Toon posts:

Hdd's blijven kapot gaan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn pc nu ongeveer 2 jaar en dit is al de 5e HD die kapot is gegaan.

Ik kreeg eerst een maxtor 120 gb, deze ging na 1.5 jaar de pijp uit.
Sindsdien heb ik een maxtor 160gb, 200gb en een 300gb gekregen, welke allemaal binnen 2 maanden kapot zijn gegaan.
Hiervoor heb ik nu een diamondmax 11 gekregen van 500GB, en deze heeft nergens last van(zit ook op de raid controller, de andere zaten op de standaard IDE poort)

Ik heb een WD 160gb gekocht, en deze is nu ook al binnen 3 maanden kapot. (ook aangesloten op de IDE poort)
Deze heeft ook nooit echt goed gepresteerd, ontzettend langzaam met opstarten, en al vanaf et begin maakte hij rare geluiden. Maar sinds eergister is hij dus overleden. (windows begint gewoon met laden, maar na een paar seconden het laadscherm van winxp te zien krijg ik een Blue screen. Unable to mount boot volume.)

Heeft iemand misschien enig idee wat ik na moet laten kijken, want vind het wel een beetje te toevallig dat hd's van 2 verschillende merken zo snel kapot gaan(of is het gewoon pech?)
Maxtor had het er wel over dat hun diamondmax 10 serie bekende problemen heeft met een asus p4c800.

Mijn specs

P4 2.8GHZ
1024 MB ram
160 GB WD1600JB (kapot)
500GB maxtor diamondmax 11
Asus p4c800
Chieftec voeding 350watt

Verwijderd

Tja, das Maxtor 8)7

Maar wat voor kast heb je?
Hoe is de koeling voor de HDD's?
Warmte in je kast? (airflow)
Grafische kaart, warm??

De Voeding?? Plaats eens een zwaardere voeding, heb net ff je specs ingevoerd in een PSU calc en je zou ongeveer een 380watt nodig hebben.
Waarschijnlijk gaan je schijven kapot door de spinup in het begin

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2006 10:06 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het lijkt me veel logischer dat een gare voeding je schijven sloopt. Zet er eens een ander in, en/of test deze eens.

Of misschien wordt alles erg heet?

[ Voor 14% gewijzigd door maratropa op 04-09-2006 10:02 ]

specs

• HADES2001
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ik zou aanraden je voeding te vervangen
ik had er vroeger ook heel veel last van met een low budget voeding
(te veel wisselingen in de spanningen)
nu heb ik een OCZ 520 Watt power supply nog geen enkele HDD kapot meer dan een jaar
daarvoor denk ik 4 kapotte in 2 jaar

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

• Stephan Oudmaijer
  • Laatst online: 16-08-2023
andere voeding en een hdd cooler?

Ik heb zelf zo`n silentmaxx hdd silencer, scheelt me 10 graden op m`n hdd temperatuur...

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat ik deze pc eigenlijk wil verkopen, en het dus niet kan maken dat er problemen mee zijn. Maar er dus eigenlijk ook geen geld in wil stoppen.

Mijn kast ligt op het moment open, maar zal em es dicht schroeven.

Verder heb ik een erg standaard kast, met 1 extra casefan achterin.
Airflow is er niet echt aangezien de kast open staat.

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Misschien gewoonweg domme pech, maar zoveel harddisks in zo'n relatief korte tijd is wel erg veel.
Heb je je voeding al eens doorgemeten? Misschien staat er wel iets teveel op de 12V lijn waardoor je dit soort problemen krijgt.

Hoe staat het trouwens met de koeling in je kast, en dan met name bij de HDD's? Als er 1 ding funest is voor harde schijven, is het wel een te hoge werktemperatuur. Bij mij blazen 2 80mm fans full power over de 5 schijven in mijn systeem (standaard Lian-Li constructie), onder volle load worden de schijven stuk voor stuk niet warmer dan een graadje of 40.

