Toon posts:

Satelliet internet

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De situatie is als volgt: Ik woon voor ongeveer een jaar in Zweden. Hier zou ik graag (thuis) gebruikmaken van een internetverbinding. Daarom heb ik een aanvraag gedaan voor een vaste telefoonaansluiting en een 2 Mbit ADSL verbinding. Voor de maandelijkse kosten worden heel redelijke prijzen gehanteerd, tot zo ver geen probleem. Nu heb ik een op maat gemaakte offerte thuisgestuurd gekregen, waarin vermeldt wordt dat de aansluitkosten voor een vaste telefoonlijn (omgerekend in euro's) zo'n 2500 euro zijn. Hier schrok ik nog al van, zeker gezien het feit dat de telefoonlijn enkele meters van het huis (in de tuin zelfs!) naar de buren gaat.

Het mag dus duidelijk zijn dat dit geen optie meer is en dat het telefoonlijn / DSL verhaal niet door gaat.

Daarna ben ik eens gaan kijken naar een internetverbinding over de satelliet. Na wat spitten op GOT is er maar een relevant topic van de afgelopen twee jaar (deze dus). In dit topic wordt staat niet heel veel bruikbare informatie.

Gezien de vele topics uit 2000 en 2001 en de weinige topics van de laatste jaren, is er klaarblijkelijk niet veel animo meer voor satelliet internet.

Er zijn voor mij nog een aantal mogelijkheden over:
1. Inbellen via de buren en downloaden via de satelliet (slechte optie, heb niet zo extreem goed contact met hen :/, als ze de stekker er uit trekken dan zit ik)
2. Up/down satelliet abonnement nemen (ook een slechte optie, blijkbaar zo duur dat veel providers niet eens de prijzen op hun site durven te zetten)
3. Inbellen via mobiel, downloaden via satelliet (fysiek en prijstechnisch haalbaar?)
4. Aanvullen graag :)

Hier en daar wordt er gepraat over hoge aanschafkosten voor de apparatuur. Waar zitten deze kosten in? Zo ver als dat ik het kan bekijken heb je niet veel meer dan een modem, een schotel en kabels nodig. Een schotel heb ik al. Heb ik dus alleen nog een speciaal modem nodig?

Wie kan mij helpen met het vinden van een gepaste oplossing om de koude, donkere wintermaanden door te komen? :+

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Je weet dat Satelliet een begin vrtraging heeft van ronde de 500 ms he ??

IMHO kan je beter die 2500 € dokken als je niet van plan bent te verhuizen voorlopig :)

Ow ja : Geen kabel daar mogelijk ?? Lijkt me raar ...

[ Voor 14% gewijzigd door nero355 op 04-09-2006 09:42 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
Een ping van 500 ms is niet zo erg voor websites laden en email lezen. Zo is een 256 kbit verbinding voor dit doel ook toereikend.

Maar zoals gezegd, zal ik er ongeveer een jaar blijven wonen en dan vind ik een gemiddelde afschrijving van ruim 200 euro per maand op een telefoonlijn een beetje te veel.

Het voordeel van een (vaak net zo duur) satelliet-pakket lijkt mij dat je de boel kan inpakken en in het volgende huis weer kan installeren - of niet?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:59
Jammer dat je niet zo'n goed contact met de buren hebt, anders zou een adsl abbo op hun telefoonlijn het goedkoopste zijn denk ik.

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:33
Je zou kunnen kijken of je daar niet zoiets kan hebben als wat Vodafone (of Orange ofzo) hier heeft: onbeperkt gprs (dus via je mobiel) internet voor €9,95/mnd. En dan óf een pcmcia-kaartje in een laptop, óf je puter met je mobiel verbinden (IR, Bluetooth, kabeltje) en je mobiel als modem gebruiken. Lijkt me nogal wat goedkoper =P

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:17

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik denk dat de vertraging eerder bij de 2 sec ligt dan bij de halve. Sowieso zul je deze nog moeten verdubbelen als je ook uplaod via de schotel.

