Mijn huidige systeem trekt mijn computergedrag niet meer. Met het uitbrengen van de Conroe processoren leek het mij een geschikt moment om een nieuwe PC aan te schaffen. Op zich ben ik geen heavy user, maar hecht veel waarde aan een stil systeem.
Ik loop al een aantal dagen reviews en GoT af te struinen naar info en zou graag jullie input willen voor mijn samengestelde systeem (ik heb o.a. de topics Conroe PC voor 800 euro en Conroe game pc goed doorgenomen).
Gebruiksdoel
Office programma's, Photoshop, Firefox, Dreamweaver (Geen games)
Budget
< 700 euro (mag ietsje meer zijn)
Overclocken
Nee
Wensen
Een stil systeem.
De samenstelling (prijzen globaal aangegeven)
Processor
Intel Core 2 Duo E6300 (S775, 1.86GHz, 1066MHz FSB, 2MB Boxed) € 180
De overwegingen voor de Core 2 duo zijn de snelheid en laag stroomgebruik. Ik heb geen sneller model gekozen vanwege mijn budget.
Processor koeler
Standaard Intel (zie vragen!)
Behuizing
Nexus Breeze met 400 watt voeding € 155
Deze kast heb ik reeds besteld vanwege de stilte, mooi uiterlijk en positieve reviews (dus geen Sonata 2 voor mij
).
Moederbord
Zelf hecht ik geen waarde meer aan A merken of B merken sinds de condensatoren van mijn luxe Abit MB allemaal kapot gingen. Ik heb geen 160 euro over voor een luxe Asus of Gigabyte. Dit zijn mijn opties:
Corsair Value S. 512MB x 2 (1GB) PC4200 DDR2 € 100
Twee GB vind ik nu nog niet nodig en met bovenstaande bordjes heb ik nog ruimte om later geheugen bij te prikken. Ik vind het lastig om de onderbouwen waarom ik dit geheugen heb gekozen en hoop op wat handige tips.
Videokaart
Da's een verhaal appart. Gezien ik een office-gebruiker ben lijkt met het simpelste kaartje á la een MSI NX7300 LE afdoende voor zo'n 50 euro. Ik ben alleen bang dat deze teveel kabaal maakt in mijn systeem. Alleen de echte stille kaarten zitten meestal boven de 100 euro (of niet?).
Nu kan ik echter ook een MSI 6600LE 128 passief gekoeld overnemen voor een vriendenprijsje. Past dit een beetje in mijn systeem of haal ik het hele systeem naar beneden?
Harddisk
Ik twijfel tussen: Maxtor DiamondMax 10 250 GB (63 euro, snelle harddisk, ook vaak gekozen in de Best Buy Guide) of een Seagate Barracude 7200.10 250 GB (75 euro). Prijs maakt mij niet zoveel uit. Qua performance scoort de Seagate ietsje beter, deze maakt echter 1.8 dbA meer geluid (bron). Ook de garantietermijn van de Seagate is langer. Is het verschil in geluidsproductie merkbaar in de praktijk? Of raden jullie nog iets anders aan?
CD/DVD Writer
Standaard dual-layer DVD brander € 32,50. Of het nu Lite-on, Benq of Nec is lijkt mij niet echt belangrijk.
Floppydrive
Diskette Drive 1,44MB (3,5", Zwart) € 5
Totaalprijs: circa 625 euro (excl videokaart!)
Samenvatting vragen:
Ik loop al een aantal dagen reviews en GoT af te struinen naar info en zou graag jullie input willen voor mijn samengestelde systeem (ik heb o.a. de topics Conroe PC voor 800 euro en Conroe game pc goed doorgenomen).
Gebruiksdoel
Office programma's, Photoshop, Firefox, Dreamweaver (Geen games)
Budget
< 700 euro (mag ietsje meer zijn)
Overclocken
Nee
Wensen
Een stil systeem.
De samenstelling (prijzen globaal aangegeven)
Processor
Intel Core 2 Duo E6300 (S775, 1.86GHz, 1066MHz FSB, 2MB Boxed) € 180
De overwegingen voor de Core 2 duo zijn de snelheid en laag stroomgebruik. Ik heb geen sneller model gekozen vanwege mijn budget.
Processor koeler
Standaard Intel (zie vragen!)
Behuizing
Nexus Breeze met 400 watt voeding € 155
Deze kast heb ik reeds besteld vanwege de stilte, mooi uiterlijk en positieve reviews (dus geen Sonata 2 voor mij
Moederbord
Zelf hecht ik geen waarde meer aan A merken of B merken sinds de condensatoren van mijn luxe Abit MB allemaal kapot gingen. Ik heb geen 160 euro over voor een luxe Asus of Gigabyte. Dit zijn mijn opties:
- ASRock ConroeXFire-Esata2, 945P (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 80 - Dit MB wordt goed getest en bevalt de meeste mensen prima. Deze heeft momenteel mijn voorkeur.
- MSI Neo F P965 - € 97 - Lijkt mij ook een prima bordje van een "beter" merk.
Corsair Value S. 512MB x 2 (1GB) PC4200 DDR2 € 100
Twee GB vind ik nu nog niet nodig en met bovenstaande bordjes heb ik nog ruimte om later geheugen bij te prikken. Ik vind het lastig om de onderbouwen waarom ik dit geheugen heb gekozen en hoop op wat handige tips.
Videokaart
Da's een verhaal appart. Gezien ik een office-gebruiker ben lijkt met het simpelste kaartje á la een MSI NX7300 LE afdoende voor zo'n 50 euro. Ik ben alleen bang dat deze teveel kabaal maakt in mijn systeem. Alleen de echte stille kaarten zitten meestal boven de 100 euro (of niet?).
Nu kan ik echter ook een MSI 6600LE 128 passief gekoeld overnemen voor een vriendenprijsje. Past dit een beetje in mijn systeem of haal ik het hele systeem naar beneden?
Harddisk
Ik twijfel tussen: Maxtor DiamondMax 10 250 GB (63 euro, snelle harddisk, ook vaak gekozen in de Best Buy Guide) of een Seagate Barracude 7200.10 250 GB (75 euro). Prijs maakt mij niet zoveel uit. Qua performance scoort de Seagate ietsje beter, deze maakt echter 1.8 dbA meer geluid (bron). Ook de garantietermijn van de Seagate is langer. Is het verschil in geluidsproductie merkbaar in de praktijk? Of raden jullie nog iets anders aan?
CD/DVD Writer
Standaard dual-layer DVD brander € 32,50. Of het nu Lite-on, Benq of Nec is lijkt mij niet echt belangrijk.
Floppydrive
Diskette Drive 1,44MB (3,5", Zwart) € 5
Totaalprijs: circa 625 euro (excl videokaart!)
Samenvatting vragen:
- Moederbord: zijn er overwegingen om voor het MSI mainbord te kiezen i.p.v. de Asrock?
- Geheugen: adviseren jullie iets anders? (bijvoorbeeld ander merk of snelheid) Van overclocken is geen sprake bij mij.
- Videokaart: doet een stille MSI 6600LE 128 afbreuk aan mijn systeem of past dit bij een "office user"? Is een MSI NX7300 128 mb een beter keuze? Maakt een MSI NX7300 veel kabaal? Of zijn er betaalbare stille opties?
- Harddisk: welke van mijn opties lijkt het beste? Of zijn er nog betere alternatieven?
- Koeler: is de standaard koeler een beetje stil of is een Arctic Freezer 7 oid toch aan te raden?