2 TV's (composiet en S-Video) op 1 S-Video uitgang

Pagina: 1
Acties:
  • 1.357 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01-2025
Ik heb een Media Center pc staan met een 19" TFT via DVI en een TV via S-Video. Nu wil ik mijn TV van de slaapkamer ook erop aansluiten, liefst met een gekloond beeld van de TV die nu al is aangesloten. Twee TV's op 1 S-Video poort dus.

In een oud topic zag ik een plaatje van een S-Video splitter. Het probleem is nu dat de TV op de slaapkamer via een Marmitek Gigavideo setje aangesloten moet worden, welke alleen een composiet aansluiting heeft.

Ik zoek dus een kabeltje van S-Video naar S-Video en composiet. Bij een elektroboer in Eindhoven werd mij doodleuk verteld dat het onmogelijk is. In principe zou ik zeggen dat het S-Video splittertje met aan 1 kant een verloopje naar composiet mogelijk is, al heb ik mijn twijfels. Sowieso heb ik die splitter nog nergens te koop gezien.

Op internet vond ik wel een kabeltje van 9-pins mini-DIN naar S-Video en composiet:

Afbeeldingslocatie: http://www.mcsnet.nl/media/svideo9pins_svideotulp.jpg

Maar ik weet niet of ik die zomaar op mijn videokaart (Radeon X800 GTO) kan aansluiten. Sowieso loop ik natuurlijk het risico dat Windows of de hardware er niets meer van snapt als ik 2 schermen op 1 poort aansluit. Heb dit geintje al eens eerder geflikt op de onboard kaart (ATi Xpress 200) die zowel een composiet als een S-Video uitgang heeft. Dat werkte goed, totdat ik een reboot deed. Grote kans dat dit met een verloop hetzelfde is denk ik...

Is er iemand die een soortgelijke constructie werkend heeft, of zou weten hoe en waarmee ik dit het beste kan aansluiten?

[ Voor 4% gewijzigd door rb338 op 12-09-2006 10:57 ]

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19

Crusader

Arc Nature

Interessant. Ik ga dit topic volgen, heb zelf ook een soortgelijke uitdaging. 2 TV's op één satellietontvanger, één via S-Video en de ander via composiet. Probleem is dat de beeldkwaliteit heel slecht word (donker) zodra de twee apparaten op één ontvanger zijn aangesloten. Wellicht dat je dat ook gaat krijgen.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Zou moeten kunnen werken. Vraag is of je genoeg signaal 'overhoudt' na het splitsen. Je kunt ook makkelijk zelf een s-video splitter maken (dus van s-video naar s-video & composiet) (zie dit schema hiervoor, alleen zelf mini-din (male & female) & (geel)tulp stekkertjes kopen).

Idd de Ati 'herkent' of er wat aan welke poort hangt (jouw reboot verhaal), maar zal in dit geval niet zo veel uitmaken; want er hangt toch wat aan? (zelfs 2 apparaten :) )
Ik heb toen ook ontdekt dat een Marmitek zender niet herkent werd door de ATi driver (die dacht dat er niets aanhing), evt. kun je de TV-out forceren en buiten dat; na jouw s-video_composiet splitter zit er naast de video/audio zender toch altijd een tv aan.

Als dit niet lukt kun je altijd een 2e (goedkope) videokaart overwegen vanzelfsprekend.....

• rb338
Aha, dus de reden dat mijn Marmitek niet werkte na een reboot lag puur aan het feit dat deze niet herkend wordt bij een boot :) Dat is erg positief, dan zou er namelijk maar 1 TV op de splitter gezien worden.

En een extra videokaart is op zich niet nodig. Ik kan mijn ATi Xpress 200 en Radeon X800 allebei aanzetten, zodat ik in principe 4 schermen kan aansluiten. Het probleem is alleen dat met deze configuratie mijn video's niet meer goed afspelen, en dat ik Media Center steeds moet verslepen naar een andere TV (want klonen op 2 aparte kaarten kan niet).

In de elektrowinkel werd me trouwens een verhaal verteld over het aantal aders in S-Video en composiet kabels en dat die niet fatsoenlijk op elkaar aangesloten kunnen worden als je naar allebei wilt splitten. Kan iemand hier iets meer over vertellen? Wat kan wel/niet?

