SATA wordt niet herkend bij XP installatie

Pagina: 1
Acties:
  • 1.497 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• yok
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:19
Goedenmiddag Tweakers,

Ik heb gisteren mijn nieuwe pc opgehaald met de specs: Conroe E6600, Asus P5B Deluxe, 2GIG Corsair PC5400, RadeonXT1900 en een Seagate Barracude van 320gig (SATA). Op deze schijf wil ik dus mijn windows gaan installeren, maar het moederbord ziet de schijf niet. Volgens mij heeft deze de drivers nog niet om SATA te ondersteunen, maar windows moet wel op deze schijf! In de bios wordt deze schijf trouwens wel gezien.

Ik heb gehoord dat je dan een speciale diskette moet maken, via de windows CD de windows installatie laten opstarten en dan gelijk op F6 drukken om iets te installeren. Dit heb ik dus gedaan, maar ik heb geen diskette erbij gekregen ofzo.

Nu heb ik dus even op internet lopen zoeken, maar ik durf niks zomaar op mijn moederbord te installeren. Weten jullie misschien de oplossing of een alternatief?

Productcode van HD is: ST3320620AS

Alvast bedankt~ :>

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:00

-ET-

Phone Home

vaak staat op de cd van je moederbord een tooltje om deze diskette aan te maken.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-02 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je moet niet via de Windows XP CD een driverdiskette aanmaken, maar met de CD van je moedebord. Als het goed is staan daar de juiste drivers op. Anders moet je de drivers downloaden en op diskette zetten. Verder klopt het dat je in het begin van de installatie op F6 moet drukken, dat wordt overigens wel aangegeven onder in het scherm.

P.s. Je kunt deze drivers alleen toevoegen via een diskette. De Windows XP setup accepteerd geen andere media.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• yok
Ik heb net de Discwizard gedownload. Ik denk dat deze het is. En op de moederborddisc staat wel zoiets, maar 10 verschillende dingen. Ik weet niet welke ik daarvan moet kiezen.

Verwijderd

-ET- schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 11:51:
vaak staat op de cd van je moederbord een tooltje om deze diskette aan te maken.
Hoeft niet altijd een tooltje te zijn, moet meestal handmatig copy/paste. Maar ze staan inderdaad op je moederbord cd. moet je maar even kijken in je readme file welke bestanden je moet hebben die staat er ook bij als het goed is, is namelijk ook alweer een tijdje geleden dat ik dit gedaan heb.

Good luck :)

• yok
Het probleem is dat ik alleen in DOS kan, dus ik weet ook niet hoe ik in die readme file moet. Ik ga zo even die diskette proberen.

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-02 17:14
Als je nog in de andere Windows kan. Moet je even de XP cd opnieuw branden, maar nu SP2 erin slipstreamen. Dan ben je gelijk van dit gedoe af :)

http://www.nliteos.com/ kan je daarbij helpen. Het is niet zo heel moeilijk

[ Voor 3% gewijzigd door mrFoce op 01-09-2006 11:57 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:12
gideon82 schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 11:57:
Als je nog in de andere Windows kan. Moet je even de XP cd opnieuw branden, maar nu SP2 erin slipstreamen. Dan ben je gelijk van dit gedoe af :)
Zucht, SP2 voegt GEEN nieuwe storage drivers toe ! Overigens is het om meerdere redenenen wel aan te raden om SP2 meteen te slipstreamen ipv achteraf te installeren.
http://www.nliteos.com/ kan je daarbij helpen. Het is niet zo heel moeilijk
En met nlite kun je gelukkig ook s-ata drivers slipstreamen.

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-02 17:14
Nielson schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 12:03:
[...]
Zucht, SP2 voegt GEEN nieuwe storage drivers toe ! Overigens is het om meerdere redenenen wel aan te raden om SP2 meteen te slipstreamen ipv achteraf te installeren.
[...]

Zucht, daarom is vast mijn probleem verholpen met 'flopje nodig' en geen 'flopje nodig' verholpen met de slipstream van SP2. Als ik daar geen conclusie uit kan trekken, zal ik het wel allemaal gedroomd hebben 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door mrFoce op 01-09-2006 12:09 ]

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:51
Nielson schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 12:03:
[...]
[...]

