Wanneer ik je theorie, die je onder het genieten van een bakje koffie hebt uitgedacht, lees zijn we maar overgelaten aan onszelf, nog minder dan wezen dus.
Ha, ik had er koffie bij, maar geen bier of wiet o.i.d. (de
laatste groep gebruik ik niet, bier op zijn tijd wel).
Mijn theorie over
God die nooit ingrijpt zegt natuurlijk niet dat
God wel daadwerkelijk in kan grijpen en dat naar mijn mening ook doet. Wat ik wilde aanstippen is de vrije wil van de mensen. Als die er is dan kan
God niet zo maar ingrijpen. Vandaar ook de vergelijking met de delegatie of mandatering. Dat betekent niet dat
God geen koers uitzet en ook niet dat
God niet controleert, het zegt alleen dat
God sommige van Zijn bevoegdheden aan ons mensen over
laat.
Is de uitspraak:"God is een herder voor zijn schapen" niet een van de hoekstenen van het christelijk geloof? In dat geval haal je dus een van die hoekstenen zelf weg met je theorie, bedacht tijdens een kopje koffie.
De koffie maakte wel indruk heh

(hij smaakte trouwens goed...). Nu weer terug: de herder die op zijn schapen let is in onze tijd veel te idillisch weergegeven. In het Bijbelse gebied lopen wilde dieren rond, is de grond rotsig, is er weining gras en moet er dus veel gereisd worden met de kuddes. De herder zet de koers uit en leidt zijn schapen, maar wat vaak vergeten wordt: die schapen moeten wel doorlopen en ook zelf uitkijken dat zij zichzelf niet bezeren etc. De herder is wel zorgzaam, maar kan niet alles voorkomen (maar probeert dit natuurlijk wel). Daarom was de herder ook een
vergelijking en geen waarheid. Wel een hele mooie vergelijking overigens, maar dat ter zijde.
Daarna laat je doorschijnen dat God volgens je theorie ineens wel weer almachtig zou zijn. Bij zo'n uitspraak denk ik dan meteen dat God wel wist wat voor impact een malariamug heeft of wat Hitler in 1940 van plan was. Tientallen miljoenen doden, had ie die niet gewoon kunnen tegengaan toen ie de mens/mug schiep?
Ik hecht niet zoveel waarde aan "Hitler, anthrax, Bin Laden" etc. Immers, we kennen de alternatieven van de geschiedenis niet. Voor iedereen die Red Alert 1 heeft gespeeld weet wat ik bedoel. Bovendien: JIJ bekijkt nu de mensen op grond van jouw kennis, terwijl jij ze niet zelf hebt meegemaakt... Het klinkt misschien als een zwak excuus, maar niet alles wat zo slecht lijkt is zo slecht en niet alles wat zo goed lijkt is zo goed.
Hitler is een mens met verantwoordelijkheden en die heeft hij (volgens zo ongeveer iedereen in de wereld, waaronder ik) niet goed toegepast. Is dat dan de schuld van
God? NEE, absoluut niet. Hitler (en kornuiten) waren verantwoordelijk voor de Holocaust en de verovering van Europa, Truman was verantwoordelijk voor de vernietiging (en verkankering...) van Hiroshima en Nagasaki, Stalin was verantwoordlijk voor de grootste massamoord die de wereld waarschijnlijk ooit heeft gezien (als gevolg van menselijk handelen).
De malaria(mug) vind ik een moeilijker verhaal, eerlijk is eerlijk. Echter, wanneer je de boeken van het Oude Testament leest dan zie je een waslijst aan instructies over hoe je je eten moet bereiden, hoe je met zieken, lijken en weet ik wat meer om moet gaan. Pas in de 19e eeuw begonnen we deze oeroude inzichten "hygiëne" te noemen en zie: de levensverwachting van de mensen nam FORS toe, tot wat het nu is... Voorbeeld: de Joden mochten geen "onreine mensen" aanraken. Soms tot "aan de avond", soms moesten ze zich langer afscheiden. Onreine mensen waren mensen die in aanraking waren geweest met mensen die bloedden, met lijken in aanraking waren geweest, die dieren hadden geslacht en nog meer... Klinkt dit "onreine" als wreed? Misschien wel, maar... Artsen wassen hun handen nu al wanneer ze je ook maar ergens aanraken, lijkbezorgers dragen handschoenen, chirurgen mondkappen etc. etc. De Joden hadden echter geen water in overvloed in de woestijn (hebben wij nu wel). Er zijn nog wel meer voorbeelden, maar goed, daar gaat het niet om.
Waar het wel omgaat is dat met preventieve hygiëne een heleboel leed voorkomen kan worden, OOK ten aanzien van de malariamug... Ofwel:
God heeft hier ingegrepen (ex ante) maar als jij je niet aan de normen houdt, kun je
God daarvoor aansprakelijk stellen?
Dit is natuurlijk te kort door de bocht, want het neemt in het bestaan van een almachtig
God bestaande organismen niet weg. Echter, ook hier kan weer gelden dat wanneer wij diep in de oerwouden van Brazilië roofbouw plegen er organismen zijn waarmee wij nog nooit in aanraking zijn geweest (maar die in de schepping wel waren gecreëerd) we de negatieve gevolgen ervan dragen, in dit geval allerlei exotische ziekten. Ook hier kan dus (in ieder geval voor een deel) weer menselijk handelen een verklaring zijn voor de verspreiding van virussen of bacterieën. Niet het bestaan, WEL de verspreiding. De verspreiding van AIDS is (hoe kort door de bocht gesteld ook) in het overgrote deel van de gevallen het gevolg van onveilige seks met meerdere mensen... De Bijbel spreekt niet een op een over een verbod op seks voor het huwelijk (wie mij dat wel kan aanwijzen moge dat doen), maar in verhulde termen staat het er wel. Zie hier: een remedie tegen de verspreiding van AIDS. DISCLAIMER: ik ben niet tegen de verspreiding van condooms, integendeel. Echter, OOK het onthouden van seks is een remedie tegen AIDS... Dus: ook hier kan in principe weer een menselijke handeling als verklaring dienen.
Stel dat jij weet dat je buurman morgen 50 ton Antrax voor de deur krijgt en dat overmorgen met een C-130 over Nederland uitstrooit, zou je dat niet tegenhouden? Zonee, dan ben jij toch echt mede-verantwoordelijk.
OOK hier is het weer menselijk handelen, waar je
God dus niet de schuld van mag geven. We kunnen de regering ook niet de schuld geven van het genoemde voorbeeld, dus
waarom God dan wel?