Toon posts:

Snelle hardeschijf voor OS

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mijn huidige config:

- CoolerMaster Centurion 5
- Moederbord Asus P5GD2-X
- 1.024 MB intern geheugen
- Maxtor Diamondmax 10 250GB 16MB (SATA-1)

Geen RAID controller en geen SATA2.

Nu wil ik de Maxtor gaan gebruiken als data opslag (video en foto bewerking) en een nieuwe hardeschijf voor het OS en de programma's.

Wat is jullie advies voor welke hardeschijf (snelheid, geluid, etc.)?

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:51
Lijkt me simpel, als je alle benchmarks er eens bij pakt is dit een typisch gevalletje van Raptor.

Verwijderd

benchmarks laten de raptor alsoveral winnaar zien, maar zo erg dat de tweede en derde plek niet eens worden bezet.
als je daarna de prijslijst erbij pakt zie je waarom, ze gebruiken alleen dure kwaliteitscomponenten.
als de prijs je niet bevalt voldoet elke kleine harde schijf van redelijk merk.
klein omdat er dan weinig gezocht hoeft te worden.

nieuws: Roundup van 27 7200rpm harde schijven
voor als je frans kent.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2006 10:33 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:40

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Een benchmark is leuk maar zegt niet altijd iets over de real life performance. Zo ook bij de raptor. Mijn ervaring is dat het vrijwel niet uit maakt of er een raptor in het systeem zit of een andere harddisk wanneer je er alleen het os op laat draaien. De enige snelheidswinst die je echt kunt merken is bij opstarten.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56
Bor de Wollef schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 10:33:
Een benchmark is leuk maar zegt niet altijd iets over de real life performance. Zo ook bij de raptor. Mijn ervaring is dat het vrijwel niet uit maakt of er een raptor in het systeem zit of een andere harddisk wanneer je er alleen het os op laat draaien. De enige snelheidswinst die je echt kunt merken is bij opstarten.
mijn ervaring is het tegenover gestelde als ik de grafieken zie dan denk ik het is maar een klein verschil maar een raptor in een pc maakt in real life wel degelijk een verschil :) ( je moet natuurlijk de pc niet alleen voor office en inet gebruiken)

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:40

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

wouter37 schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 10:37:
[...]

mijn ervaring is het tegenover gestelde als ik de grafieken zie dan denk ik het is maar een klein verschil maar een raptor in een pc maakt in real life wel degelijk een verschil :) ( je moet natuurlijk de pc niet alleen voor office en inet gebruiken)
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe je de rest van het systeem zal inrichten. De meeste mensen zetten alleen het OS op de raptor maar de games etc op een normale harddisk (moet ook bijna wel met de kleine raptor capaciteiten). In dat geval zal een game weinig tot geen baad bij de hogere snelheid van de raptor hebben.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 10:42

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

dat merk je heus wel een raptor als OS disk.. (en 1 in raid0 nogharder :) :) ) heerlijk..

bij het installeren van programma's ook.. die data vliegt echt om je oren.. zo knetter snel.. en als je geen raptor wil moet je voor scsi gaan. maarja.. dat is nogal prijzig

Bedankt alvast

• Hardware Junk
  • Laatst online: 23:55
Als je een snelle boot disk wil hebben, is het wellicht handig om een klein beetje te investeren in wat SCSI stuff. De veel genoemde Raptors vind ik nou niet zo super presteren en is prijs/prestatie voor mij in elk geval niet te doen. Maar dan prefereer ik 2ehands ivm DOA gevallen (garantie heb je toch wel). Met 5-7 jaar garantie hoef je het niet te laten, kies uiteraard geen OEM.

Zelf tevreden gebruiker met 15K.3's van Seagate. Reken voor 43 euro per 18GB 2ehands. Dat vind ik een nette prijs. Een niet al te exotische controller heb je zeker voor 40 euro 2ehands. Exotisch is niet nodig, gezien je enkel over 32bit sloten beschikt.

Voor meuk opslag zou ik voor Seagate 7200.9/7200.10 gaan. Voor 7200rpm schijven prima. Presteren redelijk goed en zijn relatief stil. Maxtors moet ik niet. Nare ervaringen blijven hangen en er is afdoende keuze op de markt.

