Core 2 Duo IHS (Integrated Heat Spreader) problemen

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 9.706 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Geen matches
tcasemax gaat over de "casing" dus over de heatspreader, voorzover ik nu heb gelezen. Er zit dus nog een normale sensor in tegen de heatspreader, die de "cpu" waarde geeft die je in je bios bijv kan zien. (?) Maar tcasemax is dus een vaste waarde... (85? 60.1/61.4 dus)

Ik moet zeggen dat het er niet makkelijker op geworden is :) Ik ben wat aan het rondlezen, maar dat ik het nou echt begrijp...

interessante draadjes:
http://www.motherboardpoi...se-when-overclocking.html

http://www.overclock.net/...conroe-temp-thread-2.html

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 189111

Geen matches
Zie ook:
http://www.hwupgrade.it/forum/showthread.php?t=1277751

waarin verschillende Italiaanse lieden hun temperaturen op veelal Asus mobo's melden. Sommigen melden keurige temperaturen van 35 idle en 45 onder load terwijl anderen hetzelfde probleem melden. De temperaturen kunnen dus wel goed zijn. Merk op dat de Italianen over het algemeen kamertemperaturen melden van 27 graden waardoor het daar allemaal iets hoger mag zijn dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Matched: ihs
Ik heb nog even door de PDF'jes van intel gebladerd,

TcaseMAX, dus de maximale temperatuur van de heatspreader in het midden van de processor, is bij de maximale TDP van 65 watt bij een 2MB core 2 duo 61.4 graden, en bij een 4MB chip 60.1 graden. (de x6800 heeft een hogere TFP)

Dit zegt dus niks over te maximale temperatuur gemeten in de 2 cores.

(En je moederbord kan dus de sensor verkeerd uitlezen neem ik aan... Maar als je het idee hebt dat de CPU waarde te hoog is, omdat je niet goed kan overclocken of dat je systeem op stock speeds gewoon problemen geeft, dan zou ik dus eerst naar je IHS kijken.)

Wat ik trouwens niet begrijp is dat bijvoorbeeld coretemp TcaseMAX aangeeft als zijnde 85 graden terwijl intel in de docu's aangeeft dat het 60.1/61.4 is? (bij maximum TDP)

[ Voor 37% gewijzigd door maratropa op 18-09-2006 01:47 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97329

Geen matches
De temps van beide cores van mij zijn vaak lager dan de temp van de enkele cpu (zoals aangegeven in asus probe/everest/coretemp). Hoe kunnen jullie dat dan uitleggen, dat de cores altijd warmer zouden zijn dan de cpu sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-06 23:22

ByteDelight

Retro computing is alive!

Topicstarter
Geen matches
Anoniem: 97329 schreef op maandag 18 september 2006 @ 11:26:
De temps van beide cores van mij zijn vaak lager dan de temp van de enkele cpu (zoals aangegeven in asus probe/everest/coretemp). Hoe kunnen jullie dat dan uitleggen, dat de cores altijd warmer zouden zijn dan de cpu sensor?
Ik vermoed dat dat afhangt van de koeling (koeler en pasta) die wordt gebruikt:

1. Als de koeling niet goed is, is de case-temperatuur hoger dan de core temperatuur (omdat de twee cores samen voor een hogere case-temperatuur zorgen).

2. Als de koeling goed is wordt er meer warmte afgevoerd en is de case-temperatuur lager dan de core-temperatuur.

Het is maar een gedachte...

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Geen matches
Of z'n sensor wordt niet goed uitgelezen, dat komt ook vaak genoeg voor...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-04 23:51
Ik lees met 4 verschillende programma's allemaal dezelfde temperaturen uit: everest, TAT, core temp en asus pc probe. De processor loopt na 5 minuutjes stressen al tegen de 67 graden aan en de koeler wordt helemaal niet warm waaraan ik dus kan merken dat die gewoon geen goed contact maakt met de IHS. En ik heb ook veel last van bsod's en foutmeldingen.

[ Voor 19% gewijzigd door dennis112 op 18-09-2006 12:19 ]

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Heb je je eigenlijk je proc/IHS gechecked op vlakheid? Het is aannemelijk dat je geen goed contact hebt maar het is toch interessant om het even te testen ( boel schoonmaken en met laagje pasta tegen koeler aandrukken / licht-lek-methode /scheermesje er op )

Iig heeft de halve tube arctic silver toch behoorlijk geholpen hier, nu loopt m'n 6600 op 3ghz met core temps (onder load) van 54 graden. Nu ben ik weer aan het twijfelen of ik hem wel moet gaan lappen... ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
Geen matches
Ik heb hem wel gecontroleerd op vlakheid ja maar hij ziet er gewoon vlak uit. Koelpasta heb ik nog niet, ik ga denk ik AC5 bestellen en dan doe ik er ook gelijk een arctic freezer 7 pro bij om te kijken of dat helpt. Helpt dit niet dan gaat die gewoon RMA.

Kent iemand misschien nog een winkel die ze allebei op voorraad heeft want ik krijg ze niet te vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door dennis112 op 18-09-2006 12:42 ]

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Die van mij ziet er ook vlak uit maar maakt hoogstens 50% contact :) Heb je alleen gekeken of ook 1 van de methodes hierboven geprobeerd? want dan weet je het zeker.

Als je een enigzins holle IHS hebt, waar dus de randen wat hoger zijn dan het midden, is het A nuttig om flink wat pasta te gebruiken, en B een koeler met een ronde aansluiting op de IHS (zoals de boxed koelers.), zodat je wat minder last hebt van de randen van de IHS.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
Geen matches
Ik heb op dit moment nog geen koelpasta dus dat moet ik eerst even bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131035

Ik heb ook een C2D E6600 met niet vlakke IHS, ben 'm aan 't testen hoe ver ie kan gaan, maar nu twijfel ik... Een andere halen of deze lappen?
De cpu doet 't namelijk best aardig qua overclock (7x465FSB=3255 & 8x430FSB=3440, 24/7 load stable)

Proc: E6600
Overklok afwijking in snelheid + voltage(wattage): 3440 @ 1.45v
Mobo: Asus P5B Deluxe
Heatsink: Scythe NJ1000
Fanspeed idle: 1800 rpm
Fanspeed full load: 1800 rpm
Contact gechecked met heatsink: Ja
IHS daadwerkelijk gecontroleerd op oneffenheden/randen: Ja, met de stock koeler 50% contact, met een lineaal is duidelijk te zien dat de proc niet recht is
Omgevingstemperatuur: 24
Idle (Bios 614 hardware monitor): 46
Idle (TAT): 48
Full load (TAT): 69

De scythe ninja had een zeer royale dosis artic ceramique 5 nodig om normaal te koelen en de heatpipes blijven nu nog steeds zo goed als koud (minder dan 35 graden). Dit in tegenstelling tot m'n opteron, waar de heatpipes beduidend (tegen de 45 graden gok ik) heter zijn met een cpu vollast temp van 53 graden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroCode
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 15:37

ZeroCode

Woopie

Geen matches
Kan iemand mij vertellen welke ik nou moet geloven?

