Problemen met DDR2 en AM2

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tittah
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09-2025
Ik heb de laatste 2 weken de nodige problemen gehad met de combinatie van DDR2 (Kingston ValueRam 667Mhz, telkens latjes van 1GB) en moederborden met een AM2 socket.

Het begon bij de upgrade van een PC. Mobo (Winfast K8M890M2MA) met AMD 3800+ X2 en 2 latten van 2 GB. Ik kreeg de PC alleen aan de praat met 1 lat, 2 latten werkte niet (zowel dual als single channel geprobeerd, onderclocken hielp ook niet). Uiteindelijk heb ik het bord ge-RMA'd en een MSI K9VGM-V gebruikt (zelfde VIA chipset) en de PC werkte als een fluitje van een cent, geheugen in dual channel, zij het wel op 533 Mhz (met strakkere timings dan de SPD).

Ondertussen heb ik gelijkaardige problemen bij de installatie van verschillende Vintage2-AH2 (barebone van Asus). De chipset van deze PC is de Nvidia C51PV (Northbridge) (of de nForce 430 als ik mij niet vergis). Eigenlijk zit in deze BB een asus M2NPV-VM mobo.

Ik slaag er niet in om een PC te installeren met memory in dual channel. Het enige wat mij tot hiertoe gelukt is, is om 1 lat te gebruiken, te onderclocken naar 533 Mhz en de bios te updaten naar versie 0405 (is eigenlijk bios van de M2NPV-VM en is niet te downen onder de V2-AH2).

Ik heb al geprobeerd om de voltage te verhogen maar de bios geeft enkel de mogelijkheid van 'auto' en '1,9 V' en als ik mij niet vergis zijn deze 2 mogelijkheiden dus hetzelfde. Ik heb ergens gelezen dat dit geheugen best draait rond de 2.05 V maar zolang er geen nieuwe bios komt, vrees ik dat dit geen oplossing zal bieden.

Ik heb geprobeerd om een dual channel kit (2 x 1 GB) te kopen (tegen beter weten in en het koste ruim 10euro extra :+ ). Zoals te verwachten was, heeft dit niet geholpen.

Voor alle duidelijkheid: ik heb dit probleem ondertussen gehad bij 5 verschillende barebones met wel 10 verschillende geheugenlatten.

Iemand een idee om dit probleem op te lossen?

Tittah

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik zou eerst eens gaan kijken in de lijst van de fabrikant welke de moederborden maakt welke geheugen modulen gegarandeerd worden ondersteund. Vervolgens zou ik daar een keuze uit maken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je nu een Asus M2NVP-VM of een V2-AH2 :?

Voor de M2NVP-VM is welgeteld een enkele 1GB Kingston DIMM werkend getest. Als je een andere hebt kan het simpelweg incompatibel zijn. Moet gezegd worden, het is in NL erg moelijk om M2NPV-VM QVL RAM te kopen (heb vanmiddag zo'n bord besteld met Mushkin PC5300 op de gok aangezien niets wat ik wilde (gewoon Infineon ofzo) te vinden was), maar daar heeft dat bord dus geen boodschap aan :o

In geval van twijfel moet je echt gewoon QVL volgen - en sowieso (als je dat niet al gedaan hebt) de timings handmatig (en conservatief) instellen...

Oslik blyat! Oslik!

• smvs
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 06 september 2006 @ 22:59:

Voor de M2NVP-VM is welgeteld een enkele 1GB Kingston DIMM werkend getest. Als je een andere hebt kan het simpelweg incompatibel zijn. Moet gezegd worden, het is in NL erg moelijk om M2NPV-VM QVL RAM te kopen (heb vanmiddag zo'n bord besteld met Mushkin PC5300 op de gok aangezien niets wat ik wilde (gewoon Infineon ofzo) te vinden was), maar daar heeft dat bord dus geen boodschap aan :o

In geval van twijfel moet je echt gewoon QVL volgen - en sowieso (als je dat niet al gedaan hebt) de timings handmatig (en conservatief) instellen...
Het 'gewone' 512MB PC 4200 Valueram (wat ze bijv. bij 4Launch verkopen) van Kingston staat op de QVL maar dat is dus trager en maar 512MB.

Wel mooi bordje overigens.

• Tittah
dion_b schreef op woensdag 06 september 2006 @ 22:59:
Ik heb een V2-AH2 barebone, maar het moederbord dat daarin gebruikt wordt, is een M2NVP-VM. Ik heb dus het laatste bios gebruikt die voor de M2NVP-VM beschikbaar. Met de laatste bios voor de V2-AH2 kom ik nergens...

Voor het WinFast mobo was het enkel Kingston dat op de QVL stond, en zelfs dat werkte niet. Maar het zou een DOA mobo geweest kunnen zijn. Ik heb het nieuwe bordje uit RMA niet meer getest...

Waar vind trouwens ik de QVL voor de M2NVP-VM? Mijn leverancier vertelde mij dat Kingston op alles werkt :+

Het is CL5 geheugen dat ik nu heb. Kan je een voorbeeld geven van wat conservatieve timings zijn?

Ik heb vrijdag geheugen van Aeneon (is dat geen onderdeel van infineon ofzo?), misschien heb ik daar meer geluk mee.

Bestaat er een kans dat deze problemen met een bios update verholpen wordt? Of zijn deze PC's gedoemd om op 533 te blijven draaien in single channel mode?

