Toon posts:

Jitter probleem videokaart ramdac

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vervolg op Raar beeld zo af en toe. De topic is dood en ik weet hoe dat komt. Ik had gebrek aan de juiste termen.

Ik heb ontdekt door een CRT aan te koppelen dat mijn VGA kaart horizontrale jitter geeft. Dit doet zich voor op elke resolutie, behalve op 800x600 waar het volledig afwezig is. Ik weet dat dit met de RAMDAC te maken heeft. Pogingen om een splitter er tussen te zetten falen.

Vroeger had ik het alleen in 3D. Omdat ik veel donkere spellen speel valt het niet echt op, maar ik herrinner mij in het verleden dit vaker gezien te hebben. Omdat Vista continue in 3D draait zie je het dus heel goed op een lichte desktop. Nu draai ik even op 800x600.

Volgens kennissen kan hier niets concreets aan gedaan worden dan de VGA kaart te vervangen. Daar opteer ik dan ook voor.

Weet iemand wát het is in de RAMDAC? Ik heb ook gehoord dat het op meer kaarten voorkomt, dus nu ben ik al helemaal achterdochtig geworden. Mijn moeder :o , ja moeder zei dat ik beter maar meteen een goede kaart kan gaan halen en niet meer een B-merk kaart zoals mijn Peak X800pro.
Opzich doet de kaart het perfect, maar die jitter is :(

Iemand nog tips?

Verwijderd

Het RAMDAC is een doodnormaal onderdeel.
Het is de Digital-Analog Converter, dus het zet je digitale signaal om naar een analoog signaal.

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 23:47

mvz

muziek verslaafde

jitter? volgens mij heb jij gewoon last van tearing. aka zet vsync aan en je tearing is weg.

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

• boiert
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06-2024
Als je er met DVI ook last van heb ligt het in ieder geval niet aan je ramdac.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 11:29

nIghtorius

Poef!

mvz schreef op zondag 10 september 2006 @ 02:28:
jitter? volgens mij heb jij gewoon last van tearing. aka zet vsync aan en je tearing is weg.
maar daar kleeft ook weer een nadeel aan.. je framerate zakt dan ook een bult in.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07 23:51
nIghtorius schreef op zondag 10 september 2006 @ 12:39:
[...]

maar daar kleeft ook weer een nadeel aan.. je framerate zakt dan ook een bult in.
framerate op een CRT wordt door VSync dan dus gecapped op ten laagste 75HZ (lager is koppijn veroorzakend). Wie last heeft van 75 FPS (continu) mag met mij ruilen hoor ;)

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

p43000 schreef op zondag 10 september 2006 @ 13:05:
[...]

framerate op een CRT wordt door VSync dan dus gecapped op ten laagste 75HZ (lager is koppijn veroorzakend). Wie last heeft van 75 FPS (continu) mag met mij ruilen hoor ;)
ervan uitgaande dat de grafische kaart een heftige 75+ continu leveren kan.. maar als de kaart maar 74fps kan leveren zakt de framerate (75 / 2) terug naar 37,5fps

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 09:56:
Vervolg op Raar beeld zo af en toe. De topic is dood en ik weet hoe dat komt. Ik had gebrek aan de juiste termen.

. Mijn moeder :o , ja moeder zei dat ik beter maar meteen een goede kaart kan gaan halen en niet meer een B-merk kaart zoals mijn Peak X800pro.
Opzich doet de kaart het perfect, maar die jitter is :(

Iemand nog tips?
Je moeder heeft verstand van videokaarten?
OMG waar kan ik zo'n moeder downloaden? :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 19:47:
[...]

Je moeder heeft verstand van videokaarten?
OMG waar kan ik zo'n moeder downloaden? :P
Niet :) Het is mijn mama ;)

Ik ga naar moeders luisteren sinds een keer in de vele jaren :Y

Het is nu namelijk zo dat ik alleen nog op 800x600 kan draaien met fatsoenlijk beeld. Opzich went dat gauw, maar ik besef dat de tijd rijp is om een andere kaart te kopen. Deze week ga ik er een on-line bestellen en ik doel op een 7800GS AGP of anderes moet ik gelijk een nieuw moederbord hebben als ik PCI-E wil terwijl dit moederbord prima is en net is vervangen. Dat zou gekkenwerk zijn want een AGP moederbord kun je haast niet verpatsen en wat je ervoor vangt is bijna niets dus zit ik nog even met AGP te kijken.

