Toon posts:

USB probleem op K8N4-E Deluxe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een tijdje een sempron op een K8N4-E Deluxe van asus draaien. Tot een week of 2 a 3 geleden geen problemen, werkt allemaal stabiel enz...

Totdat mijn USB-stick kapot ging terwijl ie in de USB front aansluiting van mijn pc zat. Gevolg is nu dat ik een vreemd probleem heb met mijn USB muis.
Wat gebeurt er? Mijn muis doet het gewoon, echter, eens in de zoveel tijd "dropt ie er even uit". Hij reageert dan dus helemaal niet meer. Dit doet zich slechts enkele seconden voor (meestal rond de 5 sec. voordat ie weer reageert)
Vaak gaat dit "bevriezen" van de muis gepaard met het "usb disconnect" geluid, gevolgd door het "usb connect" geluid van windows...

Ik heb nieuwe chipset drivers geinstalled, maar ik denk niet dat dat het probleem is, aangezien er bij SP2 van Winxp volgens mij geen drivers nodig zijn voor de USB poort. Ook al heb ik al een keer de usb apparaten "weggegooi", dat wil zeggen, verwijderd uit de device manager, enw windows opnieuw opgestart.

Ik heb meestal maar twee appraten aangesloten op de usb poorten, de muis en het toetsenbord.

Specs:
Asus K8N4-E Deluxen (chipset fan vervangen door Zalman blokkie)
Sempron 2800+
Sapphire Raddeon X700 Pro (pci-express)
2x512 MB Ram
350 watt voeding (standaard in de aopen kast)
Logitech Internet Navigator Keyboard Special Edition
Logitech MX500 met draadjes...

Heeft er iemand enig idee? of is me USB controller gewoon vermoord door de defecte USB stick?

• ETM
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

ETM

E=TM²

apparaatbeheer->usb hoofhub->eigenschappen-> energiebeheer

staat daar aangevinkt dat de computer het apparaat mag uitschakelen om energie te besparen ?

G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2

Verwijderd

Topicstarter
Hm ben nu niet thuis, zal straks es even kijken.. Volgens mij niet, ik heb daar nooit iets aan verandert, weet niet wat de standaard waarde is?

In het begin werkte alles gewoon goed, en heb niks aan dat energie beheer veranderd....

- Update: Staat niet aangevinkt.. dat is het dus niet :( -

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2006 08:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
no-one??

mist er info?? of weet niemand antwoord?

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is even weg geweest (wat gerommeld met oude usb devices verwijdert enzo)...

Nu is het terug, maar dan erger... vanmiddag wilde mijn pc niet doorstarten, kwam wel tot windows, maar windows opstarten ging steeds langzamer en langzamer totdat ie bleef hangen op alleen de wallpaper...

Een reset leverde me de mededeling dat er geen toetsenbord was aangesloten... Ik kijk... ik kijk nog een keer maar t toetsenbord zat er gewoon in. Ik check de muis... dood... een paar keer resetten leverde t zelfde op...
Ik haal t toetsenbord eraf, plug een ander toetsenbord erin, niks...
Vervolgens plug ik een ps/2 muis en een ps/2 toetsenbord in, en starten zonder problemen...

t lijkt er dus op dat alle usb aanlsuitingen dood zijn (heb meerdere sloten geprobeerd)

Kan t liggen aan de Zalman NB passieve koeler op de Northbridge (om van dat pokke lawaai af te komen)... Temps lijken in orde maar je weet nooit...

Kan t toch liggen aan de defecte usb stick die ik aangesloten had (net voor de eerder beschreven problemen met de muis begonnen)

Tijdens t typen van dit bericht is de pc al 2 vastgelopen...

-edit-

Ook maar even de voltages gechecked:

CPU volta1,39 V
plus 3,30 V = 3,28 V
plus 5 V = 5,03 V
plus 12 V = 11,48 V
min 12 V = min 1,50 V <deze twee lijken me wat vreemd? Kan dit aan de gebruikte
min 5 V = min 8,78 V <software liggen? (sisoft sandra en Asus pc probe tooltje)
Stanby voltage = 4,97 V
Batterij voltage = 3,09 V

en de temps:

CPU: 36 C
Mobo: 38 C

Kan iemand daar wat mee dan?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2006 17:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmm... geen reacties...

Is er dan niemand die hier meer over kan vertellen?
Staat mijn post niet op de goede plek?
Mist er informatie?

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-05 13:02
Verwijderd schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 19:15:
Hmmmm... geen reacties...

Is er dan niemand die hier meer over kan vertellen?
Staat mijn post niet op de goede plek?
Mist er informatie?
Voel je NB is, met zo'n Zalman blokkie moet er wel flinke airflow zijn. Ik heb hetzelfde mobo met Zalman blokkie en zonder fan erop wordt ie superheet. Geen idee of het wat uitmaakt, maar aangezien meer dingen raar doen kun je er eens een fan opleggen.

Edit: naja meer dingen, muis, tobo en dus usb poorten. Maarja je chipset is dus niet heet/heel warm begrijp ik?

