Panasonic PT-AX100: 720P, 2000 lumen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LvdO
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-05-2024
Begin oktober komt Panasonic met de opvolger van de Panasonic AE900 home cinema projector: de PT-AX100.

De belangrijkste verbeteringen zijn:
  • Meer licht opbrengst

Was 1100 lumen, wordt 2000 lumen.
  • Hoger contrast

Was 5500:1, wordt 6000:1.
  • Stiller

Was 26 dB, wordt 25 dB.
  • Minder verbruik in Standby modus

Was 3 W, wordt 0,08 W.
  • Light Harmonizer

Zorgt dat de lichtopbrengst automatisch aangepast wordt aan het omgevingslicht.
  • Smooth Screen 2

Smooth Screen verbergt LCD raster effecten. De AE900 doet dat echter bv ook bij presentaties waar het wat onscherpte oplevert. Of dat opgelost is, kon ik niet vinden, maar er is in elk geval aan Smooth Screen gewerkt.
  • Lagere adviesprijs

Op panasonic.de: was 1999 euro, wordt 1699 euro. De vraag is natuurlijk wat wij als consumenten hier van merken.
Er zijn echter ook nadelen:
  • Zwaarder

Was 3,6 kg, wordt 4,9 kg.
  • Groter

Was 33,5 x 10,4 x 27,0 cm3, wordt 39,5 x 11,2 x 30,0 cm3.
Tevens heb ik nog niets gevonden over de levensduur van de lampen (was 3000 uur).

Meer info:
www.produkte.panasonic.de
www.panasonic.com
Filmpje van presentatie op Cedia

Hij staat nog niet in de pricewatch, maar volgens Computer Pirates is hij vanaf midden oktober leverbaar voor zo'n 1299 euro ex btw.

Wie heeft meer info over prijzen, leverbaarheid, reviews etc?

[ Voor 2% gewijzigd door LvdO op 25-09-2006 15:45 . Reden: Linkje toegevoegd ]

Xopus

Verwijderd

;)

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2006 17:26 ]

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://filexoom.com/public/2270/ax100_angle.jpg?no_history

Afbeeldingslocatie: http://filexoom.com/public/2272/ax100aus12.jpg?no_history

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-02 12:47

SeatRider

Hips don't lie

Zo, ideaal apparaat zeg. Ik zat al even te kijken naar de Sanyo Z4, maar die vond ik te weinig lumens hebben. Deze is indrukwekkend qua specs, alleen wel een beetje groot. Maar goed, hij is wit, dus valt weer minder op aan het plafond :).

En het is geen DLP!

Bookmarked.

[ Voor 3% gewijzigd door SeatRider op 25-09-2006 17:35 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-02 07:38
1100 is meer dan genoeg voor HT gebeuren. Snap ook niet zo goed waarom ze dit hebben verhoogd?

Ik heb de ae900. Prima ding maar mijn volgende projector wordt toch wel een stapje hoger.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

lowfi schreef op maandag 25 september 2006 @ 17:38:
1100 is meer dan genoeg voor HT gebeuren. Snap ook niet zo goed waarom ze dit hebben verhoogd?

Ik heb de ae900. Prima ding maar mijn volgende projector wordt toch wel een stapje hoger.
Ik blijf 1100 weinig vinden. Ik heb nu 2100 ansilimen, weliswaar met een mindere contrastratio

Mijn huiskamer kan ik niet goed verduisteren. Daarom is die functie die zich aanpast aan omgevingslicht wel weer handig, ik ga er vanuit dat tijdens wintertijd in een wel donkere kamer de lamp automatisch minder fel zal branden (en daardoor dus langer meegaat).

• LvdO
lowfi schreef op maandag 25 september 2006 @ 17:38:
In combinatie met Light Harmonizer lijkt het met uitermate praktisch: als je overdag een keertje sport wil kijken, hoeft de woonkamer niet verduisterd te worden. De kwaliteit maakt dan ook niet echt uit, dus lever ik graag een beetje contrast in voor meer licht.

Ook als je met meer mensen kijkt is het wel fijn om nog wat licht aan te hebben, de beamer moet daar dan wel overheen komen.

Xopus

• LvdO
Goede review op www.projectorreviews.com.

De reviewer is laaiend enthousiast. Op de meeste vlakken beter dan zijn vorige favoriet in deze prijsklasse: de Optima HD72.

Xopus

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:39
Goed nieuws. Ik was van plan om eind dit jaar de AE900 aan te schaffen, die van zijn naaste concurrenten toch nog net iets beter uit de bus kwam voor mijn gevoel (TX200, Z4, TW600). Maar een opvolger die beter en goedkoper is maakt de keuze natuurlijk erg makkelijk :)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• LvdO
Ook www.projectorcentral.com heeft een review. Zij zijn zo mogelijk nog positiever! De AX100 krijgt nl een maximale score op alle fronten.

Ik hoop dat Panasonic genoeg van die dingen kan produceren om de levertijd acceptabel te houden.

Xopus

• Dr. Strangelove
Van Hitachi's concurrent, de TX300, is een wat minder lovende review te lezen:

http://www.cine4home.de/t...0/Hitachi-PJTX300Test.htm

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 17:59:
Van Hitachi's concurrent, de TX300, is een wat minder lovende review te lezen:

http://www.cine4home.de/t...0/Hitachi-PJTX300Test.htm
Ik ga maar eens wat euri opzij leggen voor de Panasonic geloof ik :)

• LvdO
Nog een review: www.audioholics.com
If you are looking for an LCD projector that will take you into the big screen experience for a reasonable amount of money I don't see how the Panasonic wouldn't make the top of your shopping list.

Xopus

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:10

Jag

Als ik deze projector zie vind ik het toch een beetje jammer dat ik nu vrij recentelijk de ae900 heb gekocht, wat op zich wel een prima ding is. Maar veel licht is echt wel fijn (maar niet ten koste van contrast), alhoewel ik op zich in mijn kamer wel voldoende heb aan 1100.

Ik maak me wel een beetje zorgen om de kwaliteit. Ik vond mijn ae500 kwalitief al beter in elkaar zitten dan mijn ae900 en met ook wat betere optics. Ik hoop niet dat het nu nog minder is geworden met dit model.
Wat iig wel vast staat, is dat Panasonic wel echt heel goed is heel veel waar voor het geld te bieden.

Verwijderd

Tsja, Panasonic maakt gewoon hele goede projectoren. Let toch wat op met de voorgestelde specificaties. Enkel de afmetingen en het gewicht zijn zaken waar je zeker van bent.

