Nieuwe Budget Conroe PC

Pagina: 1
Acties:

• gurbo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-01 20:22
Mijn huidige systeem trekt mijn computergedrag niet meer. Met het uitbrengen van de Conroe processoren leek het mij een geschikt moment om een nieuwe PC aan te schaffen. Op zich ben ik geen heavy user, maar hecht veel waarde aan een stil systeem.

Ik loop al een aantal dagen reviews en GoT af te struinen naar info en zou graag jullie input willen voor mijn samengestelde systeem (ik heb o.a. de topics Conroe PC voor 800 euro en Conroe game pc goed doorgenomen).

Gebruiksdoel
Office programma's, Photoshop, Firefox, Dreamweaver (Geen games)

Budget
< 700 euro (mag ietsje meer zijn)

Overclocken
Nee

Wensen
Een stil systeem.

De samenstelling (prijzen globaal aangegeven)
Processor
Intel Core 2 Duo E6300 (S775, 1.86GHz, 1066MHz FSB, 2MB Boxed) € 180
De overwegingen voor de Core 2 duo zijn de snelheid en laag stroomgebruik. Ik heb geen sneller model gekozen vanwege mijn budget.

Processor koeler
Standaard Intel (zie vragen!)

Behuizing
Nexus Breeze met 400 watt voeding € 155
Deze kast heb ik reeds besteld vanwege de stilte, mooi uiterlijk en positieve reviews (dus geen Sonata 2 voor mij ;)).

Moederbord
Zelf hecht ik geen waarde meer aan A merken of B merken sinds de condensatoren van mijn luxe Abit MB allemaal kapot gingen. Ik heb geen 160 euro over voor een luxe Asus of Gigabyte. Dit zijn mijn opties:
  • ASRock ConroeXFire-Esata2, 945P (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 80 - Dit MB wordt goed getest en bevalt de meeste mensen prima. Deze heeft momenteel mijn voorkeur.
  • MSI Neo F P965 - € 97 - Lijkt mij ook een prima bordje van een "beter" merk.
Geheugen
Corsair Value S. 512MB x 2 (1GB) PC4200 DDR2 € 100
Twee GB vind ik nu nog niet nodig en met bovenstaande bordjes heb ik nog ruimte om later geheugen bij te prikken. Ik vind het lastig om de onderbouwen waarom ik dit geheugen heb gekozen en hoop op wat handige tips.

Videokaart
Da's een verhaal appart. Gezien ik een office-gebruiker ben lijkt met het simpelste kaartje á la een MSI NX7300 LE afdoende voor zo'n 50 euro. Ik ben alleen bang dat deze teveel kabaal maakt in mijn systeem. Alleen de echte stille kaarten zitten meestal boven de 100 euro (of niet?).

Nu kan ik echter ook een MSI 6600LE 128 passief gekoeld overnemen voor een vriendenprijsje. Past dit een beetje in mijn systeem of haal ik het hele systeem naar beneden?

Harddisk
Ik twijfel tussen: Maxtor DiamondMax 10 250 GB (63 euro, snelle harddisk, ook vaak gekozen in de Best Buy Guide) of een Seagate Barracude 7200.10 250 GB (75 euro). Prijs maakt mij niet zoveel uit. Qua performance scoort de Seagate ietsje beter, deze maakt echter 1.8 dbA meer geluid (bron). Ook de garantietermijn van de Seagate is langer. Is het verschil in geluidsproductie merkbaar in de praktijk? Of raden jullie nog iets anders aan?

CD/DVD Writer
Standaard dual-layer DVD brander € 32,50. Of het nu Lite-on, Benq of Nec is lijkt mij niet echt belangrijk.

Floppydrive
Diskette Drive 1,44MB (3,5", Zwart) € 5

Totaalprijs: circa 625 euro (excl videokaart!)

Samenvatting vragen:
  • Moederbord: zijn er overwegingen om voor het MSI mainbord te kiezen i.p.v. de Asrock?
  • Geheugen: adviseren jullie iets anders? (bijvoorbeeld ander merk of snelheid) Van overclocken is geen sprake bij mij.
  • Videokaart: doet een stille MSI 6600LE 128 afbreuk aan mijn systeem of past dit bij een "office user"? Is een MSI NX7300 128 mb een beter keuze? Maakt een MSI NX7300 veel kabaal? Of zijn er betaalbare stille opties?
  • Harddisk: welke van mijn opties lijkt het beste? Of zijn er nog betere alternatieven?
  • Koeler: is de standaard koeler een beetje stil of is een Arctic Freezer 7 oid toch aan te raden?
Goed ik hoop dat ik een fatsoenlijke post gemaakt heb voor jullie (mijn eerste uitgebreide post). Alle tips en opmerkingen zijn welkom!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:51
MOBO: Volgens mij moet je een 965 of 975 chipset hebben voor een conroe processor dus valt de eerste af.

