Portret/Modelfotografie - een aantal tips voor starters

Pagina: 1
Acties:
  • 10.925 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 14:55

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Van wat mensen om mij heen krijg ik wel eens wat vragen over hoe en wat over modelfotografie: hoe kom ik aan de modellen, locaties, fotospulletjes, etcetera. Ik heb nu zo'n 6 shoots achter de rug waarvan de laatste 3 heel goed verliepen en mij het gevoel geven dat ik er zeker verder mee kan en wil gaan :)

Om nu een idee te geven hoe alles in z'n werk gaat een beschrijving en wat tips voor de mensen die er ook wel eens mee aan de gang willen om te zien of modelfotografie wat voor ze is ;)

Het Begin

Je begint met een idee/concept dat je uitwerkt naar wat je precies wil van/met een model of modellen. Waarom is dit zo hard nodig? Als je geen idee hebt wat je wil als resultaat van een shoot en maar wat gaat aanklooien, kan je het niet zo goed niet gaan doen. Aanklooien is leuk voor even, maar daarna moet je je gaan richten op het uitvoeren van je idee of het thema dat je gekozen hebt voor de shoot :) Zorg dat je goed in samenspraak met het model het thema kiest, datum/locatie/tijd en ook contactgegevens uitwisselt. Details zijn belangrijk: wat moet het model aan, hoe moet het haar zitten, wat moet er meegenomen aan extra kleren: accessoires als riemen, sieraden, zonnebril, tas, hoed whatever zijn ook belangrijk. Check ook of er visagie dan wel styling nodig/gewenst is.

Voorbereiding

Check, dubbelcheck en driedubbelcheck je fotospullen. Als je iets mist tijdens een shoot of je zit met lege accu's/batts trek je niet alleen je haren uit't hoofd: je slaat ook een flater tegenover je model ;)

- accu's/batts vol
- geheugenkaarten leeg
- lenzen/sensor schoon, filters ook
- evt extra's als flitser(s), statief etc nalopen op werking en aanwezigheid
- backupcam (desnoods lenen)

Wordt er met contracten gewerkt? Print ze dubbel of driedubbel uit: voor jou, het model, visagiste, etc. Vergeet de papieren of electronische routeplanner ook niet.

Pre-shoot

Controleer met je model nog even de datum+tijd+locatie 24u van te voren. Buitenlocatie? Check het weer. Ik heb op dit moment een buitenshoot al 3x verplaatst waarvan 2x vanwege het weer: er moet nu weer een nieuwe datum gekozen worden. Als het kan: zorg dat je de locatie zelf vantevoren kan bekijken, desnoods van wat foto's: dit scheelt flink tijd tijdens de shoot om te zoeken naar een goeie plek om te gaan schieten. Zorg dat je zelf in je hoofd hebt wat je precies wil aan poses, lichtval, uitdrukkingen enzovoort. Is je model nog niet zo ervaren? Vraag of er wat geoefend kan worden in de spiegel aan gezichtsuitdrukkingen en emoties, het helpt echt :)

Tijdens de shoot

Eerst een paar tips:

- Ga rustig te werk. Haast zorgt ervoor dat je model zich niet gemakkelijk gaat voelen en jou minder serieus zal nemen. Je zal zelf ook problemen hebben om goeie foto's te maken doordat je niet op je gemak bent.
- Regisseer je model. Een fout die ik tijdens mijn eerste shoot heb gemaakt, en nooit meer zal maken. Je model is gewoon ook mens: hij of zij kan prima praten en luisteren, dus geef aanwijzingen. Handje hier, ogen daarheen, hoofd omdraaien, heupen erin of naar achteren, voet scheef. Doe zelf ook poses aangeven als het niet met tekst is uit te leggen: ik heb vaak genoeg met m'n cam in m'n zij in een of andere pose gestaan zodat het duidelijk werd voor 't model.
- Bekijk de resultaten de hele tijd, ook samen met het model. Voordeel van digi-wereld tegenwoordig is dat je (ook al is het een klein schermpje) het resultaat meteen kan bekijken. Is de belichting in orde: zijn de kleuren goed. Hoe staat het met de witbalans, hoe kijkt het model, is de foto scherp?

Het belangrijkste tijdens de shoot is dat je samenwerkt en communiceert. Een model dat gewoon maar gaat staan terwijl jij een beetje weg staat te klikken....dat schiet niet zo op. Geef aan wat je wil, en laat het model zelf ook poses aannemen waar jijzelf mogelijk nog niet aan gedacht had.