Iets meer dan 2j geleden heb ik mijn AE500 gekocht. Vooral omdat de lamp toen volgens ongeveer elke site 5000u meegaat. Eenmaal je de doos opent doet blijkt het 2000 te zijn. Op zich niet echt een probleem. Maar wel jammer als ze met zo iets belangrijk je voorliegen.

Nu ja, ik zal de AX100 niet kopen. De mijne zal wel nog een paar jaartjes moeten meegaan. :P

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:10

Jag

Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 23:36:
Tsja, Panasonic maakt gewoon hele goede projectoren. Let toch wat op met de voorgestelde specificaties. Enkel de afmetingen en het gewicht zijn zaken waar je zeker van bent.

Iets meer dan 2j geleden heb ik mijn AE500 gekocht. Vooral omdat de lamp toen volgens ongeveer elke site 5000u meegaat. Eenmaal je de doos opent doet blijkt het 2000 te zijn. Op zich niet echt een probleem. Maar wel jammer als ze met zo iets belangrijk je voorliegen.

Nu ja, ik zal de AX100 niet kopen. De mijne zal wel nog een paar jaartjes moeten meegaan. :P
Op full power gaat ie 2000 uur mee, op low power meer als het goed is. Alhoewel er niet echt duidelijkheid is over hoe lang dan precies.

Maar in deze ax100 zit voor het eerst een nieuwe (sterkere) lamp. Tot nu toe zat er altijd een UHM130W lamp in, nu een 220W UHM. Verbruikt wel meer energie natuurlijk, maar het geeft ook wel echt meer licht.

[ Voor 4% gewijzigd door Jag op 11-10-2006 21:02 ]

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:57

Laguna

Connaisseur

Mijn broertje heeft deze projector sinds kort, gister ff gezien wat een beeld zeg erg mooi en scherp op een scherm met een diameter van 2,5 meter.

Afbeeldingslocatie: http://www.sindustries.nl/IMG_0126_tn.jpg

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:49
Op projectorcentral staat een mooie review van de ax100 en de sanyo plv-z5 en een shootout tussen die 2.

Conclusie is zo'n beetje dat alle 2 erg goed zijn en ook een flinke verbetering zijn tov de voortgangers. De panasonic heeft nog steeds het voordeel dat er helemaal geen screendoor effect is, maar nu is de trade-off mbt de scherpte veel minder dan bij de ae-900. En natuurlijk de 2000 lumen, voor 's avonds maakt het natuurlijk geen hol uit (op cinema1-mode komt mijn ae-900 niet boven de 400 lumen), maar soms is het wel handig dat je niet hoeft te verduisteren als je overdag even wat op de beamer wilt doen (vooral in situaties als de beamer in de woonkamer staat, zoals bij mij).

Als je de verhoogde lumen niet gebruikt (bijv. als de beamer altijd al in een verdonkerende kamer staat, of je er alleen films ofzo op kijkt), dan zou ik toch voor de sanyo gaan. Vooral omdat deze toch net iets beter scoort op contrast en scherpte. Tenminste, volgens die shootout, heb ze zelf nog niet in actie gezien.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Zijn er inmiddels meer tweakers in het bezit gekomen van deze prachtige beamer? Ik ben benieuwd hoe deze scaled namelijk. De reviewers zijn het op dat punt namelijk nogal oneens.

</kick>

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

KICK

Is er dan echt helemaal niemand die mij kan vertellen hoe dit op papier fantastische apparaat standaard PAL resoluties scaled? Krijg je lelijke kartelrandjes of valt dat mee? En zit er een mooie zoom mode op waarmee je 4:3 signalen kan weergeven met behoud van ondertitels?

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Ik heb hem, afgaande op de vele recensies toch maar besteld en gisteren is ie geleverd. Direkt op de plek van de oude 3M gehangen aan de plafondbeugel, enkele dingen vallen op

* Hij is GROOT. Echt GROOT. Bijna 2x zo groot als de oude 3M, en ook een paar centimeter dikker. Een gelukje dat ie wit is, maar dan nog valt ie echt wel op. Beetje jammer, had verwacht dat apparatuur alleen maar kleiner werd met het voortgaan van de jaren.

* Het beeld is, zelfs met maximale zoom, kleiner als van mijn 3 jaar oude beamer. Had toch meer short-throw gehoopt, maar ik vrees dat ie een meter of wat naar achteren moet. Erg jammer aangezien ik net een voorziening had getroffen voor de kabels op deze plek.

* Lens shift werkt handig, hoewel er in mijn geval wel wat vertekening optreedt. Zal vanavond de beamer iets verdraaien en de lensshift de andere kant op in de hoop dat dat de verhoudingen wat corrigeert.

* De lichtopbrengst is fenomenaal. De 3M was 2200 ansilumen maar ik denk dat daar in de loop der jaren toch een paar van zijn vergaan (met 1700 uren op de teller misschien wel iets te verwachten).

* Computer via VGA aangesloten op 1280x720, perfect beeld. In eerste instantie miste ik links een paar pixels en was ie op sommige plaatsen weer wat uitgerekt maar dankzij de auto functie zag het er even later pixelperfect uit, helemaal 1 op 1 dus. Ben onder de indruk van smoothscreen wat het screendoor effect vermindert. En HD ready films zien er helemaal geweldig uit!

* DVD recorder via component aangesloten. Hier zie je wel dat de analoge televisie zijn beste tijd heeft gehad. Upscalen van 576i (PAL) signaal gaat netjes, met minimale vertekening. Voor 4:3 uitzendingen zitten er diverse zoom mogelijkheden op. Probeer het zoomen tot een minimum te beperken. 4:3 signalen komen het beste tot hun recht op de 4:3 of hooguit 14:9 stand (met balkjes links en rechts van het beeld). Signaal dat echt 16:9 wordt uitgezonden (publieke omroepen) ziet er bijna net zo mooi uit als DVD. Kan niet wachten tot half 2007 als zo'n beetje alle omroepen 16:9 gaan uitzenden.

Voor 1249 (bij Redcoon) een perfect apparaat, kan hem iedereen aanraden.

Edit: Kanttekening hierbij dat inzoomen op 4:3 signalen geen heel scherp beeld meer oplevert.

