[MCE] PC+Monitor+TV+Beamer?

Pagina: 1
Acties:

• LvdO
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-05-2024
Ruim een jaar staat mijn Windows Media Center pc in de woonkamer met een tft scherm op de dvi aansluiting en een tv (crt) op de s-video aansluiting.

Nu wil ik de pc (met MSI 6600GT & Hauppauge PVR500MCE) en het tft scherm verhuizen naar boven, de tv vervangen door een lcd-tv (wrsl Samsung) en extra een beamer aansluiten (wrsl Panasonic AE900) .

De vraag is nu: hoe?

Op het tft scherm gebruik ik alleen windows/games. De beamer is puur voor tv en films, maar de lcd tv zou ik graag gebruiken voor zowel tv als email/surfen.

Ik wil de pc kunnen gebruiken terwijl mijn vriendin tv kijkt, iets waar Media Center niet bepaald goed in is. Media Center captured de muis, tenzij je in een window draait, maar dan worden allerlei filters niet gebruikt en is het beeld nogal flets.

Nou heeft Microsoft ooit de Media Center Extender uitgevonden voor dit doel. Helaas is dat initiatief sinds de XBox360 om zeep geholpen en zijn de originele Linksys extenders nergens te krijgen. Een XBox360 wil ik liever niet in mijn woonkamer hebben ivm de herrie.

De beamer komt hemelsbreed ongeveer 5 meter van de pc te hangen, dus die kan ik met wat geboor en een lange vga/dvi kabel wel op de pc aansluiten. Audio moet dan 15 meter overbruggen naar de stereo, niet echt ideaal, maar wel te doen met een goede kabel. De mce remote is wellicht te verlengen met een usb verlengkabel. Het wordt lastig als de tv erbij komt (ook zo'n 15 meter van de pc), aangezien die of het tv beeld of het pc beeld moet tonen.

Voor verlengen van de tv gebruik ik op dit moment PCZapper, maar dat resulteert in zeer slecht beeld met nog slechter geluid. Dus daar wil ik vanaf.

Misschien met een KVM extender/switch, zowel de lcd-tv als de beamer hebben een vga aansluiting? Heeft iemand daar goede ervaringen mee?

Xopus

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 21:23

Jag

Lijkt me niet verstandig om dit zo op te lossen. Ik zou toch voor een dedicated MCE systeem gaan en een andere computer voor games, email en surfen. Een dedicated MCE systeem hoeft niet zo duur te zijn als je uitgaat van een barebone (zuinig, stil, in S3 laten gaan als ie niet nodig is)

Wat ik zou doen is het volgende:
een dedicated MCE systeem met daaraan de lcd tv en de beamer (ae900 is een prima keus). Dan draai je de desktop op 1360x768 (native panel resolutie van de lcd tv) en in media center draai je 1280x720 (native panel resolutie van de beamer). Dat je in media center geen native panel resolutie voor de lcd tv draait is niet zo erg, voor de desktop is dit wel heel belangrijk.
Geluid doe je gewoon via SPDIF naar een receiver toe, dat werkt echt veruit het beste.

En dan nog een aparte computer met daaraan een tft. Dan kan je tenminste nog normaal je computer gebruiken terwijl er iemand tv zit te kijken. Zo heb ik het nu ook bij mijn vriendin thuis, en dat werkt echt perfect.

• LvdO
Jag, bedankt voor de tip. Ik heb inmiddels een tweede MCE box besteld:

Asus Pundit P1-AH2 Zwart
AMD CPU Athlon 64 3500+ 35 Watt 2.2 GHz, 2000 MHz, Boxed
Kingston ValueRam Dual Channel 512 MB, PC5300, 667 MHz, 5
Western Digital 500GB (WD5000KS, 7200RPM, 16MB, SATAII)
LG GDR-8163B 16 X, 48 X, IDE, OEM, Zwart
Hauppauge WinTV PVR 500 MCE (OEM)
OEM Microsoft IR Ontvanger
Logitech Harmony 525

Ik heb de Pundit gekozen wegens het design en 2xPCI. Dus daar ga ik ook mijn huidige PVR500MCE in stoppen, zodat ik straks 4 tuners tot mijn beschikking heb. De oude MCE pc gaat naar boven om te gamen en te surfen.

