Anoniem: 70162

Zwerver schreef op woensdag 06 september 2006 @ 14:25:
[...]

Niet helemaal waar ;) Maar dat zeg je zelf al ;) Als je goed bent in Wiskunde dan zal de opleiding makkelijk zijn, als je daarentegen Economie moet geven krijg je het eerste jaar zo belachelijk veel Wiskunde over je heen dat het echt niet makkelijk is. Daarnaast vergeet je het pedagogische aspect, dat is een vak appart.

[...]

Waarheen? Welke functie?

[...]

Laat de gemiddelde docent op een VMBO/Havo/VWO/Gymnasium dit maar niet lezen....

[...]

Daarom hebben normale mensen ook 25 dagen (5 weken dus)

[...]

Dat zegt men, maar de praktijk is wel even anders ;)

[...]

Daar ben ik het wel met je over eens ;)
toon volledige bericht
ik ben de laatste persoon om functiewaardering te gaan zitten verdedigen :)

het wordt alleen veel gebruikt, en ik leg een beetje uit hoe het komt dat functies in het onderwijs er bij functiewaardering laag vanaf komt. in hoeverre dat allemaal klopt is natuurlijk vakwerk, daar kan je als simpel persoontje onmogelijk zicht op hebben.

je kan ook niet zomaar het "resultaat" van een functiewaardering gaan vergelijken met wat mensen in het bedrijfsleven beuren, júist omdat het bedrijfsleven er al grotendeels vanaf is.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 70162 op 07-09-2006 17:04 ]

Anoniem: 3431

Vernieuwingen in het onderwijs? Ik probeer ze zoveel mogelijk uit de weg te gaan
.....

Maar dat nieuwe leren en projectmatig onderwijs gaat het hele onderwijs op z'n bek laten gaan..... mocht dat zover komen (ik denk het wel), dan hoop ik wel dat ik vóór dat punt de beslissing heb genomen het hele onderwijs maar te laten voor wat het is en het zinkend schip verlaten voor het te laat is
Niet om je persoonlijk aan te vallen, maar imo is dit een groot deel van het probleem. Docenten die perse niet willen veranderen, daarmee nieuwe ontwikkelingen tegenhouden en op die manier het hele onderwijs onderuit trekken. Dit gezeik hoor ik inmiddels al een jaar of 15: op mn middelbare school, de uni, opp beide hogescholen die ik bezocht heb, op het ROC waar m'n moeder werkt, etc etc. Ondertussen heb ik geen enkele docent het "zinkende schip" zien verlaten.

Demotiverend gedrag veroorzaakt een neerwaartse spiraal, en trekt alle collega's mee. Verandering is niet perse verslechtering, maar een kans op verbetering.

Verder is het inderdaad erg jammer dat de "goede" docenten onder de kwaden lijden. Op de faculteit waar ik op dit moment rondloop worden docenten tegenwoordig afgerekend op hun prestaties, en dat werkt erg goed heb ik het idee. Imo hoeft er helemaal niet meer salaris uitbetaald te worden, maar moet de verdeling over "goeden" en "kwaden" een beetje aangepast ;)

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Anoniem: 3431 schreef op donderdag 07 september 2006 @ 17:14:
Niet om je persoonlijk aan te vallen, maar imo is dit een groot deel van het probleem. Docenten die perse niet willen veranderen, daarmee nieuwe ontwikkelingen tegenhouden en op die manier het hele onderwijs onderuit trekken.
Dan mag jij mij vertellen waarom de leerlingen die op scholen zitten met het o zo vooruitstrevende vernieuwende geneuzel allemaal op de bek gaan en leerlingen afleveren die slecht presteren?
Wij krijgen ook leerlingen binnen van die basisscholen waar het kind zo'n beetje mag doen wat hem/haar interesseert. Je ziet dat bij zulke kinderen énorme achterstanden ontstaan in bepaalde vakken. Ze bezitten niet de vaardigheden die ze zouden moeten bezitten als ze op het voortgezet onderwijs komen.