[ Voor 19% gewijzigd door SeatRider op 10-02-2007 11:42 ]

• sewer
Jammer dat ie qua punt 1 en 2 anders uitvalt dan je dacht, maar dat had je wel makkelijk kunnen opzoeken ;)

Punt 3 begrijp ik niet helemaal, wat bedoel je met vertekening? Aangezien je de hele lens schuift, mag eigenlijk je beeld niet achteruit gaan (itt keystone). Het is wel belangrijk dat je beamer precies dezelfde hoek maakt als het scherm, anders kunnen de hoekjes van de projectie nooit goed aansluiten met het scherm.

Mooi om te horen dat ie bevalt, heb zelf een ae900 (ook bij redcoon) die mij ook prima bevalt. Enig nadeeltje bij mijn model is dat de smoothscreen het beeld soms net iets te soft maakt. Verder is het idd belangrijk een goede bron (satelliet bijv) en aansluitingen (alles boven s-video) te gebruiken voor echt fijn beeld.

[ Voor 9% gewijzigd door sewer op 08-02-2007 21:29 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

sewer schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 21:26:
Jammer dat ie qua punt 1 en 2 anders uitvalt dan je dacht, maar dat had je wel makkelijk kunnen opzoeken ;)

Punt 3 begrijp ik niet helemaal, wat bedoel je met vertekening? Aangezien je de hele lens schuift, mag eigenlijk je beeld niet achteruit gaan (itt keystone). Het is wel belangrijk dat je beamer precies dezelfde hoek maakt als het scherm, anders kunnen de hoekjes van de projectie nooit goed aansluiten met het scherm.

Mooi om te horen dat ie bevalt, heb zelf een ae900 (ook bij redcoon) die mij ook prima bevalt. Enig nadeeltje bij mijn model is dat de smoothscreen het beeld soms net iets te soft maakt. Verder is het idd belangrijk een goede bron (satelliet bijv) en aansluitingen (alles boven s-video) te gebruiken voor echt fijn beeld.
Had ik ook opgezocht, maar ik wilde het toch nogmaals in mijn review noteren :). Punt drie was ook voornamelijk ontstaan doordat de beamer iets scheef hing en dat dat met lens shift werd gecorrigeerd. Heb hem gisteren rechtgehangen.

Ik heb overigens na nog een avond tv kijken besloten het apparaat terug te sturen. 720p via de computer is perfect, maar PAL resoluties via de component ingang (DVD recorder en UPC digitale televisie) worden absoluut ontoereikend ge-scaled. Voorbeeld? Als ik een widescreen uitzending van de publieke omroep of Talpa bekijk, wordt ie standaard geplet, natuurlijk omdat ie gewoon met balken wordt uitgezonden en niet anamorph. Zoom 1 is dan de enige optie, maar in dat geval verlies ik gek genoeg een beetje beeld boven en onder, plus dat het beeld enorm blokkerig is geworden, je ziet echt trapjes langs schuine lijnen lopen. De enige optie is om 14:9 beeldmodus te kiezen, daarbij is het effect niet aanwezig, vermoedeijk omdat ie dan het 720x576 signaal gewoon in het midden van de 1280x720 display plaatst. En dan raak ik rondom het beeld pixels kwijt.

Kortom, ik had mij van een apparaat van 1250 euro meer voorgesteld, mede door de raving reviews op de diverse sites. De PAL weergave op mijn oude 3M was echt prachtig, en dat was niet eens een home-cinema maar een data projector!

Ik moet mij eens goed gaan beraden welke beamer dit beter gaat kunnen, de Sanyo PLV-Z5 of de Sony VPL-HS60 zijn bijvoorbeeld opties. Liever bekijk ik ze eerst uitvoerig in een showroom voordat ik geld ga overmaken naar een postorder bedrijf, ook al hebben ze een schappelijker retour regeling. Helaas zijn er niet zo veel bedrijven waar ze deze op display hebben staan.

Verwijderd

Op de website .... staan diverse projector-tests onder andere ook van de Panasonic PT-AX100 en de Sanyo PLV-Z5.

De tests geven ook metingen weer gemaakt met ColorFacts ook de uitleg van de metingen met ColorFacts staat online zodat het ook voor iedereen goed te begrijpen en te vergelijken is.

[ Voor 2% gewijzigd door voodooless op 05-02-2008 10:57 ]

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.hdready.nl/images/tests/buttons/panasonic-_pt_ax1002.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hdready.nl/images/tests/buttons/Sanyo-PLVZ5.jpg

• sewer
SeatRider schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 12:15:
Als ik een widescreen uitzending van de publieke omroep of Talpa bekijk, wordt ie standaard geplet, natuurlijk omdat ie gewoon met balken wordt uitgezonden en niet anamorph. Zoom 1 is dan de enige optie, maar in dat geval verlies ik gek genoeg een beetje beeld boven en onder, plus dat het beeld enorm blokkerig is geworden, je ziet echt trapjes langs schuine lijnen lopen.
Ik kijk geen talpa (heb ik niet eens op de satelliet), maar de nederlandse publieke zenders zenden toch anamorf uit? Anyway, ik kijk wel vaker naar breedbeeld letterbox uitzendingen op rtl5 enzo, en ik mis daar volgens mij toch niets aan de zijkanten :? Er is trouwens wel de instelling "over scan" in het menu "position" die dit zou kunnen oplossen, heb je dat geprobeerd? niet dat het nu nog veel uitmaakt als je de beamer al teruggestuurd hebt

[ Voor 3% gewijzigd door sewer op 09-02-2007 14:52 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

sewer schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 14:17:
[...]

Ik kijk geen talpa (heb ik niet eens op de satelliet), maar de nederlandse publieke zenders zenden toch anamorf uit? Anyway, ik kijk wel vaker naar breedbeeld letterbox uitzendingen op rtl5 enzo, en ik mis daar volgens mij toch niets aan de zijkanten :? Er is trouwens wel de instelling "over scan" in het menu "position" die dit zou kunnen oplossen, heb je dat geprobeerd? niet dat het nu nog veel uitmaakt als je de beamer al teruggestuurd hebt
Hij is nog niet weg, wordt morgen opgehaald tenzij ik vanavond mijn mening herzie :) Ga er met een vriend nogmaals naar kijken.

Volgens mij was overscan in het menu gedisabled (waarom?) maar precies dat soort dingen ga ik straks bekijken, vind het ook wel een raar verhaal. Ik heb gisteren drie uur zitten spelen met het menu zonder dat het me lukte ook maar een acceptabel beeld eruit te toveren. Op zich raar voor een apparaat dat zo goed werd ontvangen.

Geen enkele NL omroep zend anamorf uit overigens.