De tv is ook binnen: Samsung LE26R71

De beamer laat nog even op zich wachten aangezien volgende maand de opvolger van de Panasonic AE900 op de markt komt.

Ik heb dan nog twee probleempjes:

1. De Pundit ondersteunt geen dual screen setup, dus hij kan maar 1 resolutie tegelijk aan (ookal heeft hij zowel een DVI als een VGA aansluiting). De Samsung ondersteunt op de VGA ingang slechts PC resoluties (640x480, 800x600, 1024x768) en de native resolutie 1360x768. Dus ik denk dat de TV met een DVI->HDMI een 720p signaal moet krijgen en de beamer per VGA hetzelfde signaal. Ik zou echter liever het scalen aan de pc overlaten.

Misschien kan ik met Girder en de Logitech de resolutie wisselen als ik van display wissel, daar ben ik nog niet uit.

2. Het scherm dat ik op het oog heb (Kingpin ES200) heeft een RF ontvanger waar ik met mijn 525 natuurlijk weer niets mee kan (de 895 vond ik te duur). De beamer heeft een IR ontvanger naast de lens en omdat de beamer ongeveer 2 meter voor me aan het plafond komt te hangen, kan ik ook die niet bedienen van de bank. De beamer kan ik wellicht via de IR zenders van de Microsoft IR Ontvanger aansturen. Bestaat er zoiets als een USB RF zender?

Xopus

• PsychoG
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16-02 10:22

PsychoG

Pumpin' on your stereo...

LvdO schreef op donderdag 21 september 2006 @ 10:54:

1. De Pundit ondersteunt geen dual screen setup, dus hij kan maar 1 resolutie tegelijk aan (ookal heeft hij zowel een DVI als een VGA aansluiting). De Samsung ondersteunt op de VGA ingang slechts PC resoluties (640x480, 800x600, 1024x768) en de native resolutie 1360x768. Dus ik denk dat de TV met een DVI->HDMI een 720p signaal moet krijgen en de beamer per VGA hetzelfde signaal. Ik zou echter liever het scalen aan de pc overlaten.
Weet je dat heel zeker!? Ik heb namelijk 5 Pundit P1-AH1 op de zaak staan (weliswaar een ander type) maar die ondersteund dat zonder problemen hoor.

• LvdO
PsychoG schreef op donderdag 21 september 2006 @ 11:48:
[...]

Weet je dat heel zeker!? Ik heb namelijk 5 Pundit P1-AH1 op de zaak staan (weliswaar een ander type) maar die ondersteund dat zonder problemen hoor.
Ik twijfel nu. De leverancier zei van de P1-PH1 dat de VGA en DVI aansluitingen hetzelfde beeld geven. Ik ben er dus vanuit gegaan dat Asus bij de P1-AH2 ook bezuinigd heeft op een extra ramdac.

Bij de ASUS specs staat overigens:
1 x D-sub (VGA Out)
1 x DVI-out (VGA Out)
1 x S-Video (TV Out)
1 x Composite (TV Out)
Wat suggereert dat alleen de S-Video of Composiet uitgang gebruikt kan worden voor het tweede signaal.

Xopus

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-02 10:00
Ik heb zelf een dergelijke constructie (Monitor+tv+beamer).

Het schakelen hiertussen doe ik doormiddel van Logitech Harmony 525 en girder 4.0.
Wat je kan doen is profielen aanmaken in je videokaartdriver (zag dat de pundit een onboard geforce 6 heeft). De drivers van Nvidia hebben een desktop management tool waarin je die profielen kan opslaan en je kan hotkeys aanmaken voor elk profiel.

Bij de Harmony moet je dan wel niet gebruikte knoppen over hebben (zoiets als My Tv, My Video ofzo).
Deze knoppen kan je een andere naam geven in je logitech software zodat je weet welke knop wat gaat doen.

Nu moet je nog aangeven wat je pc moet doen als hij een bepaalde IR signaal krijgt. Hiervoor kan je Girder gebruiken om de IR signalen aan je nvidia hotkeys te koppelen. (is best eenvoudig progje)

Het is even werk, maar dan heb je ook wat.

Dat je trouwens maar 1 scherm tegelijk met beeld heb is toch niet zo rampzalig? Neem aan dat ze allemaal een andere resolutie prefereren, dus als je gaat klonen wordt het er niet beter op.

