Investeren in een merk: hoe de keus voor een merk te maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 256 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• memoryandfate
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hallo,

Ik hang hier al een tijdje rond op het forum wat berichtjes te lezen enzo, maar dit is volgenmij mijn eerste post. Dus nogmaals hallo. Ik heb een aantal jaar geleden voor het eerst een camera gekocht (canon powershot a70) maar aangezien ik die te vaak in een zatte bui heb laten vallen is die nu kapot. Helaas. Heb nu een 2e hands Pentax me super met 4 lenzen op de kop getikt en vind het geweldig. Ik houd me nu ook serieuser met fotografie bezig en nu komt dus de overstap naar een digitale SLR.

Nu mijn punt. Ik weet opzich wel genoeg over alle technische aspecten om te bepalen welke slr me het relaxed lijkt. Echter, ik zie het als meer dan voor een camera gaan want aangezien die lenzen behoorlijk prijzig zijn wil ik die over 5-10 jaar ook nog wel gewoon kunnen gebruiken. Ik wil dus niet alleen voor een mooie kamera nu gaan, maar tegelijk voor een bedrijf wat over 10 jaar ook nog een goede kamera uit brengt. En bovenal: investeren in een merk dat bij me past. (Zo zit ik bijvoorbeeld niet echt te springen om van die mega L glas toeters)

Nu mij vraag dus: Wat zijn globaal een beetje de eigenschappen van de verschillende merken, zover dit te zeggen is. Ik heb hier erg weinig zicht op. Ik weet bijvoorbeeld dat Canon bekent staat om zn snelle autofocus en grote collectie (proffessionele) lenzen. Nikon, eigenlijk geen idee wat hun specialiteiten zijn. Wat me aan Pentax bevalt is dat de bodies klein zijn en ik daarnaast nog 4 lenzen heb liggen. Daarintegen ben ik bang dat pentax over een paar jaar falliet gaat en daar zit je dan. Ok, ik dwaal af geloof ik. Ik hoop dat mijn post een beetje duidelijk is en iemand me hiermee enige richtlijn kan verschaffen.

Alvast Bedankt,

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Pentax zie ik niet zo heel snel van de markt verdwijnen, zag je met konica/minolta ook, zit nu een Sony sticker op.

Als pentax jou goed bevalt waarom ga je niet 's naar een fotozaak om wat verschillende body's beet te houden, aangezien je al glas hebt voor pentax lijkt dat me de meest logische keuze.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:44

YellowCube

Wait...what?

als je een Pentax ME hebt dan zullen het allemaal MF lenzen zijn? Ik weet niet hoe je daar tegenaan kijkt, maar wellicht zijn die lenzen helemaal geen argument om bij Pentax te blijven.
Ben wel benieuwd welke pentax lenzen je zoal hebt.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Dit is wel een leuke artikel dat ik een paar dagen geleden tegen kwam
http://www.kenrockwell.com/tech/nikon-vs-canon.htm
Nikon VS Canon. Gepost op 14-08-06 dus erg recent.
Ik weet niet wat de rest van dit artikel vind maar ik als nikonian zonder enige canon ervaring vindt het erg interesant.

Assume there are no rules and it's one big free for all

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:39

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Een ding heb je in ieder geval al door:
Bij spiegel reflex camera's kiesje voor een SYSTEEM, niet voor een 'leuke' camera/lens/flitser enz.
Bestudeer het hele assortiment van een merk, bedenk nu al (voor zover dat nu al kan) wat je nog meer dan een body + (kit)lens wilt hebben.
Dat kan, afhankelijk van het merk = systeem, aardig prijzig worden! Later alsnog op een ander systeem overgaan is erg duur. (tenzij je het goed weet te verkopen).
Als je beginner bent, begin dan maar onderaan met een goedkopere body + lens en leer met het systeem omgaan. De duurste body garandeerd niet automatisch de beste/mooiste foto's, de ervaring van de man/vrouw achter de camera doet het!
Heb je al leuk 'glas' van een merk? Kijk dan eens goed wat dat merk nog meer te bieden heeft...

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Verwijderd

memoryandfate schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 20:45:
Nu mij vraag dus: Wat zijn globaal een beetje de eigenschappen van de verschillende merken, zover dit te zeggen is. Ik heb hier erg weinig zicht op. Ik weet bijvoorbeeld dat Canon bekent staat om zn snelle autofocus en grote collectie (proffessionele) lenzen. Nikon, eigenlijk geen idee wat hun specialiteiten zijn. Wat me aan Pentax bevalt is dat de bodies klein zijn en ik daarnaast nog 4 lenzen heb liggen. Daarintegen ben ik bang dat pentax over een paar jaar falliet gaat en daar zit je dan.
Ervan uitgaand dat 't je gaat om een betaalbare dSLR: er zijn in feite niet zo gek veel verschillen tussen Canon, Nikon, Pentax, Olympus, Minolta (nu Sony), etc.
Wanneer je een kleine body prettig vindt (vind ik ook) ga je voor een Pentax of een Olympus, maar ook een Canon 350D of een Nikon D50 zijn niet zo heel veel groter.

Zo klein als je ME Super zul je echter niet vinden, tenzij je naar Leica/Epson meetzoeker camera's gaat zoeken. Maar dat is een heel ander type camera.

Net even m'n Pentax MX (vergelijkbaar met jouw ME Super) naast m'n *ist DS gezet, en die DS is een stuk groter, maar voelt net zo compact aan als die MX en m'n 4 andere Pentaxen.

