Nieuw systeem op basis van Asus barebone

Pagina: 1
Acties:

• Hold
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Hallo allen,

mijn eerste post op GoT, dus ik hoop dat ik het een beetje goed kan verwoorden.

De situatie: mijn PIII-900 van Aldi is nu toch echt aan vervanging toe, hoewel hij volgens mijn vriendin nog steeds perfect voldoet. ;) De enige manier om het aan haar verkocht te krijgen is een krap budget.

Ik heb een tijdje de kat uit de boom gekeken ivm met alle ontwikkelingen rond de conroe, maar vooral de prijsdalingen van AMD hebben me over de streep getrokken.

Dit is de voorlopige configuratie:

Kast/MoBo/Voeding: Asus Barebone Vintage2-AH2 Crush 51PV, SATA2, VGA € 121.50
http://www.asus.com/produ...=0&model=1159&modelmenu=1
Dit is omdat de kast vooral niet te hoog mag zijn omdat het in een bureau in de woonkamer moet passen.
Het is gebouwd rond het ASUS M2NPV-VM moederbord.
http://www.asus.com/produ...=0&model=1138&modelmenu=1

CPU: AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz HT 512kB AM2 Box € 80.00
Gewoon geen geld voor zo'n processor.

RAM: Kingston 2x256MB DDR2 SDRAM PC4200 CL4.0 € 56.00
Lage CL4 werkt volgens de BBG het beste met AM2 processors. Voorlopig lijkt 512MB me nog steeds genoeg. Kan ik altijd nog bijprikken later.

HDD: Samsung 200GB SATA300 8MB FDB, SP2004C € 70.50
Zou een stille en goede schijf zijn.

Totaal budget is nu 328 euro. Eventuele veranderingen mogen maximaal tot 400 euro gaan kosten.

Wat het ding moet kunnen: Niet veel bijzonders: office; internetten; downloaden; foto's bewerken; audio/video transcoden & branden (niet gamen).

Het idee is om met dit systeem een dramatische verbetering t.o.v. mijn huidige PC te zien, waar ik dan weer een tijdje tevreden mee ben en dan hoop ik over een tijd via een upgrade naar X2 of evt de nieuwe AMD processor-generatie weer een paar jaar verder te kunnen.

Twijfels/vragen:

- Heeft iemand ervaring met de ASUS kasten, voedingen? Zijn ze een beetje stil?
- Is het de moeite om toch een aparte koeler aan te schaffen vanwege het geluid, of valt de boxed koeler van AMD wel mee?
- Is het ram geheugen de "optimale" keuze? Ik heb veel gelezen en rondgesurft op alle FAQ's en fora, maar ik weet nog steeds niet 100% zeker of het a) compatibel en b) de goede snelheid heeft.

Alvast bedankt voor de tips!

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
Neem sowieso 1x 512MB, het snelheiedsverlies is minimaal maar makkelijker om straks beetje geheugen bij te plaatsen (wat ongetwijfeld zal gebeuren)

@pieroman
met 1x512 zal hij hiet op dualchannel lopen, wel werken.
Aangezien het budget de doorslag is en makkelijk nog een reepje bij te plaatsen is, is dit een optie.

Uiteraard werkt 1GB veel prettiger, maar 2x 256 krijg je zeker spijt van.

[ Voor 46% gewijzigd door vierkant228 op 07-09-2006 21:49 ]

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:58

Pieroman

/me

Welkom op GoT en hulde voor je startpost :) zo zien we ze graag ;)

Ten eerste zou ik toch echt meer geheugen nemen, 1GB is nou eenmaal lekker en met de programmatuur die steeds meer gaat eisen is het nodig, als je veel/grote foto's ofzo gaat bewerken komt het ook goed uit.

Hoe dat met de boxed koeler zit weet ik niet zo, volgens mij valt dit qua geluid in combinatie met cool n quiet wel mee. Als je toch een andere neemt let dan wel dat deze in het kastje past (is nou eenmaal niet zo groot)

edit: neem die 1GB in 2x512 voor de snelheidswinst door het gebruik van dualchannel, ook dit is dus met de hierboven genoemde 1x 512 niet mogelijk (maar das vrij logisch lijkt me)

[ Voor 15% gewijzigd door Pieroman op 07-09-2006 21:44 ]

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
misschien zou je eens kunnen kijken naar de pentium d 805, of de x2 3800+.

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:13
hello_moto schreef op donderdag 07 september 2006 @ 21:43:
misschien zou je eens kunnen kijken naar de pentium d 805, of de x2 3800+.
Ik denk dat dat niet in het budget zal gaan passen..
Verder is (meen ik) die Pentium D 805 een heethoofdje, waardoor je al snel de boxed koeler moet vervangen (wat extra kosten meebrengt) wil je het zaakje koel + stil houden.

• Hold
  • Niet online
Ik heb ook getwijfeld aan een X2 of 1GB RAM, maar het loopt allemaal zo snel op.
Ik denk maar even af te wachten hoe de multicore-race uitdraait en te kijken wat de quad-core structuur van AMD gaat geven.
Kan je makkelijk 2x256 upgraden (er zijn vier dimm-slots) of is dat niet optimaal en kan ik beter gelijk voor 2x512 gaan?

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:29
vaak heeft een barebone een eigen cpu koeler ivm de ruimte in de kast
een andere koeler zal dus niet gaan lukken

Tijd van werken, tijd van rusten

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
Hold schreef op donderdag 07 september 2006 @ 22:05:
Ik heb ook getwijfeld aan een X2 of 1GB RAM, maar het loopt allemaal zo snel op.
Ik denk maar even af te wachten hoe de multicore-race uitdraait en te kijken wat de quad-core structuur van AMD gaat geven.
Kan je makkelijk 2x256 upgraden (er zijn vier dimm-slots) of is dat niet optimaal en kan ik beter gelijk voor 2x512 gaan?
Persoonlijk zou ik meteen 2x 512 gaan, dit wordt al een beetje standaard.

• Hold
  • Niet online
Ik heb het systeempje intussen besteld en ben dus toch maar voor de 2x512 gegaan.
En nu maar hopen dat het allemaal goed werkt en dat AM2 nog een tijd mag meegaan.

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Kwa geluidsproductie kan ik je meegeven dat de voeding IIG vrij stil is. De Proc koele is de standard koeler van intel,in combinatie met cool en quiet. Dat houd in dat je dit beestje niet hoort als hij idle is, maar stressed is ie zeker aanwezig.

Leuke barebones om te zien,enom de bouwen.
Pagina: 1