Afbeeldingslocatie: http://www.leanza.nl/download/screen-03.png
Dit is idle, als ik hem stress vliegt hij naar de 65 graden... Dit lijkt me niet echt de bedoeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Geen matches
Volgens mij zit het wel goed bij jou, je 2 cores zijn idle 45 en dus 65 graden stressed maar de CPU (tcase) is dus idle 29 graden. (hier heeft intel voor jou proc dus een max van 61.4 graden voor) Je moet ze gewoon allebij geloven denk ik :) Wat geeft speedfan onder load?

of is die 29 graden je chipset en die 47 je processor? (in speedfan)

[ Voor 19% gewijzigd door maratropa op 18-09-2006 17:03 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroCode

ZeroCode

Woopie

Geen matches
gladiool schreef op maandag 18 september 2006 @ 16:55:
Volgens mij zit het wel goed bij jou, je 2 cores zijn idle 45 en dus 65 graden stressed maar de CPU (tcase) is dus idle 29 graden. (hier heeft intel voor jou proc dus een max van 61.4 graden voor) Je moet ze gewoon allebij geloven denk ik :) Wat geeft speedfan onder load?

of is die 29 graden je chipset en die 47 je processor? (in speedfan)
Nou die 47 graden is me mobo, en speedfan zegt 29 graden voor de E6400 Core2Duo. Maar dan kijk ik bij de TA Tool en daar zie ik heeeeeeeeeeeel wat anders namelijk: 45 graden.
Dat is dus wel een verschil van 16 graden! Ik heb hem nog niet helemaal gestressed maar dat zal ik vanav eens doen.... Ik snap er geen bal van, welke temp meting moet ik nou geloven...... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-06 00:56
Geen matches
FF een ding waar halen jullie die TAT tool vandaan?
Ik heb me rot gezocht op google, got en intel maar kann niks vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
Geen matches
Ik zou het niet weten, ik heb die tool van hier uit het topic maar ik zie nu dat die link niet meer werkt. En ik krijg hem ook niet meer te vinden via google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
Geen matches
Heb na nog langer zoeken een franse link gevonden.

http://users.skynet.be/fb127723/TAT.exe

Ik heb denk ik ook een hitte probleem.

Mijn systeem:

Core 2 Duo 6600 Stock speed van 2.4Ghz
Asus P5WDH Deluxe
1Gb GEIL DDR 6400

Cores in Idle:

Core 1 57 C
Core 2 59 C

In everest CPU 40 - 50 C

Cores in Load:

Core 1 75 C
Core 2 78 C

In everest CPU 55 - 60 C

Lijkt mij nou niet bepaald gezond voor dat ding.
Heb het systeem nu 3 weken met standaard koeler.
Deze week een Artic Cooling Freezer 7 Pro erop zetten hoop dat het dan beter gata.

[ Voor 69% gewijzigd door M.Koers op 18-09-2006 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
ZeroCode schreef op maandag 18 september 2006 @ 19:31:
[...]

Nou die 47 graden is me mobo, en speedfan zegt 29 graden voor de E6400 Core2Duo. Maar dan kijk ik bij de TA Tool en daar zie ik heeeeeeeeeeeel wat anders namelijk: 45 graden.
Dat is dus wel een verschil van 16 graden! Ik heb hem nog niet helemaal gestressed maar dat zal ik vanav eens doen.... Ik snap er geen bal van, welke temp meting moet ik nou geloven...... :|
Ze horen allebij goed te zijn, omdat het 2 verschillende soorten metingen zijn.

TAT (en everest en coretemp) meet de digitale sensors in elke core

Speedfan (en veel andere tools) meet de sensor die ergens op de cores onder de IHS zit Dit is de chip die al jaren in je CPU zit, en al jaren gemeten wordt.

De digitale sensors in de cores zullen dus hogere waardes aangeven dan de oude sensor, omdat ze middenin het heetste punt van de core zitten. Dit lijken me wel de meest nauwkeurige metingen, alleen heb je er niet zo veel aan omdat intel specificeerd hier geen MAX voor, en je kan ze ook niet met andere proc's vergelijken.

WEL zeggen ze dat bij jou proc de "normale" sensor waarde bij een TDP van 65 watt niet hoger mag komen dan 61,4 graden. Als je speedfan dan mag geloven zit je met 29 graden daar ruim onder. Dus lijkt me er niks aan het handje. :)
M.Koers schreef op maandag 18 september 2006 @ 20:20:
Heb na nog langer zoeken een franse link gevonden.

http://users.skynet.be/fb127723/TAT.exe

Ik heb denk ik ook een hitte probleem.

Mijn systeem:

Asus P5WDH Deluxe
1Gb GEIL DDR 6400

Cores in Idle:

Core 1 57 C
Core 2 59 C

In everest CPU 40 - 50 C

Cores in Load:

Core 1 75 C
Core 2 78 C

In everest CPU 55 - 60 C

Deze week een Artic Cooling Freezer 7 Pro erop zetten hoop dat het dan beter gata.
Ook hier blijft de CPU waarde onder 60.1 graden, dus lijkt me het in princiepe ok, al zit je dus wel op het maximum van wat intel specificeerd, tenzij je "CPU" sensor niet klopt. Ik zou behalve een andere koeler ook checken of je IHS goed contact maakt / vlak genoeg is.

Trouwens, ik heb net toch maar even m'n 6600 vlak gemaakt, het zat met toch niet lekker 8)

Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/lappie.jpg

Nu is hij op 3ghz met een lief laagje pasta nog iets koeler dan met een hele kwak Arctic silver daarvoor. En hij doet het nog pfew. :)

[ Voor 30% gewijzigd door maratropa op 18-09-2006 21:45 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroCode

ZeroCode

Woopie

gladiool schreef op maandag 18 september 2006 @ 21:32:
[...]

Ze horen allebij goed te zijn, omdat het 2 verschillende soorten metingen zijn.

TAT (en everest en coretemp) meet de digitale sensors in elke core

Speedfan (en veel andere tools) meet de sensor die ergens op de cores onder de IHS zit Dit is de chip die al jaren in je CPU zit, en al jaren gemeten wordt.

De digitale sensors in de cores zullen dus hogere waardes aangeven dan de oude sensor, omdat ze middenin het heetste punt van de core zitten. Dit lijken me wel de meest nauwkeurige metingen, alleen heb je er niet zo veel aan omdat intel specificeerd hier geen MAX voor, en je kan ze ook niet met andere proc's vergelijken.

WEL zeggen ze dat bij jou proc de "normale" sensor waarde bij een TDP van 65 watt niet hoger mag komen dan 61,4 graden. Als je speedfan dan mag geloven zit je met 29 graden daar ruim onder. Dus lijkt me er niks aan het handje. :)

[...]

Ook hier blijft de CPU waarde onder 60.1 graden, dus lijkt me het in princiepe ok, al zit je dus wel op het maximum van wat intel specificeerd, tenzij je "CPU" sensor niet klopt. Ik zou behalve een andere koeler ook checken of je IHS goed contact maakt / vlak genoeg is.

Trouwens, ik heb net toch maar even m'n 6600 vlak gemaakt, het zat met toch niet lekker 8)

[afbeelding]

Nu is hij op 3ghz met een lief laagje pasta nog iets koeler dan met een hele kwak Arctic silver daarvoor. En hij doet het nog pfew. :)
Demn die ziet er spiegel glad uit :) Mooi man...
Maar goed ik ben blij dat me temp iig goed is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-06 23:22

ByteDelight

Retro computing is alive!

