Ten einde raad met P5B, E6300 en 2x 1 GB

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Topicstarter
Het begon allemaal met ...
Core 2 E6300
AsRock 775Dual-VSTA
Cheap DDR (2x 512MB), later cheap DDR2 geheugen (2x 1GB)
X1600 AGP, later X1600 PCI-e

De setup en installatie geen probleem, maar het systeem was verre van stabiel: Need For Speed Underground 2 loopt op verschillende niet reproduceerbare momenten vast.

Na veel posts in [Ervaringen] Het Asrock 775Dual-VSTA topic, heb ik maar een Asus P5B gekocht.
Ik dacht: problemen over... no way dus: direct bleek dat één van de 1 GB DDR2 reepjes gewoon niet werkte in de P5B terwijl in de AsRock werden er geen concrete fouten gemeld.

Ander cheap geheugen geeft dezelfde 'onregelmatige' problemen.
Ik vermoed nu daarom dat het een probleem van de voeding is, hoewel de spanningen redelijk stabiel lijken (A-Open QF50C kast met idem voeding).

Vanmiddag haal ik een Cooler Master 380 of 430 Watt voeding (ATX 2.01).

Heb je met soortgelijke componenten (P5B & cheap RAM) soortgelijke ervaringen?
Liefst hoor ik of iemand NFSU2 probleemloos op een P5B en E6300 (of hoger) draait.

edit:
Ingekort B)

[ Voor 52% gewijzigd door ByteDelight op 04-09-2006 13:56 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Verwijderd

Wat een lang verhaal :z ;)

Je constatering lijkt me correct, de voeding is te zwak.
Die voeding die je overweegt ook.

Voor 40 euri heb je weinig fatsoenlijks...overweeg je portemonnee wat verder open te trekken, wanneer blijkt dat er niets meer in zit zou je deze kunnen overwegen:
pricewatch: LC Power LC6550 - Black V2.0, 550W (ATX12V 2.0)
Ik heb em jaren gebruikt, trok mijn config met gemak !
Ondanks het feit dat dit een super voeding is voor het geld, zul je bv. een Hiper, Enermax of Seasonic binnen een jaar via de electriciteitsrekening terug verdienen.

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Ik zal m editen ;)
Te zwak? Dat lijkt me sterk.
De E6300 gebruikt 50 Watt max, de videokaart 40, de harddisk 10, mainbord misschien 20, PVR500 misschien 15.
Overigens heb ik er een energiemeter op zitten die idle 115 Watt aangeeft, en met games zo'n 140 Watt (hee, dat klopt aardig met de berekening!).
De GPU zit maar op een X1600-je geprikt hoor, geen SLI of Xfire.
Ondanks het feit dat dit een super voeding is voor het geld, zul je bv. een Hiper, Enermax of Seasonic binnen een jaar via de electriciteitsrekening terug verdienen.
Zijn die echt zo efficiënt dan? Goed idee. Die paar tientjes heb je er dan wel uit. Alhoewel ik met personeelskorting bij Essent toch niet zoveel om geef ;)

[ Voor 9% gewijzigd door ByteDelight op 04-09-2006 13:50 ]

Verwijderd

Onderdelen in je computer werken op 3,3V, 5V of 12V.

Vroeger werd de 12v lijn alleen gebruikt voor draaiende dingen (hdd's fans, etc) tegenwoordig werken ook CPU's en graka's op 12v, dus hebben oudere voedingen standaard een chronisch gebrek aan vermogen op 12V.

Die Seasonic heeft een rendament van 87% op 80% belasting. Die coolermaster komt misschien tot 75%. Sommige cheap-ass voedingen komen niet eens boven de 60 >:)

In jouw geval zou ik een Q-tec overwegen, da's weer extra omzet voor de baas ;)

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:18

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

die coolermaster 380 is een hele nette voeding met 2 12v lijnen. zeker voor die prijs.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 september 2006 @ 13:12:

Voor 40 euri heb je weinig fatsoenlijks...overweeg je portemonnee wat verder open te trekken, wanneer blijkt dat er niets meer in zit zou je deze kunnen overwegen:
Onzin, Huntkey/Aopen/FSP/Fortron maken goede voedingen voor minder dan 40 euro.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:00

550W...hoezo overkill :/
Het systeempje van de TS is absoluut niet zwaar. Zolang de 12V rail maar genoeg vermogen heeft is het goed. Ik denk dat bijvoorbeeld een Tagan 330W meer dan genoeg zal zijn.

