Toon posts:

Dual Core werkt op halve kracht onder Windows XP Home

Pagina: 1
Acties:
  • 1.258 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb recent een computer gekocht met een E6600 Dual Core. Echter de twee core wordt niet gebruikt door Windows XP Home. Dit blijkt uit het feit dat er maar één CPU-grafiek te zien is bij Taakbeheer/Prestaties en de resultaten bij de verschillende benchmarks. Voor alle duidelijkheid de computer/processor werkt wel onder XP Home maar slechts op halve kracht.
Na lang aandringen geeft Microsoft toe dat Windows XP Home geen gebruik maakt van de tweede core. Zie email van Microsoft:
"Microsoft Windows XP Home Edition kan geplaatst worden op een PC met een Dual Core Processor, echter zal enkel maar één van de processoren worden ondersteunt.
U vindt de specifikaties op de volgende site:
http://www.microsoft.com/...ome/systeemvereisten.aspx
De specifikaties voor Windows XP Professional vindt u op de volgende site en zal opmerken, dat hier expliciet vermeld wordt dat deze geschikt is voor dualcore processoren:
http://www.microsoft.com/...tie/systeemvereisten.aspx
Met vriendelijke groet,
Microsoft B.V."

Het lijkt me goed dat dit beter gecommuniceerd wordt, want ik zie overal in de winkels Dual Core machines aangeboden worden met XP Home. Overigens zijn er wel trucs op internet te vinden die de tweede core alsnog activeren onder XP Home. Zie b.v.:
http://mindfulmusings.net...er-upgrading-motherboard/

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 september 2006 @ 22:13:
Ik heb recent een computer gekocht met een E6600 Dual Core. Echter de twee core wordt niet gebruikt door Windows XP Home. Dit blijkt uit het feit dat er maar één CPU-grafiek te zien is bij Taakbeheer/Prestaties en de resultaten bij de verschillende benchmarks. Voor alle duidelijkheid de computer/processor werkt wel onder XP Home maar slechts op halve kracht.
Na lang aandringen geeft Microsoft toe dat Windows XP Home geen gebruik maakt van de tweede core. Zie email van Microsoft:
"Microsoft Windows XP Home Edition kan geplaatst worden op een PC met een Dual Core Processor, echter zal enkel maar één van de processoren worden ondersteunt.
U vindt de specifikaties op de volgende site:
http://www.microsoft.com/...ome/systeemvereisten.aspx
De specifikaties voor Windows XP Professional vindt u op de volgende site en zal opmerken, dat hier expliciet vermeld wordt dat deze geschikt is voor dualcore processoren:
http://www.microsoft.com/...tie/systeemvereisten.aspx
Met vriendelijke groet,
Microsoft B.V."

Het lijkt me goed dat dit beter gecommuniceerd wordt, want ik zie overal in de winkels Dual Core machines aangeboden worden met XP Home. Overigens zijn er wel trucs op internet te vinden die de tweede core alsnog activeren onder XP Home. Zie b.v.:
http://mindfulmusings.net...er-upgrading-motherboard/
Dit klopt uitstekend, al is niet iedere core een fysieke processor, het lijkt er eerder op dat je je verkeerd hebt laten informeren en dat je weldegelijk een issue hebt.

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:05
Heb je nu nog een vraag? Van dit soort topics zijn er zat terug te vinden in de search.

Verwijderd

leuke he marketing :) xp home ondersteund idd geen dual core ( iig niet de 2e :P )

Verwijderd

Edit: laat maar :S

[ Voor 146% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2006 22:23 ]

• Alpha26
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-02-2012
Ho ik schrok bijna van deze post. Had net een nieuwe pc bestelt, c2d met xp home. Nadat ik het forum had doorgespit was de combinatie dus toch geen probleem. XP home ondersteunt één fysieke processor, die eventueel ook meerdere cores kan hebben.

Maar nu heb ik nog een vraagje. Hoe kan het dan dat quakx maar een cpu grafiek heeft? Mijn ouders hebben een p4+HT en daarbij zie ik in Taakbeheer twee grafieken.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-05 08:20

ThunderNet

Flits!

Lijkt me eerder dat er een verkeerde HAL geinstalleerd is. Kijk eens in apparaat beheer wat voor "Computer" er geinstalleerd is?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 september 2006 @ 22:19:
leuke he marketing :) xp home ondersteund idd geen dual core ( iig niet de 2e :P )
idd, je zou dan XP Pro moeten nemen voor de tweede core :)
offtopic:
specifikaties :?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 10:22
ThunderNet schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 14:06:
Lijkt me eerder dat er een verkeerde HAL geinstalleerd is. Kijk eens in apparaat beheer wat voor "Computer" er geinstalleerd is?
Check onder:

Apparataar beheer (device manager) -> Computer

Dit moet ACPI Multiprocessor zijn iso ACPI Uniprocessor

Kwestie van handmatig driver aanpassen. Op zich zou Windows XP dit automatisch moeten
doen na de eerste reboot, maar komt vaker voor.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Alpha26
Verwijderd schreef op donderdag 07 september 2006 @ 22:19:
Wil je nou zeggen dat hij wel of niet c2d ondersteunt. Of moet ik dit lezen als een sarcastische opmerking?

