Hitachi 2,5" 7200rpm data advies gevraagd ivm bijna RIP

Pagina: 1
Acties:

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:39
Ik heb een half jaar deze harddisk in mijn notebook:
HTE721080G9AT00

een Hitachi 7200rpm 80gb. Volgens S.M.A.R.T. is deze schijf nog in orde, maar tijdens het kopieren van een bestand of tijdens het opstarten ratelt ie net zo hard als mijn fiets waar alle onderdelen van loshangen... Tijdens het kopieren vliegt de resterende tijd dan omhoog... Dan hoor je een sort tik en dan lijkt het of de harddisk gereset wordt.
Voor mij teken genoeg om de harddisk retour te doen. Wat zouden jullie trouwens doen met de data die er op staat (vooral mijn emaildata zou ik graag eraf willen)
Ik durf niet te zeggen of de harddisk een hele random data format nog gaat redden... Maar om hem met alle data nou op te sturen doe ik liever niet. Iemand tips?

• digitrasher
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Mogelijkheden zat,

Branden
USB Stick
Via het netwerk kopieren
Ghost Image maken.

ligt er vooral aan om hoeveel data het gaat.

En waar je email data op geslagen staat ligt aan welke mailclient je gebruikt.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:39
digitrasher schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 19:29:
Mogelijkheden zat,

Branden
USB Stick
Via het netwerk kopieren
Ghost Image maken.

ligt er vooral aan om hoeveel data het gaat.

En waar je email data op geslagen staat ligt aan welke mailclient je gebruikt.
Tja eigenlijk zitten 2 punten me dwars... S.M.A.R.T. zegt dat ie in orde is en de hitachi drive testen ook... Maarja lijkt me dat ze ook letten op rare geluiden/ spontane resets van de harddisk?

Verder heb ik zojuist een backup gemaakt van alle data, maar nu heb ik gewoon liever niet dat iemand anders in mijn documenten gaat lopen snuffelen (of terug gaat zit halen voor de lol met een undelete progje ofzo)
Dus mijn plan is om hem te gaan formateren met random data... Alleen ben ik bang dat t weleens helemaal mis kan gaan dan (het is binnen een tijd van 10 minuten flink erger geworden) en straks neemt ie dan ook andere onderdelen van mn laptop mee oid...
Dus wat te doen? nu eruit halen en opsturen of de gok nemen om m nog een uur te laten formateren met de risico's van dien?