[Asus P5B] ICH8 Device ID

Pagina: 1
Acties:

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wij hebben hier een aantal bordjes van het type Asus P5B. Deze hebben een afwijkende ICH8 AHCI controller.

Bijvoorbeeld voor Windows clients moeten we de iaahci.inf van de Intel Matrix Storage Manager aanpassen: De DEV_2824 wordt toegevoegd aan de iaahci.inf en de txtsetup.sif, anders wordt de AHCI controller niet herkend en kan het OS niet installeren/booten. Mogelijk doet dit probleem zich ook voor bij andere OSen, maar dat hebben we nog niet getest. Staat overigens wel op de planning.

Deze tweak werkt prima, maar Asus heeft m.i. niet voor niets een afwijkende device ID gekozen. Is er wellicht een compatibility issue? Waarom heeft Asus voor de P5B een afwijkende device ID gekozen voor de ICH8 AHCI controller?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gezien het hier specifiek over de storagecontroller gaat krijgt dit topic een schopje naar OM.

• Trommelrem
Schopje.

Nog steeds een issue. De images zijn reeds gedeployed, maar kunnen we problemen verwachten door het gebruik van de aangepaste driver?

• Nielson
  • Laatst online: 09:47
Nadeel van je inf aanpassen is dat je driver niet meer WHQL signed is, dus mogelijk dat er wat raars geberut als er bv een driver via WU beschikbaar komt. Weet je trouwens zeker dat je bios up to date is, want als ik kijk in de bios historie zie ik bv aardig wat wijzigingen mbt AHCI. Ook staat er bij bios 1102 van 31-01-07:

4. Fix BBS device string not correct under AHCI mode

• Trommelrem
Onze driver is inderdaad niet meer WHQL.
We hadden al een redelijk recente BIOS. Echter deze BIOS was niet compatible met Vista. We draaien Windows XP x64, dus dat was het probleem niet. Met de meest recente BIOS blijft het AHCI probleem, maar met aangepaste inf kan Windows PE 2.0 wel booten (Windows PE 1.x bootte al). Vista boot nog steeds niet, wellicht omdat de driver dus niet signed is.
Is het een afrader om Vista unsigned drivers te laten accepteren?
Ik ga volgende week maar eens kijken of alle bordjes wel de nieuwste BIOS hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Trommelrem op 06-08-2009 20:21 ]

• Trommelrem
De BIOS update zorgt er helaas niet voor dat de Device ID correct wordt gezet. Hij blijft gewoon op DEV_2824 staan en hij gaat niet naar DEV_2821. Windows is maar gedeployed met de getweakte driver, in de testomgeving gaf dit immers geen problemen.

De P5B lijkt mij een redelijk veel verkocht bord. Er moet toch iemand anders zijn die ook Windows XP i386 of x64 op de P5B draait? Hoe hebben jullie het probleem van de foutieve Device ID opgelost?

[ Voor 8% gewijzigd door Trommelrem op 11-08-2009 20:42 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Trommelrem schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 20:42:
De P5B lijkt mij een redelijk veel verkocht bord. Er moet toch iemand anders zijn die ook Windows XP i386 of x64 op de P5B draait? Hoe hebben jullie het probleem van de foutieve Device ID opgelost?
Wie zegt dat een afwijkende Device ID een probleem moet geven? De meeste users installeren gewoon hun OS en klaar, en werken niet echt met gedeployde images zoals jij doet.

• Trommelrem
Een afwijkende Device ID geeft altijd problemen omdat driver en apparaat dan niet bij elkaar horen. Bovendien maakt deployen of standalone installeren niet uit, driver is driver.

[ Voor 6% gewijzigd door Trommelrem op 11-08-2009 21:16 ]

• ColdSTone|IA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2017

ColdSTone|IA

lui..