Waarom nu dit?

Mijn Windows XP installatie loopt niet lekker meer. Natuurlijk heb ik een kersverse install gedaan, maar hij blijft vreemd gedrag vertonen zoals 3 minuten muurvast zitten om de zoveel tijd. Onder Vista heb ik deze klachten niet terwijl dat een beta is :?
In XP heb ik ook veel meer last van jitter (continue) dan in Vista waar het om de minuut een 10tal seconden is als ik op 1280x1024@32-bit draai. Op 1024x768@32-bit heb ik er ook nog last van en alleen op 800x600@32-bit is er niets aan het handje. Alles op 60Hz natuurlijk en hoger is ook getest, maar mocht niet baten.

Dat het de monitor zou zijn is écht uitgesloten omdat ik op mijn CRT waarop ik getest heb ook voorkomt, maar dan uit zich dit in horizontale beeldgolving (jitter) en aangezien op een TFT het beeld niet kan golven uit zich dat anders in een schimmerig beeld.

Ik baal op en top. De kaart (het 3D gedeelte is nog prima) is echt niet goed meer.

Klzooi :(

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de nodige benchmarks er op losgelaten en ik kom tot de conclusie dat mijn systeem überhaubt niet optimaal liep. Ik heb in eerdere topics geklaagt over de 3D performance en lange laadtijden van een spel.

Vanochtend met de PC naar een speciaalzaak geweest (op afspraak) en de benchmarkresultaten overleggen. We kwamen tot 2 conclusies:

1. De videokaart is op sterfen na dood
2. Mijn 4x512 MB en Clawhammer CPU zorgde voor een grote bottleneck

->De videokaart is vervangen door een nog makkelijk te krijgen AGP exemplaar; een X850XTPE
->DE CPU is vervangen door een 3800+ Venice met E6 stepping (daar hebben we op gelet).

Het is jammer dat ik zo moet werken, maar ik merk met alles een flinke vooruitgang. Ik draai nu Vista en UT2004 (wat ik al getest heb) liep wel even schokloos.

Nu valt het me op dat ik normaal kan werken op 1280x1024@32-bit :)

Kosten onderzoek en onderdelen (groothandelprijs 312,50)

Ik krijg korting van het werk uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2006 12:34 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
nIghtorius schreef op zondag 10 september 2006 @ 19:27:
ervan uitgaande dat de grafische kaart een heftige 75+ continu leveren kan.. maar als de kaart maar 74fps kan leveren zakt de framerate (75 / 2) terug naar 37,5fps
Daar heb je toch tripple buffering voor?

Verwijderd

Topicstarter
Tripple buffering gebruik ik niet omdat je dan ook 3 frames vertraging hebt aangezien TB niets anders is als een FIFO techniek.

1=huidige frame, buffer ,zichtbare frame
1-2-3

Gewoonlijk wordt er 1 frame gereserveert, maar met TB 2 frames en dus heb je 75-50-25 fps of 60-40-20 fps.

PS: Mijn PC loopt weer als een tiet op 4 wielen en Vista vliegt nog harder. Geheugen op 1T en gaan met die banaan. Stabiel ook nog :)

Vanochtend vrij geweest voor de computer. Nu weer verder met spelen. Niet met Dinky Toys, maar met echt mannenspeelgoed; snelle computers :)

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2006 17:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
De computer is weer gemaakt _/-\o_

Zie: Oplossing

PC looptg weer als een tiet op 4 wielen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik was al bang dat het te mooi voor woorden kon zijn. Het probleem is terug en nu erger dan ooit.
Alweer noodgedwongen op 800x600 werken.

Ik ga overwegen om een pre-build systeem te kopen met minimaal 4 jaar garantie. Hierbij richt ik me op Dell. Ik wil nu eens een systeem zonder gezeik.