GRAKA: Weet je zeker dat die 6600 een PCI-express is, zo ja neem die dan.

HDD: Ik heb dezelfde Maxtor schijf en die is niet stil!!!. Mijn Western Digitals zijn een stuk stiller.

DVD-Brander: NEC schijnt erg goed te zijn en net zo duur als de rest.

[ Voor 8% gewijzigd door silencedead op 01-09-2006 11:37 ]

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04-2025
silencedead schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 11:30:
MOBO: Volgens mij moet je een 965 of 975 chipset hebben voor een conroe processor dus valt de eerste af
Oh ? :)

945 is wel gaar om over te klokken, maar aangezien TS dat niet wil doen zie ik het probleem niet.

[ Voor 18% gewijzigd door mcdronkz op 01-09-2006 11:35 ]

• gurbo
Het moederbord van Asrock ondersteunt inderdaad gewoon de Conroes: Asrock website

[ Voor 5% gewijzigd door gurbo op 01-09-2006 11:38 ]

• Moooo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-02 19:10
gurbo schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 11:25:

Nu kan ik echter ook een MSI 6600LE 128 passief gekoeld overnemen voor een vriendenprijsje. Past dit een beetje in mijn systeem of haal ik het hele systeem naar beneden?

Samenvatting vragen:
  • Moederbord: zijn er overwegingen om voor het MSI mainbord te kiezen i.p.v. de Asrock?
    Het MSI bord ondersteund 8GB geheugen en is misschien 1-3% sneller. Ik zou voor de ASrock gaan
  • Geheugen: adviseren jullie iets anders? (bijvoorbeeld ander merk of snelheid) Van overclocken is geen sprake bij mij.
    In theorie is PC4200 genoeg, maar toch geeft PC5300 iets betere performance. Voor de meerprijs hoef je het vaak ook niet te laten.
  • Videokaart: doet een stille MSI 6600LE 128 afbreuk aan mijn systeem of past dit bij een "office user"? Is een MSI NX7300 128 mb een beter keuze? Maakt een MSI NX7300 veel kabaal? Of zijn er betaalbare stille opties?
    In principe kunnen ze allebei, krachtpatsers zijn het geen van beide. Misschien past een passieve 7300GT (vanaf 79E, o.a. van XFX) net binnen het budget?
  • Harddisk: welke van mijn opties lijkt het beste? Of zijn er nog betere alternatieven?
    Pak de Seagate ;)
  • Koeler: is de standaard koeler een beetje stil of is een Arctic Freezer 7 oid toch aan te raden?
    Niet nodig, en het kost je 2 jaar aan garantie geloof ik
Goed ik hoop dat ik een fatsoenlijke post gemaakt heb voor jullie (mijn eerste uitgebreide post). Alle tips en opmerkingen zijn welkom!
Edit: Laat de E6300 nou net geen Conroe zijn maar een Allendale :)

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:34

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Waarom heb je eigenlijk een ontsettend dure kast. Ik vind het altijd zonde. Want een kast van ongeveer 100 euro voldoet ook. Vooral in een Budget Systeem kan het nogal veel uitmaken. 50 Euro meer aan het geheugen is wel het verschil 1 of 2 GB aan geheugen ;) Voor de rest zou ik zeggen HD een Seageate of een Samsung, Beide Goeie ervaringen mee. Mijn Maxtor was echt een lawaai hardeschijf( altans de oude serie's Ik weet niets van de nieuwe) Voor de rest prima

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• gurbo
touchdomex schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 11:59:
Waarom heb je eigenlijk een ontsettend dure kast?
De kast is idd een beetje prijzig. Maar ik heb die 50 euro (gokje) extra wel voor een erg stille kast. Verder is de Nexus voeding vrij efficiënt qua energieverbruik. Hierdoor heb je minder warmte ontwikkeling, waardoor je minder koeling nodig hebt, waardoor je voeding weer stiller is. Maargoed ieder heeft natuurlijk zijn eigen prioriteiten.

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:51
Nou kijk hier eens:

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=TQXN80

Vind ik toch een erg groot prijsverschil. Ik heb denk ik dezelfde voeding in mijn pc zitten (Aopen H600b kast) en hoor hem niet. Enigste wat ik hoor zijn mijn schijven en NB. En heel zacht mijn cpu boxed cooler als die op 100% staat.