• Dr. Strangelove
Gebruik je de scaler van de PJ of van je DVD-speler? Over het algemeen schijnen TVs en beamers vrij slechte scalers te hebben. De Panny zou volgens de reviews echter behoorlijk goed scalen, maar als je het door de DVD-speler kan laten doen heb je in elk geval vergelijkingsmateriaal.

Succes met zoeken, ik hoop dat je er uitkomt. Wil het ding nl. zelf ook hebben :)

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 16:06:
Gebruik je de scaler van de PJ of van je DVD-speler? Over het algemeen schijnen TVs en beamers vrij slechte scalers te hebben. De Panny zou volgens de reviews echter behoorlijk goed scalen, maar als je het door de DVD-speler kan laten doen heb je in elk geval vergelijkingsmateriaal.

Succes met zoeken, ik hoop dat je er uitkomt. Wil het ding nl. zelf ook hebben :)
Ik heb een Sony RDR-HX710 DVD recorder/speler, zonder scaler. Ondersteunt alleen i/p conversie (progressive scan). Nu schijnt de Yamaha RX-V2700 (ikzelf heb "helaas" maar de RX-V1600) wel een scaler te hebben, maar ik weet niet of die ook lagere PAL resoluties naar 720 en 1080 kan upscalen.

Ik heb hiervoor 2 andere beamers gehad en er vele malen meer gezien maar dit is de eerste keer dat het er zo crap uitziet :S. Ik zal vanavond foto's maken ter verduidelijking :)

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Ter update van de soap het volgende. Na wederom een avondje stoeien tot de volgende conclusies gekomen:

* WSS (Wide Screen Signalling) functie dien je aan te zetten. Doe je dat niet, dan zal ie PAL widescreen signaal als 4:3 behandelen met alle negatieve effecten van dien
* Bij WSS detecteert ie automatisch 16:9 signalen en komt ook de overscan functie met H/V shift beschikbaar in het menu. Hiermee kun je eventuele storende teletekstlijnen boven het beeld doen verdwijnen
* MPEG NR functie zit er niet voor niks
* Er zitten diverse cinema beeldvoorkeuzen op (Vivid Cinema, Cinema 1, Cinema 2 etc). Ik had woensdag gekozen voor degene die het felste beeld gaf (Dynamic) maar dat maakt het beeld ook een stuk ruwer, korreliger. Ik was er onterecht vanuit gegaan dat deze settings meer een soort presets waren voor de contrast en helderheids, maar ze doen veel meer. De keuze die je daar maakt is ook van invloed op de digitale beeldbewerking, waaronder dus de manier waarop 'ie scaled.

Dat in acht nemende geldt dat:

* Widescreen beeld (576i) van de DVD speler is onberispelijk, superscherp en geen artifacts van scaling te zien. Gisteren zowel Monsters Inc. als Vertical Limits gekeken, beide adembenemend
* 1280x720 beeld via VGA van de computer geldt hetzelfde voor, de enige artefacts die je hier ziet zijn die ontstaan bij het ver-divxen (maar dat is logisch)
* Widescreen beeld via de tuner van DVD recorder is goed en wordt ook automatisch herkend via WSS (je hoeft dan dus niet te spelen met de aspectratio)
* 4:3 beeld via (de tuner van) de DVD recorder wil je niet zoomen, maar hooguit via 14:9 of 4:3 met balkjes aan de zijkant. Als je die inzoomt loop je echt tegen de grenzen van analoge televisie aan

Bottomline is dus eigenlijk dat mits je hem goed signaal voedt, de beelden werkelijk prachtig zijn. Dit sterkt mij ook in het gevoel dat een ander apparaat geen beter beeld zou kunnen projecteren van hetzelfde signaal, of het zou er eentje moeten zijn met een veel lagere resolutie, en ik wilde per se 720p aankunnen dus dat was al geen optie. Het apparaat mag dus aan het plafond blijven hangen :)

• Edoll
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-02 14:44
Ik sta ook op het punt deze beamer aan te schaffen, maar ben wel benieuwd of de 1280*720 resolutie (@ ~2 meter breed) hoog genoeg is om lekker mee te kunnen gamen? - Of dat een monitor met hogere resolutie (@veel minder beeldoppervlak) toch wenselijker is?

Deze vraag omdat ik toch wel verwacht dat ik naast films toch ook de meeste gametijd op de projector door wil brengen.

• sewer
Ik vind het prima gaan. Heb zelf de ae900, en in het begin een tijdje via de pc wel eens wat spelletjes gedaan via een dsub vga-kabel, en game nu nog wel eens met een xbox (1) via component (meestal 480p, soms 720p). Ziet er erg goed uit, je hoeft niet echt bang te zijn dat het echt pixelerig is.

Tja, of een monitor op hogere resolutie wenselijker is hangt een beetje af van je eigen voorkeuren. Bij een beamer zit je ver van het scherm af, en de meesten gamen dan vanuit een bank. Voor intensieve pc-games zoals shooters zal dat niet de ideale houding zijn tov een bureau. En voor sommige spellen heb je meer voordeel als je een hoge resolutie hebt (bijv. RTS'en waar je een groter deel van de wereld ziet). Maar buiten dat vind ik het op een projector wel goed uitzien.

btw ik kijk naar een scherm met ongeveer 2,7 meter diagonaal (2,34 bij 1,32) op zo'n 4 meter afstand.

• Edoll
Bedankt voor de vlugge repons. Zoiets had ik zelf inderdaad ook in gedachten. Games die voor mij op de agenda staan zijn Armed Forces, Oblivion en Gothic. Houding lijkt mij persoonlijk niet zo'n heel groot punt als het vanaf een bank (met hulpstukken voor muis ofzo) niet goed werkt kan je natuurlijk altijd een wat bureau-achtigere houding aannemen en heb je alsnog het enorme beeld van de projector.

De echte hamvraag lijkt dan uiteindelijk te komen op is een 1280*720 projector fun genoeg om serieus wat RPG's op te spelen naast het films afspelen of is het echt een must om dan een 1920*1080 projector te stappen (die mijns inziens eigenlijk te duur zijn)

• sewer
Ik neem aan dat je de pc (en games :?) al hebt? Dus gewoon even kijken of die spelletjes leuk zijn onder 1024*768, en 1152*864, dan krijg je wel een aardige indruk lijkt me.

Verder kan ik je niet echt tips geven, omdat ik dit soort spellen nooit speel :)

• Edoll
Nee, pc is er nog niet :) - Ik sta op het punt om te verhuizen en de hele boel wordt dan dus aangescahft.. op deze pc speel ik de meeste spelletjes op 800*600 op lage kwalitieit..