Dat je al een schotel hebt zegt niks. De kop die daarop zit is enkel bedoeld voor de TV signalen. In het ergste geval (wat helemaal niet ondenkbaar is) zul je een extra schotel aan moeten schaffen omdat de sataliet voor het internet ergens anders hangt dan de astra. Voor uploaden heb je een (behoorlijk) sterke zender nodig.

Kortom, maak vrienden met je buren of begin alvast met sparen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-11 13:05
Gewoon je buren een adsl abbo van een jaar aanbieden, wifi routertje (die huizen daar zijn toch allemaal van hout?? :+) en klaar. laat je je buren niets betalen, win-win!

Verwijderd

Topicstarter
@nero355:
Kabel is hier niet te krijgen; gezien de grote afstanden is TV via de satelliet of digitaal via de antenne een stuk goedkoper (met als gevolg dat de ontwikkeling zo ver is, dat analoog via de antenne sinds vorig jaar al niet meer te ontvangen is)

@Zsub:
Een PCMCIA kaart in mijn laptop lijkt me een goede optie; bedoel je dan een kaart die direct GPRS verbinding maakt?

• Zsub
Ja. Gewoon een PCMCIA-kaart waar je een SIM-kaart in stopt en die dan inderdaad direct verbinding maakt.

Je moet alleen wel uitkijken, want mijn vader heeft ook zo'n ding maar daar betaalt 'ie €20,= de maand voor, voor 10MegaByte aan dataverkeer... (UMTS-kaartje van KPN...) Dus goed zoeken loont wel, denk ik (zoeken naar de goedkoopste ;-) ).

Verwijderd

De vertraging op het intelsat netwerk is zo'n 400-450ms. Heb ongeveer een jaar op satelliet gewerkt. Het ging via een lokale reseller van Intelsat, kosten ongeveer 100euro/maand voor 2mbit. Dit was wel 3 jaar geleden.

Misschien even bij intelsat informeren?

Verwijderd

Topicstarter
@Zsub:
Wil je misschien eens voor me in de Pricewatch kijken of een trefwoord geven voor zo´n kaartje? Op "GPRS", "UMTS" of "3G" kan ik niets relevants vinden.

Als ik de dekkingskaarten op internet mag geloven, heb ik UMTS dekking.
Ook heb ik via Telia een abonnement gevonden voor 9 kronen per dag (ca. 1 euro) voor onbeperkt dataverkeer, mits via "Telia SurfPort" verplaatst. Via een ander netwerk kost het 20 kronen per megabyte.

Wat voor haken en ogen er aan zitten, weet ik nog niet, maar als het werkelijk mogelijk is wat ze beloven, is ca. 30 euro per maand + eenmalig ca. 10 euro voor het abonnement + een PCMCIA kaart de beste oplossing.

Edit: Gezien het verloop van het topic, is het misschien beter om de titel te veranderen, zodat deze de lading dekt. Zoiets als: "Alternatieve internetverbindingen". B.v.d.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2006 10:43 ]

Verwijderd

de optie om de installatie bij je buren neer te zetten en jij het betaald, lijkt het meest rendabel, je zou ze er zelfs gratis op kunnen meeliften,

:)

Verwijderd

Topicstarter
Misschien heb ik iets te veel understatement gebruikt over de relatie met de buren, maar bijkomende problemen zijn dat de afstand te groot is voor WiFi (802.11g i.i.g.), dat ik geen zin heb om 250 meter UTP kabel in te graven en dat de buren in de wintermaanden een zonnig land opzoeken.

Tijdens het zoeken naar een datacard kwam ik deze router tegen, een router die met behulp van de beschreven datacard een UMTS verbinding aan kan gaan.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:41
Ik was destijds die topicstarter ;)

Heb er ook al veel over uitgezocht, maar het enige wat me tegenhield was de hoge prijs. Verder hoef je geen exotische schotel te hebben oid, maar aleen een kop die kan zenden, en ontvangen. Dit abo kostte 99 euro per maand. Niet relevant meer dus.

