Toon posts:

[TFT-analoog] Raar beeld zo af en toe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een AGM 17 inch TFT monitor die ik op 22 april dit jaar heb gekocht. Verder zit deze aangesloten op een Peak ATi Radeon X800pro.
Ik ben er erg tevreden mee, maar er lijkt een probleem met het apparaat.

Soms schiemert het beeld aan de linkerkant (lijkt erg op een signaalstoring). Vanmiddag had ik het erg, om de minuut zo'n 3 a 4 seconden en nu is het weer weg.
Het systeem blijft gewoon doorlopen (geen lock-ups of artefacts) en het beeld blijft nog wel leesbaar, maar wel vertoord.
Tikken tegen de monitor helpt niet en het komt op een bepaald patroon voor (zo kwam het mij over). Elke minuut 3 a 4 seconden dus ik denk dat het geen los contactje is. Ik kan het ook niet genereren. het is er of het is er niet.

Ik kon me ook herrinneren dat ik het ooit in Windows XP ook had, lang geleden. Ik was het verder vergeten, maar vanmiddag was het erweer.

Ik heb de videokaart ontdaan van al het stof (was niet hoog nodig, maar goed) en goed schoongemaakt (contactjes, fan, mem). Nu zie ik ze dus niet, maar lag het wel aan de videokaart of is het de monitor?

Het kan ook vaker voorkomen, maar als ik in een donker spel zit weet ik niet of ik het zou zien. In Windows zelf valt zoiets meteen op. Ik dacht even dat ik schizofreen was geworden :o

Ik draai nu de 5536 build van Vista

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-07 15:04
Je kan even kijken of je videokaart geen artefacts vertoont. Download Ati Tool eens (ook voor NVidia geschikt :)) en draai de artifact scan.

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 14:50:
Je kan even kijken of je videokaart geen artefacts vertoont. Download Ati Tool eens (ook voor NVidia geschikt :)) en draai de artifact scan.
Thnx, maar ik heb zelfs getest met 520/520 en toen nog geen artefacts terwijl de kaart nu op stock loopt. Ik heb er verder ook geen last meer van gehad. In games heb ik er echter helemaal geen last van. Ik denk dat het een signaal van buitenaf is/was. Tikken tegen de monitor heeft geen zin.

Het is altijd in de linkerhoek van de monitor en het lijkt op ruis. Het beeld is dan echter nog steeds leesbaar, maar lijkt wat verstoord. Ik houd het in de gaten.

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-01 21:32
mss dom, ma draai uw monitor eens 180 grade , als het dan in de rechthoek is dan wete da het een storing is :-)

Verwijderd

Topicstarter
De storing zit denk ik niet in de monitor. Ik ben weer een stukje verder.

Gisteren zat ik weer even op mijn XP partitie en er kwam een gepiep uit mijn PC. Eerst dacht ik dat het de voeding was, maar dat was het niet. Toen mijn oor aan de monitor gelegt en dat was het ook niet. Toen de kast opengemaakt en het was duidelijk hoorbaar. Het komt degelijk van de videokaart. Nu heb ik weer die verstoring, nu, maar ik kan gewoon doorgaan met muziek luisteren en typen. Qua stabiliteit gebeurt er niets. Gamen gaat ook prima. Niets loopt vast.

Piepende videokaart en verstoring in het beeld zowel onder Aero als zonder aero (ook geprobeert zonder 3D). Het komt nu om de minuut en het blijft zo'n 10 a 20 seconden aanwezig. Super hinderlijk is het niet, maar je ziet wel dat het niet goed is.

Ik sta eraan te denken om de videokaart te vervangen, maar ik zou graag eerst wat reacties van jullie horen. In de FAQ ben ik soortelijk probleem niet tegengekomen:

Mijn remedies:

BIOS: Plug&Play OS aangezet
BIOS: Suspend mode naar S1
BIOS: Fast boot disabled (geen fouten)
XP: Diverse drivers geprobeert
Vista: Zowel met Aero als zonder aero hetzelfde resultaat (geen 3D kwestie)

Ik meende de afgelopen maanden het ook gehad te hebben in games (moeilijker te zien). Dan onder XP dus het is geen zuivere Vista kwestie.

