[XP] 2 bijzonder rare windows vastlopers

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:32
Hallo mensen,

Een tijdje geleden is mijn pc voor de helft overleden. Waarschijnlijk door een stroomstoring.
Voeding, moederbord, cpu en videokaart waren defect. Ik had nog garantie dus deze heb ik laten vervangen.

Toen de pc weer klaar was heb ik windows xp hom, legale cd, er weer opgezet net als de andere software welke ik gebruik.

Echter sindsdien heb ik 2 hele vervelende en lastige problemen:

1. Windows loopt vast. Muis en toetsenbord reageren niet meer, muziek blijft haperen op 1 punt en ik kan niks anders doen dan windows resetten.

2. Windows sluit af en ik krijg een blauw scherm waarin per keer verschillende stopfouten staan. Een paar voorbeelden:

* 0x00000050 (page_fault_in_nonpaged_area)
* driver_irql_not_less_or_equal
* 0x0000008E

Als ik hierna de pc reset krijg ik na aanmelden bij windows direct de melding dat windows afgesloten moest worden vanwege een fatale fout.
Soms zie ik in het logboek de foutmelding, maar soms ook niet. Hierover een aantal errors welke ik zie:

* Application error: Fout-bucket 324286391.
* Application hang: Vastgelopen toepassing: iexplore.exe, versie: 6.0.2900.2180, vastgelopen module: hungapp, versie: 0.0.0.0, vastgelopen op: 0x00000000.
* Diverse fouten van applicaties als IE, msn en Acrobat Reader bijv.

Ik heb al veel uren besteed aan het onderzoeken van deze fouten via google en de microsoft. Ik kan er echter totaal geen verband meer inzien.
De een geeft aan dat het aan het geheugen ligt, de ander houdt het op software, weer een ander geeft de schuld aan xp. Ik heb mijn geheugen getest, was prima. Ook een volledig schone installatie van XP helpt niet.

Ik zelf dacht even dat mijn geluidskaart de problemen gaf. Dit omdat mijn muziek heel ff begon te kraken voor een uitval.
Ik heb dus de kaart eruit gehaald en ben verder gegaan via de onboard soundcard. Dit ging bijna 2 volle dagen goed echter de ochtend daarna pats, weer een vastloper.
Dat is ook het rare, er zit totaal geen verband achter de vastlopers. De ene keer gaat het urenlang goed maar de andere keer heb ik 2 vastlopers binnen een kwartier.

Daarom heb ik besloten dit probleem eens aan jullie voor te leggen. Ik hoop van harte dat jullie mij kunnen helpen. Een hoop tekst, maar het geeft aan dat ik me niet zomaar tot jullie richt.

Alvast bedankt in iedergeval voor jullie moeite!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dit lijkt al snel op een hardware probleem, ik denk in eerste instantie aan je geheugen.

Maar omdat je een foutcode hebt van het blauwe scherm, kun je hiermee opzoeken welke hardware dit probleem veroorzaakt. Ik bedoel deze melding:

* 0x00000050 (page_fault_in_nonpaged_area)
* driver_irql_not_less_or_equal
* 0x0000008E

Hiermee kun je het waarschijnlijk opzoeken.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De kans dat het een softwareprobleem betreft is eenvoudig op te lossen door een herinstallatie. Ik verwacht eerder een probleem met je hardware en met name het geheugen.

In PMG staat aangegeven hoe je dit kunt testen. PMG FAQ

Welkom op GoT trouwens. :)

ARME AOW’er

• tsunami69
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-03 16:27
0x00000050 PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Meestal duidt bovenstaande STOP foutmelding op slecht geheugen of een fout in de harde schijf. Of het geheugen goed is kan je testen met Memtest86, de harde schijf kan je testen met een speciaal programma wat geleverd wordt door de fabrikant. Deze programma's zijn in de OM FAQ te vinden.

voor nog meer info
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/718455

in 1 minuut gevonden spreekt voor zich

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;827663

[ Voor 24% gewijzigd door tsunami69 op 08-09-2006 22:03 ]

• Juancho
Fraggar,

Bedankt voor je snelle reactie. In 1e instantie dacht ik ook aan het geheugen. Echter heb ik, toen de pc gemaakt werd, ook een 2de reepje 512mb erbij gekocht. Ik heb dus al getest met de nieuwe ipv de oude maar ook dat gaf problemen.