Toen dacht ik aan een wireless verbinding tussen buurman (of een andere ;) ) , wireless schotelantenne op zijn dak, en op die van jou en je kan internetten (mits er geen stevige sneeuwbui is). Dit dus.

GPRS/UMTS/3G kan ook wel een optie zijn, maar zoek dan echt een goedkoop abo'tje (zoals die 280 kronen per maand hierzo (29,50 euro ). Dan is dit ook wel een goed idee.

[ Voor 7% gewijzigd door maarud op 04-09-2006 11:22 ]

• Zsub
@tygetjuh: Ik neem aan dat je al op de site van Telenor hebt gekeken? Meestal 'krijg' je zo'n datacard bij een abonnement... Ik heb wel iets gezien bij Telenor over inet, maar mijn Zweeds is nu niet zo perfect :P

Ik kom trouwens via een Google zoekopdracht (GPRS+Sweden) lang sites waaruit blijkt dat Telia en Telenor een gprs-abo zouden moeten hebben...

Verwijderd

Internet via je buurman afnemen lijkt mij de beste oplossing :)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op maandag 04 september 2006 @ 09:45:
Een ping van 500 ms is niet zo erg voor websites laden en email lezen. Zo is een 256 kbit verbinding voor dit doel ook toereikend.
Weet je dat heel zeker ?? Bij een kennis internetten op een Chello lijn die last heeft van een 300 ms hop op de aorta/backbone was anders niet bepaald snel/fijn :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Voor volledige sat internet ben je 1750€ kwijt aan de hardware. Excl de maandelijkse kosten.
Dit was de prijs van 2jr geleden.
Stuur anders een mailtje naar bysky voor de huidige prijzen, mocht je het nog niet gedaan hebben.

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Verwijderd schreef op maandag 04 september 2006 @ 09:29:
Nu heb ik een op maat gemaakte offerte thuisgestuurd gekregen, waarin vermeldt wordt dat de aansluitkosten voor een vaste telefoonlijn (omgerekend in euro's) zo'n 2500 euro zijn. Hier schrok ik nog al van, zeker gezien het feit dat de telefoonlijn enkele meters van het huis (in de tuin zelfs!) naar de buren gaat.
Uhm, wat ik begrepen heb is dat elke telefoonlijn zijn eigen kabel naar de wijkcentrale heeft.
Het is dus niet zo als een netwerk kabel, hubje er tussen en verder lussen... :P

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-12 21:40

Sa1

Verwijderd schreef op maandag 04 september 2006 @ 11:51:
Voor volledige sat internet ben je 1750€ kwijt aan de hardware. Excl de maandelijkse kosten.
Dit was de prijs van 2jr geleden.
Stuur anders een mailtje naar bysky voor de huidige prijzen, mocht je het nog niet gedaan hebben.
scheelt iig 750 euro aan opstart kosten. Maandelijks schijnt sateliet duurder te zijn dan die adsl die hij heeft gezien. Hoewel 1750 euro een hoop geld is. Als er UMTS dekking is en dat kan je onbeperkt gebruiken voor 30 euro per maand zou dat (lijkt mij) de beste optie zijn.

500ms vertraging is idd niet super rlx, maar het is wel werkbaar, als je bij chello de eerste hop 300ms hebt is er gewoon iets goed mis, maar als er geen alternativen zijn, dan is er goed mee te leven. Mail ophalen merk zo der sowieso weinig van.

Verwijderd

Topicstarter
@iedereen:
de verbinding met de buren kan je wel vergeten, ze hebben geen internet en dat gaat er op korte termijn ook niet van komen.

@mcandor:
3G is via tre.se te verkrijgen voor 199 kr per maand (ca. 20 euro). Dit is met een datalimiet van 1Gb per maand. De onbeperkte versie kost 499 kr per maand (ca. 50 - 55 euro) voorziet je van een gratis datacard.

