Toon posts:

[PC] Eindelijk mijn samenstelling

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben hier de laatste tijd ontzettend bezig geweest met rondvragen, voor het samenstellen van een voor mij zo'n ideaal mogelijk systeem.

Het wordt nu echter tijd om knopen door te hakken, want je kan eeuwig blijven doorgaan bij het samenstellen van een pc.

Dit is de laatste halte, de volledige lijst van een uitgedacht systeem. De opmerkingen die in deze thread naar boven komen zal ik als laatste meenemen in mijn besluit. Daarna moet het er eindelijk maar eens van komen...

Waarvoor ga ik de PC gebruiken:

Primair
  • Voornamelijk audio productie en bewerking. Rekenkracht is hierbij een must. De hoeveelheid plug-ins die ik kan gaan draaien is sterk afhankelijk van de systeem specs, hoe sneller hoe beter dus. Wat schijfruimte is ook wel lekker hierbij voor sample libraries.
Secundair
  • Internetten
  • Downloaden, nieuwsgroepen (incl. uitpakken van data en repareren van files)
  • Dvd's re-coden
  • Soms wel eens gamen in vrije tijd
Eisen:
  • Snel
  • Betrouwbaar
  • Niet te luidruchtig
  • Niet te duur
Vooral dat laatste punt is erg belangrijk. Ik heb hier audio pc's van 6000+ euro zien langskomen, maar dat is dus echt niet de bedoeling. Budget was eerst 1000 euro, maar dat ga ik gewoon niet halen. Nieuw budget is: +/- 1200 euro (ex. beeldschermen, geluidskaart en speakers)

Oke dan, laten we beginnen. Het volgende is er bij mij uitgekomen, ik zal elke keuze proberen te beargumenteren.

Het systeem is samengesteld bij www.sallandautomatisering.nl. Waarom? Redelijk goedkoop, staat redelijk goed bekend, hebben veel keuze.

Pas op! De prijzen achter de artikelen zijn ex. BTW

Thermaltake Behuizing Soprano Zwart, 2 X 120 Mm, € 53,82
Een erg mooie/stijlvolle behuizing, positieve reviews, niet duur.

AeroCool Voeding AeroPower 450 Watt , Retail, Dual Fan, 20-pins, € 50,40
A-merk, moet genoeg power zijn, niet duur. Zit nog te een beetje te twijfelen tussen deze en de Antec Basiq Power 500 Watt. Die laatste heeft iets meer power en is een tientje goedkoper.

Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, 1066 MHz, Boxed, € 261,34
Lekker snel. 2 mb cache meer i.p.v. de E6300, terwijl ik de meerprijs van de E6700 het niet waard vind.

Asrock Moederbord ConRoeXFire-eSATA2, € 64,02
Goedkoop, maar komt wel redelijk goed uit de test. Redelijk wat opties aanwezig. Kan intern RAID0 draaien met 2 schijven in tegenstelling tot de Asus P5B. OC'en gaat nog niet echt uitgebreid met deze dingen, maar dat heb ik ook niet echt nodig. Misschien wordt dat nog wel verbeterd met een BIOS update. Hoger als 3 ghz wil ik sowieso niet gaan.
De P5B deluxe is wel erg mooi, maar te prijzig.

Edit: Ben toch aan het kijken voor een andere, suggesties zijn welkom (prijsklasse 70-130)

Kingston ValueRam Dual Channel 2048 MB, PC5300, 667 MHz, 5, € 165,96
Dual channel, door de pc5300 kan ik eventueel lichte oc's 1:1 draaien, kingston = kwaliteit.

NEC ND-4571 Zwart, Labelflash, € 31,93
Gewoon goede, goedkope dvd brander, incl. labelflash (wat ik overigens niet echt boeiend vindt).

2x Seagate Barracuda 7200.10 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB € 143,46
Ga ik in raid0 draaien. Veel gediscussieerd over raid v.s. raptor, maar ik ga toch maar voor raid omdat dat goedkoper is en meer ruimte bevat. Dat wordt dus gewoon veel backuppen van belangrijke data. Koelingstips zijn overigens nog welkom.