• winand
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-02 00:28
Ik heb zelf 3 gecrashte schijven gehad binnen 2 maanden.
De eerste was een seagate, 2e en 3e een maxtor. Alle 3 SATA.
Uiteindelijk heb ik die 2e gecrashte schijf ingeruild voor een normale PATA schijf
(van hetzelfde type)
Deze doet het nu al geruime tijd goed.
Waarschijnlijk is de SATA interface op mijn mobo niet te vertrouwen (MSI KT6 Delta)
Dacht eerst ook aan de voeding en heb toen de spanning in de gaten gehouden,
maar niks raars gezien.
Kortom, het zou ook wel eens je moederbord kunnen zijn..

• winand
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-02 00:28
Ik heb zelf 3 gecrashte schijven gehad binnen 2 maanden.
De eerste was een seagate, 2e en 3e een maxtor. Alle 3 SATA.
Uiteindelijk heb ik die 3e gecrashte schijf ingeruild voor een normale PATA schijf
(van hetzelfde type)
Deze doet het nu al geruime tijd goed.
Waarschijnlijk is de SATA interface op mijn mobo niet te vertrouwen (MSI KT6 Delta)
Dacht eerst ook aan de voeding en heb toen de spanning in de gaten gehouden,
maar niks raars gezien.
Kortom, het zou ook wel eens je moederbord kunnen zijn..

Verwijderd

Jongens, jongens wat een "voedigsgebrul" weer. Het is helemaal nog niet gezegd dat het aan z'n voedig ligt; Hij heeft een Chieftec voeding, en Chieftec is niet zo slecht als hier wordt gesuggereerd. Die voeding kan pas een probleem worden als ie er ook een Grafische kaart aan heeft hangen die zo'n 80 ~100 watt vraagt, en aangezien het volgens mij een AGP-systeem betreft lijkt me dat nu niet het meest voor de hand liggende.

Laten we eerste ens een paar andere vragen stellen; Is je PC wel goed geaard ? Of wordt je PC mss nogal heet van binnen ? Of: verplaats jij je PC vaak / krijgt hij regelmatig schokken te verwerken, of trilt ie ? Dat soort dingen kan namelijk ook schelen.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op maandag 04 september 2006 @ 09:59:
en dit is al de 5e HD die kapot is gegaan.
Komen ze allemaal bij dezelfde leverancier vandaan? Ik heb zo langzamerhand het idee dat winkeliers die harddisks los in een kratje zonder schuim of andere demping achter in de auto zetten en er te ruw mee omgaan ook een behoorlijke rol spelen in uitval. Een harddisk niet zachtjes (maar ook niet hard) op een laminaat bureaublad zetten is genoeg om -als je pech hebt- enkele tientallen G's te genereren.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik zal die nieuwe hd's es allebei aansluiten op de raid controller. Misschien dat dat helpt.
Daarnaast maar ff de case dichtschroeven en maybe een extra casefan boven de hdd's.
Voeding doormeten zal ik maar laten doen door het computerwinkeltje om de hoek.

Hoe kan ik zien of het moederbord kapot is? Want een nieuwe HD erin stoppen die niet chrasht zegt nog niks over het moederbord.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-02 11:25

ReseTTim

Chocolate addicted

als er al zoveel crashed dan zou ik die voeding niet meer vertrouwen.. nog een oplossing is kijken of die hdd's wel gekoeld worden.. als ze even draaien houdt er is je hand op.. verbrand je ze weet je meteen dat het niet de voeding is ;)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• abaart
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Toevallig starforce in op je pc staan?
Die kan ook nog wel eens irritant doen.(schijnt het)

Verwijderd

Topicstarter
Burne schreef op maandag 04 september 2006 @ 10:11:
[...]