Wellicht is die duurste versie nog niet eens zo'n gek idee. Ik heb immers geen maandelijkse kosten voor vaste telefoon / dsl / kabel en kan dan via Skype ook nog eens besparen op mijn mobiele kosten.

@Zsub:
Zie bovenstaande link. De site van Telenor is niet zo duidelijk en heeft ook geen zoekfunctie (nog niet gevonden). Bovendien proberen ze je overal telefoons aan te smeren. Dat maakt het zoeken ook niet makkelijker.

@Nero355:
Het zal niet zo heel erg fijn zijn, maar als een redelijkerwijs goedkope verbinding met hoge ping de enige optie is, is het beter dan niets.

In ieder geval tot zo ver bedankt voor de input. In de mobiele telefonie ben ik niet zo thuis, en GPRS/UMTS zou ik zelf nooit opgekomen zijn als zijnde internetverbinding. De laatste keer dat ik hier naar keek waren de prijzen nog niet reeel voor consumenten. Tegenwoordig blijkt dat een "lite" abbo voor zo´n 20 euro al te krijgen is en een "full" abbo voor zo´n 50 euro.

Dit verklaart meteen waarom satelliet niet zo populair meer is ;)

Nu maar eens eventjes de telefoonwinkels langsgaan voor wat meer informatie. Als de boel up en running is, dan zal ik nog wel even verslag doen. Misschien ook wel interessant voor mensen in de dorpen waar nog geen ADSL en kabel te krijgen is.

• Zsub
Succes met je zoektocht, dan maar :)

• maarud
In noorwegen is het zo dat internet via je je mobiel maximaal 10 kroon per dag kost (WAP, 1,20 euro) en max 50 kroon (EDGE, 6,20 euro) kost. ongeacht hoeveel je verbruikt. Misschien is dat handig? Als je meer dan 10 dagen per maand internet, is een abo goedkoper (550 per maand)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga er van uit dat ik meer dan 10 dagen per maand internet gebruik. Zie bovenstaande prijzen (199 kronen voor 1Gb per maand en 499 kronen voor onbeperkt gebruik). Bovendien krijg je bij de duurste versie het kaartje gratis. Ik had gezien dat ze bij de KPN 459 euro durven te vragen voor zo´n kaartje :|.

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:46

slaay

Natuurbeleven.com

http://www.bysky.nl/index.php/Product_overzicht

Maar als je die aansluitprijzen ziet, kun je toch beter ADSL aan laten sluiten!

Dich bis echt unne foëzen haas

Verwijderd

Topicstarter
Navraag heeft geleerd dat UMTS toch niet te verkrijgen is op de plaats waar ik woon (terwijl de dekkingskaart kilometers in de omtrek gewoon netjes ingekleurd is 8)7). Voorlopig geen internet dus, want ik ben nog even niet van plan om veel geld uit te gaan geven voor een GPRS verbinding.

• maarud
Probeer EDGE dan, dat is gewoon op het GSM netwerk. Bij ons in Noorwegen heb je ook geen signaal voor UMTS, maar wel voor EDGE want dat is gewoon hetzelfde sginaal als je gewone GSM.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is ook nog een idee inderdaad. 210 kbit EDGE is beter werkbaar dan gewone GPRS. Helaas wordt er op de website van Telia (telefoonprovider in Zweden) maar heel weinig naar verwezen.

Dat wordt weer een keer naar de telefoonwinkel. Ze hebben daar wel slechte verkopers. Een beetje verkoper had al lang geprobeerd om me dit aan te smeren. Nu hebben ze me met lege handen naar huis gestuurd. :?

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hebben ze in zweden niet overal glas liggen?

• maarud
Niet in de dorpen natuurlijk, ze kunnen niet overal glasvezel aanleggen. In de grote steden denk ik wel....

Verwijderd

Topicstarter
Glasvezel zou nog steeds geen oplossing zijn (mocht dat er liggen op een plaats waar je niet eens een vaste telefoonaansluiting en geen UMTS hebt), omdat ik dan zeer waarschijnlijk een soortgelijk bedrag aan aansluitkosten kwijt zou zijn als met een koperen aansluiting.

