Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laser uit DVD-Speler gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wpverbeek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09-2024

wpverbeek

Wouter Verbeek

Topicstarter
Is het mogelijk om de laser uit een DVD-Speler te halen en deze op een stroombron aan te sluiten. Het lijkt me namelijk wel leuk om een zeer preciese laserpointer te hebben. Zo ja, waarop kan ik hem dan het beste aansluiten. Ik las op wikipedia.org dat lasers van CD-Spelers een golflengte hebben van 780 nm. Dat lijkt mij heel klein, dus heel precies, maar zie je het puntje dan nog wel? En dat was nog maar een CD-Speler, dus als ik het goed heb is een DVD-Speler nog veel precieser.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Geef maar meteen op. De kleur die uit een CD/DVD speler komt, is (zo goed als) niet zichtbaar voor het menselijk oog. Ook is het stipje zo ontiegelijk klein, dat je het niet zal kunnen zien.
Werken kan het eventueel wel, maar zien is een heel ander verhaal.

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11 09:32
Daarnaast zul je zelf de optoek moeten maken, want een laserled focussed niet uit zichzelf. De optiek uit de DVD speler kan je niet gebruiken.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Behalve wat hierboven al wordt uitgelegd heeft daarnaast de golflengte van het licht totaal niks te maken met hoe precies het is. In elk geval, wat jij aangeeft, dat het iets van doen heeft met hoe dik de straal is is onzin. De golflengte bepaald de kleur (in dit geval infrarood).

Afhankelijk van de apparatuur die je gebruikt kan je daar een zo dikke of dunne straal mee maken als je wilt ;)

Anyways, je hebt er dus niks aan, want het is onzichtbaar en onhandelbaar, door gebrek aan geschikt lensen spul.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• wpverbeek

wpverbeek

Wouter Verbeek

Topicstarter
Dank jullie wel voor jullie reactie's, dan is het gewoon jammer

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11 16:39
Een dvd laser is wel rood hoor, die kan je gewoon zien. Pas alleen wel op met het spelen ermee. Ik heb een verhaal gehoord van iemand die met infrarode lasers aan het spelen was (wel professioneel hoor, maargoed), en die kreeg het in zijn oog. Het laatste wat hij zag was een rode vlek, zijn netvlies brandde namelijk weg (lekker luguber he)

Anyways het kan dus, maar is wel errug gevaarlijk.

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Infrarood kan je niet zien.

Verwijderd

Klopt, deels.. sommige mensen zijn gevoelig voor bepaalde golflengtes die officieel nog onder infrarood vallen, vooral jongeren.
Bij een "nightvision" op een camera bv zie je soms nog een rode gloed uit de leds komen.

Het lijkt me ook dat je er zowieso schade mee kan toebrengen aan het oog, of je het nu ziet of niet..
Methanolbrand zie je ook niet,maar doet heus wel pijn :P

• stefan001
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2006 @ 18:52:
Klopt, deels.. sommige mensen zijn gevoelig voor bepaalde golflengtes die officieel nog onder infrarood vallen, vooral jongeren.
Bij een "nightvision" op een camera bv zie je soms nog een rode gloed uit de leds komen.
Klopt, en als je met een videocamera een afstandsbediening filmt terwijl deze aan het zenden is, zie je een knipperend lampje. Dat is echt waar, zelf gezien, dus videocamera's zien dat kennelijk nog net als zichtbaar oid (nee, stond niet op nachtstand).

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
kan je dan met een digitale (video) camera die laser straal zien ?

Hallo!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Jup check met de camera van m'n mobieltje ook wel eens of de ab het nog doet!
En als je je radio op de am zet op n bepaalde frequentie kun je de ab horen :P

And this !! Is to go even further beyond!!!

• Yoram
  • Laatst online: 05-08 14:22
ja dat weet ik ook, maar ik bedoel de laser uit een cd/dvd speler.

Hallo!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Licht verstrooid in de lucht, het weerkaatst op stof en andere zwevende deeltjes. Dat is, naast thermische lekkage, een groot probleem bij de ontwikkeling van laserwapens. Verstrooing veroorzaakt de "onnauwkeurigheid", dat zie je terug in de gloed die je rond de felle stip van een laserpointer ziet.

Je kan dus best een andere laser pakken in de veronderstelling dat die nauwkeuriger is, maar zeker met een laagvermogenlaser als die uit een DVD-speler zal dat echt geen nut hebben. Ook bestaan laserpointers eigenlijk alleen maar uit een LED-je en wat reflecterend materiaal, dat kan je nou niet echt een laser noemen. :)

[ Voor 11% gewijzigd door AtleX op 11-09-2006 19:50 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-11 10:29

itsalwaysme

Graast voor DB

bij een laser is niet de lichtbron de aanduiding dat het een laser is, maar dat het licht in een coherente bundel produceerd. Je kan het dus met verschillende lichtbronnen maken.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
lamko schreef op maandag 11 september 2006 @ 19:36:
Jup check met de camera van m'n mobieltje ook wel eens of de ab het nog doet!
En als je je radio op de am zet op n bepaalde frequentie kun je de ab horen :P
Op 38 khz heb je de meeste kans, geen idee of dat op de AM zit, maar die frequentie gebruikt je AB ;)

CCD's zijn erg gevoelig voor infrarood, vandaar dat je het kunt zien als je de AB filmt. Heb het toevallig laatst ook gezien. Fotocamera's hebben allemaal een IR-filter, misschien dat filmcamera's dat niet hebben.