Succes ermee

• Jag

Jag

LvdO schreef op donderdag 21 september 2006 @ 10:54:
Jag, bedankt voor de tip. Ik heb inmiddels een tweede MCE box besteld:

Asus Pundit P1-AH2 Zwart
AMD CPU Athlon 64 3500+ 35 Watt 2.2 GHz, 2000 MHz, Boxed
Kingston ValueRam Dual Channel 512 MB, PC5300, 667 MHz, 5
Western Digital 500GB (WD5000KS, 7200RPM, 16MB, SATAII)
LG GDR-8163B 16 X, 48 X, IDE, OEM, Zwart
Hauppauge WinTV PVR 500 MCE (OEM)
OEM Microsoft IR Ontvanger
Logitech Harmony 525

Ik heb de Pundit gekozen wegens het design en 2xPCI. Dus daar ga ik ook mijn huidige PVR500MCE in stoppen, zodat ik straks 4 tuners tot mijn beschikking heb. De oude MCE pc gaat naar boven om te gamen en te surfen.
Grappig, zo goed als dezelfde spullen als ik heb gekocht (ik heb alleen de witte P1-AH1).

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Computer/Pundit_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Computer/Pundit_1.jpg

Handig, mooi en goedkoop kastje, goede tv out, redelijk stil. Alleen de installatie van mce ging/gaat niet zonder horten of stoten. Ik heb er nu al behoorlijk wat uren inzitten om het werkend te krijgen, ben er bijna :).
Bedenk wel dat die pvr500 er erg lastig ingaat. Niet alleen het erin krijgen, hij is ook nog eens te lang voor de fanduct van de cpu koeler waar je dus een stuk uit moet knippen/snijden/zagen. Ennuh, vier tuners?? Heb je aan twee niet genoeg?
En een laatste eigennaardigheid van de Pundit is, dat een of ander helder licht heeft bedacht dat de SPDIF aan de voorkant moet zitten achter een klepje, sja. Maar goed, dat kan je modden.
De tv is ook binnen: Samsung LE26R71

De beamer laat nog even op zich wachten aangezien volgende maand de opvolger van de Panasonic AE900 op de markt komt.
Ben benieuwd...
Ik heb zelf de ae900 (daarvoor de ae500). Mooi ding, maar ben er niet alleen maar positief over. De optics zijn minder dan die van de ae500 (kleine geometrie problemen), hij voelt wat goedkoper aan en mijn ab doet het niet meer goed. Maar goede lichtopbrengst, nog beter contrast, kleuren spatten van het scherm af, fijn ding wel (lekker stil ook).
De pundit heeft maar 1 RAMDAC en kan daardoor maar 1 analoge output tegelijk aan hebben. Je kan wel de DVI met de VGA of een tv out aanzetten. Of ie dan verschillende resoluties aankan, denk het wel.
Ik zou het ook anders aansluiten: de tv via VGA op 1360x768 en de projector met hdmi/dvi op 1280x720. Switchen in windows is geen probleem, het enige probleem is MCE, die wil misschien niet switchen maar altijd op dezelfde resolutie draaien.
In dat geval (als dat onoplosbaar blijkt) moet je wel de tv met hdmi doen, wat wel jammer is want ik geloof er niks van dat die tv 1360x768 op de hdmi input accepteert en kan je nooit de tv op native panel resolutie draaien.

• LvdO
Erik070 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:53:
Het schakelen hiertussen doe ik doormiddel van Logitech Harmony 525 en girder 4.0.
Bedankt voor de tip! Dat ga ik zeker proberen.

Ik heb dit weekend de Logitech Harmony 525 gepoogd te configureren. Wat een ontzettend slechte user interface! Nou ben ik misschien wat kritisch op dat gebied, maar ik vind het bijna knap hoe ondoordacht die wizzards in elkaar zitten. Maar goed, dat is een heel ander onderwerp.
Dat je trouwens maar 1 scherm tegelijk met beeld heb is toch niet zo rampzalig? Neem aan dat ze allemaal een andere resolutie prefereren, dus als je gaat klonen wordt het er niet beter op.
Het enige wat ik wil is dat de beamer op 1280x720 draait en de tv op 1360x768, ze mogen beide hetzelfde beeld geven, of 1 scherm tegelijk.