Nu ik er zo over nadenk moet een verhoging van de resolutie met hogere kwaliteit en AA natuulijk al een wereld van verschil zijn.

Maakt ook niet uit, je hebt me wel helpen overtuigen dat een 1080 in elk geval overkill en overpriced is.

Uit nieuwschierigheid.. wat doe je allemaal wel opde projector behalve films kijken? - Mijn idee is dat als ik zometeen een scherm van >2m heb je er ook gebruik van moet maken ook.. waaronder dus media center achtige dingen / tv / films en games.

Verwijderd

TV en pc gebruik vind ik zelf zonde van de lamp.

• sewer
Ik gebruik hem vrij veel, om precies te zijn gemiddeld 4 uur per dag (zit nu op 1300 uur na ongeveer 11 maanden). Ik heb hem dan ook in de woonkamer staan.

Verreweg het grootst gedeelte wordt ie gebruikt om tv te kijken (meestal via satelliet, maar ook uitzendingen die ik op de HDD-recorder heb opgenomen van het analoge signaal), verder films kijken via de xbox (XBMC) of af en toe een spelletje.

Ik gebruik hem dus vooral voor gewoon tv werk. Heb trouwens wel naast het scherm nog mijn oude tv staan, je slingert je beamer niet aan als je alleen wat op teletekst wilt opzoeken ofzo. Verder zapt mijn gewone tv een stuk sneller, dus als ik niet gericht tv kijk dan zap ik daar om vervolgens op mijn satelliet ontvanger naar de zender te gaan.

----

Reactie op hierboven, ik begrijp best dat je het zonde van de lamp vindt. Ik vind het zonde als je een relatief duur apparaat koopt, en dan nauwelijks gaat gebruiken omdat dat 10 eurocent per uur aan lamp kost.
Maar dat verschilt natuurlijk per persoon hoe je tegenover geld staat, en wat je vrije bestedingsruimte is. Ik heb me voorgenomen om ongeveer 10000 uur met deze beamer te doen (2 extra lampen, ongeveer 7 jaar), tenminste als het apparaat goed blijft en de lampen 3000+ uren halen. Als het goed is zou me dat dan in totaal 2000 euro kosten (excl beamerscherm), oftewel 20 cent/uur (excl de stroomkosten van ongeveer 3 cent per uur). Ik vind dat een erg schappelijke prijs voor het genot wat je daarvoor terug krijgt :)

[ Voor 33% gewijzigd door sewer op 19-02-2007 23:51 ]

Verwijderd

Ik heb hem gewonnen met een prijsvraag O+ .

Maar hij staat in de zolderkamer opgesteld, dus echt alleen voor films :)

• Edoll
sewer schreef op maandag 19 februari 2007 @ 23:25:
Als het goed is zou me dat dan in totaal 2000 euro kosten (excl beamerscherm), oftewel 20 cent/uur (excl de stroomkosten van ongeveer 3 cent per uur). Ik vind dat een erg schappelijke prijs voor het genot wat je daarvoor terug krijgt :)
Mijn idee ook, je betaalt misschien iets meer.. maar ik heb het idee dat ik er meer dan genoeg voor terug krijg. Of je bent film / game fan.. of niet natuurlijk.

Toch nog even een vraagje :) Op wat voor hoogte moet de projector hangen (en het scherm) om tot een prettige kijkhoogte te komen? - Ik zit namelijk met een erg hoog plafond (2.7m) en vraag me af wat voor ceilingmount ik hiervoor nodig ben.. Wat voor daling is hiervoor handig? is 15cm genoeg of moet ik echt richting de 1m denken om de het beeld nog op een enigsinds prettige hoogte te kunnen projecteren (zonder digitale keystone)?

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Edoll schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 19:04:
[...]

Mijn idee ook, je betaalt misschien iets meer.. maar ik heb het idee dat ik er meer dan genoeg voor terug krijg. Of je bent film / game fan.. of niet natuurlijk.

Toch nog even een vraagje :) Op wat voor hoogte moet de projector hangen (en het scherm) om tot een prettige kijkhoogte te komen? - Ik zit namelijk met een erg hoog plafond (2.7m) en vraag me af wat voor ceilingmount ik hiervoor nodig ben.. Wat voor daling is hiervoor handig? is 15cm genoeg of moet ik echt richting de 1m denken om de het beeld nog op een enigsinds prettige hoogte te kunnen projecteren (zonder digitale keystone)?
Deze projector heeft een behoorlijk goede lens shift functie, waarmee je zonder vertekening het beeld tot ongeveer een halve beeldhoogte hoger of lager kunt schuiven. Een tweede vuistregel is dat een beamer normaal gesproken ondersteboven altijd gelijkhangt met de bovenkant van het beeld (of met de onderkant als je hem op de grond of een tafel zet).

Kortom, koop gewoon de kortste plafondbeugel die je kunt vinden (bv de spider van beamerscherm.nl), komt absoluut goed.

• Edoll
Klinkt me wel erg optimistisch in de oren :) Die tweede vuistregel klinkt als een goed uitgangspunt om de beamer daar zo dicht mogelijk bij te krijgen en dan de lens shift als "extra" te gebruiken mocht het nodig zijn. Met dat in gedachten wil ik de beamer niet op 2.5m van de vloer hangen. Dat zou betekenen dat het scherm daar ook moet hangen en je wel erg ver om hoog moet kijken.

Heb je ervaring met die website? - De schermen die ze verkopen lijken spookschermen te zijn volgens projectorcentral.com en op de tweedehands/veilingssites waar ze adverteren hebben ze geen enkele feedback. Prijzen zijn in ieder geval wel erg mooi (tweede rode vlag in mijn boek).

• sewer
Mijn scherm (het zichtbare gedeelte, dus niet de zwarte rand) begint bij 95 cm hoogte tot 230 cm. Ik vind het zelf niet te hoog, alhoewel mijn ogen vrij ver aan de onderkant zit (op 110 cm ofzo). In jouw geval zou dat dan van 95 tot 193 cm in de hoogte zijn.