• Tittah
Wel mooi bordje overigens.
wat ben je met een mooi bordje als er geen compatibel geheugen te vinden is >:)

• smvs
  • Niet online
Tittah schreef op donderdag 07 september 2006 @ 00:02:
[...]

wat ben je met een mooi bordje als er geen compatibel geheugen te vinden is >:)
Nou ja bij mij doet ie het dus :) En ach, ik kreeg van de week een Asus CUC2000 met i820 en een heuse MTH, die slikt pas weinig ;)

Verwijderd

Ik heb een paar dagen geleden zelf een nieuwe PC gekocht.

asus m2n sli deluxe
amd 3800+
sparkle 7900 gt
en 2x 1G Twinmos pc5400 geheugen ( geen dual channel kit )

Ik zit met een soort gelijk probleem.
bij de eerste 2 latjes starte de pc gewoon op, maar kreeg ik de hele tijd foutmeldingen en BSOD's.
Dan ben ik dus beginnen testen.
eerst heb ik 1 latje in het achterste slot ( verst van de cpu ) gestoken, geen problemen.( een hele dag gebruikt en geen enkele fout )
dan stak ik het andere latje erin, zelfde slot. bij deze liep hij vast op het moment dat het windows laadscherm ( met dat lopende balkje ) zou moeten zien.
hij deed het dus perfect met het ene latje en niet met het andere.

dus ik ga verder.
ik neem het slechte latje en staak het in het 3de slotje , zelfde probleem, pc wil windows niet laden.
ik ga naar slot 1 en 2 ( dichterbij de cpu ) en daar werkt het slechte latje perfect :s

het "goede" latje werkt goed in alle slotjes.

ik ben dus dat slechte latje gaan inruilen.
ik kom thuis met het nieuwe latje, ik steek ze er allebij in en ik krijg weer foutmeldingen van programmas met duiding naar het geheugen.
het nieuwe latje heeft hetzelfde probleem als het oude slechte, in dezelfde slotjes.

ik heb de winkel gebelt en het is geen incompabiliteitsprobleem, ze hebben al veel van die m2n sli deluxe bordjes verkocht icm twinmos geheugen.

ik loop voor de moment dus maar op 1 GB terwijl ik toch betaald heb voor 2.
zou het kunnen dat ik opnieuw een slecht latje kreeg of is het moederbord brak ?
(zou raar zijn omdat het "goede" latje overal perfect werkt )

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Tittah schreef op woensdag 06 september 2006 @ 23:59:
[...]
Waar vind trouwens ik de QVL voor de M2NVP-VM?
Nogal logisch dat je die niet kunt vinden, want het is de M2NPV-VM ;)
De QVL vind je hier: http://www.asus.com/999/download/products/1138/1138_10.pdf
Mijn leverancier vertelde mij dat Kingston op alles werkt :+
Onzin.
Het is CL5 geheugen dat ik nu heb. Kan je een voorbeeld geven van wat conservatieve timings zijn?
Wat bedoel je met 'conservatieve'?
Ik heb vrijdag geheugen van Aeneon (is dat geen onderdeel van infineon ofzo?)
Aeneon is een handelsmerk van Qimonda, wat weer een afspinsel is van Infineon :)
Bestaat er een kans dat deze problemen met een bios update verholpen wordt? Of zijn deze PC's gedoemd om op 533 te blijven draaien in single channel mode?
Het kan in elk geval geen kwaad dat eens te proberen. Baat het niet dan schaadt het niet :)

[ Voor 6% gewijzigd door Rone op 07-09-2006 11:24 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Tittah
lol, als ik hierin kijk, zie ik bij DDR667 een DDR553 lat vermeld staan. Wil dit zeggen dat je die moet OC'en? :)

Ik heb dus KVR667D2N5, en daarmee waarschijnlijk niet compatibel. Maar het verklaart misschien wel waarom ik het op 533 wel stabiel kan draaien...
Wat bedoel je met 'conservatieve'?
Euhm, minder strakke timings zodat ik het geheugen eventueel toch draaiend krijg op 667.

Wordt zo'n QVL trouwens nog regelmatig geupdate?

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Tittah schreef op donderdag 07 september 2006 @ 11:39:
[...]
lol, als ik hierin kijk, zie ik bij DDR667 een DDR553 lat vermeld staan.
Ik niet :?
Ik heb dus KVR667D2N5, en daarmee waarschijnlijk niet compatibel.
Die staat ertussen. Heb jij dezelfde of vergelijkbare code op de chips (E5108AE-6E-E)?
Dat zijn overigens Elpida chips.
Euhm, minder strakke timings zodat ik het geheugen eventueel toch draaiend krijg op 667.
Een CAS latency hoger dan 5? Dat is alleen mogelijk als Byte 18 van de SPD een waarde van 60h heeft, maar ik heb geen idee wat de waarde is bij deze Kingston modules.
Bovendien is het nog maar de vraag of een hogere CAS je daadwerkelijk zal helpen, mocht het inderdaad een compatibiliteitsprobleem betreffen.
Wordt zo'n QVL trouwens nog regelmatig geupdate?
Daar zou ik niet van uitgaan.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KVR667D2N5
Die zit er dus juist wel tussen :o
DDR2 667 1024MB KINGSTON E5108AE-6E-E N/A N/A DS KVR667D2N5/1G
En of die QVL's geupdate worden - tja, verschilt nogal eens. Zolang een product actueel is, kun je soms updates verwachten. Daarna kun je het vergeten.