Ik krijg overigens wel jeuk bij 'cheap geheugen'. 't hoeft helemaal de voeding niet te zijn. AOpen maakt namelijk wel goede voedingen.

[ Voor 15% gewijzigd door Luuk1983 op 04-09-2006 15:18 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:52

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Luuk1983 schreef op maandag 04 september 2006 @ 15:17:
[...]

Het systeempje van de TS is absoluut niet zwaar. Zolang de 12V rail maar genoeg vermogen heeft is het goed. Ik denk dat bijvoorbeeld een Tagan 330W meer dan genoeg zal zijn.

Ik krijg overigens wel jeuk bij 'cheap geheugen'. 't hoeft helemaal de voeding niet te zijn. AOpen maakt namelijk wel goede voedingen.
Ik ben het met ^^ hierboven eens. Ik zou ook eens een fatsoenlijk setje geheugen proberen. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

[...]

Mooi, als jij een Tagan of een Aopen van onder de 40 euri weet te vinden ;) ....

Aopen gebruikt FSP(Fortron) binnenwerkjes, daar ben ik niet echt over te spreken.

550w is idd een beetje overkill, de 420W versie voldoet ook.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 september 2006 @ 15:51:
[...]

Mooi, als jij een Tagan of een Aopen van onder de 40 euri weet te vinden ;) ....

Aopen gebruikt FSP(Fortron) binnenwerkjes, daar ben ik niet echt over te spreken.

FSP/Fortron is A-merk hoor.

Verwijderd

Smaken verschillen :Y)

• Luuk1983
Tagan 330W is 43 euro, zit er toch niet zover boven toch?
Ja natuurlijk VOLDOET die voeding, hij zal genoeg stroom leveren. Maar het is nog steeds een dikke overkill voor zo'n systeempje. Nou is die 330W Tagan met 18A op de 12V rail misschien niet zo sterk, maar zeker door de zuinige CPU voldoet dat prima denk ik. Voor de zekerheid is natuurlijk ook de 380W variant te koop.

Just my 2 cents.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]

Precies, ik zelf ga voor een 400watt voeding (Enermax Liberty 400watt) , kost me wel 70 euro. Maar me pa heeft die ook, en het is een van de beste voedingen die ik ooit heb gezien. Ik verwacht er dan ook jaren mee te gaan doen ;)

Verwijderd

Bartjuh schreef op maandag 04 september 2006 @ 16:32:
[...]

Precies, ik zelf ga voor een 400watt voeding (Enermax Liberty 400watt) , kost me wel 70 euro. Maar me pa heeft die ook, en het is een van de beste voedingen die ik ooit heb gezien. Ik verwacht er dan ook jaren mee te gaan doen ;)
Is idd een dijk van een voeding d:)b

Alleen mijn eigen voeding vind ik beter, maar dat komt waarschijnlijk omdat het mijn voeding is ;)

Verwijderd

Dikke zever, ik ga niet zeggen dat het niet aan de voeding ligt, maar een functionerende Aopen 350w trekt dit systeem op zijn sletsen.
Verder als je kijkt naar de specs van jouw "550w" voeding, geeft die 24A op de 12V lijn af, een Tagan 380w geeft al 22A af... Dus echt een topper is jouw voeding ook niet he...

Die aangehaalde Liberty Enermax aan het einde die jij minder vind dan jouw voeding loopt de jouwe er met gemak uit, die levert zelfs 30A op de 12v lijnen. LC Power 550watt? neen, een LC Power 390a400watt.

Ik zou rapper het moederbord/geheugen verdenken dan die Aopen voeding, die dingen zijn echt enorm stabiel. Heb hier een systeem gehad dat op een standaard meegeleverd aopen voeding gedraaid heeft; een overklokte P4 prescott, een fx5700 en 5 harde schijven erbij. Verder worden die voedingen ook héél vaak als standaardvoeding gestoken door pcboeren, dus dat wil wel iets zeggen over de kwaliteit...

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 september 2006 @ 18:27:
[...]