Gekozen voor seagate om dat het betrouwbare en snelle schijven zijn. De 7200.10 320GB zijn de snelste 7200 toeren schijven op het moment.

Sparkle VGA GeForce 7900 GT 256 MB, € 210,08
Niet nodig voor audioproductie nee, maar oh zo leuk voor die paar spelletjes tussendoor.
Dit ding is niet echt heel duur ofzo, maar kan qua prestaties nog best wel met de de "top of the bill" kaarten mee draaien. Sparkle heb ik geen ervaring mee, maar ik heb gehoord dat er niets mis mee is. De 2 DVI uitgangen heb ik overigens wel nodig voor twee schermen (extended desktop).

NEC 3,5 Inch Diskette Station Zwart, € 9,24

Logitech Desktop Cordless DiNovo For Notebook Draadloos, Zilver / Zwart, € 71,29
Super mooi apparaat. Moet voor mij draadloos zijn dus dit is ideaal, degelijke kwaliteit, muis kan uit.

Totalen

Totaalbedrag producten ex BTW 19% € 1071,54

Vaste verzendkosten € 7,52

Totaalbedrag ex BTW € 1079,06

BTW 19% € 205,02

Te Betalen € 1284,08

Brand maar los zou ik zeggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2006 17:13 ]

• Koelkasten
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-12-2025

Koelkasten

har har koelkast op je knar

Moederbord vind ik nou juist altijd het belangrijkste (hard) van de machine. hier bezuinig ik nou nooit op in het verleden had ik epox tegenwoordig steeds asus. je betaald voor het merk maar ik voel me daar altijd beter bij. vaak net wat toffer uitgewerkt en stuk minder gedoe met driver probleempjes etc.

Verder waarom een trust muis en toetsenbord. trust maakt in mijn ogen nog steeds troep. zeker als je lang achter een pc zit wil je een beetje toffe muis en toetsenbord hebben. niet dat je na een jaar werken rsi hebt. ik zelf zou voor een logitech of microsoft setje gaan welke ook niet heel duur hoeven te zijn.

verder prima spul zou ik denken :)

Sommige mensen....

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-02 22:08

Emiel1984

Made in NL

No Comments :+ . Systeem ziet er prijs\kwaleit vergeleken goed uit. Echter voor het af en toe gamen zal ik is kijken of je niet een goedkopere kaart kan nemen. Die is mij voor jouw beschrijving nu nog wat aan de hoge kant met prijs. Voor 100 a 120 heb je al een errug goede videokaart namelijk vind ik zelf.

[LTS][MTS][HTS]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:43

Theo

moederbord

Wat is/zijn nou eigelijk je vragen??

Nu met WP, PV, EV en PC

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-02 20:16

Sherlock

No Shit

Ziet er goed uit, maar die desktop set ?? Kijk eens naar de Logitech LX700 (bijvoorbeeld, die is voor minder dan 70 euro te bestellen) Die 17 euro verschil merk je wel hoor!

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-02 18:13
Ik zou als ik jou was inderdaad eens SNEL een ander tobo/muis zetje er in gooien. Zelfs als het 20 euro meer kost, doe je jezelf een plezier met een goedliggende, werkende, en voelende muis en tobo.

pricewatch: Logitech Cordless Desktop EX 110

Voor evenveel als dat k*t Trust geval, maar dan wel een goed werkende (wat verwacht je nou van DAT merk?) muis en een tobo waar je normaal op gaat typen. Als je dat rare ding erboven weghaalt, komen er nog meer opties open, maar dan kijk je maar even zelf.

Een goede muis makes or breaks de hele PC, soms. Het is gewoon véél beter.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
Die harde schijven zijn wel goed, maar je zou denk ik beter 2 up-to-date harde schijven kopen van 200GB of zo.

[ Voor 3% gewijzigd door hello_moto op 07-09-2006 16:36 ]

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-02 22:08

Emiel1984

Made in NL

hello_moto schreef op donderdag 07 september 2006 @ 16:26:
Die harde schijven zijn wel goed, maar je zou denk ik beter 2 up-to-date harde schijven kopen van 200GB of zo.
Wat bedoel je met up-to-date HD's ??