Topicstarter
Geen matches
dennis112 schreef op maandag 18 september 2006 @ 19:58:
Ik zou het niet weten, ik heb die tool van hier uit het topic maar ik zie nu dat die link niet meer werkt. En ik krijg hem ook niet meer te vinden via google.
Komt van de site van Intel zelf!

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Geen matches
het heeft dus niets te maken met een (eventueel) verkeerde bios...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Geen matches
Afbeeldingslocatie: http://file02.uploaddump.nl/thumbs/kkpcdkepppqed-naamloos.png

Wat is nou welke temperatuur? Of geeft elk programma het weer anders aan?
Wat is dus die 55 graden
En wat is die 48 graden en 50 graden?

Kan iemand dat uitleggen voor me?

edit: ohjah, het is nu wat koeler in de kamer hier. Maar nog een vraag: is deze temperatuur goed? Ik zit nu nix te doen, alleen ff hitman, maar dat moet tog weinig schelen?

[ Voor 20% gewijzigd door Cheesy op 18-09-2006 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Geen matches
Lees mijn replies hier wat boven voor het verschil ^

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

OcGuru

Giulietta Qv

Ziet er iig goed uit :)
Kan je ook vertellen hoe je het gedaan hebt ?

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Geen matches
die 2 getallen zijn dus de cores? en die mogen juist veeel heter worden volgens jouw als ik het goed begrijp? hoe kan het dan dat de cpu temperatuur juist hoger uitvalt bij mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
Geen matches
Dat wil ik ook graag weten voordat ik mijne nieuwe koeler erop plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Geen matches
Mijn beide cores van mijn E6300 zijn idle, volgens TAT en Core Temp zo'n 42 graden. Gestressed na enkele seconden zo'n 50 a 54 graden. Maar na die verhoging in de eerste paar seconden blijft de temp verder redelijk stabiel. (maar ik heb nog niet langer dan een paar minuutjes gestressed, maar ik denk niet dat het veel warmer gaat worden)

Maar mijn Asus P5B geeft inderdaad ook hogere waarden aan. Idle zo'n 55 graden en stressed zo'n 66.

Ik moet mijn computer nog wel in de kast plaatsen (staat er nu nog voor) dus dan zal het allemaal ietje warmer worden omdat de lucht wat minder makkelijkm weg kan. Maar ik denk niet dat dat voor problemen gaat zorgen toch?

Oja, mijn stock kooler draait daarbij telkens zo ronde de 800 a 1000 rpm... Dus die zou ik nog wat sneller kunnen laten lopen. Maar dat doe ik liever niet omdat dat het geluid ook aanzienlijk doet toenemen...

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Geen matches
M.Koers schreef op maandag 18 september 2006 @ 20:20:
Mijn systeem:

Asus P5WDH Deluxe
1Gb GEIL DDR 6400

Cores in Idle:

Core 1 57 C
Core 2 59 C

Cores in Load:

Core 1 75 C
Core 2 78 C

In everest CPU 55 - 60 C

Ik heb precies hetzelfde met mijn E6600. Onder load met een scythe ninja de cores zo richting de 80C. Niets overgeklokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Geen matches
Cheesy schreef op maandag 18 september 2006 @ 23:25:
die 2 getallen zijn dus de cores? en die mogen juist veeel heter worden volgens jouw als ik het goed begrijp? hoe kan het dan dat de cpu temperatuur juist hoger uitvalt bij mij?
Nou dat begrijp ik ook nog niet helemaal, bij mij geeft AI probe ook een waarde die practisch hetzelfde is als de waarde die TAT geeft, en bij jou is hij dus zelfs hoger, terwijl hij bij andere weer lager is.
Het eerste waar ik dan aan denk is dan aan een meetafwijking in de CPU sensor/uitlezing.

En het lijkt MIJ logisch dat de core waardes hoger mogen zijn dan de cpu waarde, maar of dat ook waar is :)
Seagate schreef op maandag 18 september 2006 @ 23:23:
[...]
Ziet er iig goed uit :)
Kan je ook vertellen hoe je het gedaan hebt ?
-pak de cpu in met tape met het zwarte kapje er op
-schuren op een plaat glas of spiegel
-schuur met bijvoorbeeld 400 tot je op het koper zit, dan mooi glad maken met 600/800 1000 en 2000.
-Ik heb wat druppels water gebruikt om te schuren.

[ Voor 23% gewijzigd door maratropa op 19-09-2006 01:04 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
Geen matches
Gaat wel m'n garantie eraan en daar zit ik nou net niet op te wachten maarja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:15
Geen matches
@Gladiool

Hoeveel graden heeft het nou daadwerkelijk geholpen, zowel idle als full load. Mocht dit echt het probleem zijn, dan zou het echt minstens 10 a 15 graden moeten zakken qua temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtjoeng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2024
Geen matches
ik probeer ook TAT te installeren / op windows 2003 server
en TAT klapt eruit?

iemand anders? ook?

thx mt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Geen matches
Carel schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 20:49:
@Gladiool

Hoeveel graden heeft het nou daadwerkelijk geholpen, zowel idle als full load. Mocht dit echt het probleem zijn, dan zou het echt minstens 10 a 15 graden moeten zakken qua temps.
Nee 15 graden helpt het niet iig, ik wist eigenlijk niet wat ik kon verwachten. Iig zat ik toen ik hem net had op 3ghz met een cpu onder load op 60 en idle iets van 47 ofzo, nu na het lappen zit ik idle op 37-40 en stressed op max 53 graden. Toch eigenlijk wel 7 tot 10 graden verschil, ik vind het eigenlijk wel fijner zo. Dit is dan allebij met een dun laagje arctic silver 3 (is 5 een stuk beter?) Wel hielp dus een flinke laag arctic silver ook 3-5 graden.

Tijdens het eerste schuren kon je ook erg goed zien dat de heatspreader eigenlijk maar met 33% contact maakte met heatsink, zodat ie niet echt de "heat" kon "spreaden" :)
M.Koers schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 19:11:
Gaat wel m'n garantie eraan en daar zit ik nou net niet op te wachten maarja.
Tja, ik vind het ook niet fijn maar eigenlijk heb ik nog nooit een kapotte cpu gehad en ook nog nooit 1 gesloopt, dus uiteindelijk maar gewoon gedaan.

[ Voor 25% gewijzigd door maratropa op 19-09-2006 23:49 ]

specs

• dennis112
Geen matches
Nou ik heb inmiddels de nieuwe arctic freezer 7 pro binnen en eerst haalde ik deze temperaturen:

Idle TAT core 1: 45 C
Idle TAT core 2: 45 C

Load TAT core 1: 68 C
Load TAT core 2: 67 C

Deze waren ook hetzelfde bij AI suite en die meet de cpu sensor

En de nieuwe resultaten zijn:

Idle TAT core 1: 33 C
Idle TAT core 2: 3 C

Load TAT core 1: 49 C
Load TAT core 2: 49 C

AI suite geeft 51 Graden aan op Full load.

Kort samengevat ben ik dik tevreden met mijn nieuwe koeler, en de processor wordt dus niet teruggestuurd. Ik heb de arctic silver 5 koelpasta die ik erbij besteld had niet eens hoeven gebruiken en hij koelt al zo goed. Kortom raad ik iedereen aan deze koeler te kopen.

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 21:17

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Geen matches
Ik haal met dezelfde koeler [ook zonder AS] 64 graden stressed [non-OC].
Mijn systeem is gelukkig wel goed stabiel, maar ik houd deze thread zeker in de gaten voor een eventuele oplossing/verbetering..