Dikke zever, ik ga niet zeggen dat het niet aan de voeding ligt, maar een functionerende Aopen 350w trekt dit systeem op zijn sletsen.
Verder als je kijkt naar de specs van jouw "550w" voeding, geeft die 24A op de 12V lijn af, een Tagan 380w geeft al 22A af... Dus echt een topper is jouw voeding ook niet he...
Om de TS niet op een dwaalspoor te brengen:
In oudere QF50C kasten zat een ATX 1.x 300W voeding met 16A@12V.
Die 550W die je noemt is de ATX 1.x versie, de link is naar de ATX 2.0 versie....

Verders zeg ik ook niet dat het een topper is. Toppers voor onder de 40 euri zijn er volgens mij niet, maar dan is dat nog wel de beste keuze.

Dat je het mis hebt vind ik niet erg, maar je toon had wat mij betreft wat vriendelijker gemogen....alsof ik er iets aan kan doen dat het weekend weer voorbij is ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 september 2006 @ 19:20:
[...]

Om de TS niet op een dwaalspoor te brengen:
In oudere QF50C kasten zat een ATX 1.x 300W voeding met 16A@12V.
Die 550W die je noemt is de ATX 1.x versie, de link is naar de ATX 2.0 versie....
My bad, maar waarom brengen die mannen nu verschillende voedingen uit die naar de naam LC6550 luisteren uit? niet enkel een rev. 1 of 2

op hun site (http://www.lc-power.com/) heb je onder de atx pro-line's een LC6550 v2.0 (die die ik gevolgd heb), onder de silant Giants een LC6550 v2.0, en ook nog eens onder de Super Silents een LC6550 v2.0... da's niet slim voor verwarring te vermijden...
Verders zeg ik ook niet dat het een topper is. Toppers voor onder de 40 euri zijn er volgens mij niet, maar dan is dat nog wel de beste keuze.
Prijs/kwaliteit heb je er altijd toppers en mindere tussen zitten, al is het bij voedingen van 20€. Dan ga je nog steeds kwaliteitsverschil hebben (Tybotech is vb nog redelijk voor zijn prijs, Sweex tjah...)
Dat je het mis hebt vind ik niet erg, maar je toon had wat mij betreft wat vriendelijker gemogen....alsof ik er iets aan kan doen dat het weekend weer voorbij is ;)

Ik ben student, ik heb dus nog vakantie 8). Als mijn toon niet zo vriendelijk was, niet persoonlijk nemen, ik heb er zelfs een uitleg voor :+.
1) je zegt dat de voeding te zwak is, dat is ze NIET. zelfs niet met 16A op de 12v rail, de TS zegt dat het systeem maar 140w uit het stroomnet trekt op vollast, dat is dan 140w waar zelfs de voedingsverliezen in zitten. 16A geeft al 192w, dus zelfs al wordt alles integraal van de 12v geplukt, dan nog heeft de voeding genoeg.
2) uitgaande van de waarden die ik van de site van lc haalde (zie hierboven), kreeg ik zo het gevoel dat je hem een voeding aanraadde die amper sterker ging zijn dan de huidige voeding die geen verbetering zal zijn tov zijn huidige voeding. Deze is namelijk sterk genoeg, dus waarom een andere voeding steken die niet bij de toppers behoort, dan spaar je beter door en steek je er ineens een topvoeding in.

Verwijderd

No problemo dude ;)

Mag de TS besluiten wat ie doet, eerst geheugen testen met Prime95, of Memtest86, of de voeding vervangen.

Verwijderd

Geheugen en moederborden houden soms niet zo van elkaar. :/
Altijd eerst even de site kijken van 't moederbord om te kijken wat ondersteund wordt.

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Wow ho ho ho, wat een reacties! 8)7

Hee, om effe op te topic terug te komen: de Cooler Master PSU lostte het probleem niet op (shit shit shit shit!!).

Dus nu maar op zoek naar goeie DDR2 reepjes...
Ik denk aan OCZ of goedkope Twinmos / Kingston ofzo.

Ik wordt knettergek van dit probleem...
Wat is de oorzaak? Ik heb natuurlijk een exotische bak staan: nieuwe CPU (maand op de markt), nieuw bord (maand op de markt), maar misschien is de oorzaak simpeler:
misschien zit Windows XP Media Center Edition wel te kloten met NFSU2.
MCE 2005 heeft een aangepaste kernel die ongetwijfeld meer processen draait dan XP.