[ Voor 0% gewijzigd door LvdO op 26-09-2006 11:09 . Reden: typo ]

Xopus

• LvdO
Jag schreef op maandag 25 september 2006 @ 19:04:
Handig, mooi en goedkoop kastje, goede tv out, redelijk stil. Alleen de installatie van mce ging/gaat niet zonder horten of stoten. Ik heb er nu al behoorlijk wat uren inzitten om het werkend te krijgen, ben er bijna :).
Wat is het probleem dan? Ik kan me niet herinneren dat ik daar vorige keer problemen mee gehad heb.
Bedenk wel dat die pvr500 er erg lastig ingaat. Niet alleen het erin krijgen, hij is ook nog eens te lang voor de fanduct van de cpu koeler waar je dus een stuk uit moet knippen/snijden/zagen.
Ik heb de diverse topics daarover gezien idd. Ik twijfel sowieso of ik de kast wel stil genoeg vind, dus misschien dat ik de hele koeler + duct vervang door iets zelf gefabriceerds met een 80mm pabst fan. Die kan ik dan naar voren, omhoog en dichter tegen de buitenkant monteren.
Ennuh, vier tuners?? Heb je aan twee niet genoeg?
Nee. 8) Het gebeurt zo vaak dat 2 dingen opgenomen worden terwijl je een derde wil zien. Zeker aangezien mijn vriendin hele andere programma's kijkt dan ik.

Daarnaast heeft Media Center
een probleempje met het opnemen van 2 opvolgende programma's. Als je programma's wat langer laat opnemen, dan overlappen de opnamen dus. Media Center zal in dat geval beide tuner gebruiken en het overlappende deel dus 2 keer encoden. Als je op dat moment meer wilt opnemen of zien heb je toch die derde tuner nodig.

De PVR500MCE bevalt me goed, dus heb ik daar nog een van gekocht. Misschien had ik ook genoeg gehad aan een PVR150MCE.
En een laatste eigennaardigheid van de Pundit is, dat een of ander helder licht heeft bedacht dat de SPDIF aan de voorkant moet zitten achter een klepje, sja. Maar goed, dat kan je modden.
Ik heb alleen een (goede) analoge stereo. Voorlopig heb ik die SPDIF aansluiting niet nodig dus. Ik maak me wel een beetje zorgen over de geluidskwaliteit dan de onboard audio. Mijn stereo laat alle tekortkomingen feiloos horen.
Ben benieuwd...
Ik heb zelf de ae900 (daarvoor de ae500). Mooi ding, maar ben er niet alleen maar positief over. De optics zijn minder dan die van de ae500 (kleine geometrie problemen), hij voelt wat goedkoper aan en mijn ab doet het niet meer goed. Maar goede lichtopbrengst, nog beter contrast, kleuren spatten van het scherm af, fijn ding wel (lekker stil ook).
Ik heb gister een topic geopend over de AX100.
De pundit heeft maar 1 RAMDAC en kan daardoor maar 1 analoge output tegelijk aan hebben. Je kan wel de DVI met de VGA of een tv out aanzetten. Of ie dan verschillende resoluties aankan, denk het wel.
Dat is goed nieuws!
Ik zou het ook anders aansluiten: de tv via VGA op 1360x768 en de projector met hdmi/dvi op 1280x720. Switchen in windows is geen probleem, het enige probleem is MCE, die wil misschien niet switchen maar altijd op dezelfde resolutie draaien.
MCE laat zich probleemloos cyclen over de verschillende schermen met de # knop de afstandbediening. Verschillende resoluties is geen enkel probleem. Dan moet ik alleen ergens een betaalbare hdmi/dvi kabel van een meter of 6 (5 red ik volgens mij net niet) vinden.
In dat geval (als dat onoplosbaar blijkt) moet je wel de tv met hdmi doen, wat wel jammer is want ik geloof er niks van dat die tv 1360x768 op de hdmi input accepteert en kan je nooit de tv op native panel resolutie draaien.
Idd, hij ondersteunt alleen 480i, 480p, 576i, 576p, 720p en 1080i.

Overigens (uit de handleiding):
- Probeer niet om de HDMI/DVI-aansluiting aan te sluiten op de grafische kaart van een pc of laptop.
(Dat zal resulteren in de weergave van een leeg scherm)
Geen idee waarom dat niet zou werken.