Casemod: Cubeleon

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

stefan001 schreef op maandag 11 september 2006 @ 17:43:
Een dvd laser is wel rood hoor, die kan je gewoon zien. Pas alleen wel op met het spelen ermee. Ik heb een verhaal gehoord van iemand die met infrarode lasers aan het spelen was (wel professioneel hoor, maargoed), en die kreeg het in zijn oog. Het laatste wat hij zag was een rode vlek, zijn netvlies brandde namelijk weg (lekker luguber he)

Lijkt me een broodje aap verhaal, aangezien het brandpunt van zo'n laser maar op een paar mm vanaf de laser zit. Dus op grotere afstand heb je nooit een gefocuste beam.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• kluyze
  • Niet online
Volgens mij is ook de infrarode gloed die sommigen hier menen te zien gewoon een afwijking van de led.

Sommige infrarode led's zitten zo dicht bij het zichtbaar rode licht, en hebben soms toch nog wat 'vervuild' rood licht dat ze uitzenden. Omdat nooit perfect 1 golflengte uitgezonden kan worden.

Ik kan helemaal mis zijn, en die mensen hebben een 6de zintuig om IR waar te nemen :p (superpowers :p ) maar ik heb in ieder geval nog nooit IR licht gezien, of ultrasoon gehoord :p.

@Microkid, hij was met de lasers op zijn werk aan het spelen. Dus wie weet wat hij allemaal gedaan heeft. En het ligt aan de laser, ik heb zo ooit voor een eindwerk een CO2 laser van dichtbij gezien, die dingen zijn ook gevaarlijk. :p

[ Voor 20% gewijzigd door kluyze op 11-09-2006 21:59 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je bent er dus al achter dat wat je wil niet kan.

Maar ik kan je natuurlijk wel altijd op Laser aansturen deel 4 wijzen, misschien dat daar nog leuke dingen tussen staan :)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• stefan001
Microkid schreef op maandag 11 september 2006 @ 21:00:
[...]

Lijkt me een broodje aap verhaal, aangezien het brandpunt van zo'n laser maar op een paar mm vanaf de laser zit. Dus op grotere afstand heb je nooit een gefocuste beam.
Wie had het hier over een laser van een dvd? Dit is echt gebeurd, ik zal maar niet te ver gaan met uitleggen hoe of wat, maar laten we zeggen dat de persoon van wie ik dit heb een zekere titel voor zijn naam heeft staan.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

stefan001 schreef op maandag 11 september 2006 @ 22:12:
[...]
Wie had het hier over een laser van een dvd?
Daar gaat dit topic over :)
Dat echt lasers gevaarlijk zijn, ja, dat snap ik ook wel. Maar een DVD laser heb ik zo m'n twijfels over, gezien het lage wattage.

[ Voor 25% gewijzigd door Microkid op 11-09-2006 22:14 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

stefan001 schreef op maandag 11 september 2006 @ 17:43:

Toen ik nog CD-spelers repareerde was het gebruikelijk om bij defecte CD-spelers de laser te controleren door.... er gewoon in te kijken!

Punt hierbij is dat je vanaf een hoogte van 30cm of zo door het objectief naar de laser kijkt. Dat objectief heeft een brandpuntsafstand van een paar mm en 30cm boven het objectief is de bundel al zover gedivergeerd dat je dat gewoon kunt doen. Als de laser werkt zie je een klein rood stipje, als in een heldere LED, heel zachtjes oplichten.

Maar goed, I'm a pro, don't try this at home!

Verwijderd

Uhh, de laser van een dvd speler/brander is 650 nm... dat is gewoon rood!!!
Als je een mooi lensje pakt en de laser diode in het brandpunt heb je een laser straal.
In een brander zit een vrij sterke laser (heel gevaarlijk voor je ogen) en in een speler veel te zwak om ook maar iets leuks mee te doen.

Success
p.s. als je mij niet geloofd zie dan ook http://en.wikipedia.org/wiki/DVD-R

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Lasers zijn in klassen ingedeeld.
Een Klasse II laser is ongeveer net zo gevaarlijk als zo in de zon kijken.
Heel even is dan niet altijd heel erg schadelijk.
Maar de grens is verschillend bij iedereen en ook nog per moment.
Een traan in het oog kan al veel "bescherming" bieden.
Een gekleurde bril of zonnebril is genoeg bij een klasse II laser.

Bij professionele IR-lasers wordt vaak het lenzenstelsel met een zichtbaar-licht laser afgesteld.

