Hoe wil je het dan noemen? Gehuldigd? Geprezen?
Je gaat nu weer voorbeelden tevoorschijn halen (en spel dan tenminste rücksichtlos correct) die niets met de voordehandliggende situatie te maken hebben. Daarbij gaat het in de discussie over een standpunt dat door de wetgever is ingenomen.
En de wetgever heeft _altijd_ gelijk...Not.
Wat ik met mijn voorbeeld aan probeer te tonen (en sorry dat ik geen Duitser ben of op een callcenter werk waar je 3 talen vloeiend moet kunnen spreken... Dat CK is een typo, ik ga voor een (ëèïèåçêîÄÅÉæÆôöò waar zit dat ding) niet de hele ascii-tabel af op mijn numeriek eiland, waardoor de dubbele S de enig echte fout is en zelfs die zijn niet heel ongewoon in het Duits) is dat het gewoon een kromme situatie is.
Een automobilist dient te allen tijde de controle over zijn voertuig te behouden, en zijn snelheid en overig weggedrag aan de situatie aan te passen. Als hij een fietser aan ziet komen die hem voorrang zou moeten geven, dan dient hij er dus rekening mee te houden dat hij dat misschien niet doet. Net zoals je moet remmen als je van links een auto heel hard ziet aankomen die geen duidelijke aanstalte maakt om voor je te stoppen, moet je dus ook remmen voor een fietser die je geen voorrang geeft. Dat is jouw verantwoordelijkheid als automobilist. Als je het daarmee niet eens bent mag je wat mij betreft je rose papiertje inleveren.
En dat is meteen het allergrootste probleem met fietsers. Een auto zie je remmen, een fietser knalt gewoon met zijn 16km/uur het kruispunt op, ook als deze naar rechts afslaat waardoor je er dus 0,geen last van hebt. Tel daarbij op dat geen enkele fietser tegenwoordig nog zijn klauw uitsteekt, en je kunt dus bij _iedere_ fietser op de remmen, uitstappen, geschreven verklaring dat ze niet voor je auto zullen gaan staan maar inderdaad netjes zullen wachten bij de notaris opstellen en dan je weg vervolgen.
Dat ik het _doe_ (net als dat remmen als een auto dreigt door te rijden), wil niet zeggen dat ik het er maar mee eens moet zijn dat een ongeluk maar automatisch mijn _schuld_ (aangezien de fietser die van de rechter blijkens de aangehaalde "met muziek op door rood op de randweg van $grotestad != roekeloos" toch nooit schuldig is) moet zijn.
In het geval van TS had hij die fietser moeten zien. En als hij die fietser had gezien, dan had hij ermee rekening kunnen houden dat die fietser hem misschien geen voorrang zou geven door te remmen of uit te wijken. Dat was zijn verantwoordelijkheid als rijbewijsdragend automobilist.
True. Laagstaande zon is uitermate vervelend maar geen excuus.
Fietsers hebben geen rijbewijs, en zijn vaak minderjarig. Twee redenen waarom ze in het verkeer niet 100% toerekeningsvatbaar zijn. En er is nog de derde verzekeringstechnische reden dat ze niet verzekerd hoeven te zijn. En een vierde "filosofische" reden namelijk dat automobilisten in een potentieel dodelijk projectiel zitten waarbij uiteraard ook een flinke verantwoordelijkheid komt kijken.
Tja, dat kun je ook omdraaien... "Auto's doen pijn, pas op!" Lees de posts van vandaag in
Het grote Wegmisbruikers topic - deel 3 (hk) maar, dan vraag je je meteen af waarom de wetgever die wet ooit heeft ingesteld.
Ik kwam een tijd terug een hele mooie quote tegen:
I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?
Niet echt toepasbaar op minderjarige kinderen, maar om de ene of andere reden gaan dit soort topics/rants/discussies zo goed als altijd over volwassen fietsers...
Hoezo? Hoe kan de wetgever ooit verantwoordelijkheid afschuiven op iemand die volgens de wet niet verantwoordelijk kan zijn?