Groot probleem is dat het in NL erg moeilijk is om DIMMs van de chipbakkers zelf te vinden. NL markt wordt door relabelaars als Kingston en Corsair gedomineerd. Met name Corsair wordt vermeden in de QVLs omdat ze de onhebbelijke neiging hebben om verschillende chips onder dezelfde partnummer te verkopen. Dan kun je krijgen dat de ene DIMM wel werkt en de andere niet, wat natuurlijk voor een QVL waardeloos is. Daarom worden die dingen nauwelijks getest. Enige structurele oplossing is duidelijk aan je winkelier laten weten dat je het op prijs stelt DIMMs van de chipbakkers zelf (zogeheten "Brand on Brand") te kunnen kopen. Als je 3rd party zut blijft kopen zal hier weinig verandering in komen :o

Oslik blyat! Oslik!

• Tittah
DDR2 667 1024MB KINGSTON E5108AE-6E-E N/A N/A DS KVR667D2N5/1G
Nu breekt mijn klomp!

Ik zie die er niet instaan. Ik heb ondertussen wel gemerkt dat er van de 6 pagina's 3 blanco pagina's bij zijn...

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dan wordt de PDF bij jou niet goed geladen. Zo moet het eruit zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.infinityx.nl/upload/QVL.jpg

Eén pagina met ondersteunde modules en één pagina met de betekenis van A*, B* en C*.

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
mmm, heb zelf ook de Asus M2NPV-VM op het oog. Heb twee verschillende DDR2 modules gevonden die op de QVL worden genoemd. Die er overigens bij mij anders uitziet dan hierboven.

1: http://www.azerty.nl/prod...2-pc4200-533-mhz-1-x.html

2: http://www.azerty.nl/prod...2-pc6400-800-mhz-1-x.html

die ddr2 667 heb ik ook niet kunnen vinden.

• smvs
  • Niet online
Wat ik trouwens aanraad in dit soort gevallen is gewoon je systeem laten bouwen bij de webshop. Bij 4Launch kost dit 30 euro en dan weet je zeker dat het werkt. (Ze draaien ook memtest zeggen ze)

• Amrit
  • Niet online
Krijg nou wat! Ik zweer het je, ik heb vanochtend die QVL gedownload, en nu staat er een andere op.

• Amrit
  • Niet online
smvs schreef op donderdag 07 september 2006 @ 13:34:
Wat ik trouwens aanraad in dit soort gevallen is gewoon je systeem laten bouwen bij de webshop. Bij 4Launch kost dit 30 euro en dan weet je zeker dat het werkt. (Ze draaien ook memtest zeggen ze)
Wat ik me nu afvraag is of het niet veel simpeler is om een kant-en-klaar pc-tje aan te schaffen bij computerland ofzo :')

De kosten lopen in ieder geval lekker op zo.

Heb in ieder geval bij Salland Automatisering de enige Corsair gevonden die op de QVL genoemd wordt. En ook nog een Kingston module.
Corsair CM2X1024-6400PRO
Kingston KVR667D2N5/1G

in de veronderstelling dat ik het allemaal goed gezien heb.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Amrit schreef op donderdag 07 september 2006 @ 13:39:
Krijg nou wat! Ik zweer het je, ik heb vanochtend die QVL gedownload, en nu staat er een andere op.
Dat gevoel heb ik ook - toen ik er gisteren mee bezig was, was het echt een korter lijstje :o

Nouja, hebben we die vraag over updates ook kunnen beantwoorden :z

Oslik blyat! Oslik!

• smvs
  • Niet online
Amrit schreef op donderdag 07 september 2006 @ 14:16:
[...]

Wat ik me nu afvraag is of het niet veel simpeler is om een kant-en-klaar pc-tje aan te schaffen bij computerland ofzo :')

De kosten lopen in ieder geval lekker op zo.

Heb in ieder geval bij Salland Automatisering de enige Corsair gevonden die op de QVL genoemd wordt. En ook nog een Kingston module.
Corsair CM2X1024-6400PRO
Kingston KVR667D2N5/1G

in de veronderstelling dat ik het allemaal goed gezien heb.
De bijdehand die die smiley heeft weten te vinden mogen ze van mij ook afschieten :') :') :')

Meer ontopic, volgens mij kun je alles beter kopen dan zo'n Computerland setje, omdat het feit dat ze er niks bijzetten bij mij het vermoeden opwekt dat er een meuk moederbord en dito voeding in zit. Dan kun je nog beter bij Dell ofzo kopen, of een mooie HP business PC. Voordeel van zelf bouwen is niet slechts prijs maar meer dat je echt zelf kunt bepalen wat er in komt.

• Amrit
  • Niet online
smvs schreef op donderdag 07 september 2006 @ 14:22:
[...]