Post-shoot - nazorg

Zorg voor een nette afhandeling. Laat het model weten hoe je vindt dat het gegaan is, en zorg dat je de foto's binnen een redelijke tijd kan laten zien, al dan niet bewerkt. Een paar mooie prints danwel een nette cd voor het model zijn goed voor je reputatie: je pakt de zaken serieus aan inclusief de afhandeling.

Het Belangrijkste

Plezier. De lol van het fotograferen en het hele gebeuren om een modelshoot staat voorop. Er gaat nogal wat organisatie aan vooraf, zeker als je een uitgebreide(re) shoot doet met verschillende locaties/kleren/modellen enzovoort, maar de lol is het belangrijkste. Daarnaast werkt dat door: als jij kan laten zien dat je lol hebt in het schieten, dan krijgt je model ook de smaak te pakken:

Afbeeldingslocatie: http://www.reemhq.net/foto/mahrou/images/dsc_5675tmb.jpg

Sommige dingen die ik genoemd heb, zijn superobvious, maar worden toch wel es vergeten door mensen. Ik krijg zelf bv minimaal 1x per shoot te horen van't model "je lensdop zit er nog op"....maar dat merk ikzelf snel genoeg doordat ik alleen zwart zie in de viewfinder ;)

Heb je nog vragen: vraag een end weg :) Iedereen die eraan gaat beginnen: succes en veel plezier ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:35

YellowCube

Wait...what?

informatief stukje. Gaat bij mij in m'n grote Hoe&Wat Boek voor Fotografie.
En over het regiseren van je model. Er zijn ook fotografen die de filosofie precies andersom toepassen. Als je een ervaren model hebt kun je ook gewoon kijken wat zij jou te bieden heeft.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Laatst online: 03-06 10:36

Roeligan

Feyenoord

Kijk daar hebben we wat aan :)

Ik wil binnenkort mn eerste modelshoot gaan doen, kan tips wel gebruiken... thx

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 21:51
Oja, en gebruik alsjeblieft je diafragma, want portretfotografie zonder diepte in een gezicht is zo saai, dan lijkt het net een screenshot uit een computerspelletje :+

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 21:19
op een bepaald moment denk je dat internet helemaal verwaarloost is met nutteloze zooi, en dan kom je zulke posts tegen (er is nog hoop!)

ziet er goed uit!
heb je nog tips over welke lens je het beste kan gebruiken?
en heb je een aantal leuke poses waar je mee kunt beginnen?

vraagje beterft de foto die je gepost hebt; is het misschien zinnig om het model wat verder van de muur te zetten zodat je met het scherpte/diepte effect de aandacht naar het model trekt? (zodat de muur wazig wordt..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06 09:57

ThunderNet

Flits!

Bedankt voor het delen van deze info :D hier hebben we wat aan.

Dus eerst rustig een mooie locatie uitzoeken, en alvast wat standpunten proberen :)
Ik denk dat ik wel een locatie in m'n gedachten heb inmiddels :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

RobertJ schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 13:26:
Oja, en gebruik alsjeblieft je diafragma, want portretfotografie zonder diepte in een gezicht is zo saai, dan lijkt het net een screenshot uit een computerspelletje :+
je doelt op scherptediepte. Daarmee haal je het model los van haar omgeving en dat kun je idd met je diafragma regelen.
of bedoel je iets heel anders?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 17:14

Garyu

WW

Remy, je vergeet je eerste vraag te beantwoorden (en ik ben best wel benieuwd): "hoe kom ik aan de modellen?" maw, waar haal jij je modellen vandaan? Doe je dat op contractbasis, zijn het vriendinnen van je, via-via, of nog anders?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 21:51
YellowCube schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 13:30:
[...]

je doelt op scherptediepte. Daarmee haal je het model los van haar omgeving en dat kun je idd met je diafragma regelen.
Dat bedoel ik ook, maar 3 regels typen is me teveel als ik net van bed ben, nu heb jij het voor me gedaan O+