Gezien veel mensen weinig reallife ervaring hebben met 15K SCSI schijven, zal de Raptor er door gedrukt worden. Neem dan wel de nieuwste revisie van de 73GB. Deze is nog wel aardig. Probleem waar ik tegenaan zou lopen, wat moet je met zoveel ruimte op je boot disk :S

Gezien de TS zal geluid een factor zijn. Geluidsproductie is relatief. Ik heb er zelf 5x 18GB 15K.3's in zitten, ik hoor alleen mijn koeling. Slaap er op 2 meter vanaf en staat 24/7 aan. Heel soms een ietsiepietsie geratel van de harde schijf als hij aan het stampen is. Dan moet er wel bij gezegt worden dat ik veel aan geluidsdemping doe. Laat je geluidsdemping weg en neem je bv een oude trage 36GB Raptor, daar krijg ik pas koppijn van :)

Wat ook een oplossing zou zijn, te veel mensen denken er niet aan. Gewoon je systeem een beetje ordenen. Aparte partities voor aparte taken. Aparte boot partitie, aparte prog partitie, aparte swap partitie (1MB clustergrootte) etc. Temp files uiteraard niet door je install laten zweven. Boot time defrag tools. Maakt van veel nare trage disks ineens een superschijf ;) Een leuk idee om het één en ander mee te klooien -> nLite.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-02 17:40

Krizzie

Progressive Music \o/

De 36GB raptor wordt tegenwoordig door menig hdd in gehaald. Maar de nieuwe 74GB en 150GB staan eenzaam aan de top. 1x 74GB is (of 2 in raid 0) is meer dan zat voor opslag van games en windows.

Ik zelf draai 2x 36GB raptor in raid 0 en merk zeker een snelheidsboost. :D

Geluidswolk

• Luuk1983
  • Laatst online: 20:22
Krizzie schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 11:24:
De 36GB raptor wordt tegenwoordig door menig hdd in gehaald. Maar de nieuwe 74GB en 150GB staan eenzaam aan de top. 1x 74GB is (of 2 in raid 0) is meer dan zat voor opslag van games en windows.

Ik zelf draai 2x 36GB raptor in raid 0 en merk zeker een snelheidsboost. :D
D'r is ook een nieuwe 36GB versie van de Raptor, met 16MB cache. Waar de 'oude' 36GB inderdaad ingehaald wordt door moderne 7200rpm schijven, is deze nieuwe 36GB weer een stuk sneller.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Hardware Junk
  • Laatst online: 23:55
De 36GB raptor wordt tegenwoordig door menig hdd in gehaald. Maar de nieuwe 74GB en 150GB staan eenzaam aan de top.
Zou er graag een vergelijking van neer willen plempen in de vorm van benchmarkresultaten. Echter, sinds wanneer haalt een single disk > 90MB/s ? Ook vind ik het vreemd dat het ene benchmark proggie met het andere iets van 30% en meer verschilt.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025
Om de vraag van de TS kort maar krachtig te beantwoorden: Neem een Western Digital Raptor.
[LET OP!!!, dan wel de ADFD versie nemen]

De opstelling die ik heb, en die in mijn ogen het beste is:

36GB Raptor voor Windows XP Pro.
74GB Raptor voor al mijn software programma's, door zijn grote ideaal voor alleen programma's. (een 36GB zou voor mij te klein zijn voor alle software en 2 in raid zetten is geen optie door ruimte gebrek in mn kast (Coolermaster Stacker kast zit vol :9)
150GB Raptor voor alle data waar ik snel mee moet kunnen werken.
Daarbij heb ik nog een 2e 150GB raptor voor het zelfde doel, misschien zet ik die later nog wel in raid maar wil ik ze nog ff appart houden.

Je zou ook een 74GB Raptor kunnen nemen en daar je windows EN programma's opzetten maar volgens mij zijn apparte schijven altijd sneller.

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem eens de OM FAQ / Beleid » Welke moet ik nemen? door. Daarin staat namelijk haarfijn uitgelegd hoe je een harddisk moet uitzoeken :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.