Volgens panasonic is het top van het beeld ongeveer gelijk aan de top van de projector als ie op de kop hangt (bij jou dus op 250 cm), en kun je 63% van het beeld zakken (bij een hoogte van 98 cm is dat ongeveer 62 cm). Je kan de top dus verlagen tot ongeveer 190 cm (als de beamer in de breedte in het midden hangt, de lens shift draai je rond in een ovale vorm. Hoe meer je naar rechts/links gaat, hoe minder je nog omhoog/omlaag kan).

edit:
Schermen zijn wel erg goedkoop (119 euro). Mijn beamax van die afmeting zie ik zo snel niet onder de 180, en dat is volgens mij ook al een van de goedkopere merken

[ Voor 10% gewijzigd door sewer op 21-02-2007 23:38 ]

• Edoll
Bedankt voor die link, ik had al gezocht op panasonic.nl maar daar vonden ze die informatie kennelijk niet nodig. Als ik zo dat plaatje zie (ik bestudeer het even goed wanneer ik wat meer tijd heb) neig ik toch naar een plafond beugel die de bovenkant van het beeld toch op een ~2m projecteert zonder lens shift. Mijn gevoel zegt me dat je toch een beter beeld krijgt zonder fratsen (zoals teveel licht in de hoeken.. lichtverlies door zoomgebruik).

Waar heb jij je scherm gekocht? - De enige webwinkel die ik tegen ben gekomen die me nog een beetje verrtouwen uitstraalt is www.redcoon.nl. Die helaas niet veel informatie bied over de beamer producten.

• sewer
Even voor de duidelijkheid, met lensshift verlies je helemaal geen beeldkwaliteit (ook niet in de hoeken), ook al 'shift' je hem maximaal. Het is namelijk niet iets softwarematigs ofzo, de hele lens van het apparaat kun je gewoon binnen een ovaal bewegen.

Ik heb mijn scherm hier gekocht, dit scherm.

Ging prima en vrij snel, alleen waren er 2 kleine puntjes:
- bij het scherm waren geen bevestigingsbeugels meegeleverd. Zij waren ook verbaasd erover en ik denk ook niet dat zij er veel aan konden doen, omdat de verpakking wel gewoon onaangebroken eruit zag. Denk dat er bij beamax iets fout is gegaan. Mij maakte het verder niet zoveel uit, heb gewoon bij de praxis 2 plafondhaakjes gehaald.
- had een componentkabel erbij besteld (van vivanco), en kreeg een composietkabel. Na een mailtje (met foto) erkenden ze meteen hun fout, en ze hebben me het verschil teruggestort (was me te veel moeite om de hele kabel terug te sturen, aangezien dat hele ding een tientje ofzo was).

Dus ben op zich wel tevreden over die winkel, ook al zijn er 2 foutjes gemaakt (waarvan 1tje waarschijnlijk niet hun fout was).

[ Voor 6% gewijzigd door sewer op 22-02-2007 00:06 ]

Verwijderd

Je verliest wel kwaliteit toch? Hele lichte vervorming, die niet merkbaar is :).

Maar lensshift is erg handig, helpt goed mee in mijn setup :).

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-02 16:40

Krizzie

Progressive Music \o/

Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:26:
Je verliest wel kwaliteit toch? Hele lichte vervorming, die niet merkbaar is :).

Maar lensshift is erg handig, helpt goed mee in mijn setup :).
Hoezo zou je kwaliteit verliezen? Je beweegt alles mee.

Wij hebben deze beamer hier ook thuis en het ziet er geweldig uit! Alleen merk je nu wel de "lage" resolutie van DVD op. Het ziet er goed uit, maar voor mijn gevoel is het een beetje blurrie. HD (720P) ziet er daarintegen uit om te kwijlen! :9~

Geluidswolk

• Edoll
Heb de projector vanmiddag binnengekregen en vanavond de eerste film er op gekeken (geprojecteerd op een wit / blauw / bruin-mosaic achtig behang) en wow.. dat is toch wel verdomd mooi, heb niet teveel aan de instellingen gedaan heb eigenlijk meteen aangesloten en een beetje met de menu opties gespeeld waaronder, lamp mode, en wat kleuren instellingen) dat het wow is moge duidelijk zijn.. maar heb wel alvast een paar vragen. (heb helaas niet tijdens het spelen uitgevonden dat de zoom van de lens net achter de draaischijf van de focus zit dus heb niet kunnen kijken of ik het beeld groter of kleiner kon krijgen)

- eco mode / normal mode = ik zie werkelijk waar geen enkel verschil, what gives?
- een scherm van 2m breed kijk ik nu op +-2m afstand verder weg is het eigenlijk net iets te klein, is die 2.44m nog helder genoeg? (ik test dit later natuurlijk zelf nog wel maar wil de proejctor nu niet meer aan doen net na het afkoelen)
- is een doek met een hogere gain eigenlijk niet altijd wenselijk? mijn kamer is beter verlicht met een erg lichte scene van de projector dan het nu is met 2x60watt gloeilampen aan het plafond heh lijkt me dat die lichtbundels beter gebruikt worden bij een grotere diameter en vervolgens de licht linea recta naar de kijker(s) te sturen.

• sewer
- eco mode is donkerder, zet hem maar eens op 'dynamic' en switch dan tussen de 2 modi
- Begrijp de vraag niet helemaal, je zit op 2 meter afstand te kijken naar een scherm van 2 meter breed? Bedoel je of verder uitgezoomd helder genoeg is? Vast wel, je hebt niet veel lumen nodig als het maar donker genoeg is (zelf projecteer ik 2,34m breed bij een afstand van 4,5 meter, is ook helder zat). Vuistregel is dat de zitafstand 1,5 tot 2x de breedte van het scherm is voor optimaal kijkplezier, maar korter kan natuurlijk ook omdat je met deze projector toch geen screendooreffect hebt. Maar wil jij nu op 2/2,44=80% van de breedte gaan zitten :?
- hogere gain heeft wel wat nadelen, zoals kleinere kijkhoek, ongelijke helderheid, minder 'echte' kleuren. Bij zo'n krachtige beamer als jij hebt kun je bij te veel lumen en hoge gain ook nog whitespots krijgen (de helderheid bij een wit gedeelte is zo hoog dat het omringende gedeeltes verblindt). Ik zou bij zo'n projector gewoon voor een mat-wit scherm gaan met gain 1,0 , of eventueel een grijs scherm met gain 0,8 (voor betere zwartwaardes)

[ Voor 3% gewijzigd door sewer op 27-02-2007 23:23 ]

Verwijderd

Ik zit op 2.5 meter ongeveer, en projecteer 214cm breed. En dan kan ik net alles in 1 oog opslag zien 8)7