Verwijderd

Topicstarter
Het was zover. PC onder de arm, naar de winkel en afwachten wat het geintje gaat kosten.
Ik had speciaal een afspraak om 20:00 met die man samen.

We maken de PC open en we lopen even alles na. We raken aan de praat over de voeding en ineens viel mij iets op.

Mijn videokaart heeft een 6 polige aansluiting, maar aan het eind van de converter zitten 2 molex ingangen. Ik heb dus één draad lopen voor 2 harde schijven én de videokaart. Nu offerde hij het idee om een dedicated vrije lijn van de voeding in de 2e molex te steken en kijken of het zou helpen. Het was zomaar een optie en we dachten niet dat het probleem was opgelost. Heel mogelijk deze keer van wel en wel daarom.
De voltage op de videokaart steeg van 11,122 volt naar 12,012 volt en de weaving die hij kon produceren was ook inderdaad weg

De videokaart kreeg dus gewoon te weinig stroom!!!
Vorige videokart had dus exact hetzelfde probleem. Heel fijn dat ik het probleem opgelost heb, maar het heeft me wel een nieuwe VGA kaart gekost. Ik wist niet dat een videokaart zo gevoelig was. Nu kreeg die van mij ook erg weinig spanning waardoor volgens hem de storingen en blauwe schermen verklaard werden. Ik heb vannacht flink zitten te gamen op 1280x1024 en het systeem doet het goed.

Af en toe lijk ik het nog te zien, maar dat ligt denk ik aan mij. Je was zo gewend dat het beeld nooit rustig was dat ik nu spoken zie want mijn buurman ziet het niet meer *O*

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2006 09:17 ]

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op zondag 03 december 2006 @ 09:14:
Het was zover. PC onder de arm, naar de winkel en afwachten wat het geintje gaat kosten.
Ik had speciaal een afspraak om 20:00 met die man samen.

We maken de PC open en we lopen even alles na. We raken aan de praat over de voeding en ineens viel mij iets op.

Mijn videokaart heeft een 6 polige aansluiting, maar aan het eind van de converter zitten 2 molex ingangen. Ik heb dus één draad lopen voor 2 harde schijven én de videokaart. Nu offerde hij het idee om een dedicated vrije lijn van de voeding in de 2e molex te steken en kijken of het zou helpen. Het was zomaar een optie en we dachten niet dat het probleem was opgelost. Heel mogelijk deze keer van wel en wel daarom.
De voltage op de videokaart steeg van 11,122 volt naar 12,012 volt en de weaving die hij kon produceren was ook inderdaad weg

De videokaart kreeg dus gewoon te weinig stroom!!!
Vorige videokart had dus exact hetzelfde probleem. Heel fijn dat ik het probleem opgelost heb, maar het heeft me wel een nieuwe VGA kaart gekost. Ik wist niet dat een videokaart zo gevoelig was. Nu kreeg die van mij ook erg weinig spanning waardoor volgens hem de storingen en blauwe schermen verklaard werden. Ik heb vannacht flink zitten te gamen op 1280x1024 en het systeem doet het goed.

Af en toe lijk ik het nog te zien, maar dat ligt denk ik aan mij. Je was zo gewend dat het beeld nooit rustig was dat ik nu spoken zie want mijn buurman ziet het niet meer *O*
grappig.. Mijn broer had ook een probleem met hetzelfde oplossing (alleen had hij geen last van jitter op het scherm)

Zijn probleem was dat de CPU usage continu in de 90% zat door afhandeling van System Interrupts echt in de veilige modus zowel normale modus.. herinstallaties precies hetzelfde probleem. Systeem niet vooruit te branden.

Toen een dedicated molexaansluiting gebruikt voor de videokaart en alle problemen verdwenen voor de zon.

dus hierbij.. Altijd een aparte (liefst op een andere rail als het mogelijk is) molex gebruiken voor de grafische kaart. ze zijn er blijkbaar gevoelig voor en problemen van vreemde aard kunnen dan voorkomen. Je had nog geluk dat jouw probleem nog terug te herleiden viel naar je grafische kaart. Ik (en m'n broer) hadden geluk dat ik zo'n geniale ingeving kreeg :+

Pagina: 1