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:11

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Geen matches
mtjoeng schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 20:52:
ik probeer ook TAT te installeren / op windows 2003 server
en TAT klapt eruit?

iemand anders? ook?

thx mt
Had ik inderdaad ook, maar dan op Vista.

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:15
Geen matches
Ok, ondanks dat ik dacht dat ik goed contact maakte, is dit toch niet zo. Normaal draai ik een beetje etc en was de pasta wel goed verspreid, maar is het blijkbaar nog wel een gat tijdens de montage.

Afbeeldingslocatie: http://img45.imageshack.us/img45/9986/intelconroee6600pre002hq9.jpg

Ik zag op een gegeven moment toch verschil in contact na het alleen stempelen van een heel dun laagje pasta via de cooler. Twee plekken waren absoluut niet goed, en vooral het midden baarde me zorgen. Vervolgens overdreven veel pasta op die plekken gedropt. Ik heb nu veel betere waarden, een winst van 5 graden heb ik minimaal.

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-06 14:59

DyStiC

'Atta way, baby!

Geen matches
gladiool schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 23:44:
Dit is dan allebij met een dun laagje arctic silver 3 (is 5 een stuk beter?) Wel hielp dus een flinke laag arctic silver ook 3-5 graden.
Ik denk dat ik dit maar eens eerst ga proberen, alleen nog even ergens Arctic Silver 5 zien te bestellen. Weet iemand waar ik dat een beetje goedkoop kan bestellen zonder meer kwijt te zijn aan verzendkosten dan aan het tubetje AS zelf?
Of waar het te koop is in in Utrecht centrum? Overal hebben ze die Coolermaster prut.

• buffy1966
  • Laatst online: 11-06 12:42
Geen matches
Ik begrijp het nog altijd niet helemaal.

Is die integrated heat spreader nu gewoon een probleem omdat je de koeling (ventilator) van de processor niet goed aanbrengt of is dat ergens binnen in de processor dat er iets niet juist is?

Ik zou graag de E6600 kopen maar als er iets mis is met de processor wacht ik liever tot intel dat probleem oplost.

Geen matches
Ik zou maar wachten buffy, wellicht is er wel een probleem met de heatspreaders van de cpu's aangezien er nog steeds geen oplossing is voor dit probleem.

• maratropa
  • Niet online
Volgens mij is het "probleem" echt niet zo groot. De IHS blijkt niet altijd even vlak te zijn, maar bij de meeste mensen met een niet helemaal vlakke IHS loopt hij op standaard snelheid binnen de temperatuursgrenzen, dus is er niks aan het handje. Als je gaat overclocken dan maakt het natuurlijk meer uit. Maar de mensen die op standaard snelheid een te hete proc hebben zijn volgens mij met 1 hand te tellen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
De temps zijn niet passend bij een core2duo op stock snelheden en dat is het probleem. Het probleem is dat warmte een van de factoren is die de levensduur van een onderdeel bepaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Geen matches
Ik denk dat als hij binnen de specs loopt hij eerder weggegooid zal worden dan dat hij doorbrand, maar theoretisch heb je gelijk... Maar om geen core2duo's meer te kopen lijkt me wat overdreven.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-06 22:57

PoweRoy

funky!

Geen matches
zo ook dit topic gevonden :)
laatste tijd vond ik mijn pc beetje onstabiel. Soms ineens een reboot. Toen ik dit topic vond ook even TAT geinstalleerd:
speedtemp idle: 50 idle

idle TAT core 1: 63
idle TAT core 2: 64

(gewoon worklood op 100% en op start right :? )
full load TAT core 1: 76
full load TAT core 2: 78

Ik flipte dus even en nieuw koelprut erop gedaan. akasa ak-450 silver based. Geen verschil.
Volgende week krijg ik mijn arctic freezer 7 pro. Dan even kijken wat hij dan doet. Ik zie me namelijk nog niet echt mijn proc schuren :x

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
gladiool schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 01:08:
Ik denk dat als hij binnen de specs loopt hij eerder weggegooid zal worden dan dat hij doorbrand, maar theoretisch heb je gelijk... Maar om geen core2duo's meer te kopen lijkt me wat overdreven.
Een cpu gebruik je meerdere jaren, dan vind ik het waard om een maand of meer te wachten als er misschien wel problemen opgelost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131035

Ik heb m'n IHS ook maar even gelapt, korreltje 1200 op een glasplaat, half uurtje schuren, na schuren met 2000 (ook op glasplaat). Ik moest grofweg 0,5mm van de randen schuren voor het midden van de IHS ook maar geraakt werd door 't schuurpapier!
De resultaten zijn er wel naar:

Stock IHS:
• CPU clock: 3440MHz
• CPU Vcore: 1.45V
• Omgevingstemperatuur: 24
• Idle (Bios 614 hardware monitor): 46
• Idle (TAT): 48
• Full load (TAT): 69

Gevlakte IHS:
• CPU clock: 3440MHz
• CPU Vcore: 1.50V
• Omgevingstemperatuur: 26
• Idle (Bios 614 hardware monitor): 43
• Idle (TAT): 44
• Full load (TAT): 54

Vooral de full load temp is aardig gedaald met de betere koeling, zo'n 15 graden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 183862

Anoniem: 131035 schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 10:30:
Ik heb m'n IHS ook maar even gelapt, korreltje 1200 op een glasplaat, half uurtje schuren, na schuren met 2000 (ook op glasplaat). Ik moest grofweg 0,5mm van de randen schuren voor het midden van de IHS ook maar geraakt werd door 't schuurpapier!
Lol doet me denken aan de tijd dat ik met andere harde waren bezig was.... Kopjes vlakken met jif/vim etc ;-) Maar mijn IHS ook hol dus denk dat ik er ook aan moet :-(

• maratropa
  • Niet online
Geen matches
Ik heb trouwens een veels te luide 100+ CMF fan op m'n scythe gezet, dat scheelt misschien wel 5 graden onder load. Maarja de herrie he.

Ook lees ik wel meer dat de temperatuur meting op de asus p5b deluxe gewoon vaak te hoge waardes aangeeft(?)

[ Voor 29% gewijzigd door maratropa op 23-09-2006 16:39 ]

specs

• Velocity
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heb hier zelfde probleem met een E6600 icm Asus P5W-DH.
CPU wordt gekoeld door een Zalman 9500.
Mobo temp: 41

Temps:

Core1: 71
Core2: 72
Asus Probe2/bios: 58

IHS is niet vlak, dit opgevuld met AS3.

Is dit nu goed/acceptabel of niet ???

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:45

nFo

Ik heb vandaag de: Core 2 Duo E6600 binnen en temps kloppen ook voor geen meter.

CPU: Intel Core 2 Duo E6600
Mobo: Asus P5WDG2 WS Professional
Heatsink: Zalman CNPS 9500
Fanspeed : 1800 rpm
Contact gechecked met heatsink: Ja is goed
IHS daadwerkelijk gecontroleerd op oneffenheden/randen: Ja is mooi vlak.
Omgevingstemperatuur: 20
Idle (TAT): 52/52
Full load (TAT): 70/70

Met bios: 0307 zou dat gefixt zijn: Revise CPU temperature more accurately
Maar niet heus, ik denk dat het een bug is in de temp sensor van het mobo of cpu is ofzo.