Via Windows XP en 2000 BSOD guide kwam ik erachter dat de 0x00000050 (page_fault_in_nonpaged_area) vaak komt dmv slecht geheugen. Maarja, ik heb al getest met een nieuwe geheugen module.

de driver_irql_not_less_or_equal fout wordt vaak gezien als een driver/stuurprogramma fout. Metname de modems.Ook dit kom ik vaak tegen: The NDIS.SYS file needs replaced.

Dit heb ik gedaan via Open a command prompt (START>RUN>CMD) and type sfc /scanonce
then reboot. If the file is corrupted then this will fix it. Helaas mocht het niet baten, ook daarna bleven de fouten komen. Ik lees vaak dat het met het NDIS.SYS bestand te maken heeft wat weer een koppeling heeft met windows welke tracht zijn eigen driver te installeren. Dit geeft problemen doordat hij de foute driver niet uit het geheugen kwijtraakt. Ik krijg dan ook vaak in die blauwe schermen iets over geheugendumpen etc. te zien.

Memtest heb ik overgens al een uur of 10 laten draaien maar geen errors. Harde schijf heb ik eerlijk gezegt niet aan gedacht. Ik heb er 2 inzitten waarvan 1 schijf al vrij oud is.

Trouwens, het viel me ook op dat ik opeens tijdens het opstarten heel snel krijg te zien:
Secondary IDE channel no 80 conductor cable installed. Toevallig zit de 2de HD (de oudste) gekoppelt aan de 2de IDE kabel van de harde schijf. Zou dit er mee te maken hebben?

[ Voor 16% gewijzigd door Juancho op 08-09-2006 22:06 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• tsunami69
mischien helpt het als je de specs van je pc even vermeld

• Juancho
@ tsunami69,

Die links van je heb ik ook gevonden en aandachtig bekeken. Het is echter zo dat ik mijn pc helemaal up to date heb kwa SP en andere updates. Bovendien hebben mogelijke oplossing in de andere link nog niet geholpen.

Ik zal even mijn specificaties opzoeken van de pc en ze hier neerzetten.

Verwijderd

NDIS.SYS is een driverfile voor Nvidia kaarten, misschien dat je even in veilige modus de drives kunt verwijderen en daarna nieuwe te proberen?

lees nu ook op andere forums dat ndis.sys niet altijd met je videokaart te maken heeft, dus ik dacht laat even weten voordat ik dom wordt bevonden 8)7

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2006 22:20 ]

• Juancho
Moederbord: biostar M7NCD Socket A ATX
AMD sempron 2500+ 333 socketA CPU
1024MB DDR-Ram
128MB DDR geforce FX 5200
350 watt Q-tec psu

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zou je in het vervolg ook even in de startpost kunnen aangeven wat je zelf al hebt gedaan cq. hebt gevonden? Dat scheelt een hoop reacties die achteraf overbodig zijn en dat is nogal frustrerend.

Verder zou ik de voeding eens omwisselen/testen voor een ander. Q-tec is nu niet echt een merk dat veel vertrouwen biedt.

ARME AOW’er

• digital8
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-01 10:52
Interresant ik heb sinds 2 weken precies hetzelfde probleem, m'n pc had nooit problemen en ineens precies hetzelfde als wat jij hebt.

Ik kreeg ook de meest vage foutmeldingen vaak tijdens het internetten via firefox maar ook soms in Battlefield 2 of gewoon zomaar zonder dat de pc iets aan het doen was of iemand erop aan het werken was.