[LTS][MTS][HTS]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:20

ThunderNet

Flits!

Voor de schijven zou ik het juist helemaal over de kop gooien :)
Pak 2 kleinere schijven voor je applicaties, e.d. en zet die in Raid 0 (120GB de stuk? )
En zet je data op een 3e +4e schijf (in Raid 1) :) Op die manier kun je van de snelheid van Raid 0 voor je programma's genieten. En de veiligheid van je data van je Raid 1 setup :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• hello_moto
emiel1984 schreef op donderdag 07 september 2006 @ 16:29:
[...]

Wat bedoel je met up-to-date HD's ??
Hij wil de 7200.9, maar de 7200.10 serie is er al. EDIT: hij wil dus wel de 7200.10 nemen :X Typfoutje dat niet helemaal wordt begrepen :$

[ Voor 17% gewijzigd door hello_moto op 07-09-2006 16:36 ]

Verwijderd

die harde schijven van 250 gb... heeft salland die wel in zijn assortiment?
zie ze nergens ik heb een 320gb moeten bestellen bij ze.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wist het eigenlijk al wel dat ik geen vrienden zou maken met dat trust setje :)
De setjes die jullie echter aanraden, vindt ik te groot qua omvang. Ik denk dat ik daarom toch maar voor het volgende ga:

Logitech Desktop Cordless DiNovo (for Notebook) Draadloos, Zilver / Zwart

Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/lang/images/0/12209.jpg

Is wel wat prijziger (85 euro, Salland) en groter qua formaat dan de Trust, maar wel supermooi in mijn optiek
emiel1984 schreef op donderdag 07 september 2006 @ 16:05:
Echter voor het af en toe gamen zal ik is kijken of je niet een goedkopere kaart kan nemen. Die is mij voor jouw beschrijving nu nog wat aan de hoge kant met prijs. Voor 100 a 120 heb je al een errug goede videokaart namelijk vind ik zelf.
Toch wil ik als ik speel, het wel mooi kunnen spelen. Reden hiervoor is dat ik eigenlijk nooit een interessante graka heb gehad. Nodig is het niet, maar ik vind dat gewoon leuk.
Ook kan ik hiermee wat langer vooruit denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2006 16:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
hello_moto schreef op donderdag 07 september 2006 @ 16:35:
[...]Hij wil de 7200.9, maar de 7200.10 serie is er al. EDIT: hij wil dus wel de 7200.10 nemen :X Typfoutje dat niet helemaal wordt begrepen :$
Nee je zei het wel goed, in mijn opsomming staat de 7200.9
Dit simpelweg omdat bij Salland de 7200.10 in 250GB niet te krijgen is.
Mmm zal daar eens naar informeren.

Verwijderd

Topicstarter
Wacht eens even, ik heb een rekenfoutje gemaakt zie ik.

2x 7200.10 320GB schijven is in totaal 26 euro duurder dan mijn huidige 2x 7200.9 250GB schijven.

De keuze is dus makkelijk, even aanpassen...

Verwijderd

Topicstarter
Koelkasten schreef op donderdag 07 september 2006 @ 16:05:
Moederbord vind ik nou juist altijd het belangrijkste (hard) van de machine. hier bezuinig ik nou nooit op in het verleden had ik epox tegenwoordig steeds asus. je betaald voor het merk maar ik voel me daar altijd beter bij. vaak net wat toffer uitgewerkt en stuk minder gedoe met driver probleempjes etc.
Tja bezuinigen, belangrijkste vind ik een goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik dacht dat die Asrock wat dat betreft wel redelijk scoorde. Aan de andere kant zie ik ook veel threads op GoT over probleempjes met dat bord, dus ik twijfel idd toch nog. 200 euro voor een mobo vind ik echter erg veel. Ik wilde eerst voor de Asus P5B gaan, die ik voor 130 euro nog wel wilde nemen. Maar er is geen mogelijkheid op dat ding om raid te draaien met twee schijven intern. De deluxe versie daarvan is 200, dat is dus echt teveel. Een alternatief op de P5B zou dus wel kunnen voor rond de 100-130 euro.