[ Voor 3% gewijzigd door silencedead op 01-09-2006 12:38 ]

• Moooo
1. Kasten zijn vaak gekocht op smaak. Heb je er extra geld voor over moet je het gewoon doen. Zelf kijk ik liever naar mn monitor maar verschil moet er wezen.

2. Nexus staat bekend om stille, hoogwaardige en efficiente voedingen. Alleen de voeding zelf is (los) al duurder dan jouw kast.

3. De breeze heeft volgens mij meer mogenlijkheden voor installatie van fans e.d. waardoor fans op een lager voltage kunnen draaien wat dus herrie scheelt.

4. Ook heeft deze kast een goede geluidsisolatie (foam geloof ik).

Het zijn afwegingen, ieder zn voorkeur.

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Een MSI X300 met 128 mb heb je al voor 40 euro, en dat passief gekoeld!

Zelf heb ik nu een systeem draaien, uiterst stil, met de volgende componenten:
AsRock ConroeXfire-eSata2 (zelfde als jij wil) (85 euro)
Intel Core 2 Duo E6400 (iets hoger) (220 euro)
Scythe Ninja, zonder fan ! (passief gekoeld, uiterst stil, zit wel dicht bij twee 120mm fans in de kast) (35 euro)
MSI X300 128Mb, zonder fan (40 euro)
Kingston 1Gb (2x512) PC5300 geheugen. (80 euro)

Als kast heb ik de Antec P180B, met 3x 120mm fan, waarvan er 1 op ongeveer 1 cm van de Scythe zit, en een van de andere op ongeveer 2,5 cm. Perfect om geen (lawaaige) 60 of 80 mm CPU-fan te draaien.

Als Hard Disk heb ik 2x 160Gb Samsung Spinpoint, zeer stil (en zeer snel door aangeboden Raid van de ICH7R southbridge die op de AsRock ConroeXfire zit).

Happy Blessings <3

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Enige wat ik zou veranderen zou toch een Asus moederbord zijn, hoeft geen luxe versie te zijn maar in ieder geval een Asus, ik krijg op mijn werk heel wat moederbordjes in mijn handen en ik kan je gevoelsmatig toch echt zeggen dat MSI en Asrock gewoon minder degelijk zijn.

Verder zou ik als harddisk een Seagate of een Samsung nemen, de twee koningen wat betreft stilte, elk van de twee heeft stillere, snellere of wat dan ook voor schijven maar Seagate en Samsung zijn in ieder geval de merken waar je aan moet kloppen voor stille harddisks.

De standaard Conroe koeler heb ik nog geen ervaring mee maar normaal gesproken zijn de processor koelers van Intel toch wel van zo'n goede kwaliteit dat dit geen problemen oplevert. De prescott was de boosdoeners van de herriemakende Intel PC's die je nu hier en daar tegenkomt maar de koeler was in orde.

Een PCI express 6600 kaart hoeft geen probleem te zijn, zeker gezien het feit je toch geen games speelt. Ik zou in dat geval in ieder geval een kaart nemen zonder turbocache (afsnoepen van systeemgeheugen) en die passief gekoeld is, met andere woorden, die 6600 is een prima kaartje voor jouw gebruik.

Corsair geheugen heb ik erg goede ervaring mee, werkt bijna altijd, bijna nooit kapot en het is gewoon niet duur (valueram) Investeringen in sneller geheugen is als je niet overklokt nauwelijks zinvol. Alleen net zoals moooo al zegt, PC5300 is nauwelijks duurder.

Edit:
Scythe Ninja, zonder fan ! (passief gekoeld, uiterst stil, zit wel dicht bij twee 120mm fans in de kast) (35 euro)
Om passief te koelen heb je ook bij een Conroe vrij veel airflow nodig, met andere woorden het nut van passief koelen vergaat. Ik heb hier zelf een passief gekoeld servertje staan met een Duron 1600 op 1200 Mhz bij 1,1 volt, processor verbruik zit rond de 10 watt en dat is in de zomer net passief te koelen met het koellichaam van een Thermaltake silent tower. Ik heb het dan over een zelfgemaakte MDF kast met koelgaten en geen fannetjes op de voeding na welke geen airflow genereert door de rest van het systeem. Pas in ieder geval op met passief koelen want de rest van je systeem wordt dermate warm dat je overal koelblokjes op moet plakken.

