Toon posts:

Loopt niet lekker (schijvenconfiguratie?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen,

Ik heb deze computer nu ongeveer een maandje of 2 draaien. En eigenlijk heeft de pc nooit lekker gelopen. Ik heb veel problemen kunnen verhelpen door goed te zoeken hier op het forum en allerlei dingen uit te voeren of gewoon speciale software te installeren. Nu had ik de laatste tijd er last van de me muis (USB) regelmatig uitviel. Ik heb toen de speciale mouseware geinstalleerd die bij me MX510 hoort. Toch bleef ik het probleem behouden. Soms kon ik het oplossen door de muis in een andere USB poort te steken, maar meestal hielp dit niet.

Soms blijft de computer in ene hangen, soms krijg ik in ene een blauw scherm. En volgens mij restarte de pc daarnet in ene uitzich zelf....

Vaak hoor ik ook tijdens muziek luisteren de muziek af en toe een halve seconde happeren/vastlopen...

Het probleem is niet super vaak, soms kan ik uren me pc aan hebben zonder dat er wat misgaat, maar soms is het al binnen een half uur als de PC aanstaat. Er zit niet echt enige regelmaat in volgens mij. En volgens mij (kan ik zeker niet met zekerheid zeggen, mss zit het tussen de oren) loopt de pc sneller vast als ik muziek op heb staan.. (meer stroom verbruik?)

Kortom de pc loopt gewoon niet lekker. Ik zelf denk dat het wat te maken heeft met de voeding van de PC. Aangezien ik echt super veel hardware in de kast heb zitten en de USB poorten dus af en toe uitvallen, wat volgens mij wijst op stroom te kort...(USB poorten worden toch als eerst uitgeschakeld dan?)

Mijn PC configuratie:

Aopen kast met de standaard Aopen 350W voeding
Intel P4 3ghz HT
ASUS P4S800D-X
4 x 512 MB pc3200 van Corsair
2 x 120 GB S-ATA in RAID 0 config (maxtor en seagate)
Club 3d 7800GS
Thermaltake Bigwater 12 CM waterkoeling
Creative 5.1 geluidskaart
Pinnaple tv-kaartje
Asus dvd brander
LG dvd lezer
Logitech MX510
Plantronics audi verdeler
Plantionics headset
Creative 5.1 geluidsset
Logitech Wingman attack 2 joystick
Logitech race stuur met vibratie shizzel
Zalman harddisk cooler
Zalman fancontrollers
Zalman 8 CM fan
Zalman 12 CM fan
(en dus nog een 12 cm fan van de waterkoeling)
Thermaltake waterkoeling temperatuur meter.
Cheapass blauwe verlichting balkjes (super kleine)

Hebben jullie een idee wat het is? Of is mijn verhaal over de voeding in de goede richting?

En weten jullie misschien hoe ik kan zien of me PC stroom te kort komt?

Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen, want ik zit echt al 2 maanden dus met deze PC te klooten, terwijl ik probeerde juist een stabiel en betrouwbaar systeem te bouwen en dat ook echt nodig heb voor me opleiding.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dat zou inderdaad best eens aan je voeding kunnen liggen als ik die lijst met apparaten zo zie.
Neem eens een kijkje in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en Welke voeding heb ik nodig? Deel 15.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Topicstarter
Ik keek net naar de waardes in de bios, en die waren niet zo verkeerd. Maar dan is de pc natuurlijk onbelast, dat moet ook wel uitmaken lijkt mij?

Zou het ergens anders aan kunnen liggen?

• Jackdaw
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-02 10:44
Ik gok ook op de voeding. Zoveel hardware kan een standaard voeding niet aan denk ik. Anders eens proberen met een voeding uit een andere pc?

Verwijderd

Ik deel de mening van de posters hierboven dat de voeding controleren een goede eerste stap zal zijn.
Wellicht kan je eerst proberen een aantal zaken uit te zetten om te kijken of het uit maakt (als je geen andere voeding mocht hebben)?

Toch viel mijn oog ook op:
"2 x 120 GB S-ATA in RAID 0 config (maxtor en seagate)"
en dan met name 2 verschillende merken hdd's in raid 0?
Lijkt mij niet gewenst maar wellicht dat iemand anders hier nog even iets over kan posten of dit een probleem zou kunnen zijn of niet?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 11:06:
Ik deel de mening van de posters hierboven dat de voeding controleren een goede eerste stap zal zijn.
Wellicht kan je eerst proberen een aantal zaken uit te zetten om te kijken of het uit maakt (als je geen andere voeding mocht hebben)?

