Toon posts:

Ontwerp aircooled case, op & aanmerkingen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vaker gedacht om een kast te ontwerpen, puur voor de koeling van een 24/7 werkstation (uiterlijk nog niet van belang). De bedoeling is een kast die helpt m'n nieuwe E6700 (in bestelling) geschikt te maken om FEA werk dagen onder vollast te draaien, bij voorkeur op een aardig hogere snelheid dan orgineel.
Het is natuurlijk ook een beetje hobby. >:)

Wat ik tot nu toe heb is het binnen frame:

Afbeeldingslocatie: http://www.engit.nl/pics/sc1.jpg

Een 3D model kun je hier downloaden.

Het idee is dat de 3 120mm fans (merk/type nog te bepalen) als intake fan werken (er komt nog verhoogde bodem in het deel onder de fans). De seasonic voeding zou op z'n kop komen te liggen, om te helpen de insteekkaarten (de Quadro & Areca) koel te houden.
Tevens stroomt een deel van de lucht langs de achterzijde van het moederbord, om deze wat extra te koelen. Er zit 20mm ruimte tussen de case en het moederbord. De gatenpatronen e.d. zijn exact volgens ATX2.2 standaard.
Achter de intake gaten moet een stof filter komen.

Over het ontbreken van een mount voor de DVD+/-RW: ik zit er aan te denken deze te vervangen door een USB2.0 exemplaar, aangezien ik die gewoon op m'n bureau kan leggen als ik 'm nodig heb (niet vaak). Zelfde geldt voor de floppy drive.

Componenten die ik ga gebruiken (zijn reeds aanwezig of besteld):
  • Asus P5B Deluxe
  • Intel Core 2 Duo E6700 (vzv. Tuniq Tower 120)
  • Corsair TWIN2X2048-8500C5D (2x1GB)
  • PNY Quadro FX 3500
  • Areca ARC-1210
  • 3x Western Digital Raptor WD740GD (RAID 5)
  • Samsung 162C
  • Seasonic S12-500
Ik zou graag willen weten of er nog suggesties zijn voor het verbeteren van de koeling.

• Alpha26
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-02-2012
Ziet er aardig uit. Zou zeker iets van een stoffilter inbouwen want die setup zal aardig wat m3 verplaatsen. Verder ook niet deze vergeten Frequently Asked Questions T&C

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je toch zelf een kast maakt, is het dan geen idee om je moederbord te 'spiegelen', dus een soort voor BTX formaat net zoals in de Coolermaster Stacker mogelijk is? De processor zit dan laag en je videokaart komt dan met de fan naar boven te zitten ipv zoals nu naar onderen.

Je zou dan je moederbord (even uit gaan van je huidige tekening) niet tegen de achterkant bevestigen, maar 180 graden om zijn as draaien en tegen de (doorzichtige) voorkant bevestigen.

--edit:
Of je draait je kast om en gebruikt de bovenkant als onderkant.
Hmm zo wordt het verhaal wel heel wazig volgens mij...

[ Voor 12% gewijzigd door Appesteijn op 06-09-2006 13:50 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ideale kast is imho gewoon de Stacker STC-T01 alleen dan een stuk langer en hoger met het HD Rack systeem van een Antec 1050 Case en bovenaan 2 maal 120 mm. in plaats van dat suf 80 mm. van de Stacker.

Ook vooraan gewoon plek voor 15 maal 5¼ in plaats van 12 zodat je 16 HD's kwijt kan en een DVDRW Drive + Floppy :Y)

Verder eventueel in plaats van de 4 maal 80 mm. plekken achteraan waar de voedingen passen gewoon plek voor 120 mm.
In de zijkant gewoon een 250 mm. koeler plek en de moederbord tray lekker simpel zoals de H700 case van AOpen.

En alles met een luchtfilter ervoor natuurlijk i.c.m. normale fingerguards die makkelijk verwijderbaar zijn !!

That's it... easy toch :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
Een stoffilter was zeker de planning (zoals reeds in de openings post stond)!
Verder hou ik niet zo van de 'smijt er maar een extra fan tegenaan' manier van koelen.

De reden dat ik niet voor een kast ala BTX (of deze op de kop) gekozen heb is dat ik liever de warme lucht zo snel mogelijk wil afvoeren, dus de heetste componenten in de vrije doorlaatzone (boven de videokaart). Van mij hoeft die warme lucht niet ook nog over de rest van de componenten te stromen. De CPU fan zal hier mijns inziens ook een bijdrage aan leveren (in lijn geplaatst met de intake fans en het grote uitlaatrooster).