[ Voor 0% gewijzigd door LvdO op 26-09-2006 11:12 . Reden: typo ]

Xopus

• Jag

Jag

LvdO schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 11:08:
[...]
Wat is het probleem dan? Ik kan me niet herinneren dat ik daar vorige keer problemen mee gehad heb.
Ja, ik weet niet of het hardware gerelateerde problemen zijn, maar ik ben al tegen een hoop problemen tijdens het installeren aangelopen. Een probleem met het geluid waarbij al het geluid zwaar vervormd weer werd gegeven wat pas opgelost was als ik de speakerinstellingen veranderde (en weer terug veranderde), resoluties die niet werkten, vastlopers van MCE, niet opstarten van MCE, beeld dat bleef hangen, genoeg ellende.
Het stomme was dat ik het de eerste keer helemaal werkend had, alleen had ik de stereo versie van Theatertek geinstalleerd (ooit gekocht) en wilde ik nu software matig decoden naar 5.1. Toen heb ik een ander dvd programma geinstalleerd en toen kon ik gaan reinstallen door een error, en dat ging niet zo gemakkelijk :).
Ik heb de diverse topics daarover gezien idd. Ik twijfel sowieso of ik de kast wel stil genoeg vind, dus misschien dat ik de hele koeler + duct vervang door iets zelf gefabriceerds met een 80mm pabst fan. Die kan ik dan naar voren, omhoog en dichter tegen de buitenkant monteren.
Ja, dat zal zeker helpen. Bij mij is het probleem een beetje dat er niet een hele stille hd inzit (WD 250GB), dus heeft zoiets voor mij momenteel niet zoveel zin. Maar het is acceptabel, je hoort hem alleen als het helemaal stil is, maar dan staat ie meestal in S3 (wat prima werkt).
De PVR500MCE bevalt me goed, dus heb ik daar nog een van gekocht. Misschien had ik ook genoeg gehad aan een PVR150MCE.
Hehe, wij hebben nog nooit een conflict gehad met 2 tuners. In het ergste geval kunnen we gewoon rechtstreeks nog tv kijken. Maar dat is nooit nodig, zoveel tv kijken we nou ook weer niet.
Ik heb alleen een (goede) analoge stereo. Voorlopig heb ik die SPDIF aansluiting niet nodig dus. Ik maak me wel een beetje zorgen over de geluidskwaliteit dan de onboard audio. Mijn stereo laat alle tekortkomingen feiloos horen.
Als je alles neutraal/uit zet en de onnodige bronnen (met name mic en line in) mute, dan zou het geen probleem zijn. Alle volumes maximaal voor beste signaal/ruis verhouding en dan verwacht ik weinig tot geen verschil met duurdere geluidskaarten.
Ik heb gister een topic geopend over de AX100.
Ik had het gezien, stiekum wel een beetje spijt dat ik al de ae1100 heb gekocht. Ik wilde eigenlijk nog wel meer lichtopbrengst (niet dat deze echt tekort komt...). Maar goed, ik doe nog een jaar a max 2 jaar met deze en dan koop ik misschien wel eens een keer een projector die net ff een klasse hoger zit (misschien dat ik toch ooit eens een DLP koop).
Dat is goed nieuws!
Je zou voor de zekerheid eens moeten kijken op het support forum van Asus. Weliswaar extreem langzaam, zoals de hele site van Asus, maar wel de meeste info over de p1-ah1/ah2 die ik heb kunnen vinden.
MCE laat zich probleemloos cyclen over de verschillende schermen met de # knop de afstandbediening. Verschillende resoluties is geen enkel probleem. Dan moet ik alleen ergens een betaalbare hdmi/dvi kabel van een meter of 6 (5 red ik volgens mij net niet) vinden.
Dat zou ik dan goed uitmeten, want 6 meter kabels zijn er weinig. En met 10m heb je al een reeele kans op problemen, ook bij 1280x720. Maar het hoeft niet absurd duur te zijn om een goede kabel te kopen, ik koop al mijn kabels zo ongeveer hier.
Geen idee waarom dat niet zou werken.
Nee dat is ook onzin, maar de HDMI ondersteunt wel altijd alleen maar van die "video-resoluties" zoals ook blijkt uit de handleiding.
Pagina: 1