Ik heb een P5B, en deze werkt bij mij prima met Windows XP x86, Vista en Win 7. Nooit problemen gehad met AHCI zover ik weet. Alhoewel het best goed zou kunnen dat ik XP onder IDE mode geinstalleerd had.
Ik heb even bij de device properties gekeken, en daar staat het Device ID inderdaad op DEV_2824.
Hij wordt herkend als "Standard AHCI1.0 Serial ATA Controller", wat misschien ook niet optimaal is, aangezien er misschien meer functies worden ondersteund.
Ik blijf het even volgen, misschien komt er nog wat uit :)

De specs op pagina 11 van onderstaande pdf noemen wel het Device ID 2824. Het is afhankelijk van de mode waarin de controller staat, als ik het goed begrijp. Op het bord zijn 4 SATA ports met de ICH8 verbonden. Het Device ID lijkt mij dus gewoon te kloppen.

http://www.intel.com/Assets/PDF/specupdate/313057.pdf

[ Voor 23% gewijzigd door ColdSTone|IA op 11-08-2009 21:34 . Reden: specs gelezen ]

• Nielson
  • Laatst online: 09:47
Nog even wat gegoogled, en blijkbaar ondersteund Intel alleen AHCI op de ICH8 (non-R) via de in Vista ingebouwde driver. Hierdoor zul je dus geen officïele XP driver vinden, persoonlijk zou ik dus gewoon IDE mode gebruiken. Zoveel scheelt het nu ook niet in snelheid.

• Trommelrem
Aha, briljant _/-\o_
Deze link verklaart het verschil tussen 2821 en 2824. Het verschil is dus dat 2821 6-poorts is en 2824 4-poorts. In theorie zou het gebruik van de driver van de 2821 op de 2824 dus niet voor problemen moeten zorgen. Maarja... de praktijk kan natuurlijk anders uitwijzen. Waarom Intel de 2824 niet in hun defaultdriver ondersteunt begrijp ik alleen niet.

De aanpassing die ik in de driver heb gemaakt is als volgt:

Open iaAHCI.inf (versie maakt volgens mij niet heel veel uit, gebruik eventueel de versie verderop)

Zoek onder [INTEL_HDC.ntx86] de volgende line:
code:
1
%PCI\VEN_8086&DEV_2821&CC_0106.DeviceDesc% = iaStor_Inst, PCI\VEN_8086&DEV_2821&CC_0106

Maak daarvan:
code:
1
2
%PCI\VEN_8086&DEV_2821&CC_0106.DeviceDesc% = iaStor_Inst, PCI\VEN_8086&DEV_2821&CC_0106
%PCI\VEN_8086&DEV_2824&CC_0106.DeviceDesc% = iaStor_Inst, PCI\VEN_8086&DEV_2824&CC_0106

En zoek onder [Strings] de volgende line:
code:
1
PCI\VEN_8086&DEV_2821&CC_0106.DeviceDesc    = "Intel(R) ICH8R/DH/DO SATA AHCI Controller"

Maak daarvan:

code:
1
2
PCI\VEN_8086&DEV_2821&CC_0106.DeviceDesc    = "Intel(R) ICH8R/DH/DO SATA AHCI Controller"
PCI\VEN_8086&DEV_2824&CC_0106.DeviceDesc    = "Intel(R) ICH8R/DH/DO SATA AHCI Controller"

Het is gewoon heel simpel twee regeltjes toevoegen :Y)
Eventueel kun je iaahci.cat verwijderen. Deze file is toch niet meer geldig omdat de .inf is aangepast. Wil je de driver dus onder sysprep gebruiken dan moet je driver signing even uitschakelen. Als je de driver integreert in de Windows XP installatiemedia, vergeet dan niet om deze regels ook aan de TXTSETUP.SIF toe te voegen!

De driver die ik heb gebruikt is versie 8.9.0.1023 (7/17/2009)
32 bit driver voor Windows XP (en 2003)
64 bit driver voor Windows XP (en 2003)

Misschien bestaat er wel een officiele driver, maar zelfs dan is deze moeite niet voor niets. Als je een image zou maken die op alle SATA disks moet kunnen booten dan is dit wellicht een betere oplossing dan allemaal losse drivertjes gebruiken. Voor een systeem hebben we zelfs de codes voor de ICH6 toegevoegd. Dat werkt tot op heden prima met de nieuwste IASTOR.SYS.

[ Voor 7% gewijzigd door Trommelrem op 12-08-2009 01:06 ]

Pagina: 1