Verwijderd

pricewatch: MSI P965 Neo-F, iP965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)

Hier heb je denk ik wel een goed bordje mee. Wil je een betere voor je budget die beter overclockt e.d. dan kun je de DS3 van Gigabyte nog proberen, vanaf €135 bij webshops. Zie pricewatch.

EDIT:
op de site van salland staat weer dat de Neo-F geen raid heeft... 8)7. Dan staat daar een foutje in de pw of op salland. DS3 is echter wel een hele goeie.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2006 17:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, maar wat verschilt die dan bijvoorbeeld met de S3?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2006 17:31 ]

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Over die:

Bij Sallandautomatiseringen is die € 93,- en in de pricewatch staat die zelfs nog goedkoper. ;)

Verder is het met audiobewerken volgens mij wel erg handig om dual screen te draaien, dus twee monitoren naast elkaar. Het liefst dan nog breedbeeld zodat je lekker veel kunt zien bij de audioprogramma's. ;) (omdat dat vooral horizontaal is)

Verwijderd

Topicstarter
-DG- schreef op donderdag 07 september 2006 @ 17:31:
Over die:

Bij Sallandautomatiseringen is die € 93,- en in de pricewatch staat die zelfs nog goedkoper. ;)
Bij mij is het de prijs van 2 schijven (ex. btw) he.
Verder is het met audiobewerken volgens mij wel erg handig om dual screen te draaien, dus twee monitoren naast elkaar. Het liefst dan nog breedbeeld zodat je lekker veel kunt zien bij de audioprogramma's. ;) (omdat dat vooral horizontaal is)
Ik ga dual screen draaien.
Ik had twee van deze schermen in gedachte:

Samsung TFT Syncmaster 740BF 17 Inch, 2 Ms, Zilver / Zwart (231 euro p.s., Salland)

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:22

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

het vreemdste: ik zie geen geluidskaart. misschien erover heen gelezen, maar zonder goede geluidskaart kun je plugins fatsoenlijk draaien vergeten. heb je daarintegen een lekkere kaart met lage delay in asio, dan kun je ook met een simpele Athlon 64 3200 ofzo toe, je geluidskaart doet immers het werk.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Verwijderd

Topicstarter
powerflux schreef op donderdag 07 september 2006 @ 17:55:
het vreemdste: ik zie geen geluidskaart. misschien erover heen gelezen, maar zonder goede geluidskaart kun je plugins fatsoenlijk draaien vergeten. heb je daarintegen een lekkere kaart met lage delay in asio, dan kun je ook met een simpele Athlon 64 3200 ofzo toe, je geluidskaart doet immers het werkt.
Nee klopt geluidskaart staat hier niet tussen, denk dat het niet de juiste plaats hier is om daar over te discussiëren. Het enige wat er hier misschien even toe doet is dat het één of twee PCI sloten gaat innemen.

Over dat Asio heb je trouwens niet helemaal gelijk. Door de asio compatibiliteit op een soundkaart, wordt je latency lager. Het gaat dus inderdaad over de berekening bij een toonaanslag.
De hoeveelheid virtuele instrumenten, effecten en sporen zijn echter nog steeds erg afhankelijk van je systeem hoor!

Verwijderd

Topicstarter
Qua videokaart ben ik nog steeds niet echt in twijfel gebracht, maar ik moet toch toegeven dat deze ook wel interessant is. 50 euro goedkoper dan mijn eerste keus.

Sapphire VGA Radeon X1900GT 256 MB (198 euro, Salland)

Dat tegenover eerste keus:
Sparkle VGA GeForce 7900 GT 256 MB (250 euro, Salland)

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Verwijderd schreef op donderdag 07 september 2006 @ 17:50:
[...]

Bij mij is het de prijs van 2 schijven (ex. btw) he.

[...]
Ik ga dual screen draaien.
Ik had twee van deze schermen in gedachte:

Samsung TFT Syncmaster 740BF 17 Inch, 2 Ms, Zilver / Zwart (231 euro p.s., Salland)
Oke, ik wist niet dat je het over de prijs van 2 ex. btw had.

