[advies] photoshop/gaming pc budget: €1785

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Troetelbiertje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-01 19:51
Na jarenlang de laptop van mijn pa gebruikt te hebben is het nu echt eens tijd dat ik mijn eigen pc koop. Wilde het elke keer uitstellen omdat er weer wat nieuws op komst was. Maar ik hak nu eindelijk de knoop eens door. (Dat is tenminste de bedoeling) Het budget is 1785 euro. Waarom zo'n vreemd bedrag? Dat is precies 1500 euro exc. BTW :) Liever ga ik niet over het budget heen. Heb er ook totaal geen moeite mee om minder uit te geven. Wat betreft computergebruik ben ik echt geen newb te noemen. Dit is dus softwarematig gezien. Hardwarematig ligt dat totaal anders. Heb mij redelijk ingelezen op het forum, BBG's reviews enz. Ben echter nog steeds niet 100% zeker van alles, vandaar dit topic. Overclocken acht ik mijzelf helemaal niet toe in staat dus daar ga ik ook niet aan beginnen.

Mijn nieuwe setup is samengesteld met het oog op:
- Gamen (zware games);
- Webdesign
- Photoshop (wil nu écht met grote bestanden gaan werken)
- Office.

To the point:

- Behuizing: €129
Cooler Master CM Stacker STC-T01 (E-ATX/BTX, Geen PSU, Zilver)
Lijkt me een degelijke kast die op alle fronten nog een aantal jaartjes mee kan. Ondersteund ook de BTX standaard. Verder ziet hij er in mijn ogen meer dan prima uit. Hij is wel wat prijzig komt mede door de grootte. Is zo'n grote kast geen overkill?

- Moederbord: €197,70
Asus P5W DH Deluxe, 975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a)
Van wat ik heb begrepen is dit een goed bordje voor de core 2 duo. Geluid schijnt ook zeer ok te zijn.

- Processor: €304,46
Intel Core 2 Duo E6600
Lijkt me op dit moment toch wel dé proc. Levertijd is niet al te best wat ook voor deze processor pleit.

- Processor koeling: €15,90
Arctic Freezer 7 Pro
Lijkt me een de beste keus voor deze prijs. Hoe zit het met de garantie?

- Geheugen: € 385,94
2X: 1GB x 2 (2GB) PC5400 DDR2 CL4 (Corsair TWIN2X2048-5400C4) (dus 4 GB)
Van wat ik begrepen heb is corsair toch wel duidelijk een A-merk. Waarschijnlijk vinden een aantal van jullie 4GB toch wel een behoorlijke overkill. Maar ik denk dat ik er toch wel mijn voordeel mee kan doen bij het photoshoppen. PC4300 is volgens mij genoeg maar heb toch voor PC5400 gekozen zodat ik zeker weet dat dit niet de bottleneck is. Of slaat dit helemaal nergens op? Ik heb me laten vertellen dat CAS latencies niet zo heel veel uitmaken voor de C2D, en cas4 paste binnen het budget.

-Geheugen: € 195,-
2X 1GB x 2 (2GB) PC4200 DDR2 ECC, CL4 (Kingston KVR533D2E4K2/2G) (dus 4 GB)
Na jullie reacties maar aangepast. 6400 wordt net te duur dus vandaar de 4200. Scheelt ook weer een hoop qua geld. Ik doe er eerst 2gb in en upgrade dit als vista uitkomt.

- Grafische kaart: €261,-
Asus Radeon X1900 XT 512MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI, ViVo) X1900XT/2DHTV
Lange tijd had ik een 7900gtx in gedachten. Maar met in het achterhoofd dat DX10 er ook aan zit te komen leek me dit een betere keus. Prestatie verschil is van wat ik begrijp niet énorm. Zeker niet als je nagaat dat ik eigenlijk geen gamer ben. Ik wil nu pas echt beginnen dus ik ben waarschijnlijk snel tevreden. (kinderhand is snel gevuld, zeker met een pc van € 1500+)

- Voeding: €68,90
Seasonic S12-430, 430W (ATX12V 2.0)
Had eerst een oogje op een de tagan 530. Uit de product surveys begrijp ik dat de seasonic uiterst stil is, wat ik wel kan waarderen. Aangezien de proc best zuinig te noemen is leek mij de 430W geen probleem. Ik vraag mij alleen af of dit met het oog op de toekomst ook een verstandige keus is? Of kan ik beter een voeding kiezen met wat meer vermogen?

