Toon posts:

[Ervaringen] Portret fotografie

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kon geen topic hier over vinden waar mijn vragen in beantwoord worden, vandaar dit topic.

Sinds een jaar heb ik een EOS 350D.
Ben er erg blij mee en doe er ook veel mee. Regelmatig komen er steeds betere foto's uit.
Ook mensen in m'n omgeving zien dat. Nu vroeg iemand aan mij of ik eens portretfoto's wil schieten van hun kids (in niet standaard poses).

Opzich wil ik dat best eens doen. Leuk voor de ervaring, etc.
Maar nu wil het dat ik dat nog nooit echt gedaan heb. Ja een hond vaak op de foto zetten, maar goed dat is ook een vak apart.
Door een objectief kijken en knopje in drukken kan iedereen, maar daar maak je nog geen goede portret foto mee.

De spullen die ik heb:
EOS 350D
Canon 50mm F1.8 MarkII
Sigma 70-300 APO DG
Canon 18-55mm kitlens
Hoya Pol. filter
UV-filter voor elke lens (tegen beschadiging).

Als ik rond kijk op internet, zegt de een dat die 50mm daar geschikt voor is. De ander roept weer dat je met een 80/85mm beter uit de voeten kunt.
Daarnaast heb ik zelf nog het gevoel dat ik de juiste spullen mis om goede foto's te maken (Statief, flitser, juiste lens). Nu zou ik een statief & een flitser (EX-430) nog wel kunnen lenen van iemand.
En ik mis denk ik de ervaring, wat is nou een leuke pose?

Uiteraard vind ik dat als ik zoiets ga doen voor een eerste keer ik dat erbij vermeld en dus geen garanties kan geven. Wat mij betreft is het bruikbare dat eruit komt kosteloos. Want ik blijf tenslotte een amateur.

Wat voor tips/advisen kunnen jullie me geven? Of zouden jullie me dit enorm afraden?

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Eens alle topics bekijken waarin met modellen gewerkt wordt? Krijg je snel heel wat ideeën ;) . Als je voor een egale belischting kan zorgen, zodat er geen schaduwen zijn, is een flitser imho niet echt nodig. Verder heb ik er ook geen ervaring mee, maar door naar anderen te kijken en zelf te proberen zul je in ieder geval het snelst leren.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:14
Statief heb je voor portret imho niet nodig, sterker nog, het is onhandig. Je beperkt je bewegingsvrijheid, verder staat je onderwerp minder stil dan jij beweegt. Flitser is wel een absolute aanrader.

Als lens kun je de 50mm goed gebruiken (voornamelijk voor je DOF) en de poses: kijk naar andere foto's op het internet, in tijdschriften enzovoorts. Zorg dat de poses er natuurlijk uit zien, niet dat je model zich in een soort wokkel draait die 'spannend' moet lijken maar eigenlijk gewoon uitstraat dat ze/hij zich zwaar ongemakkelijk voelt.

filters: wat mij betreft doet je pola genoeg, áls je die al nodig hebt. Warming etc. kun je met photoshop doen. Verder zou ik gewoon lekker die kids gaan schieten, het is voor jou een leuk stukje ervaring en ws. voor degene die het vraagt een stuk mooiere foto als dat hij het zelf doet :) beiden blij.

Verwijderd

Wat je bij een formaatvullende portretopname (meestal) wilt voorkomen is vertekening in het gezicht. Dus geen extreem grote neus en kleine oren. Een portret moet goed gelijken. Door het juiste brandpunt te kiezen voorkom je vertekening.
Voor kleinbeeld hield men een brandpunt van 80-100mm aan. Voor digitale spiegelreflexcamera kan je dan 60-75mm aanhouden.
Zorg voor voldoende licht. Eén lichtbron zou als hoofdlicht moeten fungeren, waardoor je de richting van het licht ziet.
Een niet-standaard portret komt vooral tot stand door de creativiteit van de fotograaf.

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:13
Even uit de archieven van GoT opgeduikeld Portret/Modelfotografie - een aantal tips voor starters. Het topic is al weer wat ouder, en een aantal van de links die erin staan kloppen niet meer. Maar een aantal van de basis principes kan je er zeker nog wel uithalen.

De belangrijkste tip die ik je kan en wil meegeven is kijken. Niets is belangrijker, niet alleen voor portret fotografie, maar uberhaupt voor elke vorm van fotografie. En dan niet alleen kijken naar die mooie dingen die je direct ziet, maar ook vooruit kijken en denken. Hoe wil je iets hebben, iets zien, iets uitbeelde. Als je dan met die ideeën aan de gang gaat kan je erg mooie portretten schieten.

Wat poses betreft, er zijn een aantal websites die ideeën geven, die kan je gebruiken, maar probeer als fotograaf zelf te kijken (daar hebben we hem weer) naar hoe die kinderen het beste kunnen staan.

Praktische tips. De 50mm is in principe wel leuk voor portretten, maar levert al snel toch vervormingen op in het gezicht. En dat is meestal niet zo flateus. De 70-300 is erg leuk voor gezichts foto's, dan hoef je niet zo dicht op je model te zitten, en je hebt geen vervorming meer. Als je de modellen compleet op de foto wilt zetten, ga dan voor je 18-55. Zowiezo zou ik portretten niet snel op f/1.8 schieten, maar meer richting de f/2.8 of zelfs f/4 gaan. Behalve als je leuk met DoF wil gaan spelen :P

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en succes ermee. Laat je de resultaten nog zien?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga alle gegeven tips en links op m'n gemak de komende dagen eens doorlezen.
Daarna maak ik een beslissing of ik het wel/niet doe.
Indien ja, dan zal ik zeker (als het mag van die lui wat foto's posten).

Wat betreft het kijken, hoe kijk je als een fotograaf vraag ik me af als ik de laatste post even snel lees. Vooruit denken kan ik heel goed als ik genoeg van zaken af weet, maar met fotografie heb ik dat nog niet echt. Ben nog heel veel aan het ontdekken. Zag dat in een Zoom ook een stuk over protretten schieten stond, dat ook dus maar eens doornemen.

Eerst nog even m'n nieuwe [Testcase] Boswandeling met de hond foto's bekijken, bewerken & posten. ;)
Pagina: 1