Ik test het nog wel onder de Vapochill.

Afbeeldingslocatie: http://img134.imageshack.us/img134/6678/inteltatfz2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img241.imageshack.us/img241/9990/throttlewatch2400zi8.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door nFo op 24-09-2006 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 189111

Geen matches
Ik heb mijn E6600 ingeruild voor een nieuwer exemplaar uit een recentere batch en dat scheelt toch al gauw zo'n 12 graden

Oude E6600:
idle 52 graden
full load 72 graden (piek 75)

Nieuwe E6600:
idle 38-45 graden (afhankelijk van fan speed op idle)
full load 60-62 graden

Dit alles met stock cooler op stock clock. De max temperatuur wordt nu duidelijk beperkt door de airflow in m'n kast. Als ik er een betere cooler op zet kan het vast nog wel kouder. Het is nu iig weer binnen de marges dus ik ben weer blij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-12-2024

Syngrow

Framerate is life

nFo schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 19:28:
Ik heb vandaag de: Core 2 Duo E6600 binnen en temps kloppen ook voor geen meter.

CPU: Intel Core 2 Duo E6600
Mobo: Asus P5WDG2 WS Professional
Heatsink: Zalman CNPS 9500
Fanspeed : 1800 rpm
Contact gechecked met heatsink: Ja is goed
IHS daadwerkelijk gecontroleerd op oneffenheden/randen: Ja is mooi vlak.
Omgevingstemperatuur: 20
Idle (TAT): 52/52
Full load (TAT): 70/70

Met bios: 0307 zou dat gefixt zijn: Revise CPU temperature more accurately
Maar niet heus, ik denk dat het een bug is in de temp sensor van het mobo of cpu is ofzo.

Ik test het nog wel onder de Vapochill.

[afbeelding]

[afbeelding]
Je moet je niet al teveel fixeren op de temperaturen die al die software tooltjes weergeven.
Gewoon zolang het stabiel is is het goed.

Met OC'en kijk ik niet eens meer naar temps. Zolang het nog harder gaat met meer vcore zal het wel best wezen. Die intels kunnen goed tegen hoge temps.

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:45

nFo

Syngrow schreef op zondag 24 september 2006 @ 18:14:
[...]

Je moet je niet al teveel fixeren op de temperaturen die al die software tooltjes weergeven.
Gewoon zolang het stabiel is is het goed.

Met OC'en kijk ik niet eens meer naar temps. Zolang het nog harder gaat met meer vcore zal het wel best wezen. Die intels kunnen goed tegen hoge temps.
Ja ik weet het niet hoor, ik stuur het denk ik gewoon RMA want hier heb ik geen zin in.
Of maakt de IHS geen goed contact met de core's ?
Want de heatsink wordt ook niet warm, terwijl het wel goed contact maakt met de IHS. :S

[ Voor 17% gewijzigd door nFo op 24-09-2006 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velocity
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Geen matches
Heb vanmiddag de processor E6600 verwijdered en gecontroleerd met een scheermes op vlakte.
Je ziet hier duidelijk een lichtstreep in het centrum van de core.
Heb de Zalman CNPS ook gecontroleerd en deze is ook niet 100% vlak, je ziet ongeveer dezelfde lichtstreep als bij de E6600. Heb dezelfde test uitgevoerd met de zijkant van de schuifmaat met hetzelfde resultaat. Beide oppervlakken lopen naar binnen in het centrum. Heb hier nooit eerder last van gehad met de A64 3200 waar de CNPS 9500 ook op heeft gezeten.

Wat wel opvalt is dat tussen TAT en Asus probe / bios een verschil zit van zo'n 15 graden max.
Welke sensor geeft nu de juiste max temperatuur aan van 60 graden wat de max is voor deze CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 31-05 11:50
Geen matches
Als de CPU te warm is, gaat 'ie toch de boel omlaag klokken.
Wat je zou kunnen kijken is of je een benchmark kunt vinden die vrij snel de benchmark resultaten update, zodat je kunt zien of de performance omgekeerd evenredig is met de gemeten temp.
Als dat niet veranderd, is het zeer waarschijnlijk een meetfout van de temp-uitlezing en anders is de CPU inderdaad te warm.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hier ook wat problemen met een E6700.
Idle tussen de 40 en 45, stressed tussen de 60 en 65.

Ik heb daarom een zalman 7700cu erop gezet, maar dat maakte echt helemaal geen verschil!
Laagste stand, hoogste stand, hij blijft even warm.
De koelvinnen worden ook helemaal niet warm.
Je zou dan zeggen dat er toch iets mis is met de IHS. Of ik heb 2x een koeler verkeerd gemonteerd?

Overigens stond er in de handleiding van de zalman dat het voor kan komen dat een IHS niet helemaal vlak is. Er werd daarom aangeraden om een flinke hoeveelheid koelpasta te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:15
Ik heb net even zitten te kijken naar de Processor Specification te kijken van de C2D, en hierin staan nogal wat bugs bij elkaar.

Deze vond ik vooral interessant:
AI65. A Thermal Interrupt is Not Generated when the Current Temperature
is Invalid

Problem: When the DTS (Digital Thermal Sensor) crosses one of its programmed
thresholds it generates an interrupt and logs the event
(IA32_THERM_STATUS MSR (019Ch) bits [9,7]). Due to this erratum, if the
DTS reaches an invalid temperature (as indicated IA32_THERM_STATUS MSR
bit[31]) it does not generate an interrupt even if one of the programmed
thresholds is crossed and the corresponding log bits become set.
Implication: When the temperature reaches an invalid temperature the CPU does not
generate a Thermal interrupt even if a programmed threshold is crossed.

Workaround: None identified.

Status: For the steppings affected, see the Summary Tables of Changes.

Dit zou misschien betekenen dat hij niet terug klokt bij een te hoge temperatuur? Er staat dat ze dit niet gaan aanpassen. Let wel op, het gaat hier over een Invalid temperature (?)
Denk dat dit alleen van toepassing is op echt verkeerde waarden, veels te hoog enzo :)

Waarschijnlijk krijg ik morgen mijn E6600 binnen, hoop maar dat ie geen IHS problemen heeft..

Overigens, dat document staat hier: http://download.intel.com...sor/specupdt/31327903.pdf

--- Edit:
Ik zit nu even hier verder te kijken: http://download.intel.com...sor/designex/31368501.pdf

Op pagina 39 staat een grafiekje over de Digital Thermal Sensor, met een Tcontrol van 66 graden Celcius. Onder die temperatuur zou de fan minder hard mogen draaien. Blijkbaar zijn die temps dus helemaal niet erg. Of vergis ik me hierin?

Nu ik nog eens in de datasheets kijk, staat dat je 60°C maximaal mag hebben in het midden van de IHS bovenop. Dus tussen de IHS en de koeler. Lijkt me niets aan de hand als je cores daarboven komen..

[ Voor 20% gewijzigd door FlorisB op 26-09-2006 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudok12
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-11-2024
Heb even in mijn systeem* gekeken:
Idle: cpu 37c, mobo 37c, cores (TAT) 41/42c
Stressed (10 minuten TAT): cpu 57c, mobo 37c, cores 62/63c

Ik heb niet gekeken hoe vlak de IHS is, want het systeem is minder dan een week geleden gebouwd bij de pcboer. Vind 20 graden stijging in cpu/core temp wel veel... Temperatuur stijgt echter niet verder dan 60+ en dat is wellicht positief, maar voor een OC naar 3 Ghz lijkt mij dat ik wat weinig ruimte heb...