Toch viel mijn oog ook op:

[...]

en dan met name 2 verschillende merken hdd's in raid 0?
Lijkt mij niet gewenst maar wellicht dat iemand anders hier nog even iets over kan posten of dit een probleem zou kunnen zijn of niet?
Ik ga eens ff opzoeken wat een goede voeding is en dan maar eentje aanschaffen op korte termijn (ik heb namelijk de sterkste voeding van het huis dus kan niet zomaar even een andere pakken.

Betreft de raid config, daar had ik ook al aangedacht, maar daar ga ik naar kijken zodra de voeding niet schijnt te werken...

Alvast bedankt voor jullie hulp, ik waardeer dat ontzettend! :)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-02 17:36

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Als ik dit zo hoor, denk ik toch als eerste aan je mobo/ide-drivers :) Een hapering in muziek wordt eigenlijk niet veroorzaakt door je voeding.

Even je ASUS-drivers installeren en ook minimaal XP SP1 voor goede USB2.0 ondersteuning.
Test je systeem dan nog eens een dagje..

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Topicstarter
asus drivers zijn geinstalleerd + windows SP2 en van bijna alles de laatste update's en alles...

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Wat mij opvalt is het SiS chipset op het Asus moederbord...
Ik ben er al een tijdje niet meer mee bezig, maar vroeger (lees: 2 jaar geleden) was een Intel processor icm een SiS chipset net zo erg als dat je op een avond stappen alles door elkaar gaat drinken.. Vaak gaat dat ook niet lekker :P

Maargoed, ik zeg al; dat was vroeger.. :)

Wat je ook nog kunt proberen is om 2 geheugen modules uit te proberen, en kijken of je systeem goed draait. Draait je systeem gaar met de 2 andere, kun je kijken aan welke het ligt. Of memtest draaien ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het is nu flink wat maanden later maar het probleem is dus nog steeds niet opgelost...

Heb inmiddels de voeding vervangen voor een ASUS 480Watt voeding, dat moet voldoende zijn lijkt me :?

Maar het heeft helaas niet het gewenste resultaat opgeleverd, wel heb ik geen last meer van uitvallende USB poorten en het lijkt alsof het vastlopen minder vaak voorkomt, maar toch;

Met enige regelmaat kort happerende beelden of geluiden of het loopt gewoon vast.

Het lijkt alsof, wanneer dit gebeurd de harde schijven erg actief bezig zijn. Ik denk daarom aan de raid config....

Wat denken jullie?

• Tyf
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11-2025

Tyf

Je hebt echt wel veel inzitten, neem er eens alles uit en koppel alles los. Daarna beetje per beetje weer insteken. Beginnen met essentiele, 1 ram latje, 1 hd misschien (dus raid even weg), video kaart. Dan werken op de pc zoals je normaal doet, laat hem maar keer goed warm draaien (ook schrijven, copy wat grote bestanden heen en weer). Zolang je pc blijft goed werken steek je er stukje per stukje hardware bij, tot het probleem weer optreedt en dan weet je waar het aan ligt. Denk niet dat je anders zo eens vlug kan zeggen dit is het.
Nu als je wat tijd wilt besparen en je vermoedt het dat het de raid is schakel hem uit. Nu als ik op mijn msi moederbord sata inschakel is het ook feest, vastlopen, blauwe schermen, ... werk dus maar met ide.

[ Voor 6% gewijzigd door Tyf op 15-01-2007 20:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tyf schreef op maandag 15 januari 2007 @ 20:45:
Je hebt echt wel veel inzitten, neem er eens alles uit en koppel alles los. Daarna beetje per beetje weer insteken. Beginnen met essentiele, 1 ram latje, 1 hd misschien (dus raid even weg), video kaart. Dan werken op de pc zoals je normaal doet, laat hem maar keer goed warm draaien (ook schrijven, copy wat grote bestanden heen en weer). Zolang je pc blijft goed werken steek je er stukje per stukje hardware bij, tot het probleem weer optreedt en dan weet je waar het aan ligt. Denk niet dat je anders zo eens vlug kan zeggen dit is het.
Nu als je wat tijd wilt besparen en je vermoedt het dat het de raid is schakel hem uit. Ik heb msi bord als ik mijn sata in schakel in bios ist ook feest (heb ide schijven op sata zit niks).
Ik heb daar eigelijk geen tijd voor, zou willen dat ik dat kon...Ben al blij zat dat ik tijd heb om alles te back-uppen..

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:58

Thandor

SilverStreak

Dit topic hoort eigenlijk helemaal niet in CSL. Zie CSL policy :).
Het lijkt alsof, wanneer dit gebeurd de harde schijven erg actief bezig zijn. Ik denk daarom aan de raid config....
Move naar OM en een kleine titelfix.
Test de schijven in ieder geval. Eens afzonderlijk (zonder RAID). Probeer ook eens een andere kabel :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik zal de raid er binnenkort eens eruit gooien, ben al bezig met back-uppen.

