Toon posts:

Matrix Raid Intel ICH7R - Raid level combinatie

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
na wat zoektochten hier en in intel documenten zit ik toch nog met een vraag over Intel Matrix Raid.
Ik hoop dat iemand uit ervaring deze kan beantwoorden.

Stel je zet een matrix raid op met 2 x 500 mb.
Kun je dan een deel raid 1, een deel raid 0 en een rest zonder raid configureren?
Voorbeeld 1:
100 gb raid 1 (100 effectief)
50 gb raid 0 (100 effectief)
de rest dat over blijft (2 x 350) als 2 losse non-raid partities

In de voorbeelden zie ik alleen maar 50% raidX in combinatie met 50% raidY.

Als bovenstaand voorbeeld niet kan, kun je wel de hoeveelheid raid 0 en 1 bepalen.
Voorbeeld 2:
200 gb raid 1 (200 effectief)
300 gb raid 0 (600 effectief)

En wat zijn jullie ervaringen met matrix raid?
PS: Het moederbord dat ik hiervoor wil gebruiken is een Asus P5W DH Deluxe 975X

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2006 21:57 ]

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik draai matrix raid op met een ich7r, 2 WD 250gb raid edition schijven.
Je kan elke gewenste combi maken van raid 0,1,5 met een maximum van 2 delen.
Dus deel deel raid 0 en een deel raid 1 is geen probleem.

Of je een deel als losse niet raid partities kan gebruiken weet ik niet zeker, maar het lijkt mij van niet omdat de schijven in de raid setup als raid schijven installed zijn zodra je er een "raid deel" opzet met intel matrix raid.

Verder goede ervaringen ermee, bij xp moet je een f6 diskje inladen bij het installeren. Vista heeft dat niet nodig en ziet de raid vanzelf.

Raid 0 en 1 hebben zeer goede prestaties, raid 5 is helaas gecapped op 15-17mb write p/s. De leessnelheden met raid5 zijn weer wel prima. Door de lage schrijfsnelheid met 5 heb ik mijn 2 schijven in 0 draaien en een 3e schijf buiten de raid setup voor backups.

Verwijderd

Topicstarter
Dus het 2e voorbeeld moet dus zeker kunnen?
Dus Raid 0 deel en Raid 1 deel niet beide 50/50% maar bijvoorbeeld 25/75%

Maar ik wil eigenlijk ook een stuk non-raid...kan mijn eerste voorbeeld echt niet?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2006 00:20 ]

Verwijderd

2x 500MB :p

Maar inderdaad, in raid venster zet je (minumum 2) schijven in RAID. Daarop kan je wel meerdere partities maken. Maar eenmaal in raid blijf je in raid. Wel kan je extra schijven instellen dat die niet in raid mode gaan. Schijven die je op de onderste raid poorten aansluit (de oranje) worden wel herkend als external disk. Let wel, niet alle schijven werken daar goed op. Mijn 2 maxtor 200gig's willen op die poorten niet werken, een wd sata2 320 wel.

update

Hou er wel rekening mee dat op de ich7r maar 3 poorten zijn, je moet dus een cross raid maken. Op zich kan dat geen echt probleem zijn, maar je kan met de jumpertjes de EZ-backup gebruiken.

Als je dus 4 schijven hebt en je wil een RAID0 en een RAID1 denk ik dat het beste zou zijn om de raid 0 op de ich7r te zetten, en de raid0 op de EZ backup. Op die manier doet de EZ-backup waarvoor die ontwikkeld blijkt te zijn.

Zelf zou ik nooit met RAID1 werken, zoals al zo vaak gezegd is dat niet echt een backup. Koop dan een E-sata behuizing en maak regelamtig een backup van de belangrijke data.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2006 10:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
de bedoeling is dat ik zo min mogelijk schijven in m'n PC wil (warmte, geluid etc). Vandaar ook maar meteen 2x500 omdat mijn huidige pc langzaam is volgepropt met nieuwe schijven....(een daarvan ligt er nu letterlijk naast omdat deze niet meer past :) )

Ik wil dus 2x de hitachi 7K500 / T7K500 (wat is het verschil??) kopen, en ik heb al een maxtor 11, 500gb.

Dus dan maar 2xhitachi 500mb in matrix raid
Vaarvan
100 GB raid 1
de rest in raid 0

OS + important stuff op RAID 1, minder belangrijke data op raid 0. En daarvan dan backups op externe maxtor disk (via eSata misschien)

Maar wat me nu nog steeds niet helemaal duidelijk is....Kun je de splitsing RAID1 / RAID0 zelf instellen of is dit altijd 50/50??

• HaseMike
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 15:38:Maar wat me nu nog steeds niet helemaal duidelijk is....Kun je de splitsing RAID1 / RAID0 zelf instellen of is dit altijd 50/50??
Alle combo's en alle splitsingen zijn toegestaan, als er maar niet meer dan 2 zijn.
Je kan dus ook 2 x raid 0 maken of raid 1 + raid 5 enz.
Ook de verhoudingen zijn compleet vrij, desnoods 1gb raid 1 en de rest 0.

