien kun je zelf eens zoeken voordat je mijn topic vervuild?

8)

• Logi
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-12-2022
Die "zoeken" heb ik al gehad, maar kon er niks over vinden. Ik dacht misschien dat iemand van hier deze combinatie (of soortgelijke) geprobeerd heeft, of gezien of gehoord enz..
En sorry dat ik jouw topic vervuil. :)

Verwijderd

De Core Duo (Yonah), Pentium M (Banias/Dothan) en de Pentium 4-M (Northwood) hebben allemaal een eigen type bord nodig. Terug naar de topic: de S478 P4-M past op de meeste desktop S478 borden (met de juiste VCore ondersteuning). Een potentieel probleem is dat veel desktop borden geen raad weten met Speedstep en hem alleen op de laagste stand (1.2Ghz) draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 19:03:
De Core Duo (Yonah), Pentium M (Banias/Dothan) en de Pentium 4-M (Northwood) hebben allemaal een eigen type bord nodig. Terug naar de topic: de S478 P4-M past op de meeste desktop S478 borden (met de juiste VCore ondersteuning). Een potentieel probleem is dat veel desktop borden geen raad weten met Speedstep en hem alleen op de laagste stand (1.2Ghz) draaien.
Da's info waar ik iets aan heb. Dat probleem met speedstep vind ik niet zo'n probleem. Zoek alleen een energiezuinige server, en op die snelheid kan dat prima denk ik.

Verwijderd

[ot]
Er zijn ook mobile pentium 4's op 3+ ghz hoor, zijn gewoon prescott cores..
ik denk dat jij het over de pentium-M hebt.

Haal de pentium 4-M en de pentium-M niet door elkaar! zijn niet te vergelijken!

Of je hebt het over de P-M's met northwood cores.. :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2006 20:47 ]

Verwijderd

Da's info waar ik iets aan heb. Dat probleem met speedstep vindt ik niet zo'n probleem. Zoek alleen een energiezuinige server, en op die snelheid kan dat prima denk ik.
Hier is nog meer info waar je denk ik iets aan hebt:
http://forums.silentpcrev...p?t=12983&highlight=guide

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb nog een laptopje liggen met enige defecten, ik weet alleen dat de P4-Mobile 1,8Ghz die er in zit nog inorde is. Nu wilde ik een HTPC geen bouwen van wat onderdelen die ik heb liggen en rondom deze processor. Ik ben alleen nog een moederbord nodig nou worden in dit topic een aantal moederborden genoemd waarop deze processor zou moeten werken. Ik vraag mij alleen af of deze moederborden ook de speedstep voor deze processor ondersteunen. Hoe zou ik hier achter kunnen komen?

De moederborden tot nu toe genoemd in dit topic:

- P4R800
- P4R800-V Deluxe
- Gigabyte Intel 865P chipset

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Speedstep onderteunen ze geen van allen naar mijn weten. Je multiplier blijft hangen op de laagste multiplier :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Atlas schreef op zondag 26 november 2006 @ 00:55:
Speedstep onderteunen ze geen van allen naar mijn weten. Je multiplier blijft hangen op de laagste multiplier :)
Dat is jammer, zou er misschien iets gedaan kunnen worden met CrystalCPU?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Atlas
  • Niet online

Atlas

_Dune_ schreef op zondag 26 november 2006 @ 19:48:
[...]

Dat is jammer, zou er misschien iets gedaan kunnen worden met CrystalCPU?
Hmm dat ken ik niet, maar het lijkt me niet softwarematig op te lossen? :)
Zou anders wel cool zijn :)

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

CrystalCPU: http://crystalmark.info/software/CrystalCPUID/index-e.html

Features
Support AMD64/EM64T
Intel SpeedStep Control (AT YOUR OWN RISK)
AMD K6/K7/K8 Multiplier/Voltage Change (AT YOUR OWN RISK)
VIA CyrixIII/C3 Multiplier Change (AT YOUR OWN RISK)
Multiplier Management
MSR Editor/MSR Walker (AT YOUR OWN RISK)
Clock, Cache, System Clock, Multiplier
Feature Flags
CPUID
Process Rule
Code Name
Multi Processor
PCI Device List
Chipset/VGA information
BIOS Information
Change Dialog Font
Change Wallpaper

Ik kan alleen nog niet echt vinden of je de ondersteuning voor speedstep in de chip moet hebben of dat dit programmaatje het kan vervangen. Ik weet dat bij bepaalde chipsets voor AMD CPU's niet daadwerkelijk de ondersteuning van iets dergelijks in de chipset zelf aanwezig hoeft te zijn. De chipset moet alleen wel accepteren dat de spanning en clockfrequentie softwarematig wordt aangepast.

Verwijderd

ik heb ook een p4m socket 478 in een socket 479 in de laptop??}
wilde een asus p4 bord gebruiken
p4m 2g 1,5volt 478
gaat dat lukken ?

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu zelf een ASUS P4P800-VM. Helaas is de Vcore niet aan te passen en blijft mijn CPU op 1200 mhz draaien. Nadeel: niet snel. Voordeel: stil (icm Zalman koeler) en zuinig. En dat wilde ik voor mijn server.

update:

Inmiddels ook een MSI PM8M-V en GIGABYTE GA-8IPE1000-G getest, maar op geen van alle krijg ik mijn mulitplier verhoogt.

Als iemand nog tip heeft?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2007 11:51 ]

Pagina: 1