Ik zeg niet dat er iets anders sneller is, maar iets als constante en vast bovengrens vast te leggen vind ik nogal rigide. Stel je voor dat deze wel iets variabel is, dan kan je alle theorien en formules direct wegdonderer en honderden jaren denkwerk opnieuw verrichten.
Dat lijkt me niet. Mocht, en ik zeg 'mocht' want het is extreem prematuur om te stellen dat het gaat gebeuren, de lichtsnelheid niet de maximale snelheid zijn, dan zijn er vele manieren waarop onze theorieen nog steeds nuttig kunnen zijn. Je kan bijvoorbeeld de lichtsnelheid in onze formules vervangen door de nieuwe snelheid. Of onze formules blijken speciale gevallen te zijn van algemenere formules (a la Newton's mechanica -> relativiteitstheorie). Of ze moeten iets worden aangepast op een of andere wijze. Maar als ze nu expirimenteel kloppen kloppen ze dat later ook, zelfs als we dan andere gevallen vinden waarin ze niet kloppen. Dan zijn ze nog steeds geldig, alleen van toepassing op minder dingen dan wij dachten.
Dus foton komt atoom binnen -> foton raakt elektron -> foton kaatst andere richting uit -> foton kaatst oorspronkelijke richting uit (of niet, andere richting)-> foton is vertraagd.

Volgens mij klopt dat absoluut niet. Als een lichtstraal door glas gaat vindt er echt nauwelijks absorptie plaats. Ik vermoed dat wij hier te maken hebben met een of ander vaag quantummechanisch proces. ('Vaag' als in, 'wij arme tweakers begrijpen het (nog) niet'.)
Goed he, en de pulsoverdracht is dus sneller als het licht.
Ja, maar er is niets dat sneller gaat dan het licht. In feite gaat ook de informatie niet sneller dan het licht, want alle informatie over de komende puls was al aanwezig in het deel van de lichtstraal dat voor de puls komt (en dat hier wordt omgezet in een puls). Er is niets in strijd met onze huidige theorieen. In feite begon het artikel hierover in de Scientific American met de woorden: "Einstein has not left the building."
Ik weet zelf niet veel van hogere natuurkunde, maar ik weet wel dat met flexibele mogelijkheden er een veel groter denkkader mogelijk is.
Ja, maar soms heb je geen groter denkkader nodig. Of moet je je noodgedwongen toespitsen op een klein kader omdat het anders te ingewikkeld wordt. Of kan je aantonen of aannemelijk maken dat een deel van het kader foutief of overbodig is.
Lord Daemon
Lord Daemon