Waarom zou een minderjarige niet verantwoordelijk kunnen zijn? Pas na een jaar of 4 zijn ze daadwerkelijk bewust van wat ze doen en kunnen ze (in beperkte mate) de consequenties van hun acties overzien, maar je maakt mij niet wijs dat iemand van 12 (klaar met groep 8, gaan naar de brugklas) niet heel goed doorheeft dat als hij voor een aanstormende auto gaat staan dat dat best nog wel eens pijn kan gaan doen.
Nu wordt er gewoon bijna zonder dat er verweer mogelijk is de verantwoordelijkheid voor de daden van een willekeurige voorbijganger pontificaal op de schouders van de automobilist gelegd. Nogmaals, automobilisten kijken heus wel uit, en zijn echt niet uit op het
nietcorrigeren van andermans fouten. Maar als die ander dan _zo_ onverwacht een _zo_ domme actie uithaalt...
Daarnaast, als je een minderjarige nooit veranwtoorlijk houdt voor zijn daden, en hem dus ook geen kennis laat maken met de gevolgen als hij die verantwoordelijkheid niet neemt, hoe kun je dan verwachten dat ze het @ 14 of 18 op magische wijze ineens wel weten. Jij rijdt door rood, jij zit met de brokken. Jij steekt zonder te kijken een straat over, jij zit met de brokken.
Nee zegt de wetgever, steek maar vrolijk de straat over of fiets door rood, maakt allemaal niet uit joh, laat die automobilist maar doodvallen, hebben we niks aan, we hebben toch al teveel auto's op de weg. Nou goed, zoethoudertje, we maken een clausule dat die automobilist, als je ouder bent dan 14, een heeeee
eele kleine kans heeft om er onderuit te komen, maar de kans dat hij de lotto wint is groter...
Tja, het spijt me (of ja, eigenlijk niet), maar ik vind het niet realistisch.
En ik ben hier (hoewel dat misschien wel zo lijkt) niet aan het schoppen op het feit dat men minderjarigen in bescherming neemt (al mocht die grens wel wat lager, zodat in ieder geval de suicidale kolones brugwuppen 's ochtends wat er beter uit hun doppen gaan kijken) maar wel tegen het feit dat een fietser niet verantwoordelijk zou zijn voor zijn eigen daden.
Precies. Maar in het geval van TS heeft hij er dus NIET alles aan gedaan om dat te voorkomen omdat hij de fietser niet zag. Stel nou dat de situatie ter plaatse zo was dat de fietser wél voorrang had, dan had hij hem ook niet gezien.
Heb je helemaal gelijk in. Maar dat maakt de regelgeving nog niet minder krom. Want zelfs al had hij die fietser wel gezien en er alles aan gedaan om hem/haar te ontwijken, dan nog blijft hij verantwoordelijk

Het is nou eenmaal zo dat een fietser niet 100% aansprakelijk gesteld KAN worden voor een ongeval, om het simpele feit dat een fietser geen rijbewijs heeft en dus niet geacht kan worden alle verkeersregels te kennen. En wat ook heel zwaar weegt is het feit dat een auto veel meer schade aanricht dan een fiets bij een ongeval. Een automobilist heeft dus meer verantwoordelijkheid dan een fietser. En bij die verantwoordelijkheid hoort een bepaalde mate van aansprakelijkheid, ookal was een ongeval niet door zijn schuld veroorzaakt.
Ah, dus als ik motor ga rijden kan ik ook niet 100% aansprakelijk gesteld worden? Goed, ik heb een rijbewijs nodig, maar die auto weegt veel meer en kan veel meer schade aanrichten. 50/50 is vanwege dat rijbewijs dus niet meer reëel, dus zeg 75/25?
Je laat Jade, Vicky, Björn of Thierry toch ook niet zonder ze de verkeersregels bij te brengen los op straat zwalken? Wil je _iemand_ zonder enige (nuttige/bruikbare) vorm van onderscheid te willen maken verantwoordelijk maken voor het gedrag van een minderjarige, doe het dan de ouders...
Ik zou van iemand van 26 zoals jij toch wel een volwassenere kijk op de situatie verwachten dan regelrecht "schuld = verantwoordelijkheid", Paul...

Is het vreemd dan, dat je de schuldige verantwoordelijk wilt houden? Of eigenlijk, wat is er zo vreemd aan het krom vinden dat een onschuldig iemand verantwoordelijk is?