De genoemde Quadro FX 3500 produceert overigens niet veel hitte vergeleken met een gaming kaart.

Over het kopen (en ombouwen) van een kant en klare kast: ik hoef geen 15 drive bays, totaal niet interessant voor een werkstation. Verder heb ik het idee dat de meeste 'consumer' pc kasten een niet bepaald gerichte airflow hebben ('dump er ergens lucht in, haal er ergens lucht uit en er stroomt wel iets'), wat je bv wel ziet in servercases (zie bv de SuperMicro cases voor mooie plaatjes).

De reden om geen afzonderlijke intake & outtake fans te gebruiken was dat je zo je fans efficienter kunt gebruiken, er zitten geen grote obstructies voor & achter. (Zoals wel in de genoemde stacker case!)

Wel twijfel ik nog enigszins aan het nut van een cpu fan, zeker als de case zo hoog (laag) wordt dat er niet veel lucht tussen de bovenzijde van de koeler en het chassis door kan 'ontsnappen'.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ziet er al goed uit maar waarom geen outtake? Persoonlijk vind ik dat daardoor de flow erg verbeterd. Bijv. bovenin de case op het dak zeg maar een fan plaatsen. Deze zuigt veel warmte van de cpu koeler weg. Ook achterop naast de i/o van het mobo zeg maar,een fan is ook erg goed. Vooral omdat je je voeding beneden hebt.

Verwijderd

Geen quadro kopen, is te duur en gebruikt zelfde cores als de huidige GeForce kaarten.
Vaak kun je er zelfs een quadro BIOS in flashen.

Verwijderd

Je plaatje doet het niet meer :'(

Verwijderd

Topicstarter
Paar kleine updates:

Afbeeldingslocatie: http://www.engit.nl/pics/sc103.jpg

Voor het idee de koeler erin geplaatst, de positie van de hardeschijven wat veranderd (dichter op de fans, om het wat compacter te maken), de videokaart erbij.

Over de keuze van de videokaart: deze kaart gebruik ik in m'n huidige werkstation al, hij presteerd voor 3D ontwerpen toch wel een stukje beter dan de game kaarten. En nee, de G7x kaarten zijn niet te softmodden naar hun Quadro tegenhanger.

De reden dat ik geen outtake fan in het 'dak' van de case wilde is dat zoals de kast nu is de luchtstroom volledig van rechts naar links is, geen bochten (behalve onderin, waar het de voeding in stroomt).

Ik kan overigens helaas maar weinig vinden over of het koelen van de achterzijde van het moederbord nog positive effecten zou hebben, iemand hier die daar ervaring mee heeft?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2006 17:38 ]

• jeroen84
  • Laatst online: 13-09-2025
Met airkoeling is de outtake ook belangrijk, en die mis ik hier toch..

Een outtake ventilator zuigt de warme lucht weg met als resultaat twee belangrijke dingen. (Behalve hete lucht wegwerken.)
Er ontstaan minder "airpockets" een een meer gestroomlijnde luchstroom. Airpockets zijn in princiepe stukken lucht die niet in de directe luchstroom zitten oa door dode hoeken en turbulentie.
Verder zorgt het ervoor dat er een laag drukgebied in de computerkast ontstaat, wat bevorderend is voor de luchttoevoer en stroom. Vandaar dat vaak word aangeraden dat de outtake meer moet zijn dan de intake.

Met mijn nieuwe computer neem ik de Antec P180B. Hier is een plaatje die ik snel heb gemaakt van mijn geplande airflow. Het grote rode blok is een tuniq tower 120 en het kleine rode blokje de recht opstaande HR-05 northbridge passieve koelblok. Mooie van die twee samen is dat ze achter elkaar in de airflow kunnen staan.
Afbeeldingslocatie: http://img513.imageshack.us/img513/2568/case1dh9.jpg

Als je bij je zelfgemaakte kast(kudos! btw) de voeding net als bij de P180 beneden neerzet stel ik voor deze ook af te sluiten van het moederbord gedeelte.