Iederwijs? Ook zoiets.... het is allemaal superlinks geneuzel. Natuurlijk is het van belang dat het kind kan doen waar het in geïnteresseerd is. Natuurlijk mag dat gestimuleerd worden. Maar als je alle vernieuwingen letterlijk doorvoert, komt er geen f*ck van terecht.

Het MBO, ook zoiets moois. Daar hebben ze ook zoiets geïntroduceerd. Het kwam erop neer dat leerlingen die op een MBO in Harderwijk een diploma gehaald hadden in van dat projectmatigsoortige onderwijs nog een jaar extra naar het MBO in Zwolle gingen waar die onderwijsvorm nog NIET ingevoerd was. Ze misten toch een stuk kennis die ze nodig hadden maar niet aangeboden hebben gekregen in die nieuwe werkvormen.

Die vernieuwingen zijn voor een groot gedeelte een poging nóg meer te bezuinigen in het onderwijs. Leerlingen zelfstandig laten leren betekent dat ze minder lesuren hoeven te volgen. Minder lesuren betekent minder docenturen die betaald moeten worden. Hang er nog projectmatig onderwijs aan vast en je kan weer een deel van de lessen schrappen en er een stel klassenassistenen op zetten die een paar schalen lager zitten en helaas (vaak) ook minder kennis hebben. Maarrrrr het is natuurlijk wel lekker goedkoop :|
Dit gezeik hoor ik inmiddels al een jaar of 15: op mn middelbare school, de uni, opp beide hogescholen die ik bezocht heb, op het ROC waar m'n moeder werkt, etc etc. Ondertussen heb ik geen enkele docent het "zinkende schip" zien verlaten.
Jij niet? Ik wel.
Demotiverend gedrag veroorzaakt een neerwaartse spiraal, en trekt alle collega's mee. Verandering is niet perse verslechtering, maar een kans op verbetering.
Uiteraard is verandering niet persé verslechtering maar ook niet per definitie verbetering. Er mag best wat gedaan worden aan het onderwijssysteem. Je hoort mij daar echt niet over. Ik ben niet van de oude stempel die alleen maar 100% lesboer is. Ik hanteer een gedeelte zelfstandig werken en een gedeelte lesboeren. Leerlingen kunnen sommige dingen geweldig goed zelf aanleren. Waarom zou ik ze dan vermoeien met ellenlange verhalen. Er zijn echter ook dingen waar ze (enkeling uitgezonderd) niet zelf uit kunnen komen en een stevige uitleg van de docent gewoon nodig.

De ellende is en blijft dat al die vernieuwingen púúr een kwestie zijn van 'veranderen om het veranderen' en een regelrechte geldkwestie zonder dat er 1) naar de werkvloer geluisterd wordt en 2) er aan het belang van de leerling gedacht wordt.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:48

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Als je kijkt naar hoe het "vroeger" was (ik heb die basisvorming/tweede fase gemist), dan zag je op universiteiten al problemen bij een groep mensen die de zelfstandigheid niet aankonden en eigenlijk meer gebaat waren bij een schoolser systeem. Van m'n maatjes die op de HTS zaten verafschuwden velen de overgang naar projectgestuurd onderwijs, want je zat bij lamballen die niks deden en wel credits scoorden en ze vonden de diepgang niet echt optimaal.

Dat is natuurlijk maar mijn zienswijze, maar ik ben van mening dat middelbare scholieren, ja zelfs VWO'ers, vaak niet klaar zijn voor teveel vrijheid. Generaties lang zijn er buitengewoon geschikte werknemers van, door de hedendaagse bril gezien, superschoolse onderwijssystemen.

Zelf VWO (en daarna WO) gedaan, en ik vond het wel fijn dat je daar toch aardig schools werd opgevoed, met veel contacturen met docenten. Op WO was het vooral zelfstandig aan de arbeid, met een paar projecten zo her en der.

[ Voor 4% gewijzigd door Hillie op 07-09-2006 19:13 ]

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Dank u

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:48

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Alstu. ;)

Onze meningen komen zeker niet overal overeen, maar op dit punt blijkbaar wel.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Pagina: 1 2 Laatste