SP2 (of SP1 eerder al) voegt -wel- drivers toe die met SATA chipsets kunnen praten. Echter SP1 heeft (net zoals een XP zonder enige SP) issues met het aanspreken van dergelijk grote schijven.
Je zal dus sowieso SP2 moeten sliptstreamen om het behoorlijk te laten installen. Als je 100% zeker wilt zijn (maar dat is in principe niet nodig) kun je met nlite ook nog je SATA drivers meeslipstreamen.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• yok
DIe diskettedrives hebben niet geholpen.

Moederbord disc erin gedaan, kan 4 diskettes maken:
Make Intel ICH8 32-BIT AHCI/RAID Driver Disk
" " " 64-BIT " " "
Jmicron JMB36 32BIT AHCI/RAID driver Diks
" " 64-BIT " " ".

Welke moet ik dan maken?

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:42
Heb zelf ook een sata schijf maar nog nooit windows erop geinstalleerd. Bij mn moederboard cd-rom zie ik wel dit staan make sata raid disk. Moet je die gebruiken op winxp te installen.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

yok schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 12:21:
DIe diskettedrives hebben niet geholpen.

Moederbord disc erin gedaan, kan 4 diskettes maken:
Make Intel ICH8 32-BIT AHCI/RAID Driver Disk
" " " 64-BIT " " "
Jmicron JMB36 32BIT AHCI/RAID driver Diks
" " 64-BIT " " ".

Welke moet ik dan maken?
nou simpel. kijk waar je de hd op aangesloten heb. zoek in je mobo boekje op welke controller dit is en je bent eruit. In dat zelfde boekje kan je ook lezen welke settings je moet nemen (raid of niet / jbod etc)

oftwel RTFM :)

• yok
Heb de 32BIT versie gekozen van intel. partitie gemaakt van 136GIG, geformat als NTFS en windows installatiebestanden erop gezet. Dit allemaal via de windows DOS installatie via de cd. Nu start de computer opnieuw op om windows te installeren, maar dan geeft hij een fout aan bij het opstarten van de SATA-schijf (hij ziet 'm trouwens nog steeds niet bij detecting devices, wel bij de bios).

De fout gaat als volgt:
Windows kan niet worden gestart door een schijfconfiguratieprobleem.

Iemand weet wat ik fout heb gedaan of wat ik kan doen om het te verhelpen?

• yok
StuiTeR schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 13:35:
[...]

nou simpel. kijk waar je de hd op aangesloten heb. zoek in je mobo boekje op welke controller dit is en je bent eruit. In dat zelfde boekje kan je ook lezen welke settings je moet nemen (raid of niet / jbod etc)

oftwel RTFM :)
Ik moest die van Intel installeren, SATA gaat via het intel chipset staat er in het boekje.

• lord_eissens
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-10-2023
Zelfde probleem hier, maar bij mij vertikt hij bij windows setup om een harde schijf te herkennen, ook nadat ik via floppy de juiste ahci drivers had geinstalleerd, de 32 bits intel versie.
Het gaat om 2 samsung spinpoints, eentje van 250gb en eentje 200gb, allebei sataII schijven.

Trouwens, ondanks het feit dat hij nu in de bios en in windows als udma5 ata100 herkent word haalt hij wel normale snelheden, en in sisoft sandra zelfs 197MB/s leessnelheid uit de cache.

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

lord_eissens schreef op maandag 25 september 2006 @ 23:42:
Zelfde probleem hier, maar bij mij vertikt hij bij windows setup om een harde schijf te herkennen, ook nadat ik via floppy de juiste ahci drivers had geinstalleerd, de 32 bits intel versie.
Het gaat om 2 samsung spinpoints, eentje van 250gb en eentje 200gb, allebei sataII schijven.

Trouwens, ondanks het feit dat hij nu in de bios en in windows als udma5 ata100 herkent word haalt hij wel normale snelheden, en in sisoft sandra zelfs 197MB/s leessnelheid uit de cache.
Volgens mij is de toegevoegde waarde van NCQ niet erg groot en kun je de SATA schijven gewoon in IDE/UDMA5 draaien. Voorkomt ook veel configproblemen :-)

• raceduck
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-01 09:56
Als dit gaat om de ICH8 AHCI controller op een Asus p5b board check dan eens dit topic

[Asus P5B] ICH8 Device ID

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-02 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Volgens mij leeft Raceduck in het verleden, een dergelijk oud topic op deze manier kicken is niet erg wenselijk. Ik mag hopen dat de topic starter inmiddels na bijna 3 jaar niet meer met dit probleem zit.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1