Als een verder idee.. Ga je heatsinks aan de kast zelf bouwen? Binnen en buiten de kastwand.. Dat zou meesterlijk zijn als de kast zelf al passief koelt _/-\o_

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
TEAMIKKE schreef op woensdag 06 september 2006 @ 16:31:
Ziet er al goed uit maar waarom geen outtake? Persoonlijk vind ik dat daardoor de flow erg verbeterd. Bijv. bovenin de case op het dak zeg maar een fan plaatsen. Deze zuigt veel warmte van de cpu koeler weg. Ook achterop naast de i/o van het mobo zeg maar,een fan is ook erg goed. Vooral omdat je je voeding beneden hebt.
Volgens mij wordt er over mijn post heen gelezen. Maar ik zou idd. ook een outtake ergens plaatsen

• jeroen84
jeroen84 schreef op donderdag 07 september 2006 @ 21:45:
Een outtake ventilator zuigt de warme lucht weg met als resultaat twee belangrijke dingen. (Behalve hete lucht wegwerken.)
Er ontstaan minder "airpockets" een een meer gestroomlijnde luchstroom. Airpockets zijn in princiepe stukken lucht die niet in de directe luchstroom zitten oa door dode hoeken en turbulentie.
Verder zorgt het ervoor dat er een laag drukgebied in de computerkast ontstaat, wat bevorderend is voor de luchttoevoer en stroom. Vandaar dat vaak word aangeraden dat de outtake meer moet zijn dan de intake.
Niet genegeerd, maar extra onderbouwd. ;)

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Waarom geen E6600 btw, als je toch gaat overklokken? Scheelt weer 200 euro..

Neem anders gelijk de X6800, krijg je dan wel een mooi Inetl C2E Inside stickertje bij :P

Mooie kast btw.

[ Voor 5% gewijzigd door Dutch_Razor op 08-09-2006 19:00 ]

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 06 september 2006 @ 13:21:Over het ontbreken van een mount voor de DVD+/-RW: ik zit er aan te denken deze te vervangen door een USB2.0 exemplaar, aangezien ik die gewoon op m'n bureau kan leggen als ik 'm nodig heb (niet vaak). Zelfde geldt voor de floppy drive.
De koeling voldoet volgens mij perfect aan het KISS-principe, dus niet echt voor verbetering vatbaar.

Je zou kunnen overwegen om de DVD- en floppydrive verticaal naast de harddisks te bouwen. Daar is in je huidige ontwerp ruimte over. Of als je ze toch weinig gebruikt, onderin aan de voorkant. Nadeel is dan wel dat je frame weer breder moet worden onderaan.

Verder een erg goed ontwerp. Ik heb ook al tijden zitten denken hoe je de airflow in een kast kan optimaliseren, maar toch met weinig geluid. Hierbij werd ik geïnspireerd door de nieuwe BTX-kasten van Dell, die een grote centrale fan gebruiken. Maar dit is het beste ontwerp dat ik tot nu toe ben tegengekomen.

Verwijderd

Zo te zien wordt je voorkant van je kast smaller dan je 120mm fan's, ofwel je kast gaat lucht "aanzuigen". De oppervlakte van je voorkant is niet gelijk aan de oppervlakte van je fans. Voor een goede airflow moet je je houden aan het principe intake<=outtake, voor een optimale airflow is naar mijn mening intake=outtake het beste, aangezien je dan geen tekort en geen overschot aan lucht kan aanzuigen. Voor je HDD ruimte geldt dus dat de intake gelijk is aan 3x(pi)R² en voor de achterkant (outtake) geldt dus automatisch ook 3x(pi)R² anders heb je een overdruk aan lucht.

PS: Wat is dat big-ass oranje ding aan de zijkant van je kast?

PS2: Als je je outtake van je voeding ook mee wilt rekenen kan je het beste luchtverplaatsing*oppervlakte=luchtverplaatsing*oppervlakte gebruiken. Als je 120mm fans 50cfm hebben en je voeding heeft 30cfm, dan kom je uit op;
30*450+50*O=50*1350
O=(67500-13500)/50=1080cm²
Je kunt dus aan de achterkant bijvoorbeeld een gat maken van 15*75cm als je dat red.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2006 20:56 ]