Sowieso ben ik benieuwd wat voor video uitgang er op de Radeon kaarten zit. 4, 7 of 9-polig? Kan nu even niet kijken omdat ik op mijn werk zit. Ik heb er iig nu een gewone S-video (4 polige) kabel inzitten, maar kan me herinneren dat ik verloopjes naar composiet had met meer polen.

[ Voor 15% gewijzigd door rb338 op 12-09-2006 11:39 ]

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
rb338 schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 11:33:
Aha, dus de reden dat mijn Marmitek niet werkte na een reboot lag puur aan het feit dat deze niet herkend wordt bij een boot :) Dat is erg positief, dan zou er namelijk maar 1 TV op de splitter gezien worden.

En een extra videokaart is op zich niet nodig. Ik kan mijn ATi Xpress 200 en Radeon X800 allebei aanzetten, zodat ik in principe 4 schermen kan aansluiten. Het probleem is alleen dat met deze configuratie mijn video's niet meer goed afspelen, en dat ik Media Center steeds moet verslepen naar een andere TV (want klonen op 2 aparte kaarten kan niet).

In de elektrowinkel werd me trouwens een verhaal verteld over het aantal aders in S-Video en composiet kabels en dat die niet fatsoenlijk op elkaar aangesloten kunnen worden als je naar allebei wilt splitten. Kan iemand hier iets meer over vertellen? Wat kan wel/niet?
Zoals ik reeds schreef en verwees middels die link, is dat onzin. Je kunt dat prima splitsen.
rb338 schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 11:33:Sowieso ben ik benieuwd wat voor video uitgang er op de Radeon kaarten zit. 4, 7 of 9-polig? Kan nu even niet kijken omdat ik op mijn werk zit. Ik heb er iig nu een gewone S-video (4 polige) kabel inzitten, maar kan me herinneren dat ik verloopjes naar composiet had met meer polen.
Waarschijnlijk heeft die Radeon van je idd een meerpolig stekkertje en heeft die ook al een aparte composiet pin. Op die ATi kaart wordt het waarschijnlijk ook gewoon op vermelde manier gesplitst.
Dus als je al zo verloopje/splitter kabeltje hebt, zou ik die zeker gebruiken. En wees er zuinig op; ze zijn niet of nauwelijks los/apart te krijgen.

EDIT: hier vind je de pin layout van een 7 polige mini din tv-out connector van een Radeon, zoals je ziet, zit daar idd s-video en composiet apart....

[ Voor 5% gewijzigd door kaajee op 12-09-2006 13:47 ]

• rb338
Ok, ik heb gisteren even een constructie geprobeerd met dingetjes die ik bij de hand had. Heb sowieso naar de video-uitgang op de X800 gekeken, dit is inderdaad een 7-polige. Ik had echter alleen een verloop van 4-polig S-video naar composiet, met daaraan een tulp (composiet) splitter.

Op deze manier kreeg ik dus 2 composiet uitgangen uit 1 S-video uitgang. Daarop heb ik de TV en de Gigavideo aangesloten, maar alleen de TV gaf beeld. Veel tijd had ik verder niet, dus een reboot e.d. heb ik niet geprobeerd, maar ik heb dus mijn twijfels bij deze constructie. Sowieso omdat het beeld met composiet een heel stuk minder scherp was dan de S-video aansluiting.

Ik zal dan toch maar eens op zoek gaan naar een Y-verloopje van 7-polig mini-DIN naar S-video en composiet. Als ik die pin layout zo bekijk zou dat prima moeten werken :)

• rb338
Heb het ondertussen opgelost, dus ik dacht ik plaats de oplossing hier even.

Ik heb een Toslink kabel gekocht om mijn PC op mijn versterker aan te sluiten. Hierdoor kon ik de PC op Video 2 aansluiten, zodat al het beeld en geluid via de versterker gaat. Aangezien dit allemaal via composiet gaat is de beeldkwaliteit iets minder, maar bij TV of films is het amper zichtbaar. Ik heb nu dus simpelweg een tulp splitter gebruikt (die ik nog had, omdat mijn PC eerst samen met de DVD speler op S/PDIF zat) waardoor ik nu op beide TV's hetzelfde beeld krijg. Dit kan het beeld zijn van mijn PC, van de DVD speler of van de PS2 :)

Voor de duidelijkheid, een overzichtsplaatje van mijn huidige opstelling:

Afbeeldingslocatie: http://www.makmik.nl/pics/restmark/HTPC/mce-aansluiting.png

[ Voor 4% gewijzigd door rb338 op 04-10-2006 17:39 ]

Pagina: 1