Een CCD camera zet IR om in zichtbaar (meestal wit vanwege de helderheid) licht.
De afstandsbediening van een TV is er prima mee te zien.
Meestal zit er in een camera een IR-Filter.
Als je dit filter weghaald, kun je (in het donker) bijvoorbeeld ook een hete strijkboud zien.
Professionele IR Camera's met hoge resolutie en oplossend vermogen hebben ook koeling nodig om te kunnen werken. De "eigen warmte" zie je meestal terug als ruis.

Om met lenzen te experimenteren, nog een simpele tip:
Plaats de lens in een houder en dek hem eerst af met een stukje donker vilt.
Nu kun je, zonder onverwachtte reflecties etc de laser uitrichten.
Daarna het vilt kort achter de lens om het resultaal veilig te kunnen zien.

Guus Assmann

• roelke
  • Laatst online: 20-11 21:15
zoek eens naar een dvd brander 16 X

hier zit een 100 mw rode laser in

655 nm

en een IR laser
ff oppassen dus

drivers voor die diode is ook te vinden op internet

suc6

I've GoT a solution

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17

Caveman

whahoehaha

ehh, waarom koop je niet gewoon een laserdiode bij conrad, die hebben ze in alle soorten en maten.. Daar hoef je echt geen dvd speler/brander voor te slopen.
(ondanks de discussie over rood en infrarood, dan weet je zeker dat je hem ziet, :) )

[ Voor 21% gewijzigd door Caveman op 12-09-2006 09:40 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-11 14:06
Is het niet mogelijk om hardwarematig te checken of de laser onderbroken is?
Stel je plaatst een infrarood laser uit een DVD drive in je deur post, aan de andere kant een reflector oid, en je loopt er doorheen, dat er een signaal kan worden afgegeven naar de PC ofzo?
Want dat zou wel handig zijn, aangezien de laser niet gezien kan worden met het blote oog.

• wpverbeek

wpverbeek

Wouter Verbeek

Topicstarter
Cavie schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 09:39:
ehh, waarom koop je niet gewoon een laserdiode bij conrad, die hebben ze in alle soorten en maten.. Daar hoef je echt geen dvd speler/brander voor te slopen.
(ondanks de discussie over rood en infrarood, dan weet je zeker dat je hem ziet, :) )
Ik wilde eigenlijk omdat ik een stukke DVD-Speler had liggen, gewoon kijken of ik iets lolligs kon doen met de laser, maar het is niet zo dat ik het echt nodig heb. En het kost toch ook weer minimaal 8 euro plus verzendkosten als ik het los koop bij de Conrad.

Verwijderd

jvsjmedia.nl schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 10:39:
Is het niet mogelijk om hardwarematig te checken of de laser onderbroken is?
Stel je plaatst een infrarood laser uit een DVD drive in je deur post, aan de andere kant een reflector oid, en je loopt er doorheen, dat er een signaal kan worden afgegeven naar de PC ofzo?
Want dat zou wel handig zijn, aangezien de laser niet gezien kan worden met het blote oog.
Nogal omslachtig om een volledige schakeling te maken met iets waarvan je niet weet of het werkt.:+
De eerder vernoemde methoden (met camera ed) werken al goed, er bestaan ook speciale kaartjes die oplichten als er IR licht opvalt.

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-11 14:06
Ik bedoel gewoon, als je een kapotte DVD drive hebt, kan je dan die laser niet gewoon gebruiken voor een beveiligings systeem. Dus gewoon zoals ik zei een reflector, de laser, en een schakeling die 'aanvoeld' als de laser onderbroken is dus dat de laser niet meer weerkaatst, en dat je dan iets kan starten als de laser dus daadwerkelijk onderbroken is.
Zo zou je software ervoor kunnen schrijven die dat zou kunnen detecteren hardwarematig, en dat je dan gewoon kan zien waar de laser onderbroken is in je huis. Dus zo zou je in principe meerdere lasers kunnen plaatsen.

Mijn vraag is dus alleen, is het mogelijk... Dat is enkel mijn vraag.

• roelke
  • Laatst online: 20-11 21:15
het kan wel

maar, je zult een ontvanger moeten hebben
en je moet zorgen dat het vermogen < 1 mw blijft ivm met gevaren

de lasers in die dvd lezers gaan overgens op vol vermogen richting de 120 mw

overgens zijn die ontvangers ook niet goedkoop
farnell had ze dacht ik voor 25 euro

I've GoT a solution

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
roelke schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 14:43:
het kan wel

maar, je zult een ontvanger moeten hebben
en je moet zorgen dat het vermogen < 1 mw blijft ivm met gevaren

de lasers in die dvd lezers gaan overgens op vol vermogen richting de 120 mw

overgens zijn die ontvangers ook niet goedkoop
farnell had ze dacht ik voor 25 euro
max 5mW (even googlen voor reply...)

de TP moet ook http://www.cat.gov.in/others/lasinfo/d-cd.html lezen... (en wat meer googlen...)

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Pagina: 1