Als ik een boete krijg omdat ik te hard rijd op een plaats waar dat overduidelijk niet gewenst is, is dat volledig terecht en betaal ik dat gewoon, evt met plezier (zo heb ik de laatste boete die ik kreeg, 90 bij een stuk waar ik 80 mocht, ook gewoon betaald: alhoewel je er gerust 120 zou kunnen rijden bewijzen die kaarsjes en die krans aan de boom dat het niet altijd kan).
Hoe weet je of er kinderen in de buurt zijn? Die kunnen overal uit springen, hoewel ik de snelweg niet kansrijk acht.
Als ik door een straat met geparkeerde auto's rijd kunnen die kinderen idd overal weg komen en is 30km/h over het algemeen nog te hard. Als ik door een brede straat met een enorm overzicht zonder obstakels rijd en ze hebben daar een 30km/h zone van gemaakt zonder enige aanpassingen, is er genoeg overzicht om iets harder te rijden. Een kind komt echt niet zomaar ineens uit de lucht vallen, die moet ergens anders wegkomen en zolang jij dat met je snelheid in de gaten kunt houden, is er niets loos. Een rijtje geparkeerde auto's is echter al voldoende om 30km/h of langzamer te gaan rijden.
Zie het maar zo: als jij voorbij een rijtje geparkeerde auto's in een woonwijk rijdt en je kunt niet de kentekenplaten lezen, rij je duidelijk veel te hard: als je al niet kunt lezen wat er op zo'n ding staat, heb je ook nooit dat kind wat er ineens tussendoor schiet kunnen zien. Ik ragde in het begin ook gewoon 50 door een dorpje heen, maar toen ik eens ging letten op kentekenplaten van die auto's schrok ik ervan dat je eigenlijk gewoon helemaal geen barst ziet en je nooit zult kunnen stoppen voor een kind.
Er is volgens mij een verschil tussen een vergoeding, een nieuwe fiets en een vervangende fiets.
Als je al niet eens een doktersverklaring hoeft in te leveren om vergoeding te krijgen voor uitval op je werk of lichamelijke problemen, kan je, als je dan toch bezig bent bewust auto's aan te rijden met je fiets, net zogoed doen alsof je lichamelijke problemen hebt. Of je vervolgens een nieuwe fiets krijgt zal jou een rotzorg zijn, voor je "lichamelijke problemen"-vergoeding krijg je toch zat om een nieuwe fiets te kopen. Daarnaast, wie zegt dat jouw kromme voorvork al krom was? dat zal vast wel van dat ongeluk komen.
Niet om alle fietsers meteen als rare personen af te schilderen, er zijn genoeg die echt per ongeluk of door jouw schuld tegen je auto aanzitten en die ook gewoon in alle redelijkheid dingen proberen op te lossen, maar om nou meteen alle schuld bij de auto neer te leggen is gewoon debiel.
Het is eigenlijk ook best triest dat dit soort regels er hebben moeten komen, blijkbaar werkt een systeem waarin de echte schuldige ook daadwerkelijk schuldig is niet en heeft er zo'n regel moeten komen.