Zou je niet beter voor de 203B kunnen gaan? Dan heb je toch in totaal een rand van 240 pixels aan de zijkant en 26 aan de bovenkant erbij. :) Die zijn voor ongeveer 250 euro per stuk te krijgen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 september 2006 @ 17:24:
[...]

Oke, maar wat verschilt die dan bijvoorbeeld met de S3?
Ik kan echter nergens in de pricewatch een S3 vinden, als moederbord. :9

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 07 september 2006 @ 19:19:
[...]Ik kan echter nergens in de pricewatch een S3 vinden, als moederbord. :9
GigaByte Moederbord GA-965P-S3

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2006 21:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
-DG- schreef op donderdag 07 september 2006 @ 18:49:
[...]Zou je niet beter voor de 203B kunnen gaan? Dan heb je toch in totaal een rand van 240 pixels aan de zijkant en 26 aan de bovenkant erbij. :) Die zijn voor ongeveer 250 euro per stuk te krijgen.
Ik ken hem ja, idd ook erg mooi :9~
Toch heb ik die extra ruimte niet echt nodig denk ik. Zijn bij Salland 261 euro, dus zou ik in totaal
(2 schermen) toch weer zo'n 60 euro meer kwijt zijn.

• hello_moto
nog hulp nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Yup, ik heb nog één groot punt en een wat kleiner punt.
  1. Belangrijkste vraag gaat over het mobo. Wat is kwalitatief goed, kan raid aan, misschien wel eens een OC op mogelijk, maar niet te duur! Voor de rest heb ik niet echt bepaalde eisen aan een mobo, belangrijk is dat het toegespitst op dit systeem is daarom vraag ik het in deze thread. Budget is wel belangrijk, laat ik even zeggen tussen de 70 tot 130 euro.
  2. Zal de voeding (AeroCool AeroPower 450 Watt) van voldoende kwaliteit zijn (misschien iemand ervaringen mee). Of kan ik beter de Antec Basiq Power 500 Watt nemen die echter zelfs nog goedkoper is?

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand me nog even helpen met bovenstaande vragen, dan gaat hij deze week in bestelling.

Verwijderd

Topicstarter
Zo ik heb me eens zitten verdiepen in de Core 2 Duo (Conroe) Motherboard topics.

Wat me opvalt is dat bijna iedereen die post een Asus P5W DH Deluxe blijkt te hebben.
Nu zou dat mijn keuze heel makkelijk kunnen maken, maar de prijs ligt me helaas niet zo.
Als je eerst van plan was om 70 euro te dokken voor een Asrock mobo, dan is 210 euro best wel een verschil.
Ik ben dus een beetje op zoek gegaan naar mobo's die daar tussenin zitten qua prijs. Wat me dan opvalt echter is dat die mobo's een stuk kaler in functionaliteit zijn dan de 'goedkope' Asrock en de 'dure' Asus. Is er wel een goede tussenweg van een bord rond de 100 a 120 euro?

Wat zijn mijn eisen nogmaals:
- Moet (intern) raid kunnen draaien
- Moet betrouwbaar zijn (duurzaamheid, weinig problemen, service m.b.t updates etc.)
- Pci-e x16 (hebben ze allemaal wel ongeveer)
(- Eventueel lichtelijk te OC'en)

Een tweede vraag gaat over de voeding die ik uit had gekozen.
Ik heb hier geen commentaar op gehad, maar klopt het dat mijn gekozen voedig (AeroCool AeroPower 450 Watt, Retail, Dual Fan, 20-pins) waarschijnlijk niet gaan passen op het mobo dat ik ga aanschaffen voor de core 2 duo, omdat het 20 pins is i.p.v. 24?

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Waarom neem je geen passief gekoelde 7600GS? Je speelt toch maar af en toe een spelletje, en daarnaast valt er met deze compleet stille kaart ook nog wel te gamen hoor. De 100 euro die je daarop bespaard (TWP: 106,95)kan je dan gebruiken om of meer naar je budget van 1200 euro te gaan ipv eroverheen, of een echt goed moederbord te kopen wat toch wel een cruciaal component is in je kast ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Neok_ op 12-09-2006 11:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Neok_ schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 11:32:
De 100 euro die je daarop bespaard kan je dan gebruiken om of meer naar je budget van 1200 euro te gaan ipv eroverheen
Je hebt gelijk, ik ga er steeds met stapjes overheen... Is natuurlijk niet echt de bedoeling.
Een beetje geeft niet, maar het bedrag wordt steeds hoger.