• naftebakje
  • Laatst online: 15:08
Mss een dom id, maar zou de koeling niet beter zijn als je de fan's van de achterkant (door de CPU koeler) de lucht laat zuigen, en deze naar de HDD's blazen. De CPU heeft meer koeling/airflow nodig dan de HDD's, door gewoon de fan's om te draaien zuig je frisse omgevingslucht direct op de CPU koeler, door een slot plaatje weg te laten onder je videokaart wordt langs deze frisse lucht aangezogen. Je PSU zal dan wel enigsinds concurreren met de 3 120mm fan's om lucht aangezogen te krijgen, maar dit zal imho geen te grote problemen opleveren (je zou zelfs de fan in de voeding kunnen omdraaien, zodat deze buitenlucht tegen de insteekkaarten blaast).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Appesteijn schreef op woensdag 06 september 2006 @ 13:44:
Als je toch zelf een kast maakt, is het dan geen idee om je moederbord te 'spiegelen', dus een soort voor BTX formaat net zoals in de Coolermaster Stacker mogelijk is? De processor zit dan laag en je videokaart komt dan met de fan naar boven te zitten ipv zoals nu naar onderen.
Het omdraaien van het moederbord is geen goed idee, en Asus raad het zelf ook sterk af. De heatpipe, een koelmethode die erg in opkomst is de laatste tijd, is namelijk ontworpen om "rechtop" (zwaartekracht helpt een handje) te werken. Google

Met "normale" moederborden (met heatsinks en fans) speelt dit natuurlijk niet. ;)

• jeroen84
Roamor schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 21:51:
[...]

Het omdraaien van het moederbord is geen goed idee, en Asus raad het zelf ook sterk af. De heatpipe, een koelmethode die erg in opkomst is de laatste tijd, is namelijk ontworpen om "rechtop" (zwaartekracht helpt een handje) te werken. Google

Met "normale" moederborden (met heatsinks en fans) speelt dit natuurlijk niet. ;)
Veel mensen halen de heathpipe eraf en zetten er eigen mosfet koeling heatsinks op.

Verwijderd

Topicstarter
Was ik weer, nog even een paar dingen ingetekend, een paar dingen uitgezocht... Hier is de nieuwste stand van zaken:

Afbeeldingslocatie: http://www.engit.nl/pics/sc105.jpg
Ik heb even de componenten een naam gegeven, de areca toegevoegd, etc.

Hier is hoe ik denk dat de flow zal lopen (dit is de bedoeling iig):

Afbeeldingslocatie: http://www.engit.nl/pics/wsc1_flow.jpg
Nog een kleine optimalisatie die ik gedaan heb is het verplaatsen van de hardeschijven (4 waren eerst getekend, maar mijn array bestaat maar uit 3 stuks). Ze hangen nu voor het hart van de fans (waar de fan toch het minste lucht verplaats).

En uiteraard moet het geheel ook nog te maken zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.engit.nl/pics/wsc1_unfold.jpg
De bedoeling is als het ontwerp compleet is dit simpelweg te laten laser snijden uit een plaat alu, simpel, geen gef*ck met boren en gaas fabriceren.

En uiteraard een nieuw 3D model

Even wat vragen beantwoorden:
Met airkoeling is de outtake ook belangrijk, en die mis ik hier toch..
TEAMIKKE schreef op woensdag 06 september 2006 @ 16:31:
Ik zie in het huidige ontwerp niet het voordeel van een outtake fan bovenop, omdat dit mijns inziens, alleen maar de flow weg door het cpu koelblok zou verstoren (zie ook het plaatje). Achter de IO is nog te overwegen.
Als een verder idee.. Ga je heatsinks aan de kast zelf bouwen? Binnen en buiten de kastwand.. Dat zou meesterlijk zijn als de kast zelf al passief koelt _/-\o_
Dit lijkt me zelf ook zeer interessant (zoals die zalman case bv), maar dat lijkt me vrij problematisch voor het fabriceren, aangezien ik plaatmateriaal veel makkelijker kan krijgen dan grote (erg dure) aluminium rib profilen.
KifArU schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 19:10:
[...]
Je zou kunnen overwegen om de DVD- en floppydrive verticaal naast de harddisks te bouwen. Daar is in je huidige ontwerp ruimte over. Of als je ze toch weinig gebruikt, onderin aan de voorkant. Nadeel is dan wel dat je frame weer breder moet worden onderaan.
De breedte van het frame hou ik liever gelijk onderaan, omdat dit heel wat praktischer is met het maken. Misschien dat ik alvast de openingen in de kast aan laat brengen om de drives eventueel verticaal naast de HDs te kunnen monteren, dat is wel een idee.
Verwijderd schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 20:45:
Zo te zien wordt je voorkant van je kast smaller dan je 120mm fan's, ofwel je kast gaat lucht "aanzuigen". De oppervlakte van je voorkant is niet gelijk aan de oppervlakte van je fans. Voor een goede airflow moet je je houden aan het principe intake<=outtake, voor een optimale airflow is naar mijn mening intake=outtake het beste, aangezien je dan geen tekort en geen overschot aan lucht kan aanzuigen. Voor je HDD ruimte geldt dus dat de intake gelijk is aan 3x(pi)R² en voor de achterkant (outtake) geldt dus automatisch ook 3x(pi)R² anders heb je een overdruk aan lucht.