Maarre... wat wou je ook alweer weten? ;)

• memoryandfate
  • Niet online
Bedankt voor de snelle reacties! Ja, mijn vraag was eigenlijk dus in de richting van wat zijn de belangrijke verschillen tussen de verschillende systemen? Canon heeft zo bijvoorbeeld zo ver ik weet het grootste assortiment, dus dan ga je je al een beetje afvragen waarom mensen voor een ander merk kiezen als ze daar bv bepaalde lenzen of andere opties mislopen. Of is het echt simpelweg gewoon een verschil van smaak? Zoals die discussie vroeger dus philips en sony tvs... Ik ben idd nog steeds erg geneigd om voor de pentax te gaan. Ofwel nu de k100 ofwel de nog uit te komen k10d. Bij Pentax heb ik echter ook het idee dat ze de hele tijd er een beetje achteraan hobbelen. Oh, en ik wil m vooral gebruiken voor reis, portret, natuur en macro fotografie. Daar heb ik op het moment gelukkig al enigsinds wat lenzen voor nl:
Pentax - A - 50mm f1.4.
Pentax - A- 70-210mm f4.
Pentax -M- 28mm f2.8
Pentax M -135mm f3.5
2x teleconverter, macroringen, polafilter etc.
Vooral die 1e 2 lenzen zijn echt mooie stukjes glas. Als ik dit bij een ander merk opnieuw zou moeten aanschaffen zou het denk ik rond de 1000 euro uitkomen, maar wel allemaal netjes autofocus zijn. Een soort investering in de toekomst dus. Ik weet dat deze afweging, net als mijn vraag naar de verschillen tussen de merken wat betreft aanbod en eigenschappen, beiden geen kwesties zijn met een eenduidig antwoord. Maar ik heb wel het idee dat je van een discussie ook al een hoop kan leren, al is het maar stof tot nadenken. Vandaar dat ik het hier toch stel.
Alvast bedankt,

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 16:49

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

De objectieven die je opnoemt zijn stuk voor stuk objectieven die erg goed zijn en erg hoog staan aangeschreven qua optische prestaties :)
Ik zelf zou zeker kijken naar de K100D en naar de nog uit te komen K10D(photokina).
Zelf wacht ik nog even op de photokina op de introductie van de K10D.

Pentax zal heus niet zo snel failliet gaan, het bedrijf is juist uit een diep dal aan het klimmen, de produktie capaciteit die ze hebben is op dit moment niet voldoende om aan de vraag te voldoen op de thuismarkt(Japan). Dat is ook de reden waarom de K100D zo slecht leverbaar is in andere delen van de wereld.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Erg interessante benadering. Verstandig ook want switchen kwa merk doe je gewoon niet snel.

Toch, Pentax, volgens mij loopt het nu niet goed, hoeveel toekomst hebben ze dan nog? KM werd overgenomen door Sony maar zijn er uberhaupt nog wel partijen in de markt over die willen en kunnen overnemen?

Anderzijds heb je al wat Pentax-spul liggen dus die keuze zou ik vooral laten beinvloeden door hoeveel je er nog bij wil kopen. Koop je enkel een body dan boeit dat niet zoveel (je body is over 4 jaar toch niets meer waard). Ga je er nog veel bijkopen dan zou ik weer niet teveel hechten aan je huidige collectie.

Canon heeft inderdaad heel veel lenzen maar je kan je afvragen of dat echt een plus is; het gaat primair om de beschikbaarheid van lenzen die jij wil. Misschien is de hele pro-line van meer dan duizend euro helemaal nooit relevant. Een ander nadeel van een grote bestaande lenzencollectie is dat Canon niet snel zal switchen naar bijvoorbeeld body-IS want dat gaat ten koste van de grote IS-lenzen lijn..

[ Voor 54% gewijzigd door bombadil op 03-09-2006 11:28 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Verwijderd

Toch, Pentax, volgens mij loopt het nu niet goed, hoeveel toekomst hebben ze dan nog?
Bij Pentax loopt 't juist steeds beter! Ze zijn te laat in de DSLR markt gestapt, en daar teveel marktaandeel aan Canon, Nikon, Minolta en ook Olympus gelaten, maar ze zijn met een prachtige inhaalslag bezig.
Zoals Pryantha al zei, de K100D is niet aan te slepen, en over een week of 4 komen er allemaal leuke dingen: K10D (10MP, Nikon D80 en Sony Alpha 100 contender), 16-50/2.8 en 50-135/2.8 lenzen, en waarschijnlijk nog wel meer.
Vlak Pentax nog niet uit... ;)

• airliner
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01 20:58

airliner

Swell

misschien is het wel interessant om te vermelden dat pentax nu samen met samsung werkt aan hun dslr's
zie ook: http://www.dpreview.com/n...01samsung_pentaxdslrs.asp

pentax zal niet zomaar verdwijnen

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:44

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 11:49:
[...]
Bij Pentax loopt 't juist steeds beter! Ze zijn te laat in de DSLR markt gestapt, en daar teveel marktaandeel aan Canon, Nikon, Minolta en ook Olympus gelaten, maar ze zijn met een prachtige inhaalslag bezig.
Zoals Pryantha al zei, de K100D is niet aan te slepen, en over een week of 4 komen er allemaal leuke dingen: K10D (10MP, Nikon D80 en Sony Alpha 100 contender), 16-50/2.8 en 50-135/2.8 lenzen, en waarschijnlijk nog wel meer.
Vlak Pentax nog niet uit... ;)
vergeet hun 17-28mm fisheye zoom lens niet.

waarom komt Nikon nou niet met zoiets op de proppen?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Pentax is nu eenmaal niet een merk dat niet vooruit loopt.
Pentax is wel laat met het uitbrengen van nieuw spul, maar wat ze doen is wel van uitstekende, doordachte kwaliteit!
En kijk maar niet te ver vooruit, als Sony morgen al weer zat van de dSLR markt is, draaien ze het 'Sony dSLR' systeem zo de nek om...
Je moet kijken naar wat er nu verkrijgbaar is. Elk merk heeft een goed werkend, compleet systeem!
Kies je systeem en je kunt nog wel 20 jaar vooruit... Ook al verdwijnt een fabrikant van de markt!
En garantie dat spul wat over 15 jaar uitkomt past op wat je nu (nieuw) koopt, geeft niemand je. De grote merken zijn in de afgelopen 20 jaar ook al eens van vatting gewisseld... En niet te vergeten het TTL-flits systeem! Pentax is het enige merk waarvan de oudste lenzen nog steeds (goed) te gebruiken zijn!