De wijzingen:

- Ik denk dat ik ga voor een 7600gt ga i.p.v. een 7900gt (scheelt 100 euro).

- Ook denk ik dat ik genoodzaakt ben om de Antec voeding te nemen i.p.v. de Aerocool i.v.b. met de hoeveelheid pins.

- Ik denk dat ik voor de Logitech Desktop Cordless S510 Draadloos, Zilver / Zwart ga i.p.v. de Dinivo die weer 40 euro duurder is (en echt voor mobiliteit gemaakt is).

- Ik zit er ook aan te denken om direct een arctic freezer 7 er op te laten zetten.

- Ik ga me verdiepen in de S3 van gigabyte, heb hier nog weinig over gehoord maar heeft wel een goede prijs (128 eurie).

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga denk ik voor de GigaByte GA-965P-DS3 (144 euro, Salland)

De keuze hiervoor kan ik helaas moeilijk onderbouwen, daarvoor vind ik de materie te lastig.
Wat ik wel weet is dat dit bord goed beoordeeld wordt hier.

Aan de andere kant... als er nog iemand een soortgelijk bord weet van rond de 100 euro (is beter voor het budget) dan hou ik me aanbevolen.

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 11:57:
Ik ga denk ik voor de GigaByte GA-965P-DS3 (144 euro, Salland)

De keuze hiervoor kan ik helaas moeilijk onderbouwen, daarvoor vind ik de materie te lastig.
Wat ik wel weet is dat dit bord goed beoordeeld wordt hier.

Aan de andere kant... als er nog iemand een soortgelijk bord weet van rond de 100 euro (is beter voor het budget) dan hou ik me aanbevolen.
Als je de "Intel Matrix RAID" belangrijk vindt kan je niet echt veel goedkoper terecht denk ik. Er zijn wel wat Intel BTX en mATX bordjes met een Q965 die dat hebben maar daar zit je ook niet op te wachten.

Ongeveer dezelfde prijs: MSI P965 Platinum. Las er net een review van: http://www.hexus.net/content/item.php?item=6702

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op donderdag 14 september 2006 @ 12:09:
[...]Als je de "Intel Matrix RAID" belangrijk vindt kan je niet echt veel goedkoper terecht denk ik. Er zijn wel wat Intel BTX en mATX bordjes met een Q965 die dat hebben maar daar zit je ook niet op te wachten.

Ongeveer dezelfde prijs: MSI P965 Platinum. Las er net een review van: http://www.hexus.net/content/item.php?item=6702
Ik zie het idd, maar in mijn geval heeft die niet een meerwaarde t.o.v. de gigabyte.

De GIG heeft 3 pci sloten tegenover 2 bij de MSI, wat ik wel handig vind.

De MSI ondersteund wel RAID5 enzo, maar dat gebruik ik toch niet.
Ook heeft de MSI firewire, maar dat boeit ook niet zo omdat er waarschijnlijk een firewire poort op mijn aanstaande geluidskaart zit.

Kwalitatief gezien is er zeker gewoon niets vergelijkbaars van 100 euro i.p.v. 150 euro (hoeft niet persé zelfde chipset te zijn)?

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 12:29:
[...]
Ik zie het idd, maar in mijn geval heeft die niet een meerwaarde t.o.v. de gigabyte.

De GIG heeft 3 pci sloten tegenover 2 bij de MSI, wat ik wel handig vind.

De MSI ondersteund wel RAID5 enzo, maar dat gebruik ik toch niet.
Ook heeft de MSI firewire, maar dat boeit ook niet zo omdat er waarschijnlijk een firewire poort op mijn aanstaande geluidskaart zit.