Ga toch andere koeling erin zetten dus kan ik meteen alles checken of het goed vast zit. ( de waterkoeling begin ik zat te worden; teveel onderhoud nodig en teveel gezeik ermee.)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik sta nu op het punt de raid eruit te gooien en een nieuwe grotere HD te kopen om van de problemen af te komen.

Toch vroeg ik me af of er geen optimated drivers bestaan die de problemen geheel verhelpen waardoor een stabiele en betrouwbare computer ontstaan.

Ik heb namelijk hier op GOT gelezen (na wat zoekwerk) dat het kan liggen aan:

SiS chipset <-> Intel
SiS chipset <-> Nvidea kaart

;(

Altijd fijn als je een moederbord koopt voor ze raid feature's en dat het vervolgens niet goed werkt.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is het probleem niet gewoon: SiS ?

Ik zou persoonlijk zelfs liever een budget bord (Asrock oid) met nvidia/intel chipset hebben, dan een merk A moederbord met SiS. Ik zou zeggen, zoek voor 60 euro oid een leuk moederbord uit en je bent klaar.

Verwijderd

Niet minder bekende merken zomaar over de boeg gooien als onbetrouwbaar. SiS heeft een betere reputatie als stabiliteit dan zowel VIA als nVidia. En de nog onbekendere ULi M1697 geldt als een van de betere AMD-chipsets.

SiS is op de OEM-markt ook een zeer sterke speler, samen met ECS die op een bijna gedeelde eerste plaatst staat samen met Asus. Maar ze maken geen reclame nee, en dan denken mensen al snel dat het rommel is. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Naja, het werkt kennelijk niet goed... Ben nu bezig de harde schijven te formateren, maar zit nu even te zoeken naar raid drivers om dat te doen...

Komt een Seagate 320 GB 16 MB 7200.10 harde schijf voor terug...

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg de "oude" schijven geen eens geformateerd :?

Setup kan geen vasteschijfstations in uw computer vinden.

Wat heb ik geprobeerd:

> Als windows setup vraagt om drivers deze proberen van floppy te laden maar werkt niet
> Raid configuratie uitgezet (1 Schijf los gekoppeld (dus 1 schijf te gelijk))
> SATA Controller uigezet

Niks werkt, ik wil gewoon de schijven leeg hebben en ze opsturen (heb koper gevonden)

EDIT: Net weer geprobeerd met floppy's en eindelijk vond hij de drivers, maar dan geeft hij bij het laden de volgende foutmelding:

\RAID\WINXP_2K\SiSRaid2.sys heeft een overwachte fout <18> veroorzaakt op regel 2108 in d:\xpsp1\base\boot\setup\oemdisk.c.

Nu heb ik heb ik dat bestand vervangen door eenzelfde emxplaar maar in andere map van het driver pack dat ik gedownload had van de SiS website... maar de melding blijft...

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2007 16:30 ]

Verwijderd

Diskette rot? Anders zou je nooit een regelfout krijgen lijkt me; tenzij windows zelf even snel het drivertje compileert. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 18:51:
Diskette rot? Anders zou je nooit een regelfout krijgen lijkt me; tenzij windows zelf even snel het drivertje compileert. ;)
Andere floppy gebruiken bedoel je?

BTW.
Net had ik 1 van de 2 schijven aangesloten op een andere pc om te formateren, maar deze ziet maar 93 gb niet gepartioneerde ruimte (ofzoiets :9 )... terwijl toch echt 110+ moet zijn....

Verwijderd

Topicstarter
Oke , ergens ver weg me ASUS mobo cd terug kunnen vinden met daarop een programmaatje dat een floppy kan aanmaken, dat gedaan en die laadde hij wel godzijdank, en hijs nu EINDELIJK bezig met formateren :o

Nu kan ik me niks herhinneren dat ik dit gedaan heb bij het instaleren van de drivers, en volgens mij had ik toen 180 drivers geinstalleerde ipv de 964 :X

Misschien dat het daarom zou brak liep |:(

Naja, harde schijven lekker formateren en opsturen (zijn al verkocht)

Verwijderd

Topicstarter
Nouw het heeft niet mogen baten, he loopt nog steeds kut.

Ik snap het echt niet meer. Nu vermoed ik het intern geheugen. Ik heb een test programma uitgevoerd en er was een error gevonden. Maar toen ik per paar ging testen vond ie niks meer.

Maar hij blijft af en toe nog steeds hangen... en het lijkt wel of het erger geworden is...

Iemand een idee?
Pagina: 1