[ Voor 23% gewijzigd door PvH18 op 03-09-2006 14:35 ]

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

bombadil schreef op zondag 03 september 2006 @ 10:53:
Toch, Pentax, volgens mij loopt het nu niet goed, hoeveel toekomst hebben ze dan nog? KM werd overgenomen door Sony maar zijn er uberhaupt nog wel partijen in de markt over die willen en kunnen overnemen?
PvH schreef op zondag 03 september 2006 @ 13:03:
En kijk maar niet te ver vooruit, als Sony morgen al weer zat van de dSLR markt is, draaien ze het 'Sony dSLR' systeem zo de nek om...
Denk dat Sony het niet zosnel opgeeft,
Ze hebben zelf de keuze gemaakt om Konica Minolta's fotografie lijn over te nemen.
Men zal eerder de instelling hebben zoals MS met hun Console: miljoenen zat in kas en op naar #1.
Oke in het wild zie je niet echt veel Sony of Konica Minolta dSLR's.
Maar Sony heeft een lange adem, zie de Minidisk of 28 jaar BetaMax! (1975-2003).

Pentax en Olympus hoeven maar een tijdje, flink in de min te draaien en het doek valt.
De grote vraag, wie wil er dan geld in pompen? Denk dat er weinig belangstelling zal zijn.

Dan hebben we Leica nog, wat zogoed als falliet is.
En Leica was vele jaren het "1337 pimp" merk!

Verder zit Sigma ook nog eens in de dSLR markt.
Ze zijn iig zo slim om glas en flits producten voor andere merken temaken.
De vraag is wat gebeurt er met hun dSLR's als ze er teveel verlies op gaan maken?
Denk het zelfde als wat Tamron met Bronica gedaan heeft, bij het oud vuil zetten. ;)

Als je van merk wilt veranderen,
Tja gewoon bij de 3 merken blijven die altijd in de top 3 stonden, in het 35mm AF SLR tijdperk.
Canon, Nikon en Sony (ex. Minolta).

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• MacroTough
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10-2021
Hexley schreef op zondag 03 september 2006 @ 17:00:
[...]

[...]

Pentax en Olympus hoeven maar een tijdje, flink in de min te draaien en het doek valt.
De grote vraag, wie wil er dan geld in pompen? Denk dat er weinig belangstelling zal zijn.
Olympus zit in 4:3 en of dat een intelligente keus is geweest moet nog blijken. Vervelende aan 4:3 is dat je vast zit aan één maat sensor. Olympus heeft nu al back-up van Panasonic.

Pentax is op dit moment druk bezig weer terug te komen in de DSLR-markt. Samenwerking met Tokina in het bouwen van objectieven: 12-24/4, 100/2.8 Macro en de binnenkort verkrijgbare 10-17 Fisheye, 16-50/2.8 en 50-135/2.8. De 12-24/4 van Tokina was al een succes voor Canon en Nikon, ik verwacht niet erg veel minder van de andere objectieven. De samenwerking zit 'm in het gebruik van dezelfde elementen met dezelfde coating(SMC). De objectieven worden alleen met eigen onderdelen en eigen features inelkaar gezet. Ik ga er van uit dat van elk verkocht Tokina objectief uit deze samenwerking er geld vloeit naar Pentax, op z'n minst voor het gebruik van SMC.
En voor de back-up van Pentax? Pentax heeft een vriendje gevonden in de grootste gorilla van het bos: Samsung.

• Ale-Gu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-07-2025

Ale-Gu

'Eel Goe'

Ik zou denk ik ook gewoon bij Pentax blijven. Ze hebben altijd Samsung nog als partner, en als de financiële zaken slecht gaan (zie KM) dan worden ze denk ik overgenomen door Samsung, dus daar zou ik je niet druk over maken.

Wat je wel in je achterhoofd moet houden: Sony heeft Steady Shot (aka Anti Shake, IS) ingebouwd in de camera. Ik weet niet in hoeverre dit relevant voor jou is, maar dat moet je niet vergeten.

Hier zou uw advertentie kunnen staan

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

MacroTough schreef op zondag 03 september 2006 @ 17:26:
[...]

Olympus zit in 4:3 en of dat een intelligente keus is geweest moet nog blijken. Vervelende aan 4:3 is dat je vast zit aan één maat sensor. Olympus heeft nu al back-up van Panasonic.

Pentax is op dit moment druk bezig weer terug te komen in de DSLR-markt. Samenwerking met Tokina in het bouwen van objectieven: 12-24/4, 100/2.8 Macro en de binnenkort verkrijgbare 10-17 Fisheye, 16-50/2.8 en 50-135/2.8. De 12-24/4 van Tokina was al een succes voor Canon en Nikon, ik verwacht niet erg veel minder van de andere objectieven. De samenwerking zit 'm in het gebruik van dezelfde elementen met dezelfde coating(SMC). De objectieven worden alleen met eigen onderdelen en eigen features inelkaar gezet. Ik ga er van uit dat van elk verkocht Tokina objectief uit deze samenwerking er geld vloeit naar Pentax, op z'n minst voor het gebruik van SMC.
En voor de back-up van Pentax? Pentax heeft een vriendje gevonden in de grootste gorilla van het bos: Samsung.
Tja, Leica heeft niet echt veel aan het vriendje Panasonic.
Denk dat Samsung eerder een zelfde soort vriendje is... ;)

Heel leuk, maar "speciale" elementen en coating welke fabrikant heeft dat niet?
Verder klinkt het wel aardig die objectieven, maar denk je dat ze er "erg veel" van zullen verkopen?