- Harde schijven: € 127,16
2X Seagate Barracuda 7200.10, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
Heb op dit moment 40 Gb tot mijn beschikking. Voldoet totaal niet. Ik ben van plan mijn muziek collectie behoorlijk uit te breiden en graag op een leuke bitrate dus vandaar de 500 GB. Ik heb gekozen voor 2 schijven van 250 GB. Is RAID aan te raden voor mijn gebruik? Dit moet dan RAID 1 zijn. Zijn 3 kleinere schiven dan aan te raden voor RAID 5? Cache geheugen is 16mb wat me wel een groot pluspunt lijkt.

- DVD rewriter: €29,90
BenQ DW1655 16x (Dual-layer, LightScribe, Zwart)
Komt gewoon rechtstreeks uit de BBG. heb ik helaas niets zinnigs over te zeggen. Wilde net nog op CDFreaks kijken maar die site is down.

- DVD speler: €16,90
Lite-On 16x48x SOHD-167T (Zwart)
Om direct een dvd/cd te kopieren leek mij een aparte speler wel handig. Deze leek mij wel goed maar ik wil eigenlijk een ander, want er zijn maar 2 winkels in de pricewatch die deze speler in hun assortiment hebben. Iemand een idee?

- Cardreader: € 11,03
Apacer Embedded Card Reader 15 in 1 (USB 2.0, Zwart)
Waarschijnlijk gebruik ik deze nauwelijks, maar bij een config van dit formaat kan die 11 euro er nog wel bij.

- Floppydrive: ongeveer 5 euro.
Zelfde onderbouwing als de cardreader. Ik neem gewoon de goedkoopste bij de winkel van mijn keuze.

- Muis: € 47,61
Logitech G5 Laser Mouse (USB)
Wil graag accuraat werken bij het photoshoppen. Verder is dit een goede gamer muis. Lijkt me de beste keus? Heb hem ook even in mn handen gehad en voelde prima. Ben ik eerlijk gezegd niet heel moeilijk in. Heb nu deze muis en ben ik eigenlijk ook al tevreden over. heb gekozen voor de versie met draadje t.o.v. de G7. Ben namelijk nog niet overtuigd van de voordelen van een draadloze muis.

- Toetsenbord: € 14,77
Logitech UltraX Media Keyboard (USB)
Ik vind de tobo's die je doorgaands in een laptop vindt geweldig typen. Vandaar dit toetsenbord. Niet al te duur en heeft platte toetsjes.

Totaal: € 1.614,93
Met verzendkosten, eventuele assemblage enz. loopt dit echter al snel op.

Twijfelpunten:

-Ik ben van plan een oude 19" CRT neer te zetten en deze ooit te vervangen voor een LCD (OLED?). Deze CRT komt bij mijn pa z'n werk vandaan, het is dus geen nieuw ding. Valt dit af te raden? Ik vind persoonlijk dat LCD nog lang niet kan tippen aan een CRT. Enige voordeel van een LCD is dat deze minder ruimte in neemt en laat ik daar nou net genoeg van hebben.

-Ergens lijkt het mij wel leerzaam om mijn PC zelf in elkaar te zetten. Dit drukt de kosten ook behoorlijk. (Assemblagekosten variëren bij verschillende winkels van 30 tot 75 euro) Alleen zoals ik al zei heb ik hier geen kaas van gegeten. Van merdere kanten begrijp ik echter dat dit best te doen is. Laten assembleren brengt echter ook voordelen met zich mee. Het gebeurt professioneel en je krijgt er garantie bij.

Hoop dat iemand de moeite wil nemen al dit gezeik van een 15 (bijna 16) jarige te lezen en mij wat verder op weg wil helpen :)

Ik heb Archuteuthis zijn topic gebruikt als sjabloon voor deze.

[ Voor 2% gewijzigd door Troetelbiertje op 06-09-2006 16:46 . Reden: Geheugen aangepast ]

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
Behuizing: €129
Cooler Master CM Stacker STC-T01 (E-ATX/BTX, Geen PSU, Zilver)
Lijkt me een degelijke kast die op alle fronten nog een aantal jaartjes mee kan. Ondersteund ook de BTX standaard. Verder ziet hij er in mijn ogen meer dan prima uit. Hij is wel wat prijzig komt mede door de grootte. Is zo'n grote kast geen overkill?

ik zou gewoon een centurion 5 nemen :)

Geheugen: € 385,94
2X: 1GB x 2 (2GB) PC5400 DDR2 CL4 (Corsair TWIN2X2048-5400C4) (dus 4 GB)
Van wat ik begrepen heb is corsair toch wel duidelijk een A-merk. Waarschijnlijk vinden een aantal van jullie 4GB toch wel een behoorlijke overkill. Maar ik denk dat ik er toch wel mijn voordeel mee kan doen bij het photoshoppen. PC4300 is volgens mij genoeg maar heb toch voor PC5400 gekozen zodat ik zeker weet dat dit niet de bottleneck is. Of slaat dit helemaal nergens op? Ik heb me laten vertellen dat CAS latencies niet zo heel veel uitmaken voor de C2D, en cas4 paste binnen het budget.