Ik zal daarom vanavond of morgen wel eens een XP partitie aanmaken en daarmee NFSU2 proberen.

Het is vooral NIET FIJN omdat ik een budget Core 2 systeempje wilde draaien; we moeten nog op vakantie... -O-

[ Voor 5% gewijzigd door ByteDelight op 05-09-2006 09:38 ]

• Luuk1983
Windows Media Center = Windows XP Home

Je kan gewoon de laatste videodrivers gebruiken voor XP. Hoewel bijvoorbeeld NVIDIA aparte drivers voor Media Center heeft staan gebruik ik die bijvoorbeeld nooit omdat die altijd erg achterlopen qua versie. (Mijn 7600GS wordt niet herkend door de laatste MCE drivers). Ik denk dan ook niet dat XP installeren verschil maakt. Wel zou je dus nog andere videodrivers kunnen proberen.

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Luuk1983 schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 09:38:
Windows Media Center = Windows XP Home
Ik ben bang dat dat niet helemaal opgaat.
MCE draait echt nog wel meer dan XP Home processen op de achtergrond.
Je kan gewoon de laatste videodrivers gebruiken voor XP. Hoewel bijvoorbeeld NVIDIA aparte drivers voor Media Center heeft staan gebruik ik die bijvoorbeeld nooit omdat die altijd erg achterlopen qua versie. (Mijn 7600GS wordt niet herkend door de laatste MCE drivers). Ik denk dan ook niet dat XP installeren verschil maakt. Wel zou je dus nog andere videodrivers kunnen proberen.
ATI (heb een X1600 PCI-e) heeft voor MCE dezelfde Catalyst set als voor XP, versie 6.8.
Of vergis ik me (ik heb inderdaad de Catalyst vanaf de MCE subpage gepakt)?
Ik heb 3 Catalyst setjes geprobeerd: de met de videokaart meegeleverde (meuk, MCE draaide niet eens netjes met deze drivers), en ook 6.7 en 6.8.
6.7 gaf een trillend beeld in MCE, 6.8 is perfect voor MCE.

edit:
De datum en filesize van Cat6.8 voor MCE en XP zijn exact hetzelfde.

Het zou nog steeds aan het geheugen kunnen liggen hoor, dus ik ben nog niet klaar ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ByteDelight op 05-09-2006 09:45 ]

Verwijderd

bverstee schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 09:42:

Het zou nog steeds aan het geheugen kunnen liggen hoor, dus ik ben nog niet klaar ;)
Probeer eens dat goedkope geheugen van Corsiar, ik heb 2GB PC 5300 en dat is op een p5b (deluxe weliswaar) superstabiel.

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 12:56:
[...]

Probeer eens dat goedkope geheugen van Corsiar, ik heb 2GB PC 5300 en dat is op een p5b (deluxe weliswaar) superstabiel.
Voordat je weer honderden euries aan geheugen uit gaat geven, koop gewoon voor een euro of 20 een 256MB DDR2 latje. Dan kan je testen of het aan het geheugen ligt. Snel zal het niet zijn, maar stel je schaft 2GB geheugen aan à ~150E en dat werkt niet = 150E down the drain. Je schaft 256MB aan à 20E = 4 biertjes minder op vakantie en je checkt of het nu wel stabiel loopt. klaar!

[ Voor 3% gewijzigd door -ErikE- op 05-09-2006 14:04 ]

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Enne, Kingston ?

Computerland heeft 512MB reepjes voor 48 euro van Kingston.. Die wilde ik vanmiddag gaan halen...

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
bverstee schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 15:15:
Enne, Kingston ?

Computerland heeft 512MB reepjes voor 48 euro van Kingston.. Die wilde ik vanmiddag gaan halen...
kingston staat in de QVL van Asus, tenminste een paar types, dus daar zit je dan wel goed mee.
Neem gewoon een A-merk dat gaat gewoon veel vaker goed, merken als Corsair, GEIL, kingston, PQI zijn allemaal wel goed, ook OCZ gaat goed, neem alleen geen pc6400 cl4, want dat geeft toch wel enig wat stress met zich mee om het aan de gang te krijgen. Overigens zo'n beetje alle pc6400 cl4 modules hebben daar last van.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Is t miss niet handiger om ergens wat geheugen te lenen? :)

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
;(

Niet gelukt met Kingston...