[ Voor 21% gewijzigd door GH45T op 01-09-2006 13:13 ]

• gurbo
Mijn dank voor alle info tot nog toe. Ik heb een update gemaakt van mijn systeem op basis van jullie reacties en de prijzen van de leveranciers waar ik de zaken wil kopen :
  • Proc: Intel Core 2 Duo E6300 (S775, 1.86GHz, 1066MHz FSB, 2MB Boxed) € 180
  • Koeler: standaard Intel
  • Case:: Nexus Breeze met 400 watt voeding € 155
  • MB: ASRock ConroeXFire-Esata2, 945P (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 80
  • Mem: Corsair Value S. 512MB x 2 (1GB) PC5300 DDR2 € 100
  • Video: MSI 6600LE passive (tweedehands)
  • HD: Seagate Barracude 7200.10 250 GB € 75
  • DVD: Nec Dual-layer 16x - € 33
  • Floppy: Diskette Drive 1,44MB (3,5", Zwart) € 7
Totaal: € 630 (excl. videokaart)

Dit lijkt mij zo een aardige configuratie. Als mensen nog tips hebben, zijn die natuurlijk van harte welkom.

[ Voor 5% gewijzigd door gurbo op 02-09-2006 08:45 ]

Verwijderd

gurbo schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 15:08:
Mijn dank voor alle info tot nog toe. Ik heb een update gemaakt van mijn systeem op basis van jullie reacties en de prijzen van de leveranciers waar ik de zaken wil kopen :
  • MB: ASRock ConroeXFire-Esata2, 945P (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 80
  • Mem: Corsair Value S. 512MB x 2 (1GB) PC5300 DDR2 € 100
  • Video: Sapphire Radeon X300SE passive (of overname MSI 6600LE passive) € 41
Totaal: € 671

Dit lijkt mij zo een aardige configuratie. Als mensen nog tips hebben, zijn die natuurlijk van harte welkom.
een 6600 LE haalt je prestaties idd niet omlaag maar een X300se toch wel, dit vertraagd ook je beeldopbouw bij programma's

• gurbo
Verwijderd schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 17:54:
een 6600 LE haalt je prestaties idd niet omlaag maar een X300se toch wel, dit vertraagd ook je beeldopbouw bij programma's
Ik ben daarom nu toch maar voor de 6600LE gegaan, die ik kon overnemen.

Verwijderd

Koop pc4200, aangezien je niet gaat overklokken, loopt pc4200 precies synchroon.

• gurbo
Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 11:12:
Koop pc4200, aangezien je niet gaat overklokken, loopt pc4200 precies synchroon.
Dit is in tegenspraak met wat Moooo zegt:
In theorie is PC4200 genoeg, maar toch geeft PC5300 iets betere performance. Voor de meerprijs hoef je het vaak ook niet te laten.
De prijs is eigenlijk hetzelfde. Ook via google en GoT vind ik veel tegenstrijdige berichten of ik nu PC4200 of PC5300 zou moeten nemen. Kan iemand deze mist laten opklaren voor mij?

• Moooo
Neem gewoon 5300, je kan deze gewoon terugclocken als je wilt zien wat het performanceverschil is. Als er geen/weinig prijsverschil is maakt het weinig uit nietwaar?

Op mijn huidige systeem heb ik betere geheugenprestaties met 4:5 CPU/RAM dan een synchroonopstelling (Pentium 4), vooral met AMD's nForce2 liep het synchroon veel sneller, maar ruimte overhouden in hardware betekent vaak dat het beter werkt dan als je het meteen aan de max zet.

[ Voor 45% gewijzigd door Moooo op 02-09-2006 12:43 ]

• gurbo
Ik kwam in een ander GoT topic deze link tegen over de geheugendiscussie.

Op basis van dit artikel kan geconcludeerd worden het systeem het beste presteert als het geheugen synchroon loopt met de FSB. Dit is met PC4200 het geval.

Nu PC5300 op sommige sites goedkoper is dan PC4200 overweeg ik om PC5300 'down te clocken'. Dit lijkt mij (en Mooo) geen prob, maar heeft iemand dit ook in de praktijk gedaan met een Core2 Duo?

• gurbo
Bedankt voor alle hulp. Dit is het definitief geworden:
  • Mem: 2 x 1 GB DDR2 PC 4200 € 160
  • Video: MSI 6600LE passive (tweedehands) € 50
Totaal: € 740

Ik heb ervoor gekozen om het geheugen toch maar meteen te verdubbelen, omdat Computerland goedkope setjes in de aanbieding heeft (Nanya). Je leest op de meeste plaatsen ook dat 2 GB RAM toch het lekkerste werkt en die laatste centjes kunnen er dan ook wel bij. Verder geen PC5300 genomen, omdat dit duurder was en volgens mij geen merkbare snelheidswinst oplevert (je moet ze toch downclocken, omdat i.c.m. met een core duo 2 synchroon geheugen het snelste werkt)
Pagina: 1