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
hilbren schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 13:27:
op een bepaald moment denk je dat internet helemaal verwaarloost is met nutteloze zooi, en dan kom je zulke posts tegen (er is nog hoop!)
Da's het leuke van FG hè, je komt nog es wat tegen ;)
ziet er goed uit!
heb je nog tips over welke lens je het beste kan gebruiken?
Er is eigenlijk niet 1 'lens' die je het beste kan gebruiken, maar mijn voorkeur gaat wel uit naar bepaalde lenzen qua focal lengths cq diafragma. Het voordeel van een prime (vaste focal length) is enorm: voor veel foto's gebruik ik de 50mm 1.8D. Heel scherp, en ook nog scherp zat op f/1.8. Daarnaast ook nog eens niet te massaal waardoor de lens niet zo heftig overkomt op het model. Wil je flexibiliteit binnen 1 locatie dan is een mid-range zoom toch aan te raden, als het kan een lichtsterke (ook vanwege scherptediepte) dus een f/2.8 lens. Met midrange bedoel ik tussen de 25 ~ 80mm.

Voor primes en een afstand van een paar meter van jou als fotograaf tot je model:

Model er geheel op:
20 ~ 35mm

Model er half op vanaf heupen:

35 ~ 60mm

Portret/closeup:

60 ~ 150mm
en heb je een aantal leuke poses waar je mee kunt beginnen?
Daar zijn er echt honderden van: ik kan er hier wel een paar posten, maar het is handiger om daarvoor google een slinger te geven ;) Een boek dat je mee kan slepen is ook aan te raden, zoals guide to posing the female model. Kost wat, maar dan heb je ook wat: ik ga hem zelf binnenkort bestellen :)
vraagje beterft de foto die je gepost hebt; is het misschien zinnig om het model wat verder van de muur te zetten zodat je met het scherpte/diepte effect de aandacht naar het model trekt? (zodat de muur wazig wordt..)
Dat is zeker een optie, maar dat wilde ik in dit geval niet: ik wilde juist de muur er ook scherp op hebben zodat het meer 1 geheel werd dan het model los van de achtergrond :)

edit:
Garyu schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 13:33:
Remy, je vergeet je eerste vraag te beantwoorden (en ik ben best wel benieuwd): "hoe kom ik aan de modellen?" maw, waar haal jij je modellen vandaan? Doe je dat op contractbasis, zijn het vriendinnen van je, via-via, of nog anders?
http://modellen-amateur.pagina.nl/ kan je alvast rondkijken. Negeer modellenplein.nl. Kijk ook eens rond op modellenburo.pagina.nl. En ja: altijd op contractbasis, of het nou betaald is of niet. Scheelt veel geklooi achteraf :)

[ Voor 14% gewijzigd door Remy op 22-07-2005 13:43 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:16

Dogooder

dus...

Hoe regelen jullie dat met poses?
Hoe bedenk je ze?
Hoe onthoud je ze?

Ik probeer altijd van te voren poses te zoeken, kijk dan naar ander fotoshoots. Maar meestal als het dan zo ver is weet ik niet meer hoe het percies zat en valt het meestal net even tegen. Of een model komt niet op het best uit in een bepaald pose. Hoe zorgen jullie dat het op dat punt niet in de soep loopt? Of heeft dat gewoon te maken met ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baslab
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Goede tips! Juist die zo voor de hand liggen zijn die je het eerst vergeet.

Voor poses vind ik dit ook een aardige site (staat ook ergens in het forum volgens mij...):
Poses

Moet ook maar eens een goed thema verzinnen en mensen benaderen... ben er teveel over aan het nadenken in plaats van uitvoeren.

Mensen nog tips, advies, ervaringen met weersomstandigheden?
Voorkeur voor bewolkt, zonnig, etc. (uiteraard geen regen... hoewel je dan ook wel aardige plaatjes kan verzinnen in de zin van dramatisch).

Zonnig:
+ vrolijk,
+ warm,
- knijpen met de ogen,
- veel licht.

Bewolt:
+ egaal licht,
+ geen geknijp met de ogen,
- koel,

Regen:
+ dramatisch,
+ treurig (als het je thema is...)
- treurig (als je niet je thema is...)
- roest op je machine ;)

... gebruikt fototoestel om foto's te maken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-06 10:17

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Prima verhaal, mag zo in de FAQ/andere sticky wat mij betreft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Das voor het eerst dat ik iemand veel licht als minpunt hoor noemen... :P

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb je nog geen last gehad van de verhalen in de media van vieze mannetjes die op meiden azen met de smoes dat ze fotograaf zijn, etc etc? Nóg een domme vraag, heb je ergens een basiscontract vandaan geplukt? :)