Wat kan het nou zijn?

Ik heb nu:
- P5B met bios 3.09 (was 775Dual-VSTA)
- E6300
- 2x 512 MB Kingston Value DDR2 533 (allerlei andere al geprobeerd)
- Asus X1600 Pro 256MB PCI-e (was X1600 AGP in AsRock bord) met Catalyst 6.8 (was 6.7 en meegeleverde driver)
- Maxtor 320 GB + Maxtor 300 GB
- Hauppauge PVR-500 (nieuwste drivers)
- WindowsXP MCE 2005 NL

Need for Speed Underground 2 blijft vastlopen, meestal pas na 3 of 4 races.
Maar ik heb net geprobeerd in en uit een race te gaan, dan crasht ie na 4 pogingen ook.
Dit probleem had ik niet met een Northwood, DDR en X1600 AGP.

Ik ben ECHT ten einde raad.

[ Voor 27% gewijzigd door BalusC op 05-09-2006 21:26 . Reden: overschot aan smilies weggehaald ]

• El_Hefe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 00:53
maar je hebt het alleen bij nfs? , dan zou ik denken dat het daaraan ligt...

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Ja, daar lijkt het wel op.
Maar ik denk dat de meeste Tweakers zoiets hebben als ik: als een app die in het verleden (op legacy hardware) prima draaide, en het draait niet op state-of-the-art spul (als ik een Core 2 setje zo mag noemen), dan ligt het aan de configuratie, niet aan de app.

Ik ga morgen XP op een andere partitie zetten.
Als NFSU2 daarop draait, dan ligt het aan XP MCE.
Als dat zo is, dan overweeg ik om Vista Pre-RC1 te gaan draaien, hopende dat -al- mijn huidige apps daarop draaien (zonder problemen), maar ik denk dat me dat alleen maar meer frustratie op gaat leveren...

Blijven proberen, niet opgeven...

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Ook XP MCE is niet de oorzaak.

Er zijn nu nog maar 2 mogelijkheden over:
- Of de Hauppauge PVR-500 gooit roet in het eten
- Of de Core 2 E6300 heeft moeite met NFSU2

Ik vermoed het laatste, maar ik denk dat het te vroeg is om het een processor-bug te noemen.

Daarbij komt dat er een update voor Need For Speed Underground 2 is (update 1.2) die ik niet kan installeren omdat ik een gekopieerde versie draai.
Wellicht is daar het probleem mee op te lossen, maar dat kan ik dus helaas niet proberen.

Ook krijg ik Need For Speed Most Wanted niet geïnstalleerd.
De setup mekkert elke keer over het ontbreken van DirectX 9.0, terwijl 9.0c geïnstalleerd is...
Vreemd.

Iemand nog een suggestie?

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
bverstee schreef op woensdag 06 september 2006 @ 11:07:

De setup mekkert elke keer over het ontbreken van DirectX 9.0, terwijl 9.0c geïnstalleerd is...
Vreemd.
ik zou daar het probleem eens zoeken. Lijkt mij dat je te snel naar je hardware hebt gekeken?
Hoe draaien andere spellen bijvoorbeeld? Kan je die wel installeren?

Heb je alle drivers al eens geupdate of opnieuw geinstalleerd? mobo/graka/geluidskaart/cpu etc.

Heb je al eens geprobeerd om je onboard geluid eens uit te zetten in BIOS? Of een losse geluidskaart te gebruiken?

edit: heb je overigens ook al eens naar je temps gekeken? graka/cpu en ook geheugen?

[ Voor 6% gewijzigd door Kurios op 06-09-2006 11:31 ]

• Luuk1983
bverstee schreef op woensdag 06 september 2006 @ 11:07:
Vreemd.

Iemand nog een suggestie?
Setup in Windows 2000 compatibility mode draaien

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Bagger, ik denk dat het probleem toch in de CPU zit.
Namelijk:

Ik heb er nu een CeleronD 326 in gestopt, en daarmee draait NFSu2 prima.

Inderdaad is het natuurlijk goed om ook andere games te proberen, dus had ik vóórdat ik de CeleronD probeerde eerst de demo van Quake4 gedownload en geïnstalleerd.
Vrijwel direct liep ie vast.