De bijdehand die die smiley heeft weten te vinden mogen ze van mij ook afschieten :') :') :')
Dat was dan óók effe zoeken. :P
Meer ontopic, volgens mij kun je alles beter kopen dan zo'n Computerland setje, omdat het feit dat ze er niks bijzetten bij mij het vermoeden opwekt dat er een meuk moederbord en dito voeding in zit. Dan kun je nog beter bij Dell ofzo kopen, of een mooie HP business PC. Voordeel van zelf bouwen is niet slechts prijs maar meer dat je echt zelf kunt bepalen wat er in komt.
Ja, dat is ook zo. Is ook precies de reden dat ik aan het zoeken ben gegaan. Overigens voor een pc voor m'n zus, en niet voor mezelf.
Maar het verrast me een beetje dat de combinatie geheugen - moederbord blijkbaar nogal nauw luistert. Is dat altijd zo?
Ik had voor dit pc-tje ook die 35 Watt AMD Athlon 3500 in gedachten ipv de standaard modellen, maar nu vraag ik me af of daar ook niet een addertje onder het gras zit.

De rest van een pc is dan eigenlijk een eitje om uit te zoeken.

• Tittah
even het 1 en ander rechtzetten...

Ik assembleer bijna elke week minstens 1 PC dus het verhaal om die bij de webshop te laten assembleren en 30€ te betalen, gaat niet op. Dat is meer dan mijn winstmarge :o

Ik heb al 50+ PC's in elkaar gestoken en nog nooit (NOOIT) problemen gehad met geheugen (wel steeds kingston gekocht!).

De problemen zijn begonnen bij die verdoemde AM2 socket >:)

En voor alle duidelijkheid: ik gebruik KVR667D2N5/1G...

• Amrit
  • Niet online
Tittah schreef op donderdag 07 september 2006 @ 14:51:
even het 1 en ander rechtzetten...

Ik assembleer bijna elke week minstens 1 PC dus het verhaal om die bij de webshop te laten assembleren en 30€ te betalen, gaat niet op. Dat is meer dan mijn winstmarge :o

Ik heb al 50+ PC's in elkaar gestoken en nog nooit (NOOIT) problemen gehad met geheugen (wel steeds kingston gekocht!).

De problemen zijn begonnen bij die verdoemde AM2 socket >:)

En voor alle duidelijkheid: ik gebruik KVR667D2N5/1G...
En met dit geheugen wil het dus niet goed lukken, ondanks dat het op de QVL lijst staat?

Dan is, als AM2 zoveel problemen geeft, het mischien verstandig om toch maar eens te kijken naar Intel.
smvs schreef op donderdag 07 september 2006 @ 13:34:
Zal in ieder geval dat 4Launch ook in overweging nemen. Dit bevalt me eigenlijk niet zo. Als dit nou nog een dagelijkse business is dan raak je dat onnodige geheugen uiteindelijk ook wel weer kwijt in een andere pc, maar zo vliegt het geld de portefeuille uit.

• Amrit
  • Niet online
Zie op de site van 4Launch dat ze een eigen pc aanbieden - OfficePC | Processor: AMD - met, jawel, een Asus M2NPV-VM.
Als geheugen gebruiken ze hier Kingston 2x512MB DDR2 SDRAM PC4200 CL4.0.
Idem dito voor een duurdere "Dream PC" met een X2 3800 in een MSI K9N SLI Platinum nForce 570 SLI MCP, GLA
Beide pc's met een AM2 Socket.

Blijkbaar moet je een lager geklokt geheugen gebruiken in combinatie met AM2 sockets. Dat maakt dit geheugen mischien de verstandigste keus.

(spam niet zo bedoeld, maar voor het gemak maar toch maar even)

• Tittah
Blijkbaar moet je een lager geklokt geheugen gebruiken in combinatie met AM2 sockets. Dat maakt dit geheugen mischien de verstandigste keus.
Ik heb net mijn leverancier gebeld en ik heb alle 1GB latten laten wisselen voor KVR533D2N4/512

Vrijdagavond weet ik meer...

• jobvr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-03 07:16
Amrit schreef op donderdag 07 september 2006 @ 15:17:

Dan kan je misschien beter deze kopen:
http://www.cool-prices.nl...--2,sgid--176,artId--3383
(is hetzelfde geheugen), maar dan heb je voor een klein beetje meer, meteen 2x zoveel in een dual Channel kit

edit: sorry ben weer in alle marketing trucks getrapt. In mijn hoofd koste die ongeveer € 80,- maar € 89,- is natuurlijk gewoon bijna 90 8)7 is voor een gieg aan intern natuurlijk nogwel €15,- euro goedkooper dan de vorige optie. (heb nog niet gekeken naar de verzend kosten)

[ Voor 18% gewijzigd door jobvr op 07-09-2006 16:24 ]

If You Always Do What You've Always Done, You'll Always Get What You've Always Got.

• Amrit
  • Niet online
jobvr schreef op donderdag 07 september 2006 @ 16:21:
[...]

Dan kan je misschien beter deze kopen:
http://www.cool-prices.nl...--2,sgid--176,artId--3383
(is hetzelfde geheugen), maar dan heb je voor een klein beetje meer, meteen 2x zoveel in een dual Channel kit

edit: sorry ben weer in alle marketing trucks getrapt. In mijn hoofd koste die ongeveer € 80,- maar € 89,- is natuurlijk gewoon bijna 90 8)7 is voor een gieg aan intern natuurlijk nogwel €15,- euro goedkooper dan de vorige optie. (heb nog niet gekeken naar de verzend kosten)
Is gebookmarked ;)

Maar ik moet zeggen, ik was vandaag thuis, en heb een heleboel uurtjes rondgekeken, en ik ben er niet vrolijker van geworden. Met als laatste domper de volgende opmerking van het forum van Annandtech:

Yeah, so I guess this is just the long way of telling you to avoid that Asus like the plague, as it has severe issues with mem compatability, and the newest bios release only made it worse.
http://forums.anandtech.c...did=1918485&enterthread=y

Ik heb de tijd wat betreft het bestellen, maar ik denk erover toch maar richting Core 2 Duo te vertrekken. En mischien zelfs bij een winkel in Den Haag een complete set van Intel microATX, een processor en geheugen aan te schaffen. Dan kost het maar wat meer geld.