Wat mij trouwens opviel dit weekend was dat een 70-200 F/4 of F/2.8 ook best prettig werkt voor close-ups in de gezichten van mensen. Je hangt niet zo in hun gezicht als met een 50mm :)

YC: wat bedoel je met flateuzer? Ik ken het woord niet en vandale helpt me ook al niet op weg :)

[ Voor 44% gewijzigd door neographikal op 22-07-2005 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

bovendien comprimeert zo'n lens met name op 200mm alles een beetje, waardoor gezichten er vaak flateuzer uitzien dan op bijv. 50 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 23:23

M-ThijZ

Riding on Rails

YellowCube schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 13:30:
[RobertJ schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 13:26:
Oja, en gebruik alsjeblieft je diafragma, want portretfotografie zonder diepte in een gezicht is zo saai, dan lijkt het net een screenshot uit een computerspelletje :+]

Zijn daar wat voorbeelden van te geven? Wat het verschil uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baslab
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Roeligan schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 14:45:
[...]

Das voor het eerst dat ik iemand veel licht als minpunt hoor noemen... :P
ja, nu ik het nog een keer lees staat het wel heel stom...
bedoelde eigenlijk het risico op overbelichting, schaduw, etc.

... gebruikt fototoestel om foto's te maken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-06 18:05
Wat betalen jullie over het algemeen voor een model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:16

Dogooder

dus...

Kan iemand mij uitleggen waar het sterretje voor dient bij de site die baslab geeft?

deze site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 17:14

Garyu

WW

Ik weet niet hoor, maar dat sterretje zit altijd op dezelfde plek. Misschien om de voorkant aan te geven? :+

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Dogooder schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 13:45:
Hoe regelen jullie dat met poses?
Hoe bedenk je ze?
Hoe onthoud je ze?

Ik probeer altijd van te voren poses te zoeken, kijk dan naar ander fotoshoots. Maar meestal als het dan zo ver is weet ik niet meer hoe het percies zat en valt het meestal net even tegen. Of een model komt niet op het best uit in een bepaald pose. Hoe zorgen jullie dat het op dat punt niet in de soep loopt? Of heeft dat gewoon te maken met ervaring?
Ervaring: ja. Bedenken en onthouden: kan op allerlei manieren: uit modebladen, websites van andere fotografen/modellen, zelf verzinnen, en bedenken bij de locatie. Laat je fantasie gewoon de vrije loop :)
Silent Thunder schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 15:00:
Wat betalen jullie over het algemeen voor een model?
Een beetje betaalde shoot met een amateur-model begint bij 35 ~ 50 eur: dat is zonder visagie/styling, eventuele reisvergoeding: onderaan de ladder als het ware. Stapje hoger en je bent ruwweg 50 ~ 150 eur kwijt per shoot (of per uur als je een lange shoot gaat doen), en dat is ook ex. reiskostenvergoeding voor het model. De topmodellen die ook in Playboy, FHM en dergelijke staan vragen tussen de 100 a 300 eur per shoot en eisen bijna altijd wel visagie en/of styling :) Het prijskaartje kan dus behoorlijk snel oplopen: ik ken fotografen (amateurs die er dus niks zelf aan verdienen) die tussen de 500 en 1500 euro kwijt zijn per shoot all in, die doen er dan ook niet zo heel veel per maand :P

edit:
Dogooder schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 15:04:
Kan iemand mij uitleggen waar het sterretje voor dient bij de site die baslab geeft?

deze site
front van model ja :)

[ Voor 9% gewijzigd door Remy op 22-07-2005 15:25 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ik ken fotografen (amateurs die er dus niks zelf aan verdienen) die tussen de 500 en 1500 euro kwijt zijn per shoot all in
:X Dat steek ik liever in m'n spulletjes atm :P Maar soms kom je ook van die meiden tegen op straat die voor je cam gaan staan poseren. De vraag of er één model wilde spelen werd bij julius met een ja en een mobiel nummer beantwoord :P Zo kan je het dus ook proberen te regelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

* Roeligan tegen buitenschilder.... zo dus jij wilt mijn huis schilderen.... is goed, kost je 1000 euri!

In de amateur scene zou het allemaal gratis moeten kunnen. Als iemand iets zou moeten vergoeden zou imho het model moeten betalen (is immers voor haar portfolio meer belangrijk dan de jouwe, neit altijd maar vaak wel)

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 08:37
neographikal schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 14:47:
YC: wat bedoel je met flateuzer? Ik ken het woord niet en vandale helpt me ook al niet op weg :)

Het is dan ook flatteus:

flat·teus (bn.)
1 het uiterlijk gunstig beïnvloedend
2 vleiend

http://www.vandale.nl/opz...nboek/?zoekwoord=flatteus

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

M-ThijZ schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 14:54:
[...]