Als eerste er is meer als alleen Tokina... ;)
Tweede hoeveel dSLR gebruiker's zijn er met bijvoorbeeld een 90/2.8 / 100/2.8 / 105/2.8 Macro?
Het grootste deel heeft gewoon een instap dSLR met kit lens en evnt. een extra zoom lensje.
Tokina lijkt me dus geen "goudmijn".
ejss schreef op zondag 03 september 2006 @ 17:50:
Ik zou denk ik ook gewoon bij Pentax blijven. Ze hebben altijd Samsung nog als partner, en als de financiële zaken slecht gaan (zie KM) dan worden ze denk ik overgenomen door Samsung, dus daar zou ik je niet druk over maken.
Panasonic ziet weinig in Leica, waarom zou Samsung wat in Pentax zien?
Tis gewoon glazenbol werk...

En als je toch een (ander) merk moet kiezen, wat je een flinke bak met geld kan gaan kosten.
Zou ik iig niet voor "risico" merken gaan. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Hexley op 03-09-2006 19:35 . Reden: Extra Quote ]

Verwijderd

Panasonic heeft veel meer aan Leica, omdat ze dat stickertje op zo ongeveer elke lens mogen plakken. Leica is m.i. stil blijven staan toen het digitale tijdperk kwam. Wel een leuke meetzoeker (vooral Panasonic technologie), maar geen alternatief voor bv. de R6.

Pentax is rap in het digitale segment gedoken, maar dan vooral in het low budget deel. Ze bouwen dit nu weer uit richting DSLR, en op middenformaat gaat de 645D zwaar concurreren met o.a. Hasselblad. En m.i. zal 't ze nog lukken ook! :)

Samenwerking met Tokina is prettig, en beter dan die ene winkel in Vietnam die tot nu toe de lensen inelkaar schroefde, maar idd geen "goudmijn".
De "goudmijn" is dat Pentax, Samsung en Tokina nu samen een totaalproduct op de markt kunnen zetten waar je niet omheen kunt.
En 3rd party merken als Sigma en Tamron kunnen daar ook niet omheen, gezien de steeds grotere support voor de Pentax mount.

Samenvatting: Pentax is een blijvertje! :)

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 19:41:
Panasonic heeft veel meer aan Leica, omdat ze dat stickertje op zo ongeveer elke lens mogen plakken. Leica is m.i. stil blijven staan toen het digitale tijdperk kwam. Wel een leuke meetzoeker (vooral Panasonic technologie), maar geen alternatief voor bv. de R6.
De Leica R9? Je loopt dus al een aantal modellen achter... :P
Pentax is rap in het digitale segment gedoken, maar dan vooral in het low budget deel. Ze bouwen dit nu weer uit richting DSLR, en op middenformaat gaat de 645D zwaar concurreren met o.a. Hasselblad. En m.i. zal 't ze nog lukken ook! :)
Ach eerst zien dan geloven, en we hebben Mamia nog he... ;)
Die wel wat meer hebben dan alleen een modelletje, en een aantal die zowel film als digitaal kunnen.
Samenvatting: Pentax is een blijvertje! :)
Leen mij die glazen bol eens... :P
Het blijft voor mij gewoon een risico merk.

Verwijderd

Hexley schreef op zondag 03 september 2006 @ 20:00:
De Leica R9? Je loopt dus al een aantal modellen achter... :P
Als je die R9 uitbreidt met DIGITAL-R heb je een bakbeest in je handen waar zelfs Nikon zich voor zou schamen. Oftewel, geen digitale vervanger voor een R6. ;)
Ach eerst zien dan geloven, en we hebben Mamia nog he... ;)
Die wel wat meer hebben dan alleen een modelletje, en een aantal die zowel film als digitaal kunnen.
Hoeveel heb je afgelopen jaar van Mamiya gehoord?
Het blijft voor mij gewoon een risico merk.
En voor mij blijft 't het merk waar ik al 25 jaar een rotsvast vertrouwen in heb. :P

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 20:22:
Als je die R9 uitbreidt met DIGITAL-R heb je een bakbeest in je handen waar zelfs Nikon zich voor zou schamen. Oftewel, geen digitale vervanger voor een R6. ;)
Tja groot, of klein het is er...
Maar na de R6 kwam de R7 en daarna de R8.
Hoezo vast blijven zitten in het verleden? ;)
Hoeveel heb je afgelopen jaar van Mamiya gehoord?
Waarom moet je ergens van horen?
Kijk eens op hun site, en zie zelf dat ze meer tebieden hebben dan Pentax.
Het is iig geen speelgoed voor de meeste GoT'ers of amateurs.
Lijkt me toch een reden dat je er minder van hoort...

Verder ben ik nog nooit een Pentax 67 of 67 II in het "wild" tegen gekomen.
Hasselblad, Mamiya en Bronica wel...
En voor mij blijft 't het merk waar ik al 25 jaar een rotsvast vertrouwen in heb. :P
In de topic start staat oa. dit:
memoryandfate schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 20:45:
Wat me aan Pentax bevalt is dat de bodies klein zijn en ik daarnaast nog 4 lenzen heb liggen. Daarintegen ben ik bang dat pentax over een paar jaar falliet gaat en daar zit je dan.
Naar mijn mening is het gewoon een risico merk,
Aan hem de keuze door gaan met Pentax of switchen.

Zelf ben ik een "happy" Minolta / KM gebruiker.... :P
Maar mocht ik mijn spul door een inbraak of brand kwijt raken (hoop van niet natuurlijk ;) ).
Dan switch ik naar Nikon of Canon. Reden is simpel minder risico en er is een veel grotere tweede hands markt. Tis wel een bak met geld waar ik zolang mogelijk plezier van wil hebben.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Hexley schreef op zondag 03 september 2006 @ 21:03:
Verder ben ik nog nooit een Pentax 67 of 67 II in het "wild" tegen gekomen.
Hasselblad, Mamiya en Bronica wel...
ik ken meerdere fotografen met een Pentax 67 (II) en slechts één met een Mamiya. Grote voordeel van de Pentax tov de Mamiya is dat die veel makkelijker mee te dragen is tov de RB/RZ67. Bronica bestaat trouwens ook niet meer, maakt de camera's echter niet minder bruikbaar. Maar dit is allemaal wel erg off-topic.

