Toon posts:

macro opties

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een d50 met 18-55 kitlens en een 70-300 1:4-5.6g
nu wil ik me wat gaan verdiepen in macro fotografie maar ik heb veel gelezen over tussenlenzen of een omgekeerde lens, ik wil graag wat tips wat ik het beste kan doen ( goedkoopste, en ik weet als ik echt goede foto's wil maken dat ik dan een macro lens moet kopen).

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Goedkoope oplossing is een raynox dcr-250 of dioptri opzetlensjes.
Let wel op dat de kwaliteit van de raynox een stuk beter is dan de meeste goedkope dioptri lensjes.

Kijk voor meer mogelijkheden ook een hier:
[macro] Tussenringen en voorzetlenzen(filters)

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

de beste goedkope oplossing zijn ringen die je tussen de camera en de lens zet.
voorzet lenzen zijn meestal een heel stuk minder qua scherpte.
(ok tussenringen halen het niet bij een echte macro lens, maar zijn "next best")

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Duur schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 12:52:
de beste goedkope oplossing zijn ringen die je tussen de camera en de lens zet.
voorzet lenzen zijn meestal een heel stuk minder qua scherpte.
(ok tussenringen halen het niet bij een echte macro lens, maar zijn "next best")
Geloof me dat je met de raynox prima foto's kan schieten.
Daarbij kost dat ding zo'n 30 euro en tussenringen zijn al snel een heel stuk duurder.

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

justawitte schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 13:01:
[...]

Geloof me dat je met de raynox prima foto's kan schieten.
Daarbij kost dat ding zo'n 30 euro en tussenringen zijn al snel een heel stuk duurder.
Laat ik het zo zeggen...
Die raynox is enorm veel beter als een standaard diopter filter, maar ook een paar keer zo duur.
Een losse 25mm ring kun je al voor een 25 tot 35 euro vinden.
Een complete ringen set (12, 24 en 36mm) kun je rond de 110 tot 150 euro vinden.
(bijv van soligor.de, op hun site 136 euro, diverse nederlandse zaken konden ze voor 110 leveren)

Echter de beeldkwaliteit van een ring is met mijn lenzen ongeveer net zoveel beter als de raynox, dan de raynox beter is dan diopter-filters.

Mijn mening is (en daar hoeft niemand het mee eens te zijn) dat als je echt niet weet of het iets voor je is, het lenen van een lens met macro mogelijkheden het beste is om te testen of het macro-fotograveren iets voor je is.
Kan dat niet, dan zou ik zelf eerder uitkijken naar een leuke lens voor je cam, waarop ook een macro optie bij zit.
Maar als het echt low-budget moet... dan zou ik ebay/,marktplaats enzo afstruinen en idd de eerste betaalbare diopterfilter/macro-opzetlens of ring nemen.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
@Duur:
1. Zo'n Raynox kost ca. € 35
2. Een Raynox ís een 'diopter-filter', dus een kwaliteitsverschil tussen dioptrie-filters en de Raynox kan theoretisch niet bestaan en is dus onzin.

Daarnaast is de kwaliteit van dioptrie-filters met beperkte vergroting (tot 4x) over het algemeen uitstekend, zeker als je een apo-filter hebt. Bovendien schiet je macro toch bijna altijd met een ver geknepen diafragma, waardoor zaken als onscherpte heel erg meevallen, ook bij slechtere filters.

Als laatste kan ik nog dit bijdragen aan de discussie: een voorzetlens (=dioptrie-filter) werkt in praktijk wel erg makkelijk omdat je het objectief niet van de camera hoef te halen. Dit kan voor een potentiële koper ook een overweging zijn. Bij tussenringen moet je wel altijd het objectief van de body halen, tussenring erop en dan weer het objectief mounten.

Verwijderd

Met koraks.
Wanneer 't om bloemetjes en beestjes gaat is een voorzetlens een stuk handiger. Maar veel goedkope voorzetlenzen zijn gewoon veredelde vergrootglazen, met 2 belangrijke nadelen:
- gratis extra chromatische abberatie (purple fringing), en
- het focuspunt ligt aan de randen dichterbij dan in het midden.

Ik gebruik zelf een "achromatische voorzetlens" van Sigma van dik 20 jaar oud, en die verzacht die problemen aanzienlijk. Ik vermoed dat die Raynox iets vergelijkbaars doet.
Maar voor bv. repro-werk ontkom je niet aan tussenringen of een balg (of een macrolens), anders krijg je die postzegel nooit van rand tot rand scherp. :)

Verwijderd

Topicstarter
heb een ringensetje besteld en ga die eerst maar es proberen is het echt niks dan koop ik denk ik de sigma 50 macro lens

HOYA 52 mm Close-up set +1 +2 +4

Verwijderd

Dat zijn voorzetlenzen, geen tussenringen...
Maar Hoya maakt geen slecht glas, dus waarschijnlijk zullen die lenzen ook wel OK zijn.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 17:39:

Ik gebruik zelf een "achromatische voorzetlens" van Sigma van dik 20 jaar oud
Grappig, die heb ik ook eentje :D

Verwijderd

Topicstarter
ja sorry bedoelde ik :P
Pagina: 1