Anderzijds blijft het afwachten hoe het met die Intel mobo's gesteld is. En anders een ASRock ConRoe945G-DVI waar Anandtech erg enthousiast over is:
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2826&p=1

Edit.

even de gehele post van het forum van Anandtech:

I myself built two systems around the ASUS M2NPV-VM. I bought two dual core XP3800+'s and two 2 gig Patriot Mem Kits (DDR2-667).

One board did fine with the processor and memory, however the second board hated both sets of memory. I ended up swapping the memory back at Fry's, and still no luck. I then ordered a pair of the Patriot from Newegg, and still had problems (keep in mind that the memory from Newegg tested bad in both boards). I then ordered a pair of Mushkin in hopes of getting it to work, and of course it didn't. I returned the board back to Fry's and swapped it for another Asus M2NPV-VM. I tested it there, and BIOS didn't lockup, so I assumed I was safe to leave.

I got home with the new Asus board just to get millions of BSOD's with the Mushkin memory, and it wouldn't boot in dual-channel mode with the Mushkin. Finally, I took the board back to Frys again and swapped it for the MSI K9N SLI Platinum board. I had problems with the Mushkin memory in it at first, but setting the ram voltage to 1.9, and updating to the newest bios, and the thing was rock solid. I've burned it in with Memtest and all that, and so far no issues.

Yeah, so I guess this is just the long way of telling you to avoid that Asus like the plague, as it has severe issues with mem compatability, and the newest bios release only made it worse.

jippie :/

[ Voor 30% gewijzigd door Amrit op 07-09-2006 19:45 ]

• jobvr
vreemd dat het uitmaakt in wat voor board je het stopt, want bij de de socket 939 en AM2 cpu's zit de memory controller op de CPU. het enige kan zijn dat het voltage dat aan het geheugen wordt gegeven niet genoeg is, dat is de reden dat mensen vaak de M2N-deluxe nemen ipv de M2N-E, omdat bij de M2N-E het maximale voltage voor het geheugen 1.9 is en op de deluxe kan je er 2.2 volt doorheen blazen.

Je moet er rekeing mee houden dat sommige geheugens zelfs standaard meer nodig hebben dan 1.9V. OCZ geeft aan dat als je de secs wil halen die op de verpakking staan. vooral bij PC6400 je 2.1V moet gebruiken. Dit kunnen sommige MOBO's niet leveren.

If You Always Do What You've Always Done, You'll Always Get What You've Always Got.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jobvr schreef op donderdag 07 september 2006 @ 20:23:
vreemd dat het uitmaakt in wat voor board je het stopt, want bij de de socket 939 en AM2 cpu's zit de memory controller op de CPU. het enige kan zijn dat het voltage dat aan het geheugen wordt gegeven niet genoeg is
Niet helemaal. De trace lengths en afscherming van de printbanen van geheugencontroller (=CPU hier) en de DIMMs zijn zeker ook van belang. En inderdaad, bij Asus wordt wel vaker extreme gevoeligheid aangevoerd. Waarom dat zo zou moeten zijn is mij een raadsel, aangezien performance niet noemenswaardig beter is dan andere merken en de prijs vaak ook zodanig is dat je meerwaarde verwacht. Het is frappant als geheugen en CPU die prima werken op borden van Gigabyte, MSI en zelfs ECS en Asrock met zelfde chipset pertinent betrouwbaar dienst weigeren op een Asus die nota bene duurder is :/

In dit geval (M2NPV-VM) gaat dat minder op omdat het daadwerkelijk de goedkoopste optie is met AM2 en 6150, maar als je daarvoor kiest doe je het puur voor de prijs (althans, daarom nam ik'm), Asus staat zeker niet voor stabiliteit of kwaliteit als het op geheugencompatibility aankomt.
, dat is de reden dat mensen vaak de M2N-deluxe nemen ipv de M2N-E, omdat bij de M2N-E het maximale voltage voor het geheugen 1.9 is en op de deluxe kan je er 2.2 volt doorheen blazen.

Je moet er rekeing mee houden dat sommige geheugens zelfs standaard meer nodig hebben dan 1.9V. OCZ geeft aan dat als je de secs wil halen die op de verpakking staan. vooral bij PC6400 je 2.1V moet gebruiken. Dit kunnen sommige MOBO's niet leveren.
En dit is de keerzijde - het is niet de schuld van een mobo(bakker) als DIMMfabrikanten de JEDEC-specs met de voeten treden en ernstige overvolting eisen om de beloofde snelheden te halen :X

Dat is alsof Intel een P4-2.8GHz aanprijst als een 3.6GHz CPU, maar dan in kleine lettertjes erbij vermeldt dat je wel op 25% hogere voltage dan spec moet draaien :r

Voor speciale OC-geheugen dat duidelijk als zodanig aangeprijsd is, is dat niet zo erg, maar voor DIMMs die gewoon als 'Value'-spul verkocht worden is dit echt ranzig.