• anandus
  • Niet online
Alpha26 schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 14:27:
[...]

Wil je nou zeggen dat hij wel of niet c2d ondersteunt. Of moet ik dit lezen als een sarcastische opmerking?
Als ik het goed heb (please correct me if i'm wrong) ondersteunt XP Home geen multi-processor systeem. En ik denk dat dualcore daar dan ook onder valt.
De CPU wordt wel ondersteunt, maar met Home, alleen maar 1 core, dus :)

disclaimer: Als ik het goed heb, ik weet het niet zeker :)

• Johpie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09-2025
Home ondersteund prima dual core, hier een Turion X2 waarbij ik mooi 2 cpu grafiekjes heb bij taakbeheer.

Verwijderd

Waarschijnlijk komt het omdat je (denk ik) hiervoor een single core proc. hebt gehad, waardoor windows nog steeds denkt dat de processor maar 1 core heeft. Dus even windows opnieuw installeren.
EDIT: Laat maar (ik lees net dat je de computer in z'n geheel hebt gekocht 8)7 )

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2006 14:42 ]

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:11
Een dual core valt volgens mij niet onder een multiprocessor. Uit dit artikel zou je af kunnen leiden dat dual core onder XP Home mogelijk moet zijn (applies to: Microsoft Windows XP Home Edition, Microsoft Windows XP Professional, Microsoft Windows XP Professional x64 Edition). De url's die quakx van MS heeft gekregen zijn vrij nutteloos, dat zijn de minimale systeemeisen en stammen zo ongveer uit het jaar kruik.

Roomba E5 te koop

• Alpha26
anandus schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 14:32:
[...]
Als ik het goed heb (please correct me if i'm wrong) ondersteunt XP Home geen multi-processor systeem. En ik denk dat dualcore daar dan ook onder valt.

Haaaa, maak me niet gek. Ik heb net een half uur het forum doorgespit naar een duidelijk antwoord.

Zie hier
Intel T2300 Core Duo in combinatie met windows XP HOME?
[XP] Dualcore processoren en XP Home Edition*
http://download.microsoft...ore_hyperthread_brief.doc

• anandus
  • Niet online
Ah, bedankt, I stand corrected :)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Dualcore werkt onder XP Home, dat geldt licentie technisch als 1 CPU.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-05 13:05
[...]

Kortom "feature marketing" we schakelen zaken in het product uit en verkopen deze tegen een lagere prijs. Wazig gewoon.

• anandus
  • Niet online
The - DDD schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 14:50:
[...]

Kortom "feature marketing" we schakelen zaken in het product uit en verkopen deze tegen een lagere prijs. Wazig gewoon.
Ik had het fout, hè? ;)

• Alpha26

• gabiballetje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2024
Heerlijk deze dual core dingen onder XP :P
Dat heeft MS weer soepel geregeld...

• The - DDD
Precies, maak je product nog kreupeler dan het al is en plak er een home sticker op.

• anandus
  • Niet online
The - DDD schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 16:36:
Precies, maak je product nog kreupeler minder duur dan het al is en plak er een home sticker op.
;)
Het is kiezen of delen :)

Verwijderd

windows xp home werkt neit met dual cpu xp pro wel

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Dus omdat je één grafiek ziet werkt je CPU op halve kracht?
Al aan deze optie gedacht?
Afbeeldingslocatie: http://codecaster.nl/got/cpu.gif
Verwijderd schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 16:42:
windows xp home werkt neit met dual cpu xp pro wel
Het gaat hier om dual core, en dat werkt wel op home.

[ Voor 47% gewijzigd door CodeCaster op 08-09-2006 16:45 ]

• The - DDD
Whehe... Goeie CodeCaster. Staan we hier nu met zijn allen in onze onderbroek. :+

• jobvr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-03 07:16
CodeCaster schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 16:44:
[afbeelding]

[...]

ROFL, als dit echt het probleem was kom ik niet meer bij

Ben bang dat een paar mensen niet meer online durven te komen :+

If You Always Do What You've Always Done, You'll Always Get What You've Always Got.

Verwijderd

Alpha26 schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 14:04:
Ho ik schrok bijna van deze post. Had net een nieuwe pc bestelt, c2d met xp home. Nadat ik het forum had doorgespit was de combinatie dus toch geen probleem. XP home ondersteunt één fysieke processor, die eventueel ook meerdere cores kan hebben.

Maar nu heb ik nog een vraagje. Hoe kan het dan dat quakx maar een cpu grafiek heeft? Mijn ouders hebben een p4+HT en daarbij zie ik in Taakbeheer twee grafieken.
Omdat als je HT hebt er in de processor sommigge onderdelen dubbel zijn ingebouwd en windows de processor als 2 cores aanschouwd ;)

• UgotHeinzzd
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

Misschien niet echt van toepassing in dit topic denk ik,maar misschien heb je er wat aan.