[ Voor 11% gewijzigd door Ruben [NL] op 15-07-2006 22:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mja dat blokkie word gevoelsmatig wel heet, maar volgens de temp sensor zit ie binnen het bereik..
Ik heb ook een 120 mm fan achterin (exhaust) en een 80 mm fan voorin (intake) dus airflow is er wel.

wat bedoel je met "meer dingen die raar doen"? ik heb alleen nog maar last gehad van de usb poorten

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2006 20:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
En toen werd t weer stil...

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01-2025
Voeding-probleem vlgs mij.
plus 12 V = 11,48 V

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:41
Wou ik ook zeggen...
Trouwens, wordt USB niet gewoon door de southbridge geregeld?

Verwijderd

Topicstarter
G-SuPRuuB schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 19:28:
[...]

Voel je NB is, met zo'n Zalman blokkie moet er wel flinke airflow zijn. Ik heb hetzelfde mobo met Zalman blokkie en zonder fan erop wordt ie superheet. Geen idee of het wat uitmaakt, maar aangezien meer dingen raar doen kun je er eens een fan opleggen.

Edit: naja meer dingen, muis, tobo en dus usb poorten. Maarja je chipset is dus niet heet/heel warm begrijp ik?
Heej, had je edit niet gezien |:(
De chipset (althans het koellichaam) word gevoelsmatig redelijk warm, maar volgens verschillende programma's issie maar 41 graden, dat is volgens mij wel binnen de grenzen.
wooley schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 22:21:
Voeding-probleem vlgs mij.
plus 12 V = 11,48 V
Hmm.. wel vreemd dan, heb die voeding niet zo lang en volgens mij is aopen wel een redelijk merk... heb verder ook geen last van een instabiel systeem... Volgens deze thread valt de afwijking binnen de marges...
zetje01 schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 22:26:
Wou ik ook zeggen...
Trouwens, wordt USB niet gewoon door de southbridge geregeld?
Bij de Nforce4 Chipset zijn de Southbridge en de Northbridge geintegreerd in 1 chip...

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2006 17:02 ]

• Ruben [NL]
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 16:56:
Hoe kom ik erachter of de voeding brak is?
Door dus af te lezen dat er maar 11.48 uit je 12V lijn komt. Dat komt normaal de stabiliteit niet te goede. Maar als je het zeker wil weten moet je dus een multimeter pakken en je voeding uitlezen.

Verwijderd

Topicstarter
G-SuPRuuB schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 17:02:
[...]
Door dus af te lezen dat er maar 11.48 uit je 12V lijn komt. Dat komt normaal de stabiliteit niet te goede. Maar als je het zeker wil weten moet je dus een multimeter pakken en je voeding uitlezen.
Volgens "Welke voeding heb ik nodig? Deel 8 (fixed)" mag de +12VDC 5% afwijken, wat neer komt op een minimumwaarde van 11.4v. Daar zit ik dus nog boven... Zou je neit veel meer moeten merken als je voeding echt brak is? Ik bedoel, de vorige keer dat ik een brakke voeding had klapte de pc eruit bij games bijv...

• Ruben [NL]
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 17:09:
[...]

Volgens "Welke voeding heb ik nodig? Deel 8 (fixed)" mag de +12VDC 5% afwijken, wat neer komt op een minimumwaarde van 11.4v. Daar zit ik dus nog boven... Zou je neit veel meer moeten merken als je voeding echt brak is? Ik bedoel, de vorige keer dat ik een brakke voeding had klapte de pc eruit bij games bijv...
Jah, klopt mag 5% afwijken. Maar dat komt natuurlijk niets ten goede, daarbij moet je bij 11.4 Volt nou niet echt denken dat dat nog gewoon echt goed is :X Maarja het was wooley die daar over begon, ik weet verder niet wat het anders moet/kan zijn dan chipset of voeding :)

Verwijderd

Persoonlijk denk ik dat je voeding aan t doodgaan is.

Eerst je usb die zo nu en dan dipt, waarschijnlijk net als de rest(usb) en dan de voltages die je liet zien. kun je ze ook uitlezen in de bios ?even vergelijken met je andere gemeten waardes.

mocht het wat anders blijken, ben ik heel benieuwd !

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... das wel eem slechte zaak dan... Ging er eigenlijk vanuit dat Aopen nog wel een aardig merk was... Kan het zijn dat door gebruik van een niet geaard stopcontact de voeding sneller doodgaat?

En om het uit te sluiten: Het kan dus niks te maken hebben met de afgebroken usb stick?
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 17:28:
Persoonlijk denk ik dat je voeding aan t doodgaan is.

