Toon posts:

[HDD] Hdd blijft constant ratelen in XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om te checken waar het probleem van de constant ratelende hdd (samsun sp1614n) aan kan liggen heb ik eerst een voor een processen afgesloten, hdd bleef ratelen.

Daarna ben ik bij het opstarten naar de bios gegaan om te horen wat de schijf dan doet -> gewoon stil. Draait de hdd wel gewoon op het moment dat je in de bios bent, ja toch?

Verder heb ik nog geprobeerd Knoppix te draaien, om te kijken of de hdd dan wel stil is. Helaas verdween het beeld na het "installeren" van Knoppix.

Is er verder nog een manier zodat ik kan testen of het probleem aan Windows, of de hdd zelf ligt?

Verwijderd

Volgens mij heb je Index Service draaien. Die scant je HD op de achtergrond om de index op te bouwen.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-02 16:20

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Is het niet gewoon de indexing service die de inhoud van de disk op idle momenten inventariseert?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Topicstarter
Dit probleem is sinds kort ontstaan, en er zijn geen wijzigingen aan hardware of software gemaakt, vandaar dat ik bang ben dat het aan de hdd zelf ligt.

Ik zal kijken hoe ik de indexing service kan uitzetten -> staat nu uit, nog steeds zelfde geratel..

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2006 09:52 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Je zou ook eens SHDiag kunnen draaien, een diagnostisch tooltje van Samsung om eventuele schijfproblemen vast te stellen. Lees de betreffende pagina eerst goed door!

[ Voor 10% gewijzigd door Rone op 05-09-2006 09:52 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-02 10:09
Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 09:39:Draait de hdd wel gewoon op het moment dat je in de bios bent, ja toch?
Je schijf draait zodra je de aan-knop indrukt, of anders gezegd zodra er spanning op de schijf komt.

Verwijderd

Topicstarter
Dan lijkt het toch een probleem te zijn veroorzaakt door software, aan gezien de hdd stil is als ik in de bios ben.

SHDiag gebruiken lijkt me een goed idee, maar ik moet eerst even zien mijn data te backuppen. Aangezien dat om zo'n 50 GB gaat, is dat wat lastig..
Pagina: 1