Oslik blyat! Oslik!

• Amrit
  • Niet online
Gigabyte inderdaad _/-\o_

Ik laat Asus voor wat het is en ga voor de GigaByte GA-M51GM-S2G.
Er is, als ik als leek even snel mag oordelen, meer aan de hand. De site van Gigabyte loopt lekker en is bijvoorbeeld netjes op orde. Er zijn zowel compatibiliteitslijstjes aanwezig voor cpu's als geheugens. En ze deze lijstjes lijken ook up to date. Zo vermeld Gigabyte dat deze mobo de 35 Watt cpu's van AMD verdraagt.
Kom daar eens om bij Asus/Asrock en MSI.
Zat ook nog even op het Asus forum. Een forum dat aan het begrip traagheid een voor mij nieuwe betekenis geeft. Fok! is er niets bij. Zo zat er een zoekfunctie op die liep van 1995 tot 2004 8)7

En verder heb ik een aantal korte reviews gevonden over deze Gigabyte en wat gebruikerservaringen. Al met al een positief beeld. (tot nog toe)
Enige nadeel is dat deze mobo géén DVI uitgang lijkt te hebben, maar met grafische kaart ook geen issue.

En dus, een kleine Antec NSK3300, Gigabyte, een zuinige AMD 3500 35 Watt, Samsung Spinpoint, passief gekoelde grafische kaart erin. Nog even die nieuwe Samsung TFT's afwachten, of die mooie 20 inch Acer die hier op GOT aanbevolen wordt, en dan lekker soepeltjes internetten, chatten en mailen :7

• Tittah
Voorlopige update:

Met 2 x 512 MB (Kingston KVR533D2N4) loopt het al de hele avond vlot (in dual channel mode). Morgen probeer ik het nog ff met 4 x 512 MB...

Ik heb het Aeneon geheugen nog niet kunnen testen...

• jobvr
Tittah schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 01:06:
Voorlopige update:

Met 2 x 512 MB (Kingston KVR533D2N4) loopt het al de hele avond vlot (in dual channel mode). Morgen probeer ik het nog ff met 4 x 512 MB...

thx for the update, jij hebt een asus AM2 he ?? dan ga ik daar ook maar voor.. Ik ben in een gulle bui, dus zal je niet verantwoordelijk houden als het niet werkt :+

De komplete set wordt dus:

-AMD Asus M2NPV-VM. GeForce 6150 (mATX. PCI-e. LAN. SATA II. RAID. 1394. VGA)..€ 80,95
-AMD AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2. 2.0GHz. 2x512KB. Boxed)..................................€ 144,95
-DDR2 Kingston 1024MB DDR2 (2x512) PC4200 533Mhz CL4 Kit KVR533D2N4K2/1GB)..€ 88,95
-SATA II Samsung 80GB SATA II 7200RPM 8MB...........................................................€ 43,95

Totaalprijs INCL BTW € 367,95

Het geheel gaat in de coolermaster cavalier 4 kast waarin ik door coolermaster van tevoren een nieuwe ATX2 350watt voeding heb laten zetten

is toch wel een redelijke set voor die prijs. en redelijk fool-proof
2 keuzes zal ik toelichten:
-Ben toch voor de asus mobo gegaan vanwege de DVI en VGA poort, kan ik hem ook digitaal aansluiten op mijn LCD TV
-De Kleine HD is zo klein omdat we een file server hebben, dus meer is niet nodig. hij is van samsung omdat nforce chipset nog wel eens moeite hebben met maxtor schijven

Iemand nog suggesties of opmerkingen ??

[ Voor 50% gewijzigd door jobvr op 09-09-2006 23:11 ]

• Amrit
  • Niet online
Tittah schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 01:06:
Voorlopige update:

d:)b
Gelukkig maar, en bedankt voor de update!
jobvr schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 22:20:
[...]

thx for the update, jij hebt een asus AM2 he ?? dan ga ik daar ook maar voor.. Ik ben in een gulle bui, dus zal je niet verantwoordelijk houden als het niet werkt :+

-AMD Asus M2NPV-VM. GeForce 6150 (mATX. PCI-e. LAN. SATA II. RAID. 1394. VGA)..€ 80,95
-AMD AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2. 2.0GHz. 2x512KB. Boxed)..................................€ 144,95
-DDR2 Kingston 1024MB DDR2 (2x512) PC4200 533Mhz CL4 Kit KVR533D2N4K2/1GB)..€ 88,95
-SATA II Samsung 80GB SATA II 7200RPM 8MB...........................................................€ 43,95

Het geheel gaat in de coolermaster cavalier 4 kast waarin ik door coolermaster van tevoren een nieuwe ATX2 350watt voeding heb laten zetten

is toch wel een redelijke set voor die prijs. en redelijk fool-proof
2 keuzes zal ik toelichten:
-Ben toch voor de asus mobo gegaan vanwege de DVI en VGA poort, kan ik hem ook digitaal aansluiten op mijn LCD TV
-De Kleine HD is zo klein omdat we een file server hebben, dus meer is niet nodig. hij is van samsung omdat nforce chipset nog wel eens moeite hebben met maxtor schijven

Het typenummer van het geheugen wijkt enigzins af van wat geadviseerd wordt op de QVL lijst van Asus als ik het goed zie. Aangezien het type geheugen nogal kritisch is bij deze mobo is het mischien verstandig om nog het nog eens te checken (?)