Pentax zou ik trouwens zeker geen risicomerk willen noemen, Pentax is uitermate toegewijd aan zijn producten. Er is bijv. geen merk waarbij zulke oude lenzen nog de volledige functionaliteit hebben als bij Pentax. Verder heeft Pentax zeer mooi en zeker ook bijzonder glas; fisheye zooms, pancake lenzen, etc. Pentax is - zoals ik al vaker heb gezegd - hier in Nederland nooit zo populair geweest, maar in bijv. de VS erg groot. Wanneer de TS geen bezwaar heeft om manual focus lenzen te gebruiken en een compacte camera op prijs stelt, dan zou ik zeker voor Pentax kiezen/bij Pentax blijven.

Persoonlijk zie ik het een stuk minder zitten in Sony. Wat is bijv. hun filosfie? Waar willen ze heen met hun dSLR lijn? Ze hebben nu één consumer dSLR en wat onsamenhangende consumerlenzen. Verder één serieuze fullframe zoomlens en een aantal fullframe primes. Wat wil Sony?

Nikon en Canon zijn natuurlijk redelijk veilige keuzes, groot aanbod, zowel in lenzen als bodies (en andere accesoires) als in nieuw en tweedehands.

Maar een veilige keuze hoeft niet persé de beste keuze te zijn. Je zou bijv. even kunnen wachten tot de nieuwe Sigma SD14 uitkomt, een camera met een Foveon sensor :9 Jammer alleen dat er Sigma glaswerk op moet.

Zelf heb ik voor het four-thirds systeem gekozen. Hierboven stelde iemand dat het vervelend is dat je dan vast zit aan één maat sensor, maar dat is juist een groot voordeel; geen gelazer met cropfactoren en dergelijke. Ander voordeel van het four-thirdssysteem is dat het van de grond af speciaal voor digitale fotografie is ontwikkeld. Het four-thirds systeem is tevens een systeem met een filosofie (en naar mijn mening een goede). En ondanks dat er wellicht niet zo veel lenzen voor het systeem zijn, dekken ze - in verschillende prijsklassen - een mooi bereik af. En een ander groot voordeel is dat er op die lenzen Olympus Zuiko staat (en binnenkort ook Leica)! Daarnaast bood de E-1 veel van wat ik wenste voor een goede prijs. Ja, er zijn ook nadelen aan het four-thirdssysteem, maar die wogen voor mij niet op tegen de voordelen.

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 16:49

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

MacroTough schreef op zondag 03 september 2006 @ 17:26:
Zover ik heb begrepen hebben de Tokina's NIET de SMC coating die Pentax al sinds mensenheugenis gebruiken op haar objectieven.
Dat is ook de reden waarom de Pentax variant van de 12-24 beter presteerd op een aantal vlakken zover ik heb begrepen.
Maar Pentax zal sowiso wel geld krijgen van elk geproduceerde tokina objectief die is ontworpen door hun.

Verwijderd

bombadil schreef op zondag 03 september 2006 @ 10:53:
Erg interessante benadering. Verstandig ook want switchen kwa merk doe je gewoon niet snel.

Anderzijds heb je al wat Pentax-spul liggen dus die keuze zou ik vooral laten beinvloeden door hoeveel je er nog bij wil kopen. Koop je enkel een body dan boeit dat niet zoveel (je body is over 4 jaar toch niets meer waard). Ga je er nog veel bijkopen dan zou ik weer niet teveel hechten aan je huidige collectie.

Canon heeft inderdaad heel veel lenzen maar je kan je afvragen of dat echt een plus is; het gaat primair om de beschikbaarheid van lenzen die jij wil. Misschien is de hele pro-line van meer dan duizend euro helemaal nooit relevant. Een ander nadeel van een grote bestaande lenzencollectie is dat Canon niet snel zal switchen naar bijvoorbeeld body-IS want dat gaat ten koste van de grote IS-lenzen lijn..
Wie voor zekerheid kiest, kijkt naar de marktaandelen: ruwweg canon 50%, nikon 25%, de rest, ongeveer 10 merken in totaal 25%. De laatste 10 gaan het zeer waarschijnlijk niet allemaal overleven de komende 10 jaar. Dat daar heel grote bedrijven bij zitten, sony, panasonic, samsung is beslist geen garantie. Juist daar wordt gekeken naar omzet, rendement, marktaandeel en dergelijke. Als een paar jaar de doelstellingen niet worden gehaald, gaat de fotodivisie gewoon dicht.
Ik ben het niet eens met de stelling dat de bodies na 4 jaar zonder waarde zouden zijn. Ik verwacht dat de huidige toestellen zo goed zijn dat zij wat prestaties betreft makkelijk 10 jaar mee kunnen. Voor de gewone fotograaf valt er weinig te wensen. Zelfs flinke vergrotingen zijn heel goed mogelijk. Overigens groot marktaandeel wil niet zeggen dat het de beste toestellen zijn, meer dat ze niet slecht zijn, anders gezegd gemiddeld goed.

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Verwijderd schreef op maandag 04 september 2006 @ 19:27:
Ik ben het niet eens met de stelling dat de bodies na 4 jaar zonder waarde zouden zijn. Ik verwacht dat de huidige toestellen zo goed zijn dat zij wat prestaties betreft makkelijk 10 jaar mee kunnen. Voor de gewone fotograaf valt er weinig te wensen.
Als je ze inruilt na 4 jaar krijg je er inderdaad weinig voor terug: voor een kabbekrats kun je een complete camera-set van enkele jaren oud op de kop tikken...
Mijn 'oude' SFXN is nog steeds PERFECT, Maar het gebruikersgemak is er met de dSLR wel flink op vooruitgegaan.
Maar ja, fotorolletjes zijn schaars en dus duur geworden, en O+A is ook al 2x zo duur als 5 jaar geleden...
Maar verkopen zal ik m'n P30 (1988) en SFXN (1993) nooit!

