Toon posts:

Garantie op Asus NF4 icm Zalman NB cooler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus K8N4-E Deluxe moederbord, met een Nforce4 chipset. De standaard chipset koeler heb ik vervangen door een Zalman NB koeler (het bekende blauwe blokje).

Na een tijdje (in den beginne werkte het dus goed) begon ik problemen te krijgen met de usb poorten, zoals beschreven indit topic.

Omdat ik maar geen oplossing kan vinden, en de garantie op het moederbord over ong. anderhalve maand zowieso verloopt, denk ik er zwaar aan om het bord voor garantie terug te brengen.

Wat is nu mijn vraag:
Gaat men moeilijk doen over het vervangen van de chipset koeler. Ik heb de originele koeler niet meer, en ik vermoed dat danwel Asus danwel de winkel niet blij is met de Zalman koeler (of juist wel, in de zin dat ze geen garantie hoeven te geven...)

Heeft iemand hier ervaringen mee?

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Sorry, maar je hebt er zelf wat aan verbouwd en dat wordt dus gewoon een nieuwe mobo kopen!

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 09:24

_fool

Helemaal zo gek nog niet

hm, ik heb nog een NB-fannetje liggen van een A8N-e (eerste editie denk ik)... Als die hetzelfde zijn mag je hem zo van me hebben. Helpt dat?

hm:
Op deze twee foto's (klik en klak) lijken de koelers hetzelde. Maar de fan die ik heb is behoorlijk anders. Kan me herinneren dat mijn type op een gegeven moment ook teruggeroepen zijn omdat ze zo lawaaierig waren (en terecht) dus die zullen ze tegenwoordig wel niet meer gebruiken. Misschien heeft iemand anders nog een recente fan over?

Wat de eerlijkheid betreft: daar moet je zelf over oordelen. Ikzelf zou de NB-fan *alleen* terugzetten en me beroepen op de garantie als ik er volledig van overtuigd was dat mijn NB *niets* met het USB-probleem te maken had.

[ Voor 84% gewijzigd door _fool op 01-09-2006 12:36 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... mischien helpt zon fannetje inderdaad, maar heb hier tijdens mijn zoektocht regelmatig de woorden "fraude" en "oneerlijk" gelezen, betreffende garantie claims...

In principe heb ik zelf niks kapot gemaakt, na de installatie van dat zalman blokje werkte alles nog prima, de problemen zijn pas later ontstaan.

@ _fool: Is het fannetje van de A8N-E niet verschillend?

Verwijderd

Topicstarter
_fool schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 12:21:

Wat de eerlijkheid betreft: daar moet je zelf over oordelen. Ikzelf zou de NB-fan *alleen* terugzetten en me beroepen op de garantie als ik er volledig van overtuigd was dat mijn NB *niets* met het USB-probleem te maken had.
Oke even een vraagje dan over de usb controller: zit die in de northbridge of is dat een aparte controller op het mobo.

Ik kan me niet echt voorstellen dat het plaatsen van het koelblokje de reden is dat er iets stuk is gegaan, aangezien de airflow goed is, en de temperaturen (volgens mij) binnen de perken blijven. Zeker weten doe ik dat dus niet, maar ook omdat in den beginne, na het plaatsen van het zalman blokje, er geen problemen waren, pas na een paar maanden zijn die problemen ontstaan, lijkt mij dit het probleem niet te zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Verder dus niemand die hier ervaringen mee heeft?

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08-2025
Je kan er met redelijke zekerheid van uitgaan dat het vervangen van dat blokje niets heeft vernield, dus zet gewoon het origineel terug en RMA het bord. Daar lijkt me niets onredelijks aan.

Verwijderd

Het probleem zit hem in het feit dat Asus altijd kan zeggen dat jou coolertje niet goed genoeg was voor de chipset. Wie ben jij om dan te zeggen dat je chipset nog gewoon intakt is?

Het beste is ff een coolertje vragen in de V&A of op Marktplaats even kijken of iemand zo'n moederbord aanbied, of een defecte of alleen een los coolertje.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

theroman schreef op maandag 04 september 2006 @ 10:26:
Je kan er met redelijke zekerheid van uitgaan dat het vervangen van dat blokje niets heeft vernield, dus zet gewoon het origineel terug en RMA het bord. Daar lijkt me niets onredelijks aan.
Daar kun je nog niet zo zeker van zijn. Ik heb wel vaker gelezen dat de betreffende Zalman NB heatsink eigenlijk net te weinig capaciteit heeft voor de Nforce4 (in iedergvela op het randje) of je moet een heel erg goede airflow hebben. Deze laatste wil nog wel eens ontbreken in het kader van een stil systeem dus zo weinig mogelijk fan's.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

_Dune_ schreef op maandag 04 september 2006 @ 12:35:
[...]

Daar kun je nog niet zo zeker van zijn. Ik heb wel vaker gelezen dat de betreffende Zalman NB heatsink eigenlijk net te weinig capaciteit heeft voor de Nforce4 (in iedergvela op het randje) of je moet een heel erg goede airflow hebben. Deze laatste wil nog wel eens ontbreken in het kader van een stil systeem dus zo weinig mogelijk fan's.
Ok, daar kun je gelijk in hebben. Maar gaan usb poorten niet sneller kapot door ze te gebruiken dan door een andere coolertje op de chipset? Daarnaast zit volgens mij de usb controler ook niet in de chipset. Volgens mij (correct me if i'm wrong) zit er een chipje vlakbij je usb die als hoofdhub werkt.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:07
De USB controller zit normaal gesproken in de southbridge, en aangezien de NF4 een single-chip chipset :) is kan het best veroorzaakt zijn door de koeler.

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op maandag 04 september 2006 @ 12:35:
[...]

Volgens mij heb ik wel een goede airflow, ik heb iig een 120 mm fan achterin (blaast "naar buiten") en voorin, direct op het zalman blokje gericht een 80 mm fan (zuigt lucht "van buiten")

maar goed, ik zal maar gewoon eens bellen met de winkel en dan zie ik het wel, anders een usb controller kaartje erbij ofzow... t vreemde is wel dat ik verder nergens last van heb, alle andere in de NB behorende onderdelen werken wel goed....
Pagina: 1