Wat exuimtum gaat doen straks:

-Andere monitor proberen (ik heb nog een 15 inch bakje staan)

Piepende videokaarten lijken me :/

PS: De videokaart piept alleen onder XP en niet onder Vista :?
PS: Alle condensatoren op het moederbord lijken in orde (staan niet bol en lekken niet)

Verwijderd

Heb je alles aangesloten op een stopcontact met aarde? Heb zelf zonder aarde de meest bizarre problemen meegemaakt, ook mbt het beeld

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 10:12:
Heb je alles aangesloten op een stopcontact met aarde? Heb zelf zonder aarde de meest bizarre problemen meegemaakt, ook mbt het beeld
Alles is geaard uiteraart :)

Kan m'n topic nog redden. We zitten nu als nood te werken op een 15 inch CRT op 1024x768@60Hz. Het is even net zoals TV kijken een hoop trillend beeld. Vista is niet echt vista meer, maar het probleem is nog niet opgetreden.

Als het inderdaad aan de monitor lag, dan gaat deze maandag keihard retour en wil ik een nieuwe. Ik heb nog garantie op dat ding.

GVD alweer wat met m'n config.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 12:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hij mag dicht. Het lag aan de monitor. Ik heb het laatste uur niets gezien op mijn CRT'tje dan behalve wat flikkerend beeld O+ Nostalgie herleeft.

Wat loopt Aero ineens volmaakt vloeiend op 1024x768.

Hij mag van mij dicht, er zullen geen replies meer komen, vermoed ik.

*Exuimtum gaat het anders aanpakken.
->TFT's zuigen. Het beeld mag veel mooier wezen, de elektronica erachter is dikke prut.
->Exuimtum koopt voortaan alleen nog native SCSI schijven, te veel ellende met IDE meegemaakt.
->Mijn volgende PC wordt een server met zware 3D mogelijkheden. Servers zijn vaak stabieler. Deze blijft dan ook 24/7 aan.
->Ik sta weer sterk te twijfelen om naar CRT te gaan. Liever 60Hz dan schiemerig beeld en ghosting. Nu zie ik het verschil pas. Let op de muis in Aero welke volmaakt vloeiend beweegt (volg de pijl met je ogen tijdens snelle bewegingen).

Of ik een zeikerd ben?

->5 kapotte harde schijven gehad in 2 jaar tijd
->Kapot moederbord gehad die mijn brander had vern**kt
->3 kapotte TFT's gehad. Dat 10 jaar oude 15 inch ding is nog goed scherp en doet het nog prima. _/-\o_

10 defecte computerdingen in 2 jaar tijd. Mag ik even klagen, ja?

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 13:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is dus NIET de monitor.

Bij een CRT uit de klacht zich in bibberend beeld en de TFT reageert er anders op.

Ik heb de TFT nu op 75 Hz lopen in plaats van 60 Hz mogelijk in verband met zendstoringen in de buurt? Of een sterk inductief apparaat ergens in de buurt.

Mocht het niet verholpen zijn dan onderneem ik het volgende.

->Ik sluit de TFT aan via een DA converter op de digitale poort, is het dan nog niet verholpen:
->Andere videokaart

Duidelijkis dat mijn signaal naar de monitor verstoord raakt door iets. Lullig om een andere kaart te kopen en er dan achter de komen dat het weer iets anders is. Daarom had ik wel op iets meer hulp gerekend eigenlijk.

Maar mijn kernvraag luidt: Hoe kan het effect op gezette tijden ontstaan? ik bedoel dat ik er een patroon in kan ontdekken. Zo om de minuut. Het is een slecht signaal vanaf de videokaart (in ieder geval op 60Hz) Met bibberen bedoel ik dat de CRT duidelijk zijn balans kwijtraakt en het beeld buiten het trillen ook nog bibbert (licht rimpeleffect). Dan lost een TFT dat nog elegant op.

Defecte/vergestoorde RAMDAC?

*Exuimtum vondt 1024x768 maar niets in combinatie met Vista. Daar is het OS duidelijk niet op gebouwd. De Sidebar neemt dan wel erg veel ruimte in beslag. Op 800x600 is het echt geen werken meer. Ik heb veel items op de sidebar staan. Exuimtum loves Vista O+

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 19:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
* E koopt wel een nieuwe kaart, veel makkelijker!
Een X1900XTX van Gainward. Misschien heb ik welk niet zo veel geluk als de gemiddelde kaaskop, maar wel meer geld >:)

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2006 13:41 ]

Pagina: 1