Koeling Intel Core 2 Duo zonder Pasta?

Pagina: 1
Acties:

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
quote: FAQ
Indien een nieuwe koeler wordt geplaatst, valt waarschijnlijk op dat er een soort roze of witte sticker op het koeloppervlak zit, met daaroverheen soms een stukje folie. Deze sticker verzorgt betere warmtegeleiding dus verwijdering daarvan is niet nuttig. De folie moet je er echter wel afhalen omdat dat juist isoleert (stickerbeschermlaag). Als je het laat zitten kan dat oververhitting doorbranden van de processor veroorzaken. Indien de koeler meerdere keren geplaatst wordt is de sticker niet meer werkzaam. Het kan dan zaak zijn deze sticker met wasbenzine oid te verwijderen en dan een verse laag koelpasta aan te brengen (verkrijgbaar bij de betere PC-boer). Dit uiteraard bij herhaald plaatsen van de koeler cq fanatiek overklokken.
Dat heb ik gelezen. Maar ik weet niet of de koeling van mijn Intel Core 2 E6300 (boxed) kan worden gemonteerd zonder gebruik van koelpasta. Er zit wat spul op. Maar ik ben nou eenmaal niet zo'n techneut. Is dit hetzelfde spul als het genoemde stickertje?

Hier een foto (klik):
Afbeeldingslocatie: http://file02.uploaddump.nl/thumbs/kkpmwwpdomqke-100_6348.JPG

Vraagje is dus. Kan ik deze koeling gebruiken zonder koelpasta.
Alvast bedankt voor de hulp.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Bij die zwarte toei krijg ik toch een aardig idee van "thermal pads". Zeker als dit een boxed koeler betreft is het de bedoeling dat deze er zo op moet. Tenzij er speciaal ergens vermeldt is dat je er los koelprut op moet duwen. Als dat niet het geval is kun je er van uit gaan dat dat zwart-grijze materiaal thermal padjes zijn en je dus niets los nodig hebt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

wat je op de koeler ziet zitten is koelpasta ;)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik zou die sticker eraf halen en toch koelpasta gebruiken. Sowieso lijkt die sticker me vrij weinig effect hebben, omdat het koelblok een stuk minder contact maakt de CPU maakt dan zonder die sticker.

The devil is in the details.

• Cheesy
  • Niet online
oké, bedankt voor de info.
ik vind het inderdaad vrij zwakjes wat erop zit. Er wordt nergens gerept over koelpasta oid dus ik neem aan dat ik het in principe kan installeren. Zal voor de zekerheid binnenkort koelpasta kopen.
Nogmaals bedankt voor de supersnelle hulp (topic schlussen?)

• sds
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-01 07:26

sds

Hahn schreef op maandag 11 september 2006 @ 19:31:
Ik zou die sticker eraf halen en toch koelpasta gebruiken. Sowieso lijkt die sticker me vrij weinig effect hebben, omdat het koelblok een stuk minder contact maakt de CPU maakt dan zonder die sticker.
Dat is geen sticker maar gewoon koelprut en doet z'n werk prima.

• Cheesy
  • Niet online
ik durf er niet aan te zitten (terecht?) maar het is volgens mij vrij harde prut ;)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:27

Thandor

SilverStreak

De 'thermal pad' die op LGA775 Intel HSF's zit is voldoende voor normaal gebruik :)
Eventueel interessant is: PMG FAQ - Hoe installeer ik een CPU en heatsink? (filmpjes!). In het filmpje over LGA775 komt het 'thermal interface material' (de 'thermal pad' dus) ook naar voren.
Cheesy schreef op maandag 11 september 2006 @ 19:44:
ik durf er niet aan te zitten (terecht?) maar het is volgens mij vrij harde prut ;)
Je kunt er inderdaad beter van afblijven om te voorkomen dat het smerig wordt ;)
Overigens is het 'thermal pad' naar mijn mening zacht. (t.o.v. andere bepaalde 'thermal pads')

[ Voor 35% gewijzigd door Thandor op 11-09-2006 19:47 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Dan heb ik niks gezegd :P Maar als je je koeler er een paar keer af haalt dan moet je dat dus ook wel vervangen, dus koelpasta in huis hebben kan geen kwaad.

The devil is in the details.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Valt reuze mee; je haalt het er zo af met een goedkoop speciaal alchol goedje + wat wattenstokjes; maar dat is voor gebruik. Na gebruik zou ik niet weten hoe makkelijk/moeilijk het eraf gaat.

Maar als je toch al zo ver gaat kan je meteen beter er een andere koeler opzetten.

[ Voor 22% gewijzigd door TweakerNummer op 11-09-2006 19:48 ]

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 20:05

silitek

Tubes Only

Prut eraf halen met Alcohol 99% en dan Artic silver5 erop....Beter :)

Zie boven buurman :P

[ Voor 6% gewijzigd door silitek op 11-09-2006 19:48 ]

Tubes....It's what make music music!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je wilt gaan overklokken dan zou je kunnen overwegen om die meuk er af te halen en dure koelprut te gebruiken. Hoewel het niet veel zal schelen.
Maar als je wilt gaan overklokken doe je dat doorgaans niet met een boxed cooler, dus ik zou het gewoon hierbij laten.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Geen CPU-issue. Processors, Mobo's & Geheugen » Tweaking & Cooling Algemeen dus :)

De thermal pad wordt vanzelf zachter naarmate de CPU warmer wordt, dan zal het contactoppervlak vanzelf optimaal worden :)
Pagina: 1