*E6600 (step 6, rev B2) met Zalman 9500AT (1350 rpm) op Qfan silent, P5B dlx met laatste bios in Antec P150 etc.

Anoniem: 184636

dudok12 schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 19:26:
Heb even in mijn systeem* gekeken:
Idle: cpu 37c, mobo 37c, cores (TAT) 41/42c
Stressed (10 minuten TAT): cpu 57c, mobo 37c, cores 62/63c

Ik heb niet gekeken hoe vlak de IHS is, want het systeem is minder dan een week geleden gebouwd bij de pcboer. Vind 20 graden stijging in cpu/core temp wel veel... Temperatuur stijgt echter niet verder dan 60+ en dat is wellicht positief, maar voor een OC naar 3 Ghz lijkt mij dat ik wat weinig ruimte heb...

*E6600 (step 6, rev B2) met Zalman 9500AT (1350 rpm) op Qfan silent, P5B dlx met laatste bios in Antec P150 etc.
Dit is bij mij hetzelfde:
idle 39 (pc probe II)
stressed 65-66 graden met TAT

E6600, stock koeler, P5B dlx met bios 03...nog wat.

Heb trouwens nog een vraagje over die Zalman koeler van je:
Ik heb deze zelf op het oog maar ik heb gehoord dat die moeilijk deed met Q-fan.
Kun je deze gewoon op de CPU-fan aansluiting prikken (4-pins)?
Want volgens mij krijg je er maar een 3-pins stekkertje bij. :?

• M.Koers
Geen matches
Kan je op een of andere manier niet zorgen dat je processor steeds langzamer draait .
Zag namelijk in everest als ik niks doe dat m'n 6600 op 1.6Ghz draait ipv 2.4Ghz.
Wil gewoon altijd 2.4 hebben net als oude P4 altijd 2.8GHz hadden bijvoorbeeld dan.

Iemand?

• DyStiC

DyStiC

'Atta way, baby!

Geen matches
M.Koers schreef op woensdag 27 september 2006 @ 18:23:
Kan je op een of andere manier niet zorgen dat je processor steeds langzamer draait .
Zag namelijk in everest als ik niks doe dat m'n 6600 op 1.6Ghz draait ipv 2.4Ghz.
Wil gewoon altijd 2.4 hebben net als oude P4 altijd 2.8GHz hadden bijvoorbeeld dan.

Iemand?
EIST uitzetten?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Geen matches
Maar waarom zou je dat willen :? Het bied toch totaal geen voordelen, alleen maar nadelen zoals hoger energieverbruik, luidruchtigere koeling, etc.

• dudok12
Geen matches
Anoniem: 184636 schreef op woensdag 27 september 2006 @ 18:20:
[...]

Heb trouwens nog een vraagje over die Zalman koeler van je:
Ik heb deze zelf op het oog maar ik heb gehoord dat die moeilijk deed met Q-fan.
Kun je deze gewoon op de CPU-fan aansluiting prikken (4-pins)?
Want volgens mij krijg je er maar een 3-pins stekkertje bij. :?
Bij de AT versie zit een 4-pins stekkertje, omdat deze versie bedoelt is voor PWM besturing door het mobo. De led versie heeft een 3-pin stekkertje, maar bij die krijg je fanmate, waardoor je handmatig de rpm/koeling/ herrie kan regelen.

Q-fan werkt, want default stond het uit en dat was herrie. Nadat ik in het bios qfan op silent heb gezet, heb ik een zacht ruischende pc ;) .

• dudok12
Geen matches
M.Koers schreef op woensdag 27 september 2006 @ 18:23:

Iemand?
Dat hoort zo en dat zie je op je stroomrekening terug. Als de proc weinig te doen heeft, schakelt ie terug. Om mij zou die nog veel verder terug mogen als ie toch nix heeft te doen, als ie er maar weer is als je het gas intrapt...

Is het stoer ofzo om kontinu x.x Ghz te hebben?

• dennis112
Geen matches
dudok12 schreef op woensdag 27 september 2006 @ 20:27:
[...]

Dat hoort zo en dat zie je op je stroomrekening terug. Als de proc weinig te doen heeft, schakelt ie terug. Om mij zou die nog veel verder terug mogen als ie toch nix heeft te doen, als ie er maar weer is als je het gas intrapt...

Is het stoer ofzo om kontinu x.x Ghz te hebben?
Zit nou eens niet te zeuren, hij vraagt toch niet om je mening maar hij vraagt hoe je dat uit moet zetten zodat die altijd op de goede snelheid draait.

Dit kun je doen door:

- Rechter muisknop op bureaublad en dan eigenschappen
- Tabblad schermbeveiliging
- Dan naar energie
- En dan zet je energiebeheerschema van draagbaar/laptop naar thuis/kantoor

• dudok12
Geen matches
dennis112 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 09:37:
Dit kun je doen door:

- Rechter muisknop op bureaublad en dan eigenschappen
- Tabblad schermbeveiliging
- Dan naar energie
- En dan zet je energiebeheerschema van draagbaar/laptop naar thuis/kantoor
Gaat volgens mij niet werken. EIST in het bios uitzetten wel...

• DyStiC

DyStiC

'Atta way, baby!

Geen matches
dudok12 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 09:45:
Gaat volgens mij niet werken. EIST in het bios uitzetten wel...
Wel hoor, kan beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
Geen matches
Ik wil EIST juist uit hebben omdat ik met benchmarks in everest op 1.6Ghz blijf draaien.
En wil natuurlijk wel voluit draaien als ik aan het benchen ben vandaar:D
EIST heb ik nu uitgezet meot nog even kijken wat hj doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Geen matches
Als je benched belast je het systeem en gaat de snelheid dus omhoog. Dat is dus geen reden om EIST uit te zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Geen matches
Ik ben wel verbaasd eigenlijk dat deze CPU zo warm kan worden (boven de 60C stressed). Als ik met TAT kijk naar mijn systeem (Intel E6600, 2GB PC6400, X1900XTX) wordt de CPU niet warmer dan 45 graden full stressed. Idle zijn mijn cores ongeveer 37 graden. De processor wordt hier gekoeld door een Arctic Freezer 7 pro met pre-applied thermal prut. De behuizing is een Coolermaster Stacker 810 met 2x120mm fan achter.

Mijn CPU zat bij de 2e shipping van Azerty, dus die was erg vroeg. Volgens CPU-Z is mijn core stepping 6 en de revisie is B2.

[ Voor 13% gewijzigd door frankknopers op 01-10-2006 14:39 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184636

Geen matches
Frank_Knopers schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 14:38:
Ik ben wel verbaasd eigenlijk dat deze CPU zo warm kan worden (boven de 60C stressed). Als ik met TAT kijk naar mijn systeem (Intel E6600, 2GB PC6400, X1900XTX) wordt de CPU niet warmer dan 45 graden full stressed. Idle zijn mijn cores ongeveer 37 graden. De processor wordt hier gekoeld door een Arctic Freezer 7 pro met pre-applied thermal prut. De behuizing is een Coolermaster Stacker 810 met 2x120mm fan achter.