• Edoll
Heb hem geloof ik niet op dynamic gehad, gaat op de probeerlijst zodra die weer aan gaat.
- Ik wil niet op 80% van de breedte gaan zitten, vraag was idd beetje vaag gesteld en meer bedoeld als een vraag en een stuk onnodige informatie (heb wat biertjes gehad bij het kijken van de matrix op de projector). Mijm ogen zijn niet 100% en op pak em beet 2m (~schermbreedte) afstand kan ik het ook net in 1 oog opslag zien.. groter is natuurlijk altijd beter en dan kan ik er wat verder vanaf.. vandaar de vraag hoe snel de helderheid verdwijnt bij het groter maken van het scherm. Ook dit iis natuurlijk weer een domme vraag want dit ga ik meteen proberen zodra ik het ding een dezer dagen weer aan kan gooien :)

Koeitje: klinkt als een goeie afstand, ik zal met die diamater wellicht een paar cm dichterbij zitten.. ik heb nu alweer zin in de volgende film! (donderdag ofzo)

• Edoll
Had zonet toch nog even tijd om te spelen met de projector. Had ik gisteren al een WOW bij 2meter breed.. vandaag de zoomlens ontdekt en projecteer ik het beeld op 3.5m - 4m breed (moet het nog meten) en dit is perfect scherp en helder genoeg. Dit had ik echt niet durven denken dat het zo groot nog zo helder zou zijn. Overigens is dit natuurlijk wel volledig verduisterd.

Met als duur gevolg dat ik toch maar eens ga kijken of ik een electrisch scherm kan vinden die 3.5m breed is :)

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Edoll schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 22:35:
Had zonet toch nog even tijd om te spelen met de projector. Had ik gisteren al een WOW bij 2meter breed.. vandaag de zoomlens ontdekt en projecteer ik het beeld op 3.5m - 4m breed (moet het nog meten) en dit is perfect scherp en helder genoeg. Dit had ik echt niet durven denken dat het zo groot nog zo helder zou zijn. Overigens is dit natuurlijk wel volledig verduisterd.

Met als duur gevolg dat ik toch maar eens ga kijken of ik een electrisch scherm kan vinden die 3.5m breed is :)
Overweeg screen goo (projectieverf), je kunt een goedkope variant daarvan vinden in Belgie, 49 euro per emmer ofzo.

• Edoll
Kan (wil ik) helaas niet, het is wel de meest economische oplossing maar dan zit ik met een scherm van 3,5m breed die ik nergens kwijt kan en de hele tijd mee moet sjouwen. Ik had mn zinnen al gezet op een elctrisch scherm. Dus dat wordt even goed in de portemonee kijken en waarschijnlijk iets uit de states halen aangezien het aanbod hier drmatisch is in die formaten,

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Edoll schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 11:45:
Kan (wil ik) helaas niet, het is wel de meest economische oplossing maar dan zit ik met een scherm van 3,5m breed die ik nergens kwijt kan en de hele tijd mee moet sjouwen. Ik had mn zinnen al gezet op een elctrisch scherm. Dus dat wordt even goed in de portemonee kijken en waarschijnlijk iets uit de states halen aangezien het aanbod hier drmatisch is in die formaten,
Hoezo sjouwen, je schildert gewoon 1 muur in je huis daarmee et voila.

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Er vanuit gaande dat je een lege muur hebt van 3,5 meter breed.
En er vanuit gaande dat je tegen een witte muur van 3,5 breed in je woonkamer wilt aankijken.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Seth_Chaos schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 14:54:
Er vanuit gaande dat je een lege muur hebt van 3,5 meter breed.
En er vanuit gaande dat je tegen een witte muur van 3,5 breed in je woonkamer wilt aankijken.
Ervan uitgaande dat je geen ruimte hebt om een 3,5 meter breed scherm elders te parkeren, en
Ervan uitgaande dat je geen geld hebt voor een oprolbaar 3,5 meter breed scherm, ja.

• Edoll
Ik ga niet tegen een 3.5 meter breed witte vlek aan kijken, ddat is dus sowieso al geen optie. Dan blijft een spanscherm / spanbord over.. dat zou inderdaad wel redelijk goedkoop kunnen met verf. Maar die moet je ook ergens stallen en gebruiksvriendelijk is dat absoluut niet. De meest ideale situatie is toch een enorm oprolbaar scherm.. al dan niet electrisch.

Ik ben me flink aan het orienteren maar het ziet er naar uit dat een bestelling vanuit de states wel eens mogelijk zou moeten zijn.

ps. persoonlijk heb ik dus geen muren over, ik heb met opzet al warme kleuren op de muur gesmeerd (en het is sierpleister dus ook niet echt ideaal om op te projecteren)

Verwijderd

Op .... staat een test van deze Panasonic PT-AX100 met ColorFacts metingen.

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 05-02-2008 10:53 ]

• Dr. Strangelove
De opvolger van de AX100, verrassend genoeg AX200 genoemd, is aangekondigd door Panasonic. Meer een evolutie dan de revolutie die de AX100 was. Het is te hopen dat de problemen met de AX100 (veel uitval, lawaaiige iris, kleurzwemen) opgelost zijn.

http://www.areadvd.de/new..._Panasonic_PT-AX200.shtml

Epson is met de interessante TW680 gekomen, een 720p projector met een adviesprijs van 1099 euro; deze projector zal dus naar verwachting voor dik onder de 1000 euro in de winkel komen.

http://www.areadvd.de/new...08_Epson_EMP-TW2000.shtml

Is er een algemeen projectortopic? Zou er wel moeten zijn :)

• sewer
Die is qua specs wel heel erg hetzelfde, het enige verschil wat ik zie is een extra hdmi-ingang? Zelfs de lamp is hetzelfde. Ben toch benieuwd of ze toch nog een en ander hebben kunnen verbeteren. En uiteraard naar het antwoord van de anderen, met name sanyo :)

De 1080p pt-ae2000 is ook gepresenteerd:
- 16000:1 (dynamisch) contrast (ae1000 heeft 11000:1)
- 1500 ansilumens (ae1000 heeft 1100)
- "betere signaalverwerker en lens" en tweede generatie HD-LCD (D7)

Hij moet in oktober komen, en zou betaalbaarder zijn dan de voorganger.