Ik zou gewoon 2 GB nemen, meer dan genoeg.

- Harde schijven: € 127,16
2X Seagate Barracuda 7200.10, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
Heb op dit moment 40 Gb tot mijn beschikking. Voldoet totaal niet. Ik ben van plan mijn muziek collectie behoorlijk uit te breiden en graag op een leuke bitrate dus vandaar de 500 GB. Ik heb gekozen voor 2 schijven van 250 GB. Is RAID aan te raden voor mijn gebruik? Dit moet dan RAID 1 zijn. Zijn 3 kleinere schiven dan aan te raden voor RAID 5? Cache geheugen is 16mb wat me wel een groot pluspunt lijkt.

De 320 GB versie is volgens mij sneller.

Verder: zet hem gewoon zelf in elkaar, je krijgt er genoeg handleidingen bij etc. Anders kun je altijd nog vragen aan iemand anders.

Verwijderd

PC 4200 is juist sneller dan pc5300 omdat het precies synchroon loopt met de CPU.
Verder, een beetje overclocken is helemaal niet zo moeilijk, wat wél moeilijk is het laatste beetje rekenkracht uit de processor wringen.
Waarom koop je eigenlijk geen P5B Deluxe?
Wel windows xp64 kopen, 32 bits kan geen 4 GB RAM aan.

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-01 12:34
Maar PC5300 is makkelijker omlaag te klokken en vrijwel net zo duur. Dan koop je PC5300CL5 geheugen, en dat kun je dan met gemak op PC4200 CL4 snelheden zetten. Daarnaast heb je nog eens het voordeel dat je makkelijker kunt overklokken. Dan zet je bijv. de FSB op 333 en dan loopt je PC5300 geheugen precies synchroon met je CPU.

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Verwijderd

Ok, eens zien:

kast vind ik altijd erg subjectief, zeker aangezien je niet (specifiek) voor een stille pc gaat zou ik zeggen gewoon nemen wat je wilt. Te groot zijn kasten alleen als je ze niet wil tillen/kan passen.

Mobo, als het goed is zijn de oude bios versies hiervan nu wel allemaal weg, dus geen problemen, ook niet met het geheugen wat je hebt gekozen dacht ik.

CPU+koeler.. lekker :) als je wilt gaan overklokken zijn er betere koelers.

Geheugen.. neem alleen pc5400 als je de cpu zo'n 25% wil OC-en, oftewel tot cpu en geheugen 1op1 lopen, anders is pc4200 sneller voor de C2D. Als je dus sneller geheugen wilt maar (nog) niet wil OC-en neem dan pc6400 (dit loopt beter dan pc5400 als je niet OC-ed). 2GB .. kewl, beetje veel wel, maar kan geen kwaad.

X1900XT zeker voor die prijs is super. Ik denk dat je er lekker mee vooruit kan tot DX10 echt met beide voetjes in de aarde staat.

De voeding.. geen idee wat DX10 voor ons in petto gaat hebben kwa kaarten.. kan geen kwaad toch voor de tagan te gaan.. de rest van je systeem is niet echt gebouwd op stilte.. voor nu heb je zeker geen zwaadere voeding nodig, voor de toekomst is het misschien wel handig.

de HDDs.. zoals al gezegd de 320's zijn ook goed, samsung spinpoints zal je ook al wel een paar keer in GoT zijn tegengekomen. Btw, een RAID1 is dacht ik mirroring dus dan heb je maar 1x de ruimte ter beschikking van 2 schijven. Ik denk dat je dat wel weet vanwege de RAID5 opmerking. 3 schijfjes in raid 5 is misschien iets minder veiling maar levert wel veel meer ruimte op.. en je kast heeft er de ruimte voor.. maarja je wil dan eigenlijk wel 3x 250 dus je budget kan in de weg staan.

de rest, geen op of aanmerkingen :) succes ermee

• Troetelbiertje
geheugen verander ik hiernaar, overclocken zul je me niet snel zien doen:

-Geheugen: € 238,-
Na jullie reacties maar aangepast. 6400 wordt net te duur dus vandaar de 4200. Scheelt ook weer een hoop qua geld.