D'r is maar 1 minpunt en dat is de write snelheid van raid5, maar dat was je toch niet van plan.

Verwijderd

Dus dit zou dan ook kunnen?

Wacht eens even, dit idee komt na het lezen van een andere thread binnen dit forum.

2x 7200.10 320gb schijven nemen en die gedeeltelijk RAID0 en RAID1 draaien.

Bijvoorbeeld:

Normaal totaal: 2 x 320 gb = 640 gb

Opgedeeld in:

RAID 0 - 440 gb = effectief: 440 gb

RAID1 - 200 gb = effectief: 100 gb

Totaal te gebruiken ruimte: 440 + 100 = 540 gb, terwijl 100 gb gemirrored wordt.

Zou dit kunnen, of sla ik nu de plank volledig mis. En misschien een belangrijkere vraag nog, heeft het zin? Als schijf 1 kapot gaat, dan heb je de gemirrorde data altijd nog?

• HaseMike
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 21:10:Zou dit kunnen, of sla ik nu de plank volledig mis. En misschien een belangrijkere vraag nog, heeft het zin? Als schijf 1 kapot gaat, dan heb je de gemirrorde data altijd nog?
Nou niet steeds dezelfde vraag gaan stellen ;) , als alles kan, kan dit dus ook.
En ja het raid 1 deel overleefd een crash van 1 schijf.

Verwijderd

HaseMike schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 07:55:
[...]Nou niet steeds dezelfde vraag gaan stellen ;) , als alles kan, kan dit dus ook.
En ja het raid 1 deel overleefd een crash van 1 schijf.
Het enige wat ik dan graag nog wil weten is, of dit een beetje is te doen voor een "RAID leek" (met de eventueel nodige tuts)?

Wat ik me bijvoorbeeld afvraag is: de P5B Deluxe/WiFi-AP is een vrij populair en recent moederbord, maar heeft wel een JMicron controller i.p.v. een Intel Matrix. Kan het bovengenoemde daar dan niet op?

• HaseMike
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 22:16:[...]
Het enige wat ik dan graag nog wil weten is, of dit een beetje is te doen voor een "RAID leek" (met de eventueel nodige tuts)?

Wat ik me bijvoorbeeld afvraag is: de P5B Deluxe/WiFi-AP is een vrij populair en recent moederbord, maar heeft wel een JMicron controller i.p.v. een Intel Matrix. Kan het bovengenoemde daar dan niet op?
Het opzetten van de raid setup is heel simpel ook zonder voorkennis, het staat meestal duidelijk beschreven in de moederbord handleiding. Met intel is het meestal ctrl-I drukken tijdens de raid boodschap bij het opstarten, en dan wijst de weg zich vanzelf. Mits er natuurlijk 2 of meer sata schijven zijn aangesloten.

En de p5b : is een kwestie van de asus site over dat bordje lezen, waarin duidelijk staat dat er 2 raid controllers aan boord zijn ; de intel raid en de jmicron. Voor zover ik weet is de laatste nauwelijks bruikbaar omdat 1 van de jmicron poorten extern is.

Uit de p5b blabla op de asus site :

Dual RAID
The Intel P965 chipsets incorporate six Serial ATA connectors with high performance RAID functions in RAID 0, 1, 5 and 10. The JMicron controller provides another two Serial ATA connectors for RAID 0, 1, and JBOD functions. This motherboard is the ideal solution to enhance hard disk performance and data back up protection without the cost of add-on cards.

Verwijderd

HaseMike schreef op maandag 18 september 2006 @ 07:37:
[...]
Het opzetten van de raid setup is heel simpel ook zonder voorkennis, het staat meestal duidelijk beschreven in de moederbord handleiding. Met intel is het meestal ctrl-I drukken tijdens de raid boodschap bij het opstarten, en dan wijst de weg zich vanzelf. Mits er natuurlijk 2 of meer sata schijven zijn aangesloten.
Ook het opzetten van een dergelijke "mixed RAID" ?

Verwijderd

Topicstarter
HaseMike schreef op donderdag 14 september 2006 @ 16:05:
[...]

Alle combo's en alle splitsingen zijn toegestaan, als er maar niet meer dan 2 zijn.
Je kan dus ook 2 x raid 0 maken of raid 1 + raid 5 enz.
Ook de verhoudingen zijn compleet vrij, desnoods 1gb raid 1 en de rest 0.

D'r is maar 1 minpunt en dat is de write snelheid van raid5, maar dat was je toch niet van plan.
[vanwege een korte vakantie is late reply....]

moet je de volledige ruimte "opmaken" aan de 2 mixed raid levels?
Of zou je op de 2 disken ruimte overlaten en deze als non-raid schijven kunnen gebruiken?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2006 17:52 ]

Pagina: 1