[ Voor 39% gewijzigd door sewer op 04-09-2007 14:29 ]

• Dr. Strangelove
Eerste review van de AX200:
http://www.projectorcentr...ome_theater_projector.htm

Verschillen zijn de vernieuwde iris (die gaf nogal wat problemen in de AX100), game mode (nuttig, snellere reactietijd tussen signaal en weergave), tweede HDMI ingang (niet nuttig tenzij je geen receiver met HDMI switch hebt), de Light Harmoniser (een automatische gamma-regeling) en de lagere MSRP. Dit is echter relatief; de AX200 kost in Nederland net over de 1200 euro, terwijl de AX100 nu voor 940 euro in de schappen ligt (als je hem nog kan vinden).

Voor mij is het wel duidelijk, rond de Kerst ga ik de AX200 aanschaffen :) Nu maar hopen dat de prijs nog wat gaat zakken.

[ Voor 9% gewijzigd door Dr. Strangelove op 04-10-2007 10:56 ]

Verwijderd

De PT-AX100 heeft ook een light harmoniser :). Zo te zien is het meer een revisie dan een nieuw model.

Verwijderd

Inderdaad een revisie. Game mode is ook niet echt nodig. Zelf gebruik ik de Panasonic AX100 bijna uitsluitend om te gamen (Xbox 360 1080p/60hz). Normal mode geeft bij dit model al genoeg snelheid. Groot voordel is dat de 100 en 200 modellen dezelfde lampen gebruiken en je dus langer ondersteuning kunt verwachten voor een eventuele vervanging.

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 21:37
Ik heb de AX100 en een tweede HDMI ingang mis ik wel een beetje, alhoewel VGA en component ook wel mooi beeld geven. Zat laatst wat HDMI/DVI kabels te hotpluggen wat tot het kapotgaan van de HDMI-ingang op de projector leidde. Nu is het wel gefixt en neem ik maar genoegen met wat mindere kwaliteit via component om tv te kijken :P

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Kicque.

De mijne is dus nu stuk. Heb m nog net geen jaar, het beeld flikkert. Gewoon om de paar seconden lichter/donkerder. Lijkt een beetje alsof de light harmonizer of dynamic iris functie op hol zijn geslagen (beiden staan overigens uit). Hij gaat volgende week terug, hoop niet dat het toch de lamp is. Heeft pas 650 uur gedraaid, zou nogal sneu zijn. Of geven ze alleen geen garantie op de lamp als die is geploft?

Edit: vervangende lamp heb je voor zo'n 200-250 euro, valt nog mee, maar is alsnog een bittere pil na nog geen 700 uur :)

[ Voor 12% gewijzigd door SeatRider op 16-12-2007 12:16 ]

• Dr. Strangelove
Zoals aan mezelf beloofd heb ik de Panasonic AX-200 gekocht vandaag, samen met een Beamax scherm van 2,20 meter.

Ik heb de projector getest tegen de Epson TW-700 en de Sanyo Z5. De Sanyo viel na drie seconden al af, op alle vlakken veel minder. De Epson deed beter mee, maar de Panasonic was scherper, helderder, stabieler en stiller, dus de keuze was vrij snel gemaakt.

Omdat ik bij mijn ouders zit heb ik de boel nog niet uitgebreid kunnen testen, maar mijn vader en ik hadden veel plezier met PES2006 geprojecteerd op het structuurbehang boven de tafel ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Dr. Strangelove op 27-12-2007 23:13 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

SeatRider schreef op zondag 16 december 2007 @ 11:47:
Kicque.

De mijne is dus nu stuk. Heb m nog net geen jaar, het beeld flikkert. Gewoon om de paar seconden lichter/donkerder. Lijkt een beetje alsof de light harmonizer of dynamic iris functie op hol zijn geslagen (beiden staan overigens uit). Hij gaat volgende week terug, hoop niet dat het toch de lamp is. Heeft pas 650 uur gedraaid, zou nogal sneu zijn. Of geven ze alleen geen garantie op de lamp als die is geploft?

Edit: vervangende lamp heb je voor zo'n 200-250 euro, valt nog mee, maar is alsnog een bittere pil na nog geen 700 uur :)
Het probleem bleek te liggen in de eco-modus. Er zet zich iets af in de lamp waardoor deze niet goed warm wordt, en waardoor ie dus iets blijft flikkeren. Probleem is op te lossen door een tijdje de eco-modus uit te zetten, waarna de lamp "schoonbrandt".

Echter, sinds twee weken heeft mijn beamer dan toch het beruchte iris-probleem :(. Volgens de procedure beschreven in http://www.bigscreenforums.com/forum_topic.cfm?which=9826 even in het servicemenu gekeken, en inderdaad.

Volgens http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=762444 repareert Panasonic USA dit probleem nu standaard gratis zolang je niet meer dan 3000 branduren hebt gemaakt.

Ik ben benieuwd of er hier meer mensen dit probleem hebben, en wat hun ervaring zijn met de garantieafhandeling in Nederland. Kan ik daar op coulantie rekenen?

Update: Panasonic haalt de beamer per DHL gratis op (wordt gerepareerd in Wales) en brengt m ook weer gratis terug. Garantie blijkt 2 jaar te zijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door SeatRider op 24-12-2008 16:51 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Hij is anderhalve week geleden opgehaald en werd vanmorgen weer bezorgd. Al mijn problemen zijn opgelost. Nieuwe iris en nieuw PCB, nieuwe firmware (waardoor hij nu de sync niet meer verliest als ik mijn mac mini aansluit via een hdmi switch) en de convergentie is bijgesteld.

Ik ben dus echt super tevreden.

Grappig detail, de PCB houdt vast hoeveel uur de lamp heeft gedraaid. Aangezien ze die hebben gewisseld (weet niet waarom) zat er een verklaring bij dat de OSD nu 371 uur minder aangeeft dan de lamp er echt op heeft zitten.

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Wie heb je daar voor gebeld en wat heb je precies tegen ze gezegd? Op de Panasonic site zie ik heel veel telefoonnummers... Mijn projector is twee jaar en een beetje inmiddels en vertoont sinds kort ook het iris-probleem, dus ik ben benieuwd hoe makkelijk/moeilijk ze daarover gaan doen.

Great minds think alike!

• rednax70
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Verbal Kint schreef op maandag 09 februari 2009 @ 14:53:
Wie heb je daar voor gebeld en wat heb je precies tegen ze gezegd? Op de Panasonic site zie ik heel veel telefoonnummers... Mijn projector is twee jaar en een beetje inmiddels en vertoont sinds kort ook het iris-probleem, dus ik ben benieuwd hoe makkelijk/moeilijk ze daarover gaan doen.
Ben ik ook wel benieuwd naar. Min 1 jaar oude panny moet ook van zijn irisprobleem af...
Pagina: 1