Mijn CPU zat bij de 2e shipping van Azerty, dus die was erg vroeg. Volgens CPU-Z is mijn core stepping 6 en de revisie is B2.
Ik heb ook een stepping 6 revisie b2 en die van mij wordt met stock koeling idle 37 en stressed met TAT (10 min.) raakt ie soms net de 70 graden(!)
kan dit normaal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite
  • Laatst online: 03-06 21:17

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Geen matches
Mijn C2D komt ook uit 1 van de 1e 2 batches en word ook best heet. Nu had ik nog geen stabiliteits problemen, maar dit weekend op een LAN heb ik 3 spontane reboots gehad tijdens het gamen (meestal na zo'n half uurtje). Ik verdenk toch stiekem de cpu een beetje van instbiliteit.
Maar ik heb eigenlijk echt geen zin om dat ding helemaal RMA te sturen en een paar week zonder PC te zitten :/

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Geen matches
Ik merk dat mijn CPU neverevernooitniet tijdens gebruik zo heet wordt als dat hij kan worden tijdens orthos of tat. Tijdens gamen niet en zelfs niet tijdens renderen in (3dsmax/vray). dus Starlite ik zou eerder aan je graka denken dan aan de cpu eigenlijk (natuurlijk verschilt dit scenario wat voor iedereen)

En je moet altijd goed het verschil zien tussen de temp in de cores en de temp in de CPU case. Komt die in de cores boven de 60 dan zou ik me niet zo'n zorgen maken, wat belangrijker is, is dat je de cpu case temp onder de 60 houdt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psychoray
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 00:08
Geen matches
Belachelijk! Ik heb zelf een e6700 gekocht en daar van worden de cores met gemak 78 graden. (Stock speed)
Mijn broertje klonkt z'n e6600 over naar 2,93ghz (zelfde snelheid als de x6800 dus) en dat ding wordt max 63 graden!

Toch maar even proberen of ik mijn cpu bij salland kan omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helsie
  • Niet online
Geen matches
Ik heb gister bij cdromland een E6600 met Asus P5W DH Deluxe gehaald en bij mij wordt ie ook zo warm. Volgens mij heb ik de koeler exact volgens de handleiding gemonteerd, maar ik vond het maar een wazig systeem met dat vastclicken... Hij zit in elk geval goed vast. Koelvinnen worden totaal niet warm en toch leest ie zo hoog uit. Systeem is ontzettend instabiel, maar ik vertrouw ook de voeding niet (Coolermaster 430W PSU): Als ik de pc wil herstarten (danwel in Windows danwel in bios 'save changes' doe), gaat ie altijd uit. Als ik hem meteen terug aanzet, start ie niet op en als ik ong. 10 seconden wacht, start ie altijd wel op (en zonder problemen door naar Windows).

Maar goed, zolang de proc. zo warm wordt, kan de instabiliteit goed daarvan komen. Maar het rare herstart-gedrag suggereert mij ook dat de voeding niet 100% is. Of kan dat aan het moederbord liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-03 20:00
Geen matches
Het herstarten hoort bij het bord, ook met een andere voeding zal hij dat doen. Dat de koelvinnen niet warm worden zegt niet veel, voel eens of de basis van de koeler wel warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Geen matches
Ik heb dus met mijn c2d6600 (icm asus p5w dh) dat Asus Probe 32 gr aangeeft en TAT 45/56?

Zou TAT misschien op een ander punt meten als asus probe?

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helsie
  • Niet online
Geen matches
LosGieros schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 14:47:
Ik heb dus met mijn c2d6600 (icm asus p5w dh) dat Asus Probe 32 gr aangeeft en TAT 45/56?

Bij mij geeft asus probe al 75 graden in windows aan als ik niks doe en de bios geeft waarden tussen de 67 en 72 graden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reg-Edit
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-01-2024

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Hmm ff mijn status posten.
Ik draai momenteel @ 3000mhz (Vcore=Auto) omdat ik wacht om mn nieuwe geheugen.
Zodra ik die binnen heb zal ik posten wat die doet @ 3600Mhz (vcore=1.65)
Dan zal ik ook meteen ff kijken of mijn IHS recht is ..

TAT Idle rond de ~35 graden
Speedfan idle rond de ~19 graden (kamertemp op't moment)

TAT Stressed rond de ~ 53 graden
Speedfan Stressed rond de ~ 36 gaden

Dat alles onder een tuniq Tower 120 _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://img139.imageshack.us/img139/4920/conroee6600p5wdhdeluxetuniqtoweridlexs1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img140.imageshack.us/img140/186/conroee6600p5wdhdeluxetuniqtowerloadvb3.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door Reg-Edit op 07-10-2006 06:29 ]

www.jaxxx.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:55

Croga

The Unreasonable Man

Geen matches
<oeps, pagina 2 over het hoofd gezien :D>

[ Voor 90% gewijzigd door Croga op 07-10-2006 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-06 13:17

Format-C

Tracing Rays

Reg-Edit schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 06:07:
Hmm ff mijn status posten.
Ik draai momenteel @ 3000mhz (Vcore=Auto) omdat ik wacht om mn nieuwe geheugen.
Zodra ik die binnen heb zal ik posten wat die doet @ 3600Mhz (vcore=1.65)
Dan zal ik ook meteen ff kijken of mijn IHS recht is ..

TAT Idle rond de ~35 graden
Speedfan idle rond de ~19 graden (kamertemp op't moment)

TAT Stressed rond de ~ 53 graden
Speedfan Stressed rond de ~ 36 gaden

Dat alles onder een tuniq Tower 120 _/-\o_

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik dacht dat jij veel lager zat met je temps?

Jij zat eerst toch laag in de 20's? :/

Zo ziet het er nu bij mij idle uit iig:

Afbeeldingslocatie: http://img159.imagevenue.com/loc304/th_03384_e6600idle2_122_304lo.JPG

:)

Stressed:

Afbeeldingslocatie: http://img146.imagevenue.com/loc527/th_03326_e6600stressed!_122_527lo.JPG

d:)b
LosGieros schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 14:47:

Heb je de nieuwste BIOS erop? Ik had eerst ook grote temperatuur verschillen, maar met de nieuwste BIOS was dat verholpen. (P5B Deluxe, dat wel)

[ Voor 27% gewijzigd door Format-C op 07-10-2006 09:04 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reg-Edit

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Geen matches
RappieRappie schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 08:33:
[...]

Ik dacht dat jij veel lager zat met je temps?

Jij zat eerst toch laag in de 20's? :/
Wat bedoel je rappie ? 20s :? niet graden ? of SuperPI 20s 8)7

Volgens speedfan is die ook gewoon ~19 graden ;)
En aangezien ik die moet aan houden ben ik dik tevreden :D
Of iig dat vernam ik uit deze topic

[ Voor 4% gewijzigd door Reg-Edit op 07-10-2006 13:45 ]

www.jaxxx.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-06 13:17

Format-C

Tracing Rays

Geen matches
Graden bedoel ik. ;)

Ik zou ASUS Probe EN TAT aanhouden... En dan vooral Probe. Speedfan is niet compatible met deze mobo´s. Tenminste niet met die van mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Format-C op 07-10-2006 14:33 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reg-Edit

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Geen matches
Mjah Speedfan, Asus probe, Sensorview, Everest en bios geven allemaal de zelfde waardes aan.
Dus dat zit volgens mij wel snor :+

En TAT geeft de zelfde waardes aan als CoreTemp (een heeeeel stuk hoger dus)

[ Voor 23% gewijzigd door Reg-Edit op 07-10-2006 14:47 ]

www.jaxxx.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:55
Geen matches
Geen problemen met temperaturen hier.
cpu 25C
mb 44C
Dit idle en op silent mode.
cpu fan op 820rpm
2x 80mm outtake fans op 1000rpm
sidefan 120mm op 5 volt
2x80mm intake op silent
processor op 2.7ghz.