Zijn daar wat voorbeelden van te geven? Wat het verschil uitmaakt?
voorbeelden van veel of weinig scherptediepte?
Stel je even voor dat het bosje op de voorgrond een model is.
Afbeeldingslocatie: http://www.outbackphoto.com/workshop/phototechnique/essay07/images/DOF/DOF-compare-f8.jpg

links veel scherptediepte (klein diafragma of grote f/waarde)
rechts weinig scherptediepte (groot diafragma of kleine f/waarde)

staat ook in de FAQ
edit:

idd flatteus...tee vergeten

[ Voor 13% gewijzigd door YellowCube op 22-07-2005 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Roeligan schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 15:48:
* Roeligan tegen buitenschilder.... zo dus jij wilt mijn huis schilderen.... is goed, kost je 1000 euri!

In de amateur scene zou het allemaal gratis moeten kunnen. Als iemand iets zou moeten vergoeden zou imho het model moeten betalen (is immers voor haar portfolio meer belangrijk dan de jouwe, neit altijd maar vaak wel)
Ja, het is wel een mindere trend dat veel amateurmodellen geld vragen, terwijl ze nog helemaal niet zo goed kunnen modelleren.

Voor een goed model ben ik best bereid te betalen, of het nou reiskostenvergoeding is danwel ook per uur erbij: maar dan verwacht ikzelf natuurlijk ook kwaliteit terug :)

Voor zowel beginnende modellen als fotografen is TFP/CD ideaal: gesloten beurzen, ieder z'n eigen kosten: model krijgt netjes een aantal prints en/of cd met de geslaagde shots. Iedereen blij. Nu is het niet zo'n ramp of raar dat die modellen er wat mee willen verdienen: dat zou ikzelf ook wel willen, alleen moeten ze wel realistisch zijn over hun eigen poseerkwaliteiten en professionaliteit :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
technische tip: schiet altijd RAW.
en leer fatsoenlijk fotobewerken :) vooral qua kleur en lichtintensiteit kan je een foto in je digitale doka nog een stuk mooier maken en professioneler over laten komen :)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-06 10:17

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Remy schreef op maandag 25 juli 2005 @ 11:16:
[...]
Ja, het is wel een mindere trend dat veel amateurmodellen geld vragen, terwijl ze nog helemaal niet zo goed kunnen modelleren.

[blablo]
Andersom kan ook. Meisje dat ik ken heeft meegedaan aan lokale misverkiezing en vertelde me dit:

[14:50:37] >>Mir<< : jupz..maar inversteer weer 100 euro in een fotoshoot
[14:50:54] Martijn : het begin van je eigen portfolio?
[14:51:20] >>Mir<< : ja
[14:51:55] >>Mir<< : dan heb je 4 op a4, 20 pic op een cd rom
[14:52:06] >>Mir<< : en je haar word gedaan en visagie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 05:58
Eind deze week ga ik voor de fun (dus zonder contract enz..) een model fotograferen en ik ben totaal nieuw op fotografiegebied. Ik heb al behoorlijk lopen nadenken over wat ik als resultaat wens en dat is voor de eerste keer eigenlijk vrij simpel.

Van bepaalde oude kleden oid wil ik een egale achtergrond maken, het liefst gebruik ik (bv roze) zachte en volle vloerbedekking. Aangezien e.e.a. binnen en 's avonds geschiet zal er ook de nodige kunstmatige verlichting geregeld moeten worden.

Over de verlichting ben ik nog niet uit. Is het waarachtig dat dit behoorlijk fel licht moet zijn om in staat te zijn zonder statief en flits te fotograferen?
Ik heb immers niet de beschikking over een statief en met flits schieten maakt de plaatjes te 'koud'.

Ik zal dus m'n cam op bv 1/60 en ISO 800 moeten zetten om nog goed uit de hand te kunnen schieten?

Euhm, kortom: wat zijn hier mijn aandachtspunten voor het fotograferen zonder statief en flits?

Edit:
Ik maak gebruik van een 350D met een lens met een lichtsterkte beginnend bij 2,8.

