Hallo allen,
mijn eerste post op GoT, dus ik hoop dat ik het een beetje goed kan verwoorden.
De situatie: mijn PIII-900 van Aldi is nu toch echt aan vervanging toe, hoewel hij volgens mijn vriendin nog steeds perfect voldoet.
De enige manier om het aan haar verkocht te krijgen is een krap budget.
Ik heb een tijdje de kat uit de boom gekeken ivm met alle ontwikkelingen rond de conroe, maar vooral de prijsdalingen van AMD hebben me over de streep getrokken.
Dit is de voorlopige configuratie:
Kast/MoBo/Voeding: Asus Barebone Vintage2-AH2 Crush 51PV, SATA2, VGA € 121.50
http://www.asus.com/produ...=0&model=1159&modelmenu=1
Dit is omdat de kast vooral niet te hoog mag zijn omdat het in een bureau in de woonkamer moet passen.
Het is gebouwd rond het ASUS M2NPV-VM moederbord.
http://www.asus.com/produ...=0&model=1138&modelmenu=1
CPU: AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz HT 512kB AM2 Box € 80.00
Gewoon geen geld voor zo'n processor.
RAM: Kingston 2x256MB DDR2 SDRAM PC4200 CL4.0 € 56.00
Lage CL4 werkt volgens de BBG het beste met AM2 processors. Voorlopig lijkt 512MB me nog steeds genoeg. Kan ik altijd nog bijprikken later.
HDD: Samsung 200GB SATA300 8MB FDB, SP2004C € 70.50
Zou een stille en goede schijf zijn.
Totaal budget is nu 328 euro. Eventuele veranderingen mogen maximaal tot 400 euro gaan kosten.
Wat het ding moet kunnen: Niet veel bijzonders: office; internetten; downloaden; foto's bewerken; audio/video transcoden & branden (niet gamen).
Het idee is om met dit systeem een dramatische verbetering t.o.v. mijn huidige PC te zien, waar ik dan weer een tijdje tevreden mee ben en dan hoop ik over een tijd via een upgrade naar X2 of evt de nieuwe AMD processor-generatie weer een paar jaar verder te kunnen.
Twijfels/vragen:
- Heeft iemand ervaring met de ASUS kasten, voedingen? Zijn ze een beetje stil?
- Is het de moeite om toch een aparte koeler aan te schaffen vanwege het geluid, of valt de boxed koeler van AMD wel mee?
- Is het ram geheugen de "optimale" keuze? Ik heb veel gelezen en rondgesurft op alle FAQ's en fora, maar ik weet nog steeds niet 100% zeker of het a) compatibel en b) de goede snelheid heeft.
Alvast bedankt voor de tips!
mijn eerste post op GoT, dus ik hoop dat ik het een beetje goed kan verwoorden.
De situatie: mijn PIII-900 van Aldi is nu toch echt aan vervanging toe, hoewel hij volgens mijn vriendin nog steeds perfect voldoet.
Ik heb een tijdje de kat uit de boom gekeken ivm met alle ontwikkelingen rond de conroe, maar vooral de prijsdalingen van AMD hebben me over de streep getrokken.
Dit is de voorlopige configuratie:
Kast/MoBo/Voeding: Asus Barebone Vintage2-AH2 Crush 51PV, SATA2, VGA € 121.50
http://www.asus.com/produ...=0&model=1159&modelmenu=1
Dit is omdat de kast vooral niet te hoog mag zijn omdat het in een bureau in de woonkamer moet passen.
Het is gebouwd rond het ASUS M2NPV-VM moederbord.
http://www.asus.com/produ...=0&model=1138&modelmenu=1
CPU: AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz HT 512kB AM2 Box € 80.00
Gewoon geen geld voor zo'n processor.
RAM: Kingston 2x256MB DDR2 SDRAM PC4200 CL4.0 € 56.00
Lage CL4 werkt volgens de BBG het beste met AM2 processors. Voorlopig lijkt 512MB me nog steeds genoeg. Kan ik altijd nog bijprikken later.
HDD: Samsung 200GB SATA300 8MB FDB, SP2004C € 70.50
Zou een stille en goede schijf zijn.
Totaal budget is nu 328 euro. Eventuele veranderingen mogen maximaal tot 400 euro gaan kosten.
Wat het ding moet kunnen: Niet veel bijzonders: office; internetten; downloaden; foto's bewerken; audio/video transcoden & branden (niet gamen).
Het idee is om met dit systeem een dramatische verbetering t.o.v. mijn huidige PC te zien, waar ik dan weer een tijdje tevreden mee ben en dan hoop ik over een tijd via een upgrade naar X2 of evt de nieuwe AMD processor-generatie weer een paar jaar verder te kunnen.
Twijfels/vragen:
- Heeft iemand ervaring met de ASUS kasten, voedingen? Zijn ze een beetje stil?
- Is het de moeite om toch een aparte koeler aan te schaffen vanwege het geluid, of valt de boxed koeler van AMD wel mee?
- Is het ram geheugen de "optimale" keuze? Ik heb veel gelezen en rondgesurft op alle FAQ's en fora, maar ik weet nog steeds niet 100% zeker of het a) compatibel en b) de goede snelheid heeft.
Alvast bedankt voor de tips!