Eerst je usb die zo nu en dan dipt, waarschijnlijk net als de rest(usb) en dan de voltages die je liet zien. kun je ze ook uitlezen in de bios ?even vergelijken met je andere gemeten waardes.

mocht het wat anders blijken, ben ik heel benieuwd !
Ben nu aan het werk, als ik weer thuis ben zal ik eens kijken of ik de waardes in de bios kan aflezen... (volgens mij wel)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2006 13:42 ]

• Ruben [NL]
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 13:40:
Hmm... das wel eem slechte zaak dan... Ging er eigenlijk vanuit dat Aopen nog wel een aardig merk was... Kan het zijn dat door gebruik van een niet geaard stopcontact de voeding sneller doodgaat?
En om het uit te sluiten: Het kan dus niks te maken hebben met de afgebroken usb stick?
Aopen is een basis/butget merk, geen hele goeie en al helemaal geen fratsen. Maar doet meestal gewoon zn werk in een standaard pc. Een ongeaard stopcontact zou in principe geen verschil mogen maken en zo zou ook een afgebroken USB-stick geen onderdelen van een pc moeten kunnen beschadigen :)

Verwijderd

Topicstarter
G-SuPRuuB schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 18:55:
[...]
Aopen is een basis/butget merk, geen hele goeie en al helemaal geen fratsen. Maar doet meestal gewoon zn werk in een standaard pc. Een ongeaard stopcontact zou in principe geen verschil mogen maken en zo zou ook een afgebroken USB-stick geen onderdelen van een pc moeten kunnen beschadigen :)
^^
Oke weer een aantal zaken opgehelderd 8)

Daarnet me bios gechecked:
3.3v : schommelt tussen 3.28v en 3.29v
5v : schommelt tussen 5.02v en 5.05v
12v : schommelt tussen 11.74v en 11.77v
Vcore schommelt tussen 1.37v en 1.39v

Overigens zit volgens het Asus PC Probe tooltje de 12v aan 11.78v

Nog heel even over die afgebroken usb stick: tijdens het verwijderen van het achtergebleven stukje, was er een licht "vonkje" te zien... Dat kan dus als het goed is me mobo niet t hoekje om geholpen hebben??

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2006 09:07 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 19:07:
[...]

^^
Oke weer een aantal zaken opgehelderd 8)

Daarnet me bios gechecked:
3.3v : schommelt tussen 3.28v en 3.29v
5v : schommelt tussen 5.02v en 5.05v
12v : schommelt tussen 11.74v en 11.77v
Vcore schommelt tussen 1.37v en 1.39v

Overigens zit volgens het Asus PC Probe tooltje de 12v aan 11.78v

Nog heel even over die afgebroken usb stick: tijdens het verwijderen van het achtergebleven stukje, was er een licht "vonkje" te zien... Dat kan dus als het goed is me mobo niet t hoekje om geholpen hebben??
Dat zou officieel niet moeten kunnen inderdaad, mocht het wel zo zijn, dan valt dat volgens mij gewoon onder garantie.

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-05 20:47

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Garantie ? Als je met je Pc aan de resten van een USB stcik verwijderd ? Ik denk het dus niet he ?

Ik denk dat je je onboard USB uit moet zetten en een extra USB kaartje moet kopen...

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• Ruben [NL]
all_by_myself schreef op zondag 23 juli 2006 @ 12:45:
Garantie ? Als je met je Pc aan de resten van een USB stcik verwijderd ? Ik denk het dus niet he ?
Ik denk dat je je onboard USB uit moet zetten en een extra USB kaartje moet kopen...
Met hem ^^
Ik denk dat je tijdens het peuteren de stroom verbindingen van USB met elkaar hebt verbonden waardoor er kortsluiting optrad. Idd een los kaartje kopen voor in PCI slot ofzo en je kunt weer vooruit waarschijnlijk :)

Verwijderd

Topicstarter
Wonderbaarlijk...

Vandaag wilde mijn broer zijn ps/2 muis en toetsenbord terug...
Dus ik maar eens geprobeerd om mijn eigen toetsenbord en muis weer eraan te hangen, en wat denk je?? Het werkt?!?

Ik snap er echt helemaal niks van, ik heb toen meerdere malen geprobeerd om mijn toetsenbord en muis op andere poorten te zetten, heb andere usb toetsenborden geprobeerd, maar niks hielp...

Nu eens even kijken of t ook blijft werken...

Iig. iedereen bedankt voor de nuttige tips, ik houd me voeding iig even in de gaten!

mis. dat het dan toch de temperatuur is geweest? Ik heb onlangs vernomen dat de temperatuur die bij "moederbord temperatuur" word weergegeven niet exact de temp van de chipset is, maar die sensor zit een cm. of 2 naast... De NB word dus ws. wel warmer als de opgegeven waardes..

I.v.m. de warmte heb ik onlangs alle fans op max gezet... mis dat ie nu beter koelt? zal vanaaf es kijken wattie doet met de fans op min...

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2006 11:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou... tot nu werkte alles nog steeds prima...

Geen concrete oplossing dus...

Mijn dank voor alle reacties!

- edit -

Het werkt dus niet prima...
Heb nu intussen ook de bios geflashed en nieuwe drivers geinstalled, meerdere malen alle usb apparaten verwijderd uit het apparaat beheer enz. maar er blijven zich problemen voor doen.

Ik heb nu gem. 2 tot 4 keer per uur dat ik de stekker van de muis uit de poort moet halen en er weer, om weer te kunnen "muizen" (heb de muis inmiddels in een front usb poortje gedaan)

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2006 11:48 ]

Pagina: 1