[ Voor 4% gewijzigd door Tommy The Cat op 21-01-2008 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 06:46
Tommy The Cat schreef op maandag 21 januari 2008 @ 20:31:
Eind deze week ga ik voor de fun (dus zonder contract enz..) een model fotograferen en ik ben totaal nieuw op fotografiegebied. Ik heb al behoorlijk lopen nadenken over wat ik als resultaat wens en dat is voor de eerste keer eigenlijk vrij simpel.

Van bepaalde oude kleden oid wil ik een egale achtergrond maken, het liefst gebruik ik (bv roze) zachte en volle vloerbedekking. Aangezien e.e.a. binnen en 's avonds geschiet zal er ook de nodige kunstmatige verlichting geregeld moeten worden.

Over de verlichting ben ik nog niet uit. Is het waarachtig dat dit behoorlijk fel licht moet zijn om in staat te zijn zonder statief en flits te fotograferen?
Ik heb immers niet de beschikking over een statief en met flits schieten maakt de plaatjes te 'koud'.

Ik zal dus m'n cam op bv 1/60 en ISO 800 moeten zetten om nog goed uit de hand te kunnen schieten?

Euhm, kortom: wat zijn hier mijn aandachtspunten voor het fotograferen zonder statief en flits?

Edit:
Ik maak gebruik van een 350D met een lens met een lichtsterkte beginnend bij 2,8.
Binnen is (off shoe) flitsen of met grote hete lampen werken (bijna) niet te vermijden. In de eerste plaats wel om met schaduwen/gebrek daar aan te kunnen spelen maar ook om lekker op iso 100/200 te schieten en veel detail te behouden en je geen zorgen te hoeven maken over sluitertijden. Of je nou een canon hebt of niet op iso 800 raak je wel de fijne details kwijt die zorgen dat bijvoorbeeld een wimper er super super scherp en strak uit ziet.

Zelfs buiten kan een invul flitsje om wat schaduwen zachter te maken heel erg prettig zijn. De kleuren temperatuur van flits licht is practisch gelijk aan dat van zonlicht, echt heel koud is het dus niet. Mochten de kleuren kouder zijn als wat je wil je schiet immers in RAW dus kan je daar altijd achteraf/in de nabewerking nog mee spelen.

Zorg in iedergeval dat je 1 of meerdere flitsers (die draadloos + TTL kan) hebt en er mee om kan gaan. Heb je geen geschikte muren of plafons om tegen aan te bouncen dan kan je altijd nog iets van een A4tje vouwen. Maar het liefste heb je je belichting van te voren al uitgedoktert en uitgeprobeert. Het komt natuurlijk niet lekker over als je daar eerst een uur zit met een handleiding voor je neus en daarna nog eens moet gaan verzinnen waar je het spul neer wil zetten.

Zorg dus dat alles van te voren geregeld, uitgeprobeert en het liefst ook ingestelt is. Zorg dat je de poses voor je zelf duidelijk hebt en ook duidelijk uit kan leggen/voor kan doen (dit alles kan je ook uitproberen op bijvoorbeeld familieleden).

[ Voor 5% gewijzigd door martijn_tje op 21-01-2008 21:52 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 05:58
Dank voor de toelichting.

1. Ik ga op RAW.
2. Ik ga op max. iso = 200

3.
Het is sneller dan verwacht dat ik tegen de eerste beperking van m'n pas aangeschafte gear aanloop :). Een goede flitser (off shoe.. hmm... 'van de schoen af', oftewel een flitser die niet op je camera zit maar wel flitst als je schiet?).

Je hebt me overtuigd aangaande een stevige lichtbron en ik begrijp uit je verhaal dat een doorsnee kamerlamp die bv vlak naast het model zou staan niet voldoet. Ik denk dat ik nog niet (althans niet voor deze sessie) overga tot aanschaf van een flitser omdat het allemaal een beetje op try-out basis is. Een alternatief zou bv een stevige bouwlamp zijn? Met doorschijnpapier warmer maken? (ik ben dus voor deze keer op zoek naar een creatieve huis tuin en keuken oplossing)

Edit:
Na enig rondneuzen in de test- en showcases stuit ik op deze reeks. Ik ben erg onder de indruk van de belichting en de scherpte in foto 2. Ook doet de diep zwarte en egale achtergrond veel voor me. Dat zal wel geen oud kleed van zolder zijn ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Tommy The Cat op 21-01-2008 22:47 ]

Pagina: 1