Met de CeleronD draait ook Quake4 (demo) prima!

Wat denken jullie: is het echt de CPU (Core 2 E6300)?
Zou het kunnen? Dat ding is net nieuw! En van anderen heb ik geen soortgelijke problemen gehoord (niet met de Asus P5B en niet met de AsRock 775Dual-VSTA).

Even in de resume wat ik nu voor een hardware heb gebruikt:

Mainboards:
- AsRock 775Dual-VSTA
- Asus P5B (niet deluxe) bios 2.11 en 3.09

Graka's:
- X1600 Pro AGP 256 MB DDR2
- X1600 Pro PCI-e 256 MB DDR2
- X550 PCI-e 128 MB

CPU's:
- Core 2 E6300
- CeleronD 326

Harde schijven:
- Maxtor 320 GB SATA II
- Maxtor 300 GB SATA II

Dvd:
- NEC 3550

TV:
- Hauppauge PVR-500 (ook zonder geprobeerd)

Ik hoop niet dat ik iets vergeet....

Het is ECHT super balen dit! Ik ben niet iemand die graag vloekt (en denk dat T.net dat ook niet accepteert) maar ik ben bijna zover...

Ik zou er wel een paar tientjes voor over hebben als ik met iemand een Core 2 zou kunnen uitwisselen om te proberen; als ik m op moet sturen ter RMA ben ik m een paar weken kwijt.

[ Voor 7% gewijzigd door ByteDelight op 06-09-2006 14:15 ]

Verwijderd

Misschien is dit een oplossing, kun je iig door werken:
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=HPCI38

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2006 17:20 ]

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-05 17:03
wat zijn de temperaturen van je hardware ?
geheugen al eens getest ipv rukweg te vervangen ?

in plaats van nog eens meer en meer geld uit te gaan geven, zou ik eerst eens even wat tests gaan draaien ipv nfsu als meetbaar intrument te gebruiken

memtest86: http://www.memtest86.com/
prime95: http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Bedankt voor de replies.

Volgens mij heeft Cool-Prices al een s775 proc voor 35 euro (daar komt mn Core 2 overigens ook vandaan).

En ja, het geheugen is goed getest; er bleek inderdaad een geval van de Murphies Law te spelen; meerdere onderdelen met problemen.
Maar inmiddels is uitgesloten dat het daaraan ligt.

Ik heb CPU-Z, Speedfan, Core Temp, Memtest86, Everest en andere tools gebruikt om zowel de temperaturen als de stabiliteit van verschillende componenten te meten.

In 'Het Asrock 775Dual-VSTA topic' vind je veel ervaringen (lees: mijn ervaringen) van dit gebeuren op de AsRock 775Dual-VSTA.

En in 'meetfout moederbord temperatuursensor' en:
'Asus forum over P5B's met verkeerde temperatuur gegevens'
heb ik gebabbeld over rare waarden van de verschillende tools voor de temperatuur van de Core 2.
Maar dat was geen probleem; de fan blijft koel, en Core Temp (de enige betrouwbare tool voor de Core 2) geeft een nette temperatuur.

RMA is aangevraagd... :Y)

Verwijderd

bverstee schreef op woensdag 06 september 2006 @ 20:35:
Core Temp (de enige betrouwbare tool voor de Core 2) geeft een nette temperatuur.
)
bron ?

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Misschien vergis ik me hoor; wat is zeker met dit nieuwe spul...

Maar Core Temp draaide niet met een CeleronD 326 en gaf de foutmelding dat er geen Core 2 processor gevonden was.

In andere woorden:
- Core Temp lijkt gemaakt voor de Core 2 serie.
- Daarbij komt dat de temperatuur-diode volgens mij op de onderkant van de CPU zit, en dus niet op het moederbord.
- Verder heeft volgens mij de bios er ook niks mee te maken, want die is uitgeschakeld (niet actief) wanneer het OS draait.
- En ik kan me niet voorstellen dat Intel slechte (defecte) temperatuur-diodes op zn CPU's laat zitten richting klant.

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Van mij mag dit topic dicht!

Hoe bereik ik dat???

Zie topic: Core 2 Duo IHS (Intel Heat Spreader) problemen voor vervolg.

Pagina: 1