Dan mag jij mij vertellen waarom de leerlingen die op scholen zitten met het o zo vooruitstrevende vernieuwende geneuzel allemaal op de bek gaan en leerlingen afleveren die slecht presteren?
Wij krijgen ook leerlingen binnen van die basisscholen waar het kind zo'n beetje mag doen wat hem/haar interesseert. Je ziet dat bij zulke kinderen énorme achterstanden ontstaan in bepaalde vakken. Ze bezitten niet de vaardigheden die ze zouden moeten bezitten als ze op het voortgezet onderwijs komen.
Iederwijs? Ook zoiets.... het is allemaal superlinks geneuzel. Natuurlijk is het van belang dat het kind kan doen waar het in geïnteresseerd is. Natuurlijk mag dat gestimuleerd worden. Maar als je alle vernieuwingen letterlijk doorvoert, komt er geen f*ck van terecht.
Het MBO, ook zoiets moois. Daar hebben ze ook zoiets geïntroduceerd. Het kwam erop neer dat leerlingen die op een MBO in Harderwijk een diploma gehaald hadden in van dat projectmatigsoortige onderwijs nog een jaar extra naar het MBO in Zwolle gingen waar die onderwijsvorm nog NIET ingevoerd was. Ze misten toch een stuk kennis die ze nodig hadden maar niet aangeboden hebben gekregen in die nieuwe werkvormen.
Die vernieuwingen zijn voor een groot gedeelte een poging nóg meer te bezuinigen in het onderwijs. Leerlingen zelfstandig laten leren betekent dat ze minder lesuren hoeven te volgen. Minder lesuren betekent minder docenturen die betaald moeten worden. Hang er nog projectmatig onderwijs aan vast en je kan weer een deel van de lessen schrappen en er een stel klassenassistenen op zetten die een paar schalen lager zitten en helaas (vaak) ook minder kennis hebben. Maarrrrr het is natuurlijk wel lekker goedkoop

Dit gezeik hoor ik inmiddels al een jaar of 15: op mn middelbare school, de uni, opp beide hogescholen die ik bezocht heb, op het ROC waar m'n moeder werkt, etc etc. Ondertussen heb ik geen enkele docent het "zinkende schip" zien verlaten.
Jij niet? Ik wel.
Demotiverend gedrag veroorzaakt een neerwaartse spiraal, en trekt alle collega's mee. Verandering is niet perse verslechtering, maar een kans op verbetering.
Uiteraard is verandering niet persé verslechtering maar ook niet per definitie verbetering. Er mag best wat gedaan worden aan het onderwijssysteem. Je hoort mij daar echt niet over. Ik ben niet van de oude stempel die alleen maar 100% lesboer is. Ik hanteer een gedeelte zelfstandig werken en een gedeelte lesboeren. Leerlingen kunnen sommige dingen geweldig goed zelf aanleren. Waarom zou ik ze dan vermoeien met ellenlange verhalen. Er zijn echter ook dingen waar ze (enkeling uitgezonderd) niet zelf uit kunnen komen en een stevige uitleg van de docent gewoon nodig.
De ellende is en blijft dat al die vernieuwingen púúr een kwestie zijn van 'veranderen om het veranderen' en een regelrechte geldkwestie zonder dat er 1) naar de werkvloer geluisterd wordt en 2) er aan het belang van de leerling gedacht wordt.