Kwalitatief gezien is er zeker gewoon niets vergelijkbaars van 100 euro i.p.v. 150 euro (hoeft niet persé zelfde chipset te zijn)?
Hmmm, ik zie nu dat ik naar de DS4 van Gigabyte zat te kijken. De DS3 heeft geen Intel RAID, maar JMicron RAID. Dat heeft de MSI P965 Neo-F die NL_Nixon noemde ook...

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op donderdag 14 september 2006 @ 12:44:
[...]

Hmmm, ik zie nu dat ik naar de DS4 van Gigabyte zat te kijken. De DS3 heeft geen Intel RAID, maar JMicron RAID. Dat heeft de MSI P965 Neo-F die NL_Nixon noemde ook...
Dus de DS4 is beter in RAID dan de DS3 en de Neo-F heeft wel RAID terwijl Salland op zijn site me doet geloven dat het niet zo is?

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 13:20:
Dus de DS4 is beter in RAID dan de DS3 en de Neo-F heeft wel RAID terwijl Salland op zijn site me doet geloven dat het niet zo is?
7(8)7 ik heb teveel mobo's bekeken vandaag... (was op zoek naar hardware voor een vriend). Die Neo-F heeft wel een JMicron chip, maar deze stelt maar 1 SATA poort beschikbaar... beetje moeilijk om daarmee RAID te maken :D ... dus da's wat anders dan bij de DS3 ja. Was ook in de war omdat de Pricewatch dus wel RAID noemt. Dat moet dan wel onjuist zijn.

Of de DS4 "beter" is is moeilijk te zeggen, heb geen storage benchmarks van die DS3 gezien. Maar Intel Matrix RAID is natuurlijk wijder verbreid en wordt overal goed ondersteund. Weet niet of dat voor JMicron ook opgaat...

PS: en surry voor de verwarring :)

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op donderdag 14 september 2006 @ 13:36:
[...]
7(8)7 ik heb teveel mobo's bekeken vandaag... (was op zoek naar hardware voor een vriend). Die Neo-F heeft wel een JMicron chip, maar deze stelt maar 1 SATA poort beschikbaar... beetje moeilijk om daarmee RAID te maken :D ... dus da's wat anders dan bij de DS3 ja. Was ook in de war omdat de Pricewatch dus wel RAID noemt. Dat moet dan wel onjuist zijn.

Of de DS4 "beter" is is moeilijk te zeggen, heb geen storage benchmarks van die DS3 gezien. Maar Intel Matrix RAID is natuurlijk wijder verbreid en wordt overal goed ondersteund. Weet niet of dat voor JMicron ook opgaat...

PS: en surry voor de verwarring :)
Dus de DS3 heeft Jmicron en de DS4 Intel Matrix RAID? Mag ik vragen waar je die informatie vandaan hebt, want op de site van de fabrikant kan ik dat niet vinden.

Als dat idd zo is, weet iemand dan misschien of daar werkelijk kwaliteits verschil in zit?

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 14:05:
Dus de DS3 heeft Jmicron en de DS4 Intel Matrix RAID? Mag ik vragen waar je die informatie vandaan hebt, want op de site van de fabrikant kan ik dat niet vinden.
Nee, dat is daar idd niet duidelijk. Maar bij de DS3 staat dus de Intel ICH8 als southbridge. En die ondersteunt geen RAID. Er staat dat de RAID ondersteuning via de "Gigabyte SATA II controller" wordt geleverd. Maar... Gigabyte is geen chipproducent. Nu vond ik dit plaatje in deze review (in het Chinees helaas), en daar staat inderdaad heel leuk "Gigabyte SATA II" op de chip, maar daaronder staat in het hoekje het logo van JMicron...

Bij de DS4 staat de Intel ICH8R vermeld. Die ondersteunt wel RAID.

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op donderdag 14 september 2006 @ 14:20:
[...]
Nee, dat is daar idd niet duidelijk. Maar bij de DS3 staat dus de Intel ICH8 als southbridge. En die ondersteunt geen RAID. Er staat dat de RAID ondersteuning via de "Gigabyte SATA II controller" wordt geleverd. Maar... Gigabyte is geen chipproducent. Nu vond ik dit plaatje in deze review (in het Chinees helaas), en daar staat inderdaad heel leuk "Gigabyte SATA II" op de chip, maar daaronder staat in het hoekje het logo van JMicron...