• Amrit
  • Niet online
Hier zit volgens mij de afwijking: KVR533D2N4K2

dit lijkt mij het juiste geheugen als je 1 gb bankjes wil hebben: KVR533D2N4
http://www.azerty.nl/prod...2-pc4200-533-mhz-1-x.html

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Amrit schreef op zondag 10 september 2006 @ 21:50:
Hier zit volgens mij de afwijking: KVR533D2N4K2

dit lijkt mij het juiste geheugen als je 1 gb bankjes wil hebben: KVR533D2N4
K2 betekent bij Kingston dat het een kit van twee modules betreft.
Aan de code die daarop volgt is af te leiden wat de capaciteit is. Bijvoorbeeld:

KVR533D2N4K2/512 = 2x256MB
KVR533D2N4K2/1G = 2x512MB
KVR533D2N4K2/2G = 2x1GB
etc.

Zonder K2 betreft het een enkele module. Logischerwijs:

KVR533D2N4/512 = 1x512MB
KVR533D2N4/1G = 1x1GB
KVR533D2N4/2G = 1x2GB
etc.

Voor 1GB Kingston ValueRAM moet je dus naar een code van KVR533D2N4/1G zoeken, zoals die op de website waar je naar linkt :)

[ Voor 18% gewijzigd door Rone op 10-09-2006 21:58 ]

• Amrit
  • Niet online
r00n schreef op zondag 10 september 2006 @ 21:55:
[...]

K2 betekent bij Kingston dat het een kit van twee modules betreft.
Aan de code die daarop volgt is af te leiden wat de capaciteit is. Bijvoorbeeld:

KVR533D2N4K2/512 = 2x256MB
KVR533D2N4K2/1G = 2x512MB
KVR533D2N4K2/2G = 2x1GB
etc.

Zonder K2 betreft het een enkele module. Logischerwijs:

KVR533D2N4/512 = 1x512MB
KVR533D2N4/1G = 1x1GB
KVR533D2N4/2G = 1x2GB
etc.

Voor 1GB Kingston ValueRAM moet je dus naar een code van KVR533D2N4/1G zoeken, zoals die op de website waar je naar linkt :)
Ah, juist.

Maar wat is dan het voordeel van een setje van 2 als ik vragen mag? Als ik het goed zie is een dergelijk setje van 2x512 MB duurder dan 2 losse 512MB bankjes. Of zie ik weer iets over het hoofd :$

http://www.azerty.nl/prod...2-pc4200-533-mhz-2-x.html
versus

• Amrit
  • Niet online
overigens wil hier niet Azerty promoten, maar ben zelf ook bezig met een pc, en zo laat ik mezelf ook nog eens controleren. En ik vermoed dat de aanwezigen hier zo hun eigen leveranciers hebben, en mijn posts wat dat betreft negeren.

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dat komt omdat het een zogeheten Dual Channel kit is. Pure marketing, niets aan te doen.

Feit is wel dat als je twee losse modules koopt de kans bestaat dat de twee qua chips verschillen.
Wat dat betreft maakt die paar Euro extra ook niet uit als dat inhoudt dat je er twee identieke modules voor krijgt :)

• Amrit
  • Niet online
r00n schreef op zondag 10 september 2006 @ 22:26:
Dat komt omdat het een zogeheten Dual Channel kit is. Pure marketing, niets aan te doen.

Feit is wel dat als je twee losse modules koopt de kans bestaat dat de twee qua chips verschillen.
Wat dat betreft maakt die paar Euro extra ook niet uit als dat inhoudt dat je er twee identieke modules voor krijgt :)
Ok, dat is dan wel weer verstandig, en dan maken een paar euro's idd niet uit. Maar ik zal dat RAM FAQ nu eens zorgvuldig doorwerken. Had ik natuurlijk al moeten doen, maar ik dacht dit (pc/geheugen) doe ik wel effe. Nee dus.

Ik zit wat betreft id pc toch al te dubben of ik nu die AMD 3500 Energy Efficient (35 Watt) neem, of voor dezelfde prijs de basis X2 3800 van AMD. En wat de gevolgen zijn op de snelheid van de pc bij het verwerken van foto's van enkele mb's etc. En wat de invloed van het geheugen daarop weer is.
Het stomme is ook dat ik telkens weer tegen nieuwe dingen aanloop. Het is maar goed dat de aanschaf van de onderdelen met bijna een maand uitgesteld zijn. :$

En bedankt voor de info d:)b

• jobvr
Amrit schreef op zondag 10 september 2006 @ 22:07:
[...]

Ah, juist.

