Als je een snelle boot disk wil hebben, is het wellicht handig om een klein beetje te investeren in wat SCSI stuff. De veel genoemde Raptors vind ik nou niet zo super presteren en is prijs/prestatie voor mij in elk geval niet te doen. Maar dan prefereer ik 2ehands ivm DOA gevallen (garantie heb je toch wel). Met 5-7 jaar garantie hoef je het niet te laten, kies uiteraard geen OEM.
Zelf tevreden gebruiker met 15K.3's van Seagate. Reken voor 43 euro per 18GB 2ehands. Dat vind ik een nette prijs. Een niet al te exotische controller heb je zeker voor 40 euro 2ehands. Exotisch is niet nodig, gezien je enkel over 32bit sloten beschikt.
Voor meuk opslag zou ik voor Seagate 7200.9/7200.10 gaan. Voor 7200rpm schijven prima. Presteren redelijk goed en zijn relatief stil. Maxtors moet ik niet. Nare ervaringen blijven hangen en er is afdoende keuze op de markt.
Gezien veel mensen weinig reallife ervaring hebben met 15K SCSI schijven, zal de Raptor er door gedrukt worden. Neem dan wel de nieuwste revisie van de 73GB. Deze is nog wel aardig. Probleem waar ik tegenaan zou lopen, wat moet je met zoveel ruimte op je boot disk
Gezien de TS zal geluid een factor zijn. Geluidsproductie is relatief. Ik heb er zelf 5x 18GB 15K.3's in zitten, ik hoor alleen mijn koeling. Slaap er op 2 meter vanaf en staat 24/7 aan. Heel soms een ietsiepietsie geratel van de harde schijf als hij aan het stampen is. Dan moet er wel bij gezegt worden dat ik veel aan geluidsdemping doe. Laat je geluidsdemping weg en neem je bv een oude trage 36GB Raptor, daar krijg ik pas koppijn van
Wat ook een oplossing zou zijn, te veel mensen denken er niet aan. Gewoon je systeem een beetje ordenen. Aparte partities voor aparte taken. Aparte boot partitie, aparte prog partitie, aparte swap partitie (1MB clustergrootte) etc. Temp files uiteraard niet door je install laten zweven. Boot time defrag tools. Maakt van veel nare trage disks ineens een superschijf

Een leuk idee om het één en ander mee te klooien -> nLite.