PS: Wat is dat big-ass oranje ding aan de zijkant van je kast?

PS2: Als je je outtake van je voeding ook mee wilt rekenen kan je het beste luchtverplaatsing*oppervlakte=luchtverplaatsing*oppervlakte gebruiken. Als je 120mm fans 50cfm hebben en je voeding heeft 30cfm, dan kom je uit op;
30*450+50*O=50*1350
O=(67500-13500)/50=1080cm²
Je kunt dus aan de achterkant bijvoorbeeld een gat maken van 15*75cm als je dat red.
Ik ben het met je eens met betrekking tot het gelijk houden van de oppervlaktes, maar ik denk dat een kleine flow hindernis op ruime afstand van de fan geen probleem op zal leveren. Ik ga nog wel kijken of ik de openingen in de achterzijde van de kast kan vergroten. De voorzijde lijkt me ruim voldoende (zie plaatje).
naftebakje schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 21:27:
Mss een dom id, maar zou de koeling niet beter zijn als je de fan's van de achterkant (door de CPU koeler) de lucht laat zuigen, en deze naar de HDD's blazen. De CPU heeft meer koeling/airflow nodig dan de HDD's, door gewoon de fan's om te draaien zuig je frisse omgevingslucht direct op de CPU koeler, door een slot plaatje weg te laten onder je videokaart wordt langs deze frisse lucht aangezogen. Je PSU zal dan wel enigsinds concurreren met de 3 120mm fan's om lucht aangezogen te krijgen, maar dit zal imho geen te grote problemen opleveren (je zou zelfs de fan in de voeding kunnen omdraaien, zodat deze buitenlucht tegen de insteekkaarten blaast).
Op zich geen dom idee, maar de raptors hebben een werktemp van ongeveer 45 graden (belast), ze voegen niet veel hitte toe aan de luchtstroom (relatief klein vermogen), echter als ik de flow omkeer komen ze rechtstreeks in de hete lucht van de cpu te hangen, die zelf al 45 graden kan wezen, dit lijkt me niet bevordelijk voor de betrouwbaarheid van de schijven.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Intake? Outtake?

Je kan met onderdruk of overdrukkoeling werken.

Bij onderdruk zorg je voor veel outtake zodat er een lagere druk in je kast zit, lucht (en stof) wordt langs alle gaatjes en kieren aangezogen.

Bij overdruk zorg je voor veel intake zodat er een hogere druk in je kast zit, lucht (en stof) wordt langs de gaatjes en kieren naar buiten geblazen. Voor de intakes plaats je de stoffilters. Van mijn kast merk ik dat overdruk koeling minder presteert, maar het zorgt wel voor minder onderhoud (minder stof ophopen).

Jouw kastontwerp is een tusseningeval, de harde schijven staan in het onderdruk gebied en de rest van je kast staat in overdruk. Je probeert een windtunnel te maken waar de lucht snel door je kast gejaagd wordt om het boeltje te koelen.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:04
Prima setup, niets aan veranderen.
Efficient gebruik van zo min mogelijk fans met goed doordacht koelsysteem.

Je zou nog wat foam kunnen plaatsen zodat je de boel dempt.

Nu ik erover nadenk, wellicht is het slimmer de harddisk wat meer ruimte in de breedte te geven zodat ze gedempt kunnen worden en geen herrie/resonatie creeeren in de kast.
Bv met behulp van zoiets:
http://shop.freezinghardw...p?Pagina=00003&ItemID=463
http://www.alternate.nl/h...tails.html?artno=AZZ%2312
http://www.azerty.nl/prod.../2140/nexus-disktwin.html (draagt ook wat bij aan koeling)

En je kan dan onderin bv nog ivm de breedte een optical drive plaatsen.

edit: overdruk/onderdruk krijg je echt amper gecreeerd dat het enig effect heeft.
Dan moet je met ventilatoren werken die extreem veel lucht verplaatsen en ook extreem veel herrie.