Bij de DS4 staat de Intel ICH8R vermeld. Die ondersteunt wel RAID.
Oke je bent scherp :)

Maar weet je voor de rest niet hoe die JMicron zich verhoudt tenopzichte van de Intel Matrix

Verwijderd

Topicstarter
Oke dit is mijn final setup geworden:

Thermaltake Behuizing Soprano Zwart, 2 X 120 Mm

Cooler Master EXtreme Power 430 Watt ActivePFC, Zwart, Geen, 24-pins

Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, 1066 MHz, Boxed

Kingston ValueRam Dual Channel 2048 MB, PC5300, 667 MHz, 5

Asus Moederbord P5B

WD HDD Raptor 74 GB, 10.000 Rpm, 16 MB, Serial ATA/150

Seagate Barracuda 7200.10 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300

XFX VGA GeForce 7600GT XXX Edition 256 MB

NEC 3,5 Inch Diskette Station Zwart

NEC ND-4571 Zwart, Labelflash

Logitech Desktop Cordless S510 Draadloos

Prijs ex. assemblage & verzenden = 1260 euro (Salland)

Hier nog een tweetal vragen, waarna hij eindelijk echt in bestelling gaat:
  • Kan de Raptor worden aangesloten op de P5B (aangezien dit SATA 150 i.p.v. SATAII 300, sorry heb ik geen kaas van gegeten).
  • Wat betekend XXX Edition bij de XFX 7600GT? Je zou denken dat die sneller is dan een normale XFX 7600GT, maar die normale versie kost juist 40 euro duurder bij Salland :?

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Dus toch maar een Raptor ipv RAID :) Zou ik ook doen, scheelt een hoop gedoe en is zeker heel snel. Aansluiten op P5B is geen probleem.

XXX -> speciale videokaart die huidskleuren extra natuurlijk weergeeft ;) Serieus: geen idee, je zou op de site van XFX de kloksnelheden kunnen vergelijken.

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 14:50:
Dus toch maar een Raptor ipv RAID :) Zou ik ook doen, scheelt een hoop gedoe en is zeker heel snel. Aansluiten op P5B is geen probleem.
Als ik de mogelijkheid heb om RAID0 met RAID1 te mixen en de verhoudingen naar eigen keuze kan aanpassen zoals in dit topic wordt beweerd, dan ga ik misschien alsnog voor de twee 320 gigs :X
John_Glenn schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 14:50:
XXX -> speciale videokaart die huidskleuren extra natuurlijk weergeeft ;) Serieus: geen idee, je zou op de site van XFX de kloksnelheden kunnen vergelijken.
De XXX is idd sneller geklokt, maar wel vaag dan dattie goedkoper is dan zijn gewone broertje.
Maak me wel een beetje zorgen over het eventuele extra lawaai bij een opgeklokte versie (geen idee).

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Lol, ben je nou al tien dagen aan het twijfelen ;)
Dat "mixen" kan dus alleen met Matrix RAID waar je weer een -R southbridge voor moet hebben. De "gewone" P5B heeft dat niet maar de Deluxe versie wel als ik het goed heb. Er was dacht ik ooit een review van Matrix RAID bij techreport.com, als je meer wil weten over dat mixen.

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op maandag 18 september 2006 @ 08:27:
Lol, ben je nou al tien dagen aan het twijfelen ;)
Dat "mixen" kan dus alleen met Matrix RAID waar je weer een -R southbridge voor moet hebben. De "gewone" P5B heeft dat niet maar de Deluxe versie wel als ik het goed heb. Er was dacht ik ooit een review van Matrix RAID bij techreport.com, als je meer wil weten over dat mixen.
Ja erg ben ik he 8)7

De deluxe versie van de P5B kan idd dat 'mixen' (heeft zowel Intel Matrix als JMicron raid controllers). Misschien dat ik toch daar voor ga dan.
Vind die deluxe Wifi versie ook erg mooi, is wel een stuk duurder dan ik eerst in gedachte had, maar het geld daarvoor heb ik toch bespaard als ik geen raptor neem.
Pagina: 1