Maar wat is dan het voordeel van een setje van 2 als ik vragen mag? Als ik het goed zie is een dergelijk setje van 2x512 MB duurder dan 2 losse 512MB bankjes. Of zie ik weer iets over het hoofd :$

http://www.azerty.nl/prod...2-pc4200-533-mhz-2-x.html
versus
hhmm ik weet het niet hoor, maar de enkele is 51,98 en de dubbele 99.42 (als ik jou links volg) volgens mij is 2x die enkele nog steeds duurder dan die dubbele, maar misschien zijn er recent wiskundige ontwikkelingen geweest waarvan ik nog niet op de hoogte ben.
als je ze echter hier haalt http://www.cool-prices.nl...--2,sgid--176,artId--3383
zijn ze € 89,- en dan is de dubbel kit wel duidelijk goedkoper dan de 2 enkele

• Amrit
  • Niet online
jobvr schreef op zondag 10 september 2006 @ 22:58:
[...]

hhmm ik weet het niet hoor, maar de enkele is 51,98 en de dubbele 99.42 (als ik jou links volg) volgens mij is 2x die enkele nog steeds duurder dan die dubbele, maar misschien zijn er recent wiskundige ontwikkelingen geweest waarvan ik nog niet op de hoogte ben.
als je ze echter hier haalt http://www.cool-prices.nl...--2,sgid--176,artId--3383
zijn ze € 89,- en dan is de dubbel kit wel duidelijk goedkoper dan de 2 enkele
Ik zweer je, ik tel 51,98 op bij 51,98, en ik kom uit op 94 euro :D :$ ;(

(* zoekt wanhopig naar smoesjes) Het was een lang weekeinde, met een zus die kwam logeren in Den Haag en dus veel schoenenwinkels en kledingwinkels op Hoogstraat/Noordeinde, port en rode wijn op terrasjes, te warm gekleed voor het verassend mooie weer, een (door zus :( ) verloren fietssleutel en een daaropvolgende 1,5 uur durende wandeltocht met één fiets met geblokkeerd achterwiel ingenieus gestapeld op een andere fiets, en ondergetekende die uiteraard het werk mocht verrichten onderwijl luisterend naar de laatste kantoorperikelen op een grote Nederlandse bank.

Samengevat:

ik moest maar eens naar bed gaan :')

• jobvr
Amrit schreef op zondag 10 september 2006 @ 23:18:
[...]

Ik zweer je, ik tel 51,98 op bij 51,98, en ik kom uit op 94 euro :D :$ ;(

(* zoekt wanhopig naar smoesjes) Het was een lang weekeinde, met een zus die kwam logeren in Den Haag en dus veel schoenenwinkels en kledingwinkels op Hoogstraat/Noordeinde, port en rode wijn op terrasjes, te warm gekleed voor het verassend mooie weer, een (door zus :( ) verloren fietssleutel en een daaropvolgende 1,5 uur durende wandeltocht met één fiets met geblokkeerd achterwiel ingenieus gestapeld op een andere fiets, en ondergetekende die uiteraard het werk mocht verrichten onderwijl luisterend naar de laatste kantoorperikelen op een grote Nederlandse bank.

Samengevat:

ik moest maar eens naar bed gaan :')
:) het is je vergeven... :+

leuke zus ?? 8)

• Amrit
  • Niet online
Ja, maar je bent (veels) te laat :P

• Hold
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
jobvr schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 22:20:
[...]

..
Ik hoop ook dat bovenstaande config werkt, want ik kan zaterdag bijna dezelfde gaan ophalen, :*)
behalve dan een Athlon 64 ipv een X2.
Nieuw systeem op basis van Asus barebone
We zijn benieuwd...

• smvs
  • Niet online
Hold schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 14:32:
[...]

Ik hoop ook dat bovenstaande config werkt, want ik kan zaterdag bijna dezelfde gaan ophalen, :*)
We zijn benieuwd...
Die werkt zeker want ik heb hem ook exact zo draaien.

• Tittah
Ik hoop ook dat bovenstaande config werkt, want ik kan zaterdag bijna dezelfde gaan ophalen,
We zijn benieuwd...
Zolang je geheugen op 533 Mhz draait, zal je volgens mij geen problemen hebben. Dat zit dus wel goed bij jou...

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:34

LyP0

it is I , you worst nightmare

Heey mensen, ik zit hier ook met een asus m2npv-vm die niet wil werken. Gister kwam deze nog niet eens door de post. Dus de hele avond gestest en bleek een reepje niet te werken. Vanmorge terug geweest naar de winkel en alles uit gelegd. Het was geen probleem ik kreeg een pretested nieuw reepje.Thuis gekomen reepje er in geduwt en booten maar. Het draait nu ook allemaal goed maar totaal onstabiel maar memtest geeft geen eror"s :| . Na maximaal twintig minuten valt hij zowieso uit.
Ik heb :

De laatste nieuwe bios. een paar uur geleden er op gezet.
Tyrex ddr2 667 mhz met hoogst warschijnlijk elpidia chips.
sempron 2800+ am2

ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik ben nu een paar stappen verwijdert van dit bord t raam uit te gooien.

ik voel me lekkaah !!!

Verwijderd

Hoi, ik ben zelf ook in het bezit van een AM2 MN2PV-VM icm een sempron 2800 voor in mijn mediacentertje

ik heb hier een Dual channel kit van Twinmos in zitten PC4200-533, draait perfect. Ik draai altijd als ik een systeempje in elkaar zet memtest x86 voor een tijdje en hier kwam deze glansrijk doorheen

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:34

LyP0

it is I , you worst nightmare

vandaag t geheugen geruild voor elixyr ddr2 667 2x 512mb en dat werkt gewoon perfect. Ook in dual chanal.Het ligt dus blijkbaar 100% aan die elpidia chips icm het mainbord. Wel vind ik de bandbreete van 1956 mbps weinig in dualchanal, in single chanal haal k ongeveer 1550 mbps.

ik voel me lekkaah !!!

Pagina: 1