PLEASE BACKUP YOUR REGISTRY FIRST!!

1 - read this website and download the hotfix....READ here Computers that are running Windows XP Service Pack 2 and that are equipped with multiple processors that support processor power management features may experience decreased performance ........Download here if your running a Dutch version Download here [XP x86] KB896256 Hotfix voor dual core* all other versions you have to mail MS and ask them for the right language.
2 - Edit your registry to enable the HOTFIX, follow these steps.

1. Click Start, click Run, type regedit in the Open box, and then click OK.
2. Right-click HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\Session Manager, point to New, and then click Key.
3. Type Throttle for the new key name.
4. Right-click Throttle, point to New, and then click DWORD Value.
5. Type PerfEnablePackageIdle for the value name.
6. Right-click PerfEnablePackageIdle, and then click Modify.
7. In the Edit DWORD Value box, type 1. In the Value data box, make sure that Hexadecimal is selected, and then click OK.
8. Quit Registry Editor.

Make sure your BOOT.ini has this command in it, /usepmtimer to check, right click on My Computer go to properties, click on the ADVANCE tab, then under startup and recovery click on settings, then click on EDIT....

Your Boot.ini should look something like this now..............

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /usepmtimer

Finally your done.

Greetz,
UgotHeinzzd

[ Voor 28% gewijzigd door UgotHeinzzd op 13-09-2006 00:12 ]

[CiP] Aqueum initium TJ09

Verwijderd

Ben ik ook niet veel mee aangezien ik intel heb :)
Ik heb vandaag wel ondervonden dat de windows vista beta bij mij wel de beide cores gebruikt. Waarom blijft mijn xp pro dan toch nog ambetant doen :/

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

[afbeelding]

[...]

Nou het werkt niet, als je het insteld zoals jij zegt dan laat hij gewoon twee keer de statistieken zien van de 1ste core :)

[ Voor 0% gewijzigd door Ventieldopje op 12-09-2006 12:04 . Reden: Sorry verkeerde pagina xD ]

www.maartendeboer.net

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-05 22:27

Flo

Kun je dan wel de affiniteit instellen?
Afbeeldingslocatie: http://img143.imageshack.us/img143/8705/lalalw6.jpg
(proberen bij meerdere processen, sommige mag je niet instellen)

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
[...]

XP Home ondersteund GEEN MULTI-PROCESSOR SYSTEEM Maar WEL Single-processor, multi core systemen!

een E6600 (Core2Duo) loopt dan ook compleet normaal op een Xp Home installatie, net als de P4 processoren met HT (xp weet helemaal niet dat da tniet 2 cores zijn :)).

Dus geen probleem, je hebt een issue met je cpu, of icm windwos, een reinstall van Xp of zoals boven genoemd een driver reinstall van proc.moet het denk ik verhelpen, kan me niet voorstellen dat 1 van je cores kapot/uitgeschakeld is.

~ Mijn prog blog!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Windows XP Home ondersteunt hier prima DualCore. In dit geval ook een Intel Core Duo processor.
Home Edition ondersteunt één CPU, maar die mag wel meerdere cores bevatten.
Heb je wel de laatste updates, waaronder bijv Service Pack 2 geïnstalleerd? Ik heb het niet na gezocht, maar mogelijk wordt de functionaliteit dan pas bruikbaar.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

[afbeelding]

[...]

Ik heb een AMD 4200+ X2 Dual en deze optie bij prestaties (een 2e grafiek) staat er bij mij totaal niet bij. Onder apparaatbeheer staat onder computer ook ACPI Uniprocessor-pc en staat er onder processors maar 1 processor. Is er een mogelijkheid om dit op te lossen behalve windows opnieuw te installeren, was wel van plan over te stappen op vista maar mijn voorkeur gaat uit naar een makkelijke/snelle oplossing.

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-05 21:01
Dubbelklik in apparaatbeheer op ACPI uniprocessor PC en doe update driver. Als het goed is zou je dan een ACPI multiprocessor PC moeten kunnen installeren door in de wizard telkens te kiezen voor ik bepaal zelf zeg maar. Dit gaat niet altijd goed, dus is het misschien verstandig je data te back-uppen. Maar deze oplossing wordt hierboven ook al genoemd. Dus misschien iets beter lezen voortaan ;)

[ Voor 13% gewijzigd door boaty op 01-11-2007 09:19 ]

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Makkelijkere oplossing hier: http://www.hardware.info/...dualcore_CPU_Not_anymore/

Het programma HALu zet je in c:\ (ook echt in de root). Programma draaien, ACPI Multiprocessor selecteren, rebooten, klaar. :Y)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lijkt me erg duidelijk, bovendien is dit een nodeloze schop van een oude topic.

Enige reden om in oude topics te posten is om voor anderen nuttige info te melden: voortschrijdende inzichten, nieuwe oplossingen etc. "Ik heb ook zo'n probleem" heeft verder niemand wat aan en is geen goede reden voor een post in andermans topic.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.