Zal de openingspost nog aanpassen.

Wat betreft de harde schijf wat zijn precies de voordelen van de samsung spinpoint? De cache is in ieder geval kleiner. En in hoeverre is dat NCQ echt merkbaar?

De P5B Deluxe heb ik in overweging genomen. Ik zie alleen niet zo goed het voordeel t.o.v. de P5W. De prijs is iets lager. Verder heeft de P5W juist meer voordelen. De P5W ondersteund crossfire en het geluid is redelijk goed. Nu moet ik bekennen dat ik er gewoonweg niet genoeg van weet om een goed vergelijk te maken.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
Conglacio schreef op zondag 03 september 2006 @ 22:41:
geheugen verander ik hiernaar, overclocken zul je me niet snel zien doen:

-Geheugen: € 238,-
Na jullie reacties maar aangepast. 6400 wordt net te duur dus vandaar de 4200. Scheelt ook weer een hoop qua geld.

Zal de openingspost nog aanpassen.

Wat betreft de harde schijf wat zijn precies de voordelen van de samsung spinpoint? De cache is in ieder geval kleiner. En in hoeverre is dat NCQ echt merkbaar?

De P5B Deluxe heb ik in overweging genomen. Ik zie alleen niet zo goed het voordeel t.o.v. de P5W. De prijs is iets lager. Verder heeft de P5W juist meer voordelen. De P5W ondersteund crossfire en het geluid is redelijk goed. Nu moet ik bekennen dat ik er gewoonweg niet genoeg van weet om een goed vergelijk te maken.
Goede keuze d:)b

Maar volgens mij maakt het niet zoveel uit qua moederborden. Gewoon wat review lezen dus ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 21:22:
PC 4200 is juist sneller dan pc5300 omdat het precies synchroon loopt met de CPU.
Verder, een beetje overclocken is helemaal niet zo moeilijk, wat wél moeilijk is het laatste beetje rekenkracht uit de processor wringen.
Waarom koop je eigenlijk geen P5B Deluxe?
Wel windows xp64 kopen, 32 bits kan geen 4 GB RAM aan.
dit is zo'n onzin.
het leuke van DRR(2) is juist dat het backward compatible is en zich dus altijd terugclockt naar de langzaamste speler, in dit geval de FSB.
ik zie dit fabeltje de laatste tijd trouwens vaker terugkomen op tweakers :?

@TS: je hebt imo een prachtig systeem samengesteld, echter zou ik toch voor 2 GB gaan, 4GB is nog erg veel op dit moment en windows XP(32bit) kan nog niet eens al het geheugen adresseren.

ook is de stacker erg groot, neem idd zoals hello_moto al zei een centurion 5, dat is meer dan genoeg. zo bespaar je nog wat en zeg nou zelf, minder is altijd beter ;)
evt een E6400 ipv E6600 maar dat lijkt me qua budget niet nodig.

zeker die seagate's houden trouwens, presteren stuk beter dan samsung's.
houd er wel rekening mee idd dat in Raid 1 je maar 250 GB overhoudt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2006 08:25 ]

• Troetelbiertje
Raid 1 is denk ik niet de moeite. Dus RAID laat ik vallen of ik moet een 3e schijf erbij pakken en ze in RAID 5 zetten.

Wat betreft het geheugen. Als het zich toch automatisch terugklokt is er dan geen enkel prestatieverschil? Want dan houd ik het geld in mn zak en pak ik die 4200.

De stacker heeft nu eenmaal de "pimp-factor" die de centurion helaas niet heeft :P
Dus die stacker houd ik. Ook gewoon met het oog op de toekomst is een grote kast denk ik wel lekker. (alles wordt kleiner maar er komen ook weer dingen bij).

Wat betreft windows. Dan neem ik x64 toch? En dan later vista. Hoe zit het met de driver support van x64 is die echt heel slecht en zijn er nog andere nadelen? Want dan kan ik ook win xp (32 bit) en dan 2gig kopen en er alter 2 gig bijprikken.