Verwijderd

PvH schreef op maandag 04 september 2006 @ 20:54:
[...]

Als je ze inruilt na 4 jaar krijg je er inderdaad weinig voor terug: voor een kabbekrats kun je een complete camera-set van enkele jaren oud op de kop tikken...
Mijn 'oude' SFXN is nog steeds PERFECT, Maar het gebruikersgemak is er met de dSLR wel flink op vooruitgegaan.
Maar ja, fotorolletjes zijn schaars en dus duur geworden, en O+A is ook al 2x zo duur als 5 jaar geleden...
Maar verkopen zal ik m'n P30 (1988) en SFXN (1993) nooit!
Wat je schrijft is waar voor analoog, dat is heel weinig waard. Maar zelfs voor dlsr's van 4 jaar moet je nog aardig betalen, ondanks dat er veel technische vooruitgang is geweest.

• memoryandfate
  • Niet online
Hela, weer een hoop reacties, bedankt. Het beeld wat ik nu ongeveer heb is dat Pentax net als eigenlijk bijna alle merken afgezien van Canon en Nikon, in meer of mindere mate een risico merk is. Digitale (slr) fotografie is een nog redelijk jonge markt dus er kan nog vanalles gebeuren. Maar ik zat te denken, zelfs bij Canon bestaat dit risico, zo lijkt het me redelijk waarschijnlijk over een aantal jaren de full frame instap modellen hun opmars gaan maken (zonder vooruitgang geen verkoop) en daar zit je dan met je lenzen van digitaal formaat. Stel ik zou nu een grote bak geld hebben dan zou ik gewoon voor Canon gaan met de eos 400d en een paar leuke lenzen. Ik heb ongeveer begrepen dat er geen relevant verschil tussen Canon en Nikon is, en aangezien Canon iets kleinere cameras lijkt te maken zou ik dan daarvoor gaan. Ik heb helaas geen grote bak geld dus dan lijkt me de beste optie voor een pentax te gaan. Dan verlies ik tenminste niet al te veel functionaliteit, van een analoge slr met 4 lenzen, filters, flitser etc naar een digitale slr met een kitlensje gaan lijkt me namelijk ook niet het meest toffe plan. Dan koop ik er wellicht nog een leuk all-round autofocus lensje bij en hoop dat ik het daarmee red de komende aantal jaar. Ik stel het investeren nog even uit dus, wie weet is de situatie als ik afgestudeerd ben heel anders en dan kan ik tenminste een merk uitkiezen zonder al te beperkt te zijn door mijn budget. Persoonlijk vind ik het ook wel leuk voor een underdog merk te gaan als Pentax, het blijft alleen hopen dat ie nog even blijft leven. Het enigste wat ik deze oplossing nog jammer vind is dat de eos 400d toch wel echt een stapje hoger is dan de pentax k100, en dat ik me enigsinds zorgen maak over het manual focussen via een dslr zoeker, aangezien ik begreep dat daar niet zon mooi focus ringetje inzit zoals bij oude analogen. Ik wacht nog even de photokina af (is dat trouwens leuk om te bezoeken? het is hier vlak over de grens...) en daarna laat ik hier wel horen wat het is geworden! Als ik iemand nog ideeen of punten van kritiek heeft op deze aanpak (wellicht mis ik weer vanalles) hoor ik het natuurlijk graag.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-01 15:14
Het gaat denk ik wat ver om Pentax een risicomerk te noemen. Je hoeft geen marktleider te zijn om je hoofd boven water te kunnen houden. Ook is er wel degelijk een groot verschil tussen camera's van Canon en Nikon, ondanks de vaak vergelijkbare specs.

Het is zonde om een keuze te maken op basis van marktaandeel of toekomstperspectief. Je koopt een camera toch om foto's te kunnen maken?

Over het algemeen lijkt me dat je met een DSLR van Pentax niks mist t.o.v. een Canon of Nikon. Wat betreft manueel focusen: de zoeker van DSLR's is een stuk kleiner dan die van de meeste (A)SLR's. In de zoeker zit wel een focusindicator. Da's een ledje wat aangeeft of iets (volgens de camera) in focus is of niet.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Je mist alleen nog een snel komende Pentax k10 die het moet kunnen opnemen tegen 400D en je vergeet dat je met je huidige lenzen niets hebt in de groothoek sfeer. Je 28 mm wordt door de kleine sensor in de praktijk 28 x 1,5 = 42 mm. In groothoek zul je wel willen en moeten investeren.

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

memoryandfate schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 13:15:
zelfs bij Canon bestaat dit risico, zo lijkt het me redelijk waarschijnlijk over een aantal jaren de full frame instap modellen hun opmars gaan maken (zonder vooruitgang geen verkoop) en daar zit je dan met je lenzen van digitaal formaat.
Tja, KM en Sony hebben D en DT glas.
D staat niet voor Digitaal, DT is wel "Digital Only" (APS-C) en dat is ook meteen het glas dat ik niet aanschaf. Kijken wat je koopt dus... ;)
David schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 13:59:
Het gaat denk ik wat ver om Pentax een risicomerk te noemen. Je hoeft geen marktleider te zijn om je hoofd boven water te kunnen houden. Ook is er wel degelijk een groot verschil tussen camera's van Canon en Nikon, ondanks de vaak vergelijkbare specs.
Tja het merk Pentax opzich misschien niet, maar de foto en dan vooral dSLR lijn wel.
Het is een commercieel bedrijf, dus als men er geen of weinig winst op maakt stopt men.
En dan draait men met de lijnen waar nog wel geld in te verdienen is verder, zie KM.