Komen ze allemaal bij dezelfde leverancier vandaan? Ik heb zo langzamerhand het idee dat winkeliers die harddisks los in een kratje zonder schuim of andere demping achter in de auto zetten en er te ruw mee omgaan ook een behoorlijke rol spelen in uitval. Een harddisk niet zachtjes (maar ook niet hard) op een laminaat bureaublad zetten is genoeg om -als je pech hebt- enkele tientallen G's te genereren.
3 HD's ervan waren van die refurbished dingen van maxtor. Nu ik weer een originele heb werkt hij goed.
1 ervan was de HD die bij aankoop in de pc zat.

en de WD heb ik er kort geleden bij gekocht. Bij de computerwinkel om de hoek

Denk dat ik het probleem in de koeling moet zoeken, maar zal voor de zekerheid toch de voeding door laten meten

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-02 10:09
Piekspanning (surge) is slecht te meten. Je zult ws. gewoon denken dat de voeding in orde is bij het meten. En idd heb ik ook ervaring met gare voeding die cd branders, hdd's etc laten 'ploffen'.. Voedingsgebrul lijkt me zeker niet overbodig hier omdat het daar gewoon meestal aan ligt indien er meerdere stuk gaan achter elkaar.

Edit: typo.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Ik heb in het verleden ook veel last gehad van kapotte harddisks, in verschillende behuizingen met verschillende voedingen.

Sinds ik de harddisks goed koel en een goede voeding heb achter een UPS, geen problemen meer.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Sins wanner is een hd stuk als i crashed.

Verwijderd

Ik heb helemaal niet gezegd dat het de voeding niet kan zijn;

Het enige waar ik me de laatste tijd op GoT over verbaas, is dat je in veel topics ziet dat meteen vanaf post één de voeding de schuld wordt gegeven. Dat is véél te eenvoudig, en eigenlijk niet "op z'n tweakers" want er kunnen véél meer dingen aan de hand zijn. Wat is er gebeurd met goed trouble-shooten ? Waarbij de voeding slechts één van de mogelijkheden is ?

Overigens;
Ik heb vaker HD's zien overlijden wegens een ongeaarde PC, dan wegens een slechte voeding. Net als dat er vaker HD's overlijden wegens hitte, of shokken. En spanningspieken ... kunnen dus ook aan de aarding liggen.

Kortom; Laten we rustig alle opties bekijken, en dan pas een conclusie trekken die TS geld gaat kosten. Want wellicht geeft ie straks geld uit voor nop, en da's dus vaker gebeurt !

(klik)

Verwijderd

Het kan zeker wel je moederbord zijn. Ik heb vroeger een Pentium 1 gehad. Als je daar een werkende HD in deed dan kwam ie er kapot uit. Op het moment dat je de pc aan deed en dan weer uit deed, de HD in een ander systeem plaatste werd ie niet meer herkent.

Ik heb er toen enkele schijven mee gesloopt van een paar gb.

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-02 14:19
Schijven zijn van alle componenten het meest gevoelig voor hitte.

Kijk naar de temperatuur in je kast en monitor de temp van je schijven indien mogelijk.

Hop,hop,hop!

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Verwijderd schreef op maandag 04 september 2006 @ 10:41:
Ik heb helemaal niet gezegd dat het de voeding niet kan zijn;

Het enige waar ik me de laatste tijd op GoT over verbaas, is dat je in veel topics ziet dat meteen vanaf post één de voeding de schuld wordt gegeven. Dat is véél te eenvoudig, en eigenlijk niet "op z'n tweakers" want er kunnen véél meer dingen aan de hand zijn. Wat is er gebeurd met goed trouble-shooten ? Waarbij de voeding slechts één van de mogelijkheden is ?

Overigens;
Ik heb vaker HD's zien overlijden wegens een ongeaarde PC, dan wegens een slechte voeding. Net als dat er vaker HD's overlijden wegens hitte, of shokken. En spanningspieken ... kunnen dus ook aan de aarding liggen.

Kortom; Laten we rustig alle opties bekijken, en dan pas een conclusie trekken die TS geld gaat kosten. Want wellicht geeft ie straks geld uit voor nop, en da's dus vaker gebeurt !

(klik)
Je hebt hier wel een punt, maar ik heb zelf dit probleem ook gehad en bij mij was het dus wel de voeding :). Waarschijnlijk hebben meer mensen dit meegemaakt (aangezien toch veel mensen goedkope voedingen kopen / bij hun kast krijgen) en hierdoor wordt de voeding vaak als schuldige aangewezen. Toen ik de naam van dit topic las dacht ik ook meteen "de voeding". Ik zeg dus de voeding :).

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

Pagina: 1