Tikkende HDD RMA ondanks goede SMART en diagtool meldingen?

Pagina: 1
Acties:

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:22
Ik heb een Hitachi 2,5" 7200rpm 80gb in mijn notebook zitten en sinds kort maakt de schijf bij het opstarten van windows of andere haddisk intensieve dingen rare tikgeluiden. de performance van de schijf is een stuk minder. Het laden van iets blijft namelijk hangen als ie gaat tikken.
Echter geeft S.M.A.R.T. en dat hitachi testtooltje aan dat de schijf gezond is, dus ik twijfel een beetje of ik m moet RMAen of niet.
Backup is inmiddels gemaakt...

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-02 13:56
Hang de schijf voor de zekerheid nog even in een andere pc, hou je dat tikken (bij schijf operaties), dan voor de zekerheid maar wel RMA: die diagnostische software is niet 100% in staat fouten te ontdekken / te voorspellen.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:41
Je hebt ook de uitgebreide, volgens Hitachi niet te falen test van die diskette gedaan? Dus niet de quicktest.

Verwijderd

Ik zou inderdaad de test uitvoeren die Hitachi aangeeft, anders heeft RMA geen zin. Ze willen een foutcode voordat ze je een RMA nummer geven.

• savale
Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:20:
Ik zou inderdaad de test uitvoeren die Hitachi aangeeft, anders heeft RMA geen zin. Ze willen een foutcode voordat ze je een RMA nummer geven.
Tja beide testen gedraaid, maar de schijf blijft tikken en blijft soms hangen e.d. Volgens de testen is mijn schijf wel gezond, maar dan is naar mijn mening hun test gewoon niet orde :)
Ik ga hem toch RMAen omdat ik die schijf toch echt niet meer ga gebruiken. Tevens kan ik misschien aankaarten dat de schijf niet aan de specs voldoet? (teveel lawaai / trager dan in specs)

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:19
Stroomstekkertje misschien niet goed :?
Geeft het programma een foutcode -> RMA , anders is het toch echt je eigen PC.

• harrald
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09-2025
savale schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:33:
[...]

Tja beide testen gedraaid, maar de schijf blijft tikken en blijft soms hangen e.d. Volgens de testen is mijn schijf wel gezond, maar dan is naar mijn mening hun test gewoon niet orde :)
Ik ga hem toch RMAen omdat ik die schijf toch echt niet meer ga gebruiken. Tevens kan ik misschien aankaarten dat de schijf niet aan de specs voldoet? (teveel lawaai / trager dan in specs)
idd
de specs komen niet overeen met wat jij hebt gekocht
terugsturen dus
en btw een harde schijf die gaat tikken is gewoon bezig kapot te gaan

• Laurent
  • Niet online
Als je de disk naar een winkel stuurt versturen zij het vaak weer RMA naar de leverancier. Een redeiljke computerzaak en leverancier zal wel inzien dat een tikkende disk niet te vertrouwen is, zelfs zonder foutcode. :)

• savale
Aikeleer schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:56:
Als je de disk naar een winkel stuurt versturen zij het vaak weer RMA naar de leverancier. Een redeiljke computerzaak en leverancier zal wel inzien dat een tikkende disk niet te vertrouwen is, zelfs zonder foutcode. :)
Gelukkig gaat het blijkbaar om een redelijke computerzaak, want ze hebben een andere voor mij besteld... Toch wel raar dat die S.M.A.R.T. status dus niet echt veel zegt dan.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-02 18:25
Termi schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:36:
Stroomstekkertje misschien niet goed :?
Das wel vaker zo hoor.
Ik heb genoeg HDD's gezien de geen foutcode gaven, maar met name lawaai maakten..
Net zoals de TS dus..

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:40

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Termi schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:36:
Imho onzin. Het is niet altijd mogelijk alle defecten te detecteren met een tool, ook niet met de hitatchi tool zelf. Dit omdat niet alle fouten ook direct van invloed zijn op de prestaties van de schijf zelf maar bv zorgen voor een erg irritant geluid zoals in dit geval. Met een goede probleemomschrijving (na testen in een andere pc) zul je gewoon een RMA moeten kunnen aanvragen, ook zonder foutcode.

En wat dan te denken bij problemen die maar af en toe optreden? Die zul je met een test tool ook niet direct vinden tenzij je lange duur tests gaat doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Bor op 11-09-2006 14:05 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• savale
Tja het gekke van deze schijf was dat ie toch beduidend langzamer werkte (ook tijdens de test) maar toch geen foutcode.... lijkt me dan toch geen goede testtool, maar ach als t goed is is er een nieuwe onderweg :)

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:36

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Misschien een beetje té simpel gedacht, waarschijnlijk heb je er al wel aan gedacht:
Was het niet gewoon getik van het uitlezen van data. Als de schijf wat gefragmenteerd raakt, gaat deze naar mijn weten/ervaring harder tikken bij het snel moeten uitlezen van de data. Daarbij gaat de snelheid omlaag vanwege de gefragmenteerdheid van de disk.

Laat maar, uit Hitachi 2,5" 7200rpm data advies gevraagd ivm bijna RIP blijkt inderdaad dat het een fout ofzo moet zijn, vanwege die reset die je bedoelt. Dat heb ik overigens met mijn maxtor (externe) schijf een week geleden ook gehad, maar dat kwam door een slechte aansluiting van de voedingskabel.

[ Voor 31% gewijzigd door bartvl op 11-09-2006 23:11 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Pagina: 1