Canon en Nikon, die zitten onderhand zo vast geroest dat verandert niet zosnel meer.
En die roest vlek zal alleen maar groter worden, ook @ dSLR... ;)
Verwijderd schreef op maandag 04 september 2006 @ 19:27:
Wie voor zekerheid kiest, kijkt naar de marktaandelen: ruwweg canon 50%, nikon 25%, de rest, ongeveer 10 merken in totaal 25%. De laatste 10 gaan het zeer waarschijnlijk niet allemaal overleven de komende 10 jaar. Dat daar heel grote bedrijven bij zitten, sony, panasonic, samsung is beslist geen garantie. Juist daar wordt gekeken naar omzet, rendement, marktaandeel en dergelijke. Als een paar jaar de doelstellingen niet worden gehaald, gaat de fotodivisie gewoon dicht.
Kijk, helemaal mee eens...

Alleen denk ik dat van de laatste 10 Sony wel blijft zitten, reden:
Ze bijten zich graag voor langere tijd vast (25+ jaar BetaMax en blijven klooien met de MD).
Verder hebben naar mijn mening ook voordeel met hun merk naam.
lateef schreef op zondag 03 september 2006 @ 22:54:
ik ken meerdere fotografen met een Pentax 67 (II) en slechts één met een Mamiya. Grote voordeel van de Pentax tov de Mamiya is dat die veel makkelijker mee te dragen is tov de RB/RZ67. Bronica bestaat trouwens ook niet meer, maakt de camera's echter niet minder bruikbaar. Maar dit is allemaal wel erg off-topic.
Tja, ken meer studio fotografen en een buiten fotograaf die ook gewoon een Linhof mee sleept... :+
Verder is dit natuurlijk off-topic, kwam meer door de post waar in dit als plus punt van Pentax gepost werd. Verder stond dat van Bronica al in een eerdere post van mij. Maar weer verder on-topic... :P
lateef schreef op zondag 03 september 2006 @ 22:54:
Persoonlijk zie ik het een stuk minder zitten in Sony. Wat is bijv. hun filosfie? Waar willen ze heen met hun dSLR lijn? Ze hebben nu één consumer dSLR en wat onsamenhangende consumerlenzen. Verder één serieuze fullframe zoomlens en een aantal fullframe primes. Wat wil Sony?
Zelde filosfie als Pentax? Verkopen..... :P
Denk dat er na verloop van tijd wel een aantal body's bij komen....
Men heeft gewoon nog wat tijd nodig om opgang tekomen...
Oke, tis een k#t site daar mag men zeker wat aan gaan doen... ;)

Flame mode on:
Wat wil Pentax ? Met maar 1 ringflitser? Nemen ze de Macro mens niet meer serieus? :P
Sony heeft er 2... ;) Een ringflitser en de ex. Macro Twin Flash 2400. :*)

[ Voor 50% gewijzigd door Hexley op 05-09-2006 16:20 . Reden: + Quote ]

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Hexley schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 15:24:
[...]
Tja het merk Pentax opzich misschien niet, maar de foto en dan vooral dSLR lijn wel.
Het is een commercieel bedrijf, dus als men er geen of weinig winst op maakt stopt men.
Zie het laatste kwartaal overzicht van Pentax maar...
http://www.pentax.co.jp/e...semi/soa/info20060727.pdf
(2006.07.27 Outline of Finances and Business Results in 1st Quarter of 2006 Business Year)
Ziet er toch goed uit!
Denk dat er na verloop van tijd wel een aantal body's bij komen....
Men heeft gewoon nog wat tijd nodig om opgang tekomen...
Ja, wacht 14 september maar af...

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 19:14
Als sony zich aan z'n eigen woorden/aankondiging houdt dan zijn er van sony in september 2TC's en 1 lens te verwachten.

Sony Alpha 100

Ik meen me te herineren dat de duurdere sony body er ergens richting december waaschijnlijk voor de kerst zou moeten zijn. (als het ze lukt om die body ook vanaf de eerste dag echt goed leverbaar te laten zijn en de geinteresseerden alvast lekker te maken met "gelekte" specs en foto's is het wel meesterlijke marketing)

[ Voor 5% gewijzigd door martijn_tje op 05-09-2006 20:56 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• lateef
Zelde filosfie als Pentax? Verkopen..... :P
dat is inderdaad de filosofie van Sony, maar zeker niet van Pentax.
Wat wil Pentax ? Met maar 1 ringflitser? Nemen ze de Macro mens niet meer serieus? :P
zou goed kunnen, ze weten iig wel wat ze wel willen (iets wat - op dit moment - van Sony nog zeker niet gezegd kan worden).

• martijn_tje
lateef schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 21:21:
zou goed kunnen, ze weten iig wel wat ze wel willen (iets wat - op dit moment - van Sony nog zeker niet gezegd kan worden).
Even een andere invalshoek:

Ik geloof niet dat sony veel keus heeft wat betreft het uitkomen met nieuwe modellen. Als sony niet met een 7D of dynax 9 (alleen dan digitaal) opvolger komt dan worden ze door hun eigen "fans" afgemaakt.

Voor de bezitters van een 5D of 7D is een α100 gewoon niet interessant (kort door de bocht alleen wat extra resolutie).

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• SnoF
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-01 18:22
lateef schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 21:21:
[...]

dat is inderdaad de filosofie van Sony, maar zeker niet van Pentax.
Ehm wat voor filosofie heeft Pentax dan volgens jou? Volgens mij zit er geen superreike sjeik achter die er maar geld in blijft pompen hoor.. Misschien wil Pentax zich onderscheiden dmv hogere kwaliteit of lagere prijzen, maar veel verkopen -> veel winst is toch echt de hoogste prioriteit (heeft Pentax trouwens niet gewoon aandeelhouders die hun aandeel meer waard willen zien worden? 8)7 )

• lateef
martijn_tje schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 21:34:
Ik geloof niet dat sony veel keus heeft wat betreft het uitkomen met nieuwe modellen. Als sony niet met een 7D of dynax 9 (alleen dan digitaal) opvolger komt dan worden ze door hun eigen "fans" afgemaakt.
volgens mij kan Sony beter eerst duidelijk maken wat ze willen, welke kant ze opgaan. Want met het huidige lenzen arsenaal denk ik niet dat veel mensen (die niet al een glasbak vol met Minolta glas hebben) een (semi-)pro body van Sony gaan kopen. Wat heb je aan een topbody als je er niet eens een goede standaard zoomlens of groothoek (zoom)lens op kunt kopen?