(Waarom komen mensen met BTX (zowiezo moet men eens leren dat BTX niet alleen je mainboard omdraaien is maar dat het de hele layout van het mainboard betreft en nog wat andere zaken) en stackers aanzetten (voor 16 hdd's? vraagt de topic starter daarom? :P)

[ Voor 8% gewijzigd door Vandread op 09-09-2006 12:13 ]

• naftebakje
  • Laatst online: 15:08
IVM je nieuwe prentje: de enige warme zone waar je rekening mee moet houden is die onder je grafische kaart. Achter je voeding: warmte stijgt, net als bij de HDD's; je zal daar geen noemenswaardig warmteverschil hebben. Wel daar vlak onder je insteekkaarten, maar dat kan je gemakkelijk oplossen door eronder een slotplaatje weg te laten (en of het uit zal maken dat het daar wat warmer is?).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
jeroen84 schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 00:01:
[...]

Veel mensen halen de heathpipe eraf en zetten er eigen mosfet koeling heatsinks op.
Ik denk niet dat de TS dat voor een workstation van plan is. :) Maar inderdaad, dan zou het niets meer uitmaken. /offtopic

Verwijderd

Topicstarter
Been a while... Maar goed, een nieuw topic starten over hetzelfde is ook weer zowat.
Ik heb een alternative versie bedacht die misschien wel compacter en beter is dan dan het originele ontwerp. Voornaamste verschillen:
  • betere toegang tot de componenten
  • compactere bouw
  • minder losse onderdelen nodig (1 onderkap en 1 bovenkap)
  • koeling door 4 fans ipv 3
  • minder loze ruimte om de cpu koeler heen (de lucht wordt meer gedwongen door het koellichaam te gaan, ipv er omheen)
  • mogelijkheid tot het inbouwen van een optische drive
  • minder problemen met de voedings kabel lengtes
M'n nieuwe ontwerp is een stuk kleiner (erg klein zelfs, net voldoende voor een ATX board!):

Vooraanzicht:
Afbeeldingslocatie: http://www.engit.nl/pics/wsc3-front.jpg

Bovenaanzicht:
Afbeeldingslocatie: http://www.engit.nl/pics/wsc3-top.jpg

Rechter zijaanzicht:
Afbeeldingslocatie: http://www.engit.nl/pics/wsc3-right.jpg

Linker zijaanzicht:
Afbeeldingslocatie: http://www.engit.nl/pics/wsc3-left.jpg

3D aanzicht:
Afbeeldingslocatie: http://www.engit.nl/pics/wsc3-iso.jpg

Zoals het nu lijkt (en niemand hier toevallig een probleem met 't ontwerp spot) laat ik 'm met een weekje ofzo snijden (de platen lasersnijden).

• penetreerbeer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-12-2025
Ziet er veel beter uit dan het vorige imho, en dan vooral over de compactheid.
Het ziet er allemaal heel goed uit, maar ik dacht dat je hdd's redelijk ver van van je sata aansluitingen zitten. En je voeding dan weer ver van je cpu, waar rond toch de hoofd kabels naar toe lopen. Misschien je hdd's naar de andere kant verplaatsen? Is maar een idee hoor.
Ik zie dat je voeding ook onderaan een 120cm fan heeft waarschijnlijk. Een 80cm achteraan de voeding zou waarschijlijk beter zijn voor de airflow, nu zou de lucht 2 bochten moeten maken.
En ik heb persoonlijk liever outtake dan intake (ook omdat je voeding een outtake vormt, dus dat is 4 x intake en 1 x outtake vs 5 x outtake, kan alleen maar meer airflow beteken), maar met die opstelling weet ik niet of echt veel zou uitmaken.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Gezien de geluidsproduktie vond ik de fans middenin de kast juist het sterke punt van je vorige ontwerp. Deze kast zal een betere koeling (misschien zelfs wat overdreven) geven, maar helaas ook meer geluid.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:12
kan je je pics even resizen? Nogal lastig te bekijken zo

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-01 07:32

vleesjus

echte vleesjus!

Leuk ontwerp, alleen als je hardware wilt vervangen hoe maak je hem dan open :?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je het wilt gaan doen als er hardware vervangen moet worden of iet dergelijks.

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

Pagina: 1