Woonde ik maar in een klein dorp, dan had ik zo een 8 mbit aan kunnen vragen.

Verwijderd

Weet niet of je nog op zoek bent :D maar een vriend van me heeft via Tre (3) een 3g abbo (onbeperkt dataverkeer en in veel steden een snelheid tot 3,6 Mbit/s....

dit voor maar 199SEK per maand

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2007 11:50 ]

• aart44
  • Laatst online: 07:47
Het is al een erg oud topic waar je op reageerd maar er zijn meerdere opties zoals

http://www.filiago-shop.d...shopdata/index.shopscript

Eenmalig 100 euro en verder vanaf 19,95 p/m.

Ze leveren als je binnen het ontvangstbereik van de Astra 3 op 23.5 oost valt, ik heb niet nagekeken of dat ook zo is, maar vermoedelijk heeft de topic starter al een oplossing.

[ Voor 28% gewijzigd door aart44 op 14-05-2007 17:01 ]

• maarud
omg das ook niet duur.....

Verwijderd

aart44 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 16:58:
Het is al een erg oud topic waar je op reageerd maar er zijn meerdere opties zoals

http://www.filiago-shop.d...shopdata/index.shopscript

Eenmalig 100 euro en verder vanaf 19,95 p/m.

Ze leveren als je binnen het ontvangstbereik van de Astra 3 op 23.5 oost valt, ik heb niet nagekeken of dat ook zo is, maar vermoedelijk heeft de topic starter al een oplossing.
Das waar, maar ik vond het een redelijk interessante topic... Ik ben zelf ook nog an het kijken voor zo'n soort abbo. Met die 3g bijvoorbeeld kan je eigenlijk overal onderweg met een breedband-verbinding online zijn. Het is alleen in Nederland nog niet echt ontwikkeld, en reteduur.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2007 @ 11:50:
Weet niet of je nog op zoek bent :D maar een vriend van me heeft via Tre (3) een 3g abbo (onbeperkt dataverkeer en in veel steden een snelheid tot 3,6 Mbit/s....

dit voor maar 199SEK per maand
Ik ben niet zo zeer meer op zoek, maar heb nog steeds niet echt internet (zie dit topic).

Uiteindelijk heb ik na veel brievenwisselingen voor ongeveer 100 euro een aansluiting gekregen.

Het probleem is nog steeds dat ik amper mobiele verbinding heb en dat ik UMTS / 3G wel kan vergeten. Ik woon gewoon te ver weg van de bewoonde wereld. Telia heeft een monopolie (andere providers komen hier niet met telefoon / mobiel / breedband) en heeft er (daarom) weinig interesse in om de boel aan de praat te krijgen.

Verwijderd

tsja, das dan jammer...
Waar woon je dan? Ik heb zelf in Nyköping gewoond, zeer goede verbindingen daar. Maar ik begrijp je punt. Op veel plekken is het gewoonweg geen doen voor grote bedrijven als telia (ook al hadden ze geen monopolie positie). Het is een te uitgestrekt land waar weinig mensen wonen. Dan worden de kosten te hoog.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 23:47:
tsja, das dan jammer...
Waar woon je dan? Ik heb zelf in Nyköping gewoond, zeer goede verbindingen daar. Maar ik begrijp je punt. Op veel plekken is het gewoonweg geen doen voor grote bedrijven als telia (ook al hadden ze geen monopolie positie). Het is een te uitgestrekt land waar weinig mensen wonen. Dan worden de kosten te hoog.
Ik woon in Zuid-Zweden tussen Växjö en Kalmar. Zo uitgestrekt en dun bevokt is het daar niet, maar er zijn veel mensen die klagen over de slechte internet (DSL) verbindingen en slechte bereik van het mobiele netwerk. Zo lang er geen andere providers zijn die het ook aanbieden lijkt het er op alsof Telia niet erg gemotiveerd is om klanten tot dienst te zijn. :/
Pagina: 1