Verwijderd

Conglacio schreef op maandag 04 september 2006 @ 15:59:
Raid 1 is denk ik niet de moeite. Dus RAID laat ik vallen of ik moet een 3e schijf erbij pakken en ze in RAID 5 zetten.
Raid 1 is ook speciaal om je data beter te beschermen doordat alle data op beide schijven staat. in jou geval lijkt me alleen Raid 0 evt handig vanwege de snelheid, raid 5 zou ook kunnen, maar als je het niet verschrikkelijk vind je data een x kwijt te raken heeft het geen meerwaarde boven Raid 0
Wat betreft het geheugen. Als het zich toch automatisch terugklokt is er dan geen enkel prestatieverschil? Want dan houd ik het geld in mn zak en pak ik die 4200.
als je niet wilt overclocken heeft pc2-5300 geen meerwaarde, maar iedereen kan overclocken hoor, gewoon is de BIOS je FSB met kleine stapjes verhogen.
De stacker heeft nu eenmaal de "pimp-factor" die de centurion helaas niet heeft :P
Dus die stacker houd ik. Ook gewoon met het oog op de toekomst is een grote kast denk ik wel lekker. (alles wordt kleiner maar er komen ook weer dingen bij).
daar heb je gelijk in, maar toch denk ik dat je die kast nooit vol krijgt, 11 5.25" bays is veel hoor ;)
Wat betreft windows. Dan neem ik x64 toch? En dan later vista. Hoe zit het met de driver support van x64 is die echt heel slecht en zijn er nog andere nadelen? Want dan kan ik ook win xp (32 bit) en dan 2gig kopen en er alter 2 gig bijprikken.
de driver support van x64 is inmiddels wel acceptabel, maar die van de gewone XP versie is wel een stuk beter, daarbij weigeren bepaalde programma's gewoon op x64 te werken.

als ik jou was nu 2 gig, en als windows vista uit is overstappen op 64 bit en nog 2 gig kopen :)

• Troetelbiertje
11 bays is idd een hoop. Maar op een pc van 1500 euro is die 60 euro extra voor een stacker best te doen.

Wat betreft het geheugen. Garantie is best heilig voor me en die vervalt na het overclocken in de meeste gevallen. Dus denk niet dat 5300 een meerwaarde voor mij te bieden heeft. Ben ook een te grote schijterd om over te clocken :P

Zelfde geldt voor de proc koeler. Vervalt de garantie als je de stockkoeler vervangt voor een betere? En is het uberhaubt de moeite wat betreft geluidsproductie.

Denk dat ik je advies wat betreft 2 gig en vista maar ter harte neem.

De oude CRT die ik neer wil zetten. De beeldkwaliteit is in mijn ogen prima, maar zijn daar nog nadelen aan verbonden die ik over het hoofd zie?

[ Voor 0% gewijzigd door Troetelbiertje op 04-09-2006 18:02 . Reden: Trieste spellingsfout gecorrigeerd ]

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-02 16:50
Conglacio schreef op maandag 04 september 2006 @ 17:24:
De oude CRT die ik neer wil zetten. De beeldkwaliteit is in mijn ogen prima, maar zijn daar nog nadelen aan verbonden die ik over het hoofd zie?
Voor photoshoppen is een CRT 'beter' omdat de kleuren echter zouden zijn.
Mij lijkt een goede 19" met 1600x1200@85Hz perfect.

Ik zou ook wachten tot vista er is voor je 2gb extra erbij steekt.

Benchmarks heb ik niet opgezocht, maar kan het zijn dat een 7900GT beter is dan een 1900XT?
Wel heb ik gehoord dat de 7900GT veel koeler blijft dan de heethoofdige 1900XT. (Ik haat warmwordende componenten ;) )

Dat 320GB's van Seagate sneller zijn dan de 250GB's vind ik maar een fabeltje, in theorie zouden de 250GB's sneller moeten zijn omdat ze meer data op een platter hebben en dus een hogere datadichtheid en dus ook een hogere doorvoersnelheid. Je moet het argument dat 320GB's sneller dan 250GB's niet serieus nemen.

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lol wel de pimp factor van de stacker willen en dan op je bureau een lompe CRT bak hebben staan. Nog even en je kan de mannen van MTV bellen :)

Overigens erg goed systeem. Ik zou de HD's vervangen door de 320 GB exemplaren. Net iets meer value for money.

Life is simple, make choices, don't look back...

• Troetelbiertje
:+

Je hebt gelijk. Pimpin' is a slow process :P

Beeldscherm upgrade ik later. Ben nog niet zo overtuigd van het huidige lcd aanbod.
Pagina: 1