Krijg de vcore niet omhoog, kan alleen auto selecteren.
Ondanks de 1402 bios.
Alles gemeten met pc probe II

[ Voor 5% gewijzigd door debeer op 08-10-2006 13:33 ]

debeerzietzevliegen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-06 23:28

DesertShooter

Afgekickt

Geen matches
debeer schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 13:32:
Geen problemen met temperaturen hier.
Daar klopt niks van, het is onmogelijk dat een CPU 25graden is met cpu fan op 820rpm

[ Voor 37% gewijzigd door DesertShooter op 08-10-2006 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeer
Geen matches
In bios geeft ie hetzelfde aan.
Cpu fan voelt ook koud aan.
Mischien een brakke sensor dan?

Zal TAT eens proberen

[ Voor 35% gewijzigd door debeer op 08-10-2006 13:46 ]

debeerzietzevliegen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-06 23:28

DesertShooter

Afgekickt

Geen matches
Probeer eens TAT (Thermal Analysis Tool) van intel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeer
Geen matches
Hmm, volgens TAT heb ik :

cpu0=39C
cpu1=36C
op 2700mhz

[ Voor 17% gewijzigd door debeer op 08-10-2006 13:46 ]

debeerzietzevliegen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-05 14:57
Geen matches
Net even op mijn nieuw systeempje TAT en Orthos laten draaien

Resultaat: idle 38°-40° met/zonder speedstep
load: 53-56° Orthos/TAT

Dit is op een E6400 @ stock en zalman 9500 @ 1600 rpm

Dit is niet schitterend maar ik heb zo mijn twijfels over de kwaliteit van die sensor aangezien
het koelblok niet eens warm aanvoelt under load...

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reg-Edit

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Geen matches
DesertShooter schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 13:34:
[...]

Daar klopt niks van, het is onmogelijk dat een CPU 25graden is met cpu fan op 820rpm
Ehuum ? nee ?
Mijn conroe wordt 22 graden @ 3ghz @ tuniq loww = ~1000 rpm

www.jaxxx.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeer
Geen matches
Heb nu de laatste versie van probe geinstalleerd.
Nogsteeds 25C idle, TAT zegt 36C, groot verschil als je
het mij vraagt. Welke zal nou de juiste zijn :)

debeerzietzevliegen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:37

Church of Noise

Drive it like you stole it

Geen matches
Om effe door te gaan op 't meten van temperaturen (en de grote verschillen tussen de verschillende progs): ik heb net even m'n computer opgestart na lang stil te staan en meteen bij 't laden van XP TAT laten draaien, en die gaf meteen 41°C aan als temp van beide cores van m'n E6600.
Nu vroeg ik me af of (a) een processor inderdaad zo snel op regime-temperatuur komt, of (b) dat ik hieruit een foute calibratie van TAT kan afleiden...
Ik neem binnenkort 's een thermometer of zo en ga es zelf wat metinkjes doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Laatst online: 09-06 19:27
Geen matches
Church of Noise schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 23:01:
Om effe door te gaan op 't meten van temperaturen (en de grote verschillen tussen de verschillende progs): ik heb net even m'n computer opgestart na lang stil te staan en meteen bij 't laden van XP TAT laten draaien, en die gaf meteen 41°C aan als temp van beide cores van m'n E6600.
Nu vroeg ik me af of (a) een processor inderdaad zo snel op regime-temperatuur komt, of (b) dat ik hieruit een foute calibratie van TAT kan afleiden...
Ik neem binnenkort 's een thermometer of zo en ga es zelf wat metinkjes doen :)
Iets makkelijker, start je pc op en kijk in de bios.... bij mijn bordje kan ik daar de temp zien en die staat gelijk op 35 en gaat snel door naar 40 bij. Nu moet ik zeggen dat ik het ook niet vertrouw. Want als ik TAT laad werken, dan kan de temp binnen 1 seconde wel 10 graden stijgen. Dat was ondenkbaar bij mijn Athlon64. Wellicht ligt die sensor echt heeel dichtbij de echte core waardoor die ook zo snel reageert en heel dichtbij de core wil ook zeggen het warmst/heetst. Misschien zijn er echt wel 2 sensoren. Eigenlijk zou het verloop even moeten worden vergeleken. Echt een hop, dus een vaste waarde tussen beide, of beide lineair en elkaar kruisend ergens bij 0 graden als je er een grafiekje van zou maken. In dat laatste geval zouden het twee sensors zijn. In eerste geval gewoon verkeerde uitlezing. Ik zal zelf vanmiddag ook even kijken en testen. Testbereik bij mij ligt namelijk tussen 35 en 70 graden dus dat moet een aardige indicatie kunnen geven :)

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Geen matches
De 2 DTS/digitale sensors liggen op de heetste plekken in beide cores. Het is logisch dat als je de processor hard laat werken de temperatuur bijna meteen omhoog schiet. Dat doet het bij iedereen( met een c2d)

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 09-10-2006 10:37 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Laatst online: 09-06 19:27
Geen matches
gladiool schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 10:11:
De 2 DTS/digitale sensors liggen op de heetste plekken in beide cores. Het is logisch dat als je de processor hard laat werken de temperatuur bijna meteen omhoog schiet. Dat doet het bij iedereen.
Zo'n ervaring heb ik niet met die dingen, maar mijn vorige CPU, athlon64 reageerde absoluut niet zo snel op load/idle verschillen. Dat ging geleidelijk en na een/twee minu(u)t(en) ofzo was ie op zijn top... mijn allendale is zodra je 100% gaat loaden in 1 seconde van 45 naar 56 graden. Daaruit trek ik een licht conclusie dat die sensor bij deze intels heel dicht bij de core ligt en bij amd dus minder dichtbij. Want ook mijn amd ging van 45 naar 60 maar doet daar 3 minuten over.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 31-05 11:50
Geen matches
Als de temp echt zo snel kan stijgen, wil dat meer zeggen over de warmtegeleiding naar de heatspreader.

Als die geleiding echt goed zou zijn, kan je gewoon niet zo'n grote tempstijging krijgen in zo'n korte tijd, omdat je voeding simpelweg dat vermogen niet kan leveren.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:24
Geen matches
Welk programma kun je eigenlijk beter geloven, de intel thermal analysis tool, of asus ai suite?
Er zit nogal een verschil in bij mij namelijk:
Thermal diode geeft idle (beetje winamp e.d.) 42 of 43 graden aan. Dat is wel met een freezer pro 7 op 2500rpm.

Asus ai suite geeft ondertussen 51 graden aan! Ook motherboard monitor 5 geeft 51 graden aan.

Ook vraag ik mij af of 42-43 unstressed met de hoge rpm's niet te warm is voor een e6600.. Ik maak mij er wel zorgen om.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeer
Geen matches
Dat is dus precies het tegovergestelde van wat ik heb.
Jij hebt met TAT lagere waardes en ik met pc probe II.

debeerzietzevliegen.nl

Pagina: 1 2 3 4 Laatste