• martijn_tje
Wat ze nu aan lenzen hebben is inderdaad een zootje. (helemaal als je kijkt wat er leverbaar is)

De scheiding die ze lijken te wilen maken is duur zeis en G spul goedkoper "gewoon" sony spul (9waarschijnlijk gemaakt door tamron).

Maar daar over is nog niks duidelijk zolang sony daar over geen mededeling doet. (jammer dat ze gen planen aankondigen die ruim een jaar vooruitgaan zoals bijvoorbeeld amd en intel dat wel doen. Daar zouden ze mooi 2 lijnen kunnen uitzetten: goedkope body + goedkoop glas en dure body + duur glas.

Verwijderd

memoryandfate schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 13:15:Het enigste wat ik deze oplossing nog jammer vind is dat de eos 400d toch wel echt een stapje hoger is dan de pentax k100, en dat ik me enigsinds zorgen maak over het manual focussen via een dslr zoeker, aangezien ik begreep dat daar niet zon mooi focus ringetje inzit zoals bij oude analogen.
Als 400D/D80/Alpha-100 contender heeft Pentax de K10D in de planning. Ik had gehoopt op introductie tijdens de Photokina, maar 't blijft akelig rustig wat dat betreft (of ik volg niet de goede sites :)).

Wat betreft matglazen met mooie MF-hulpjes: verwacht die niet van welke DSLR fabrikant dan ook. Maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn! :)
Katz Eye Optics maakt prima matglazen met deelbeeld- en micro-prisma. Tikje aan de prijs, maar ik ben wel heel blij dat ik nu zo'n ding in m'n *ist DS heb zitten.

En zo te zien komt zo'n dingetje er binnenkort ook wel voor de K100D: Verwijderd in "Het grote Pentax dSLR topic"

• MacroTough
Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:16:
[...]
Als 400D/D80/Alpha-100 contender heeft Pentax de K10D in de planning. Ik had gehoopt op introductie tijdens de Photokina, maar 't blijft akelig rustig wat dat betreft (of ik volg niet de goede sites :)).
Er worden twee datums genoemd voor de introductie van de K10D, 12 of 14 september... Nog ff wachten dus ;).

• memoryandfate
  • Niet online
Vandaag zag ik in de kral (waar ik sinds de overname door KPN normaal nooit meer kom) toevallig de Samsung gx1l staan, die als het goed is precies hetzelfde is als de pentax ist dl2. Even uitgeprobeerd dus, helaas viel het wat tegen. De body vond ik te plastic en te lomp (hoewel ik moet zeggen dat ik wat betreft dslr's verder alleen de eos 350d van een vriend van mij wel eens uitgeprobeerd heb en die vond ik ook wat speelgoed achtig over komen). De autofocus haperde regelmatig in de (slecht belichte) winkel, en er was duidelijk sprake van een kleine shutter lag. Ok, nog steeds veel minder lag dan iedere andere digitale camera die ik ooit heb vastgehad maar toch jammer. Ik wil echter niet concluderen dat het een slechte camera is, maar eerder dat ik gewoon nog te weinig van dslrs weet om het goed te kunnen beoordelen. Waarschijnlijk vergelijk ik m nog steeds ongewild met mn me super. Oh, en de zoeker was echt vet klein ;). Ik denk dat ik de komende weken dus maar gewoon alle camera's eens goed ga uitproberen. Met alle bedoel ik de Canon, Nikon en Pentax, en welke me dan het beste bevalt wordt het dan waarschijnlijk. Ik heb denk ik ondertussen de meeste voor en nadelen wel gehoord dus nogmaals bedankt voor al jullie beschouwingen, fijn om te horen dat hier iedereen achter zn merk staat ;). Nu nog een maandje twijfelen en dat weet ik het wellicht zelf ook wel...maar het blijft toch verdomd lastig!

• Wijnands
memoryandfate schreef op donderdag 07 september 2006 @ 22:12:
Vandaag zag ik in de kral (waar ik sinds de overname door KPN normaal nooit meer kom) toevallig de Samsung gx1l staan, die als het goed is precies hetzelfde is als de pentax ist dl2. Even uitgeprobeerd dus, helaas viel het wat tegen. De body vond ik te plastic en te lomp (hoewel ik moet zeggen dat ik wat betreft dslr's verder alleen de eos 350d van een vriend van mij wel eens uitgeprobeerd heb en die vond ik ook wat speelgoed achtig over komen). De autofocus haperde regelmatig in de (slecht belichte) winkel, en er was duidelijk sprake van een kleine shutter lag.
Ga' s een Nikon vastpakken! :D

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:45
Of een echte Canon body....

• MacroTough
:')

• Wijnands
Nee, hij wilde geen speelgoedachtige body. >:) >:)

Verwijderd

quote *Ik heb denk ik ondertussen de meeste voor en nadelen wel gehoord dus nogmaals bedankt voor al jullie beschouwingen, fijn om te horen dat hier iedereen achter zn merk staat"
Ik ben overgestapt van analoog Minolta naar digitaal Canon. Sta dus niet meer achter mijn eigen merk. Aan mijn oude lenzen had ik heel weinig, op de kwaliteit van de Konica Minolta's was nog al wat aan te merken, vandaar de overgang naar Canon.
Pagina: 1