Geheugen, Dane-Elec 2x 1024Mb DDR400 Dual Channel : MemTestx86 2x meer dan 10 uur gedraait, geen fouten gevonden.
CPU, AMD Opteron 170 DualCore 2x2Gig. : Orthos CPU BenchMark 10 uur op core 0 en 8 uur op core 1, geen fouten gevonden.
Grafische kaart, AOpen 6800GT 256Mb : 3DMark 2006 12 uur gedraait, AquaMark 6 uur gedraait, geen fouten gevonden.
Harddisk, Maxtor 300Gig. 7200rpm 16Mb : Maxtor test programma en nog een ander programma (vergeten welke), geen fouten gevonden.

Maw. het probleem bleef hetzlfde random crashed met random foutmeldingen...

Wat ik hierna gedaan heb is het volgende...

M'n Creative X-Fi verwijderd en drivers (waren de nieuwste) met driver cleaner pro verwijderd.
Hierna kwam het probleem veel minder vaak voor maar bleef aanwezig, ook kwam windows nu met duidelijkere meldingen oa. dat SPTD.SYS en CRYPTO.SYS probleemen zouden veroorzaken.

SPTD.SYS is (bronnen op internet) deel van bv. McAfee, Norton en Daemon Tools en vast nogwel andere software, zie hieronder een quote van de daemon tools website.
SPTDinst X86
Description: NEW VERSION 1.25 - CHANGELOG:

Incompatibilities with McAfee fixed
Several glitches fixed

This is the standalone-package of the SPTD-driver. To remove the SPTD-driver, simple download it and via command-console, execute it "sptdinst_x86.exe remove" and SPTD will remove itself from your windows installation. If you want to add it, execute in command console "sptdinst_x86.exe add". SPTD is also used (besides DaemonTools) in some proprietary security, antivirus and monitoring applications which are not disclosed to wide public.
Na Daemon Tools verwijderd te hebben en ook alle verwijzingen in het register naar SPTD.SYS verwijderd te hebben crashte windows alleen nog maar met de melding CRYPTO.SYS als corrupte file.
Na wat geGoogled te hebben blijkt CRYPTO.SYS deel te zijn van een NetGear VPN client die ik laatst geinstaleerd had ivm een veilige verbinding naar m'n werk.
Sinds dit ook verwijderd is blijft m'n PC nu al sinds afgelopen zaterdag (nacht) crashvrij draaien.

Ik moet er dan wel bij vermelden dat ik m'n X-Fi nog niet opnieuw in m'n pc geplaatst heb en daemon tools en de NetGear client ook nog niet geherinstaleerd te heb.
Dus de schuldige kan ik nog niet aanwijzen maar volgens wat ik op internet gelezen heb zit het hem schijnbaar in de nieuwste versie van de NetGear client en de nieuwste versie van die SPTD software v1.25.

Maargoed misschien heb ik daar dit weekeind even tijd voor...

• Juancho
Guardian Angel,

Excusus, ik had idd meer in mijn openingspost moeten vermelden. Iig, ik heb momenteel de drivers van mijn videokaart in de veilige modus eruit geknikkert en nu werk ik op de standaard windows driver hiervoor. Alleen het scrollen gaat nu tergent langzaam, maargoed het is de moeite waard om dit eens te testen. Misschien zorgt de uitgebreidere driver van Gforce zelf wel voor problemen. Even afwachten dus.....

Overigens, de blauwe schermen komen nu lang niet zovaak meer voor. Het vastlopen van XP daarintegen veel vaker. En juist hierbij krijg ik geen foutmeldingen te zien zoals bij de blauwe schermen. Dat is dus het probleem, je kan niet zoeken naar mogelijke oorzaken.

Windows loopt gewoon vast, en na het herstarten heb je niks in je logbestand staan en windows komt zelf ook niet met een mededeling van een fatale fout of dergelijke.

[ Voor 33% gewijzigd door Juancho op 08-09-2006 22:57 ]

• tsunami69
zoals guardian angel al melde zou ik eens een andere voeding proberen en probeer gewoon eens een andere driver

heb je ook al via start -> deze computer -> eigenschappen -> hardware -> apparaatbeheer gekeken of er ergens vraagtekens voorstaan

• Juancho
Nou, ik heb net met de standaard windows driver voor videokaart ook een vastloper gehad dus heb nu online ipv de cd de drivers geinstalleerd. Gezien de andere mogelijkheden heb ik ook een update van mijn speedtouch modem gedaan.

