Deste lager lijkt het salaris van de docenten dan te liggen....
Het is ook suf dat onderwijzers denken dat die 4 punten voor de rest van heel Nederland wel van toepassing zijn. En dat anders mensen in sommige branches net zo goed onbetaald overwerken en lange weken maken.
Vaak wordt dat dan wel gecompenseerd door tijd-voor-tijd of anders de winstdeling. Beiden gaan in het onderwijs niet op.
Dat gezeur over voorbereidend werk, als je daar niet tegen kan, dan zit je in het verkeerde vak.
HO..... nu toch even terug. Mensen beweren zo verdraaid gemakkelijk dat onderwijzers/docenten een luizenleventje hebben. Ze zijn van 8.00 tot 15.00 op school en verder zitten ze lekker thuis niks te doen. Ze hebben veel vakantie, in die tijd voeren ze ook geen bal uit. Ze moetne dus niet zeuren.
Mag ik dan ook even tegengas geven? Mag ik er even op wijzen dat ik dan wel eerder thuis ben maar daarmee nog niet klaar ben met het werk? Mag ik zeggen dat ik dan in naam vakantie heb maar voor een flink deel ook in die vakantie zit te werken? Maar nee, dat mag niet gezegd worden.... Kom op man....
Gelukkig zijn er nu computers en kun je gewoon je proefwerken etc van het verleden copy-peesten en wat aanpassen.
Achja.... dat kan natuurlijk. Echter wil je wel fouten voorkomen. Elke fout die je maakt krijg je op je brood tijdens het afnemen van het proefwerk en anders wel tijdens het nakijken. Het nakijken kost al meer dan genoeg tijd en dat soort ellende wil ik er niet bij hebben. Goed, ik kan natuurlijk lekker lui meekreuzetoetsen geven. Dat kost wat meer voorbereiding maar kijkt vliegensvlug na. Toch doe ik dat niet. Waarom niet? Omdat ik nog wel een beetje wil zien of m'n leerlingen het begrepen hebben. Ze mogen wel zelf nadenken en niet een beetje op de gok aan de gang gaan. Ik wil ook kunnen zien wat ze verkeerd gedaan hebben, dat kan met meerkeuzevragen niet.
Of je stof wat updaten. Ik vind het gewoon bij het vak horen, je kunt dat ook na 15:30 doen als de rest van NL nog tot 17:30 werkt.
Wat denk je dat ik thuis doe?
Bedoel het niet lullig ten opzichte van jou, maar in je reactie schop je alles onderuit wat inherent is aan het leraar zijn.
Kijk nog eens....
Ik zie nu ook de reactie van PaQ en je reactie daarop, maar goed, wil ook niet helemaal voor jan lul tikken

Maar elk vak heeft minder leuke kanten, als die zwaarder gaan wegen dan de leuke kanten.. sja.. trek je conclusies.
En dat is dus de ellende.... er zitten gewoon teveel vakidioten bij de docenten. Mensen die het vak gekozen hebben om het vak.
En natuurlijk heeft elk beroep z'n leuke en minder leuke kanten. En natuurlijk heb je die te slikken..... tot op zekere hoogte!
Mijn conclusie is tot dusver:
Salaris is niet marktconform maar ik kom ermee rond hoewel wat meer zeer wenselijk is en denk ik ook zeker niet onterecht (hoewel ik mijn collega's die conciërge zijn het nog meer gun want díe worden uitgezogen..... welliswaar geen HBO-opleiding maar voor het werk wat ze doen krijgen ze gewoon echt véél te weinig geld)
Vernieuwingen in het onderwijs? Ik probeer ze zoveel mogelijk uit de weg te gaan en zodanig les te geven dat ík er plezier aan heb, dat mijn leerlingen er plezier aan beleven én dat ze ook nog eens goed klaargestoomd worden voor het examen zodat ze landelijk gezien weer netjes scoren.
Maar dat nieuwe leren en projectmatig onderwijs gaat het hele onderwijs op z'n bek laten gaan..... mocht dat zover komen (ik denk het wel), dan hoop ik wel dat ik vóór dat punt de beslissing heb genomen het hele onderwijs maar te laten voor wat het is en het zinkend schip verlaten voor het te laat is.
Nee dat zegt imo dus niet zoveel, zeker niet qua salaris. Als je het heerlijk vindt mensen wat te leren dan is er maar één vak te kiezen, docent. Ik denk dat de oorzaak vooral zit in het feit dat er weinig mensen zijn die een stel bijdehante ongemotiveerde kids wat uit willen leggen. Die zin krijg je niet als er een beter salaris tegenover staat imo.
En daar ligt ook een punt.... de vakidioten zijn er en zullen er blijven. Die zullen dus ook in het onderwijs blijven of naar het onderwijs komen (net als de mensen in de zorg). Jammer dat de mensen met de centen dat weten en dus niet bang zijn dat de hele boel leeg zal stromen. Je zal altijd van die idioten hebben die het werk voor lagere salarissen doen.
Laat ik het maar zo stellen: wij docenten zijn gewoon een stel sukkels.....

Maar als deze sukkel op een gegeven moment geen les meer kan geven (door bijvoorbeeld invoering van elektronische leeromgeving), gaat hij dus écht wel wat anders doen. Ik wil lekker met m'n leerlingen aan de gang en dan wel face-to-face.