Een andere voeding, ik heb eens gekeken op de bon maar voor de inslag had ik een 300v voeding terwijl er nu een 350 inzit. Ik heb nog gevraagd of dit geen kwaad kon maar volgens de computer zaak was 350 alleen maar beter. Lijkt mij in 1e instantie ook logisch.

Maar zou dit iets kunnen zijn of doelen jullie puur op een ander merk/type?

In appraatbeheer heb ik me al helemaal suf gezocht, maar daar staat alles keurig en netjes. Geen vraagteken, uitroepteken of wat dan ook te zien.

• Juancho
Iemand misschien nog tips welke ik kan uitvoeren? De laatste dagen is het vastlopen van XP echt verschrikkelijk erg. De blauwe schermen heb ik zelden meer, maar XP vastlopers komen steeds vaker voor.

Soms hoor ik, als ik mijn pc afsluit, nu ook opeens een raar geluid. Volgens mij komt dat vanuit de koeling of processor welke nog een seconde of 5 doet om uit te gaan. Volgens mij komt dat zoemende geluid daarvandaan......

Verwijderd

Ik herken veel van het door Juancho beschreven probleem, ik krijg ook regelmatig een stopfout met driver_irql_not_less_or_equal en ndis.sys als probleemdriver.
Op deze site: http://www.vladd44.com/other/irq_error.php staat iets over interrupts die via hetzelfde kanaal lopen en zo een stopfout kunnen veroorzaken (voornamelijk als de cpu erg drukbezet is). Als ik op mijn pc kijk in de device manager - view - resources by type, zie ik inderdaad dat een drietal PCI-apparaten via hetzelfde interruptnummer lopen. Ik kan dit helaas niet handmatig veranderen en voel weinig voor een nieuwe installatie van windows (volgens de genoemde site kan ik de instelling die handmatig toewijzen van interruptnummers verbiedt dan aanpassen), omdat ik geen installatieschijf heb, maar herstelschijven.
Waarom ik dit allemaal opschrijf? Misschien heeft Juancho er wat aan en ik vraag me af of dit verhaal plausibel is. Ik heb al tijden last van stopfouten en een bevriezende schermen, en heb als leek geen flauw idee waar het aan ligt. Het begon volgens mij rond de tijd dat ik met extra geheugen (zowel RAM als HDD) begon te experimenteren.

Jilt

Verwijderd

Juancho schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 22:55:
Guardian Angel,

Windows loopt gewoon vast, en na het herstarten heb je niks in je logbestand staan en windows komt zelf ook niet met een mededeling van een fatale fout of dergelijke.
Dit gebeurt mij ook geregeld de laaste tijd het enige dat ik hoor is me geluid dat piept en giert , En het enige dat me nog rest is dan de reset knop indrukken .

Ik lees veel mee op deze post en wil graag alles proberen om het te verhelpen . hoop dat dit geen problmen opleverd als ik hier ook mee lees en wie weet misschien als het verholpen is( kan worden ) dan post ik hier hoe ik het ongeveer heb gedaan ( heb een erg slecht kort termijn geheugen )

In ieder geval wens ik je succes Juancho :)

Verwijderd

2 dingen waar ik aan denk:

1. Incompatible of foutief geheugen
2. Windows update heeft een paar updates waarbij je PC een 3 minuten blijft hangen (bij zoeken en updaten).

Dat hangen heb ik zowel hier als op mijn werk meegemaakt. Als je PC hangt wacht dan een kwartiertje en als hij dan nog niets doet is het écht fout en ga ik naar optie 1: geheugen.

Memtest 86+ ISO branden en 4 uur laten zweten (de bootable